• mammatilltvå85

December bebis 2013

Hej alla nygravida Decembermammor!

Här tänkte jag att vi kunde samlas och diskutera eller lägga in bilder på allt som rör graviditeten=)

Själv har jag för ett par dagar sedan plussat med nummer 3. Syskonen är lite äldre 6 & 7 år gamla men både jag och min man (barnens pappa) längtade efter en till liten så vi är jätteglada just nu!

Såhär i början är dte ju lite nervöst och skakigt, vi hoppas allt ska gå vägen. Om det gör det beräknas den lill* titta ut 2 december.

Välkomna hit alla ni som som plussar så kan vi följas åt längs vägen....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-31 18:20
    Här finns en tråd med en Bf lista där vi kan lägga och/eller ändra våra bf datum..

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m69362526.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-31 18:26
    NY LÄNK: (blev fel år i den förra...)

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m69362564.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-03 18:41
    Det finns numera en medlemsgrupp för oss med bf i december. Där finns olika tematrådar, galleri osv. Om du vill bli medlem så gå in på denna länk: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/bf-december-2013-123458

• Svar på tråden December bebis 2013
  • Em me
    Marymamman skrev 2013-04-21 10:11:12 följande:
    Jag vaknar också tidigt. Det hat jag gjort i alla mina graviditeter.

Me too
  • Repan

Fick precis världens illamående-attack! Spydde dock inte utan klarade mig, fick sitta inne på toa i tio minuter och försöka stoppa det. Plötsligt bara från ingenstans så vattnades det i munnen och jag fick kväljningar.

Usch.
    Jag är i v. 6. Trodde i min enfald att jag skulle klara mig från illamående... men det verkar ju då inte så nu! 

• mammatilltvå85
    Buzan skrev 2013-04-20 22:52:44 följande:
    Fler som har/får tätt mellan barnen? Min lilla kille är 15 månader nu och kommer va nästan 2 år när han blir storebror! På det har vi en stor hund som ska motioneras och en man med eget nystartat företag! Jag har en tuff tid som väntar, i guess! ;) men det kommer förhoppningsvis bli mycket glädje också! :)

Mellan mina två äldsta barn är det 14 månader....detta blir en "sladdis" då äldsta kommer vara 8 år när trean kommer och barn nummer två kommer vara nästan 7 år.... (samma pappa till alla tre)

Känns helt underbart att få en liten igen=) Storesyskonen ser SÅ mycket fram emot detta och min yngsta son frågar varje morgon - "hur stor är bebis nu"...sen vill de se appen i mobilen och kolla hur den ser ut;=)

• mammatilltvå85
    missmaja skrev 2013-04-21 07:22:54 följande:
    Hej! Jag hoppar in jag med! Bf 22/12. Detta är min tredje graviditet, har en dotter på snart 5år och fick ett missfall tidigare i år, så vågar ännu inte ta ut nån glädje...
    Svullna ömmande bröst, trött, blir mycket flåsig vid ansträngning och illamående är mina symptom just nu.
    Hoppas verkligen allt går vägen denna gång, vill absolut inte genomgå det som hände i januari igen :(

Kanske ska tillägga att min dotter föddes för tidigt också, ifall det finns fler mammor som fått prematurbebis eller undrar om för tidigt födda!

Jag har två prematurer sedan innan. De kom 3 resp 6 veckor förtidigt...."räknar" nog med att även denne lill* kommer kika ut u förtid. Jag har inte fått någon förklaring till varför mina barn kommit tidigt. har du? Jag hade dock MASSA förvärkar hela graviditeterna och tillslut orkade väl inte kroppen kämpa emot längre antar jag. Tyvärr hade varken sängläge eller bricanyl effekt på mina förvärkar=((
  • Felinne

Hej på er. Tänkte fråga lite om era graviditetssymptom. Förra veckan kände jag en lätt men tydlig molande värk i korsrygg och livmoder plus ömmande bröst och att jag var konstant kissenödig. Nu i vecka 6 (5+4 idag) känner jag nästan enbart av ömmande bröst. Kanske lite mer kissenödig än vanligt i och för sig. Är det någon annan som varit med om att alla känningar bara tagit en paus för att sedan återkomma? Tycker liksom att jag mår så vansinnigt bra och blir lite misstänksam eftersom jag har läst om så många som inte alls verkar må särskillt bra...

• Otåligast

Underbart att läsa att jag inte är ensam om att vakna tidigt :). Jag som normalt sett är sjukligt morgontrött vaknar nu av mig själv innan 7. Å andra sidan kollapsar jag redan kring 16 och måste sova en stund efter jobbet för att klara att hålla mig vaken i alla fall en liten stund. Lyckligtvis är min sambo lite småsjuk och hängig och vill också lägga sig tidigat - annars hade jag haft dåligt sambvete över att vara absurt tråkig. Jag ska resa bort med jobbet i veckan ons-sön och dessa resor årliga resor är kända för att vara superintensiva med minimal chans till sömn - undrar i mitt stilla sinne hur det ska gå... Borde inte åka med känner jag innerst inne men samtidigt är jag ju inte sjuk + att det är lite sent att dra sig ur nu... Attans.

• Plopps80
    Felinne skrev 2013-04-21 15:02:01 följande:
    Hej på er. Tänkte fråga lite om era graviditetssymptom. Förra veckan kände jag en lätt men tydlig molande värk i korsrygg och livmoder plus ömmande bröst och att jag var konstant kissenödig. Nu i vecka 6 (5+4 idag) känner jag nästan enbart av ömmande bröst. Kanske lite mer kissenödig än vanligt i och för sig. Är det någon annan som varit med om att alla känningar bara tagit en paus för att sedan återkomma? Tycker liksom att jag mår så vansinnigt bra och blir lite misstänksam eftersom jag har läst om så många som inte alls verkar må särskillt bra...

Felinne skrev 2013-04-21 15:02:01 följande:

Det varierar hela tiden! Frågade barnmorskan och det är så. Är i v 7+0 idag och kissar inte så mycket. Igår värkte brösten idag är dom inte ömma. Mår illa konstant det gjorde jag inte för ett par dagar sedan. Har typ aldrig växtvärk. Runt 5+ hade jag det.
  • MissKaos
    mammatilltvå85 skrev 2013-04-21 12:34:16 följande:

Jag har två prematurer sedan innan. De kom 3 resp 6 veckor förtidigt...."räknar" nog med att även denne lill* kommer kika ut u förtid. Jag har inte fått någon förklaring till varför mina barn kommit tidigt. har du? Jag hade dock MASSA förvärkar hela graviditeterna och tillslut orkade väl inte kroppen kämpa emot längre antar jag. Tyvärr hade varken sängläge eller bricanyl effekt på mina förvärkar=((
    JAg är själv född förtidigt, 3,5 vecka. Min morfar är född ca 1 månad tidigt och jag tror min mamma med var tidig. Min son kom ut sexton dagar efter bf! Jag trodde det var någon form av ärftlighet, men min reori sket ju sig där  och BM trodde det var nära föreståeende långt innan BF. Vet inte om det påverkade att jag blev sjuk i slutet (genmförkyld, lite febri etc) så att kroppen på ngt vis sköt upp det?
    Min mamma hade otroligt snabba förlossningar -jag tog en evig tid på mig.
    Vore kul att veta om det fanns någon vetenskaplig förklaring.
    Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • MissKaos

OM gravida kost, och kosttillskott -tänker på diskussionen om omega tillskott
    http://www.slv.se/upload/dokument/mat/kostrad/gravida_ammande/handledning_barnmorskor_kostrad_gravida.pdf

När jag var gravid m sonen fanns det rek att inte äta "vanliga" omega tillskott utan speceillt anpassade för gravida. Den rek är tydligt ändrad! Tror det var väldigt i sin linda då det där med omega och gravidtet öht. Då fanns det en enda studie på Shalgrenska somvisade på vikten av omega3, och att man skulle välja Mum omega som då var reducerat på A och gjort så miljögifter (tror jag det var) inte fanns med

Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • missmaja

mammatilltvå85; Jag har inte heller fått nån förklaring, hade förverkar i v25+6, slemproppen gick? Och jag åkte då in till sjukhuset, fick Bricanyl första dagen och natten, sen bytte de till nåt annat och förvärkarna satte igång igen. Jag var såpass öppen att hon hade kunnat slinka ut helt fel så det blev med ett akut kejsarsnitt lilltösen kom till världen. De sa att jag ev hade urinvägsinfektion och det kan utlösa en förlossning. Håller tummarna för dig/er att allt går bra och att vi båda slipper alltför prematura bebisar! :)

Svar på tråden December bebis 2013