• siolina

December bebis 2013

Miss Kaos: ec är när man pottar barnen tidigt. Man lär sig läsa av barnets signaler på samma sätt som när man fattar att barn är trötta eller hungriga. Bra för oss som använder mycket tygblöjor, spar tvätt.

• siolina
    sarak skrev 2014-01-02 21:44:13 följande:
    Jag tycker inte om att ha honom liggandes på mitt bröst, får så fruktansvärt ont i tuttarna efter en kort stund. Däremot ligger han jätteofta på pappas bröst. Hur gör du när han ligger på dig och ammar? Jag tycker liksom att hela bebisens ansikte trycks ner i bröstet om man ligger så och det ser inte ut som om han kan få någon luft? Har bara legat så en enda gång och det var direkt efter förlossningen. Då fick sambon trycka ner bröstet med ett finger vid bebis näsa så den inte skulle kvävas.

Kanske beror på hur stora bröst man har eller så? Mina är iallafall inte jättestora. Han ligger liksom tvärs över min mage med ena bröstet framför sig. Men han är ju en månad så han har ju lite styrsel i nacken. Inte mycket men han kan flytta på huvudet hit och dit.

Jag vet inte? Det ser inte ut som han skulle kunna få svårt att andas iallafall. Kollar sånt noga. Det hände med dottern en gång när min sambo liggammade på sidan att hon inte fick luft för att bröstet kom i vägen. Hon började sprattla och blev helt blå. Skitläskigt. Tar aldrig den risken igen, men vet åtminstone att de inte bara accepterar att luften tar slut för dem utan försöker göra sig fria, och det skulle jag som sover lätt vakna av. Usch. Skönt att han börjar bli lite större.
  • siolina
    Felinne skrev 2014-01-02 21:51:11 följande:
    Någon som haft en bebis som inte velat gapa men ändå lyckats få till amningen? Vår älskade pojke vill nämligen inte varken gapa, suga eller svälja när vi försöker amma. Breaks my heart! Har ju gått och hoppats i nio månader på att kunna amma. Tror hormonerna har börjat kicka in nu också för jag gråter hela tiden

Hur vill han ha det då? Koppmatar ni eller kör ni flaska?

Tror trägen vinner, och det lönar sig att inte introducera flaska innan de har fått in tekniken för amningen. Det är ju så där ibland, inte ovanligt att allt inte faller på plats genast med amningen men om man vill och orkar kämpa så löser det sig nästan alltid. Du ska däremot absolut inte under några omständigheter se det som att du är misslyckad eller liknande. Tårarna rinner så lätt när man är nyförlöst, hormoner lever loppan. Det finns alltid något man kan gråta över och det mesta känns värre än det är när man dessutom får sova för lite.
  • siolina

Sarak: han har min arm som kudde och jag har stöd under armen så den kommer upp i lagom höjd. Sedan ligger han på magen med huvudet åt sidan tvärs över min mage och bröstvårtan i munnen. Jag har två kuddar och kommer snäppet högre än normalt.

• siolina
    Förstaförsökaren26 skrev 2014-01-03 12:01:32 följande:
    Var det någon i denna tråd som fick föda med snitt?! Tänkte bara höra hur ni mådde såhär dagar efter snittet?

Jag snittades! Mådde piss först men hämtade mig fortare än jag kunde föreställa mig tack och lov. Kan väl ha tagit någon vecka innan jag kunde röra mig hyfsat obehindrat.
  • siolina
    MissKaos skrev 2014-01-03 12:07:43 följande:
    Aha. Har ngn bekant som gjorde det. Hennes barn blev tidigt torra

Vår dotter var helt torr vid knappt 1,5 år. Inte extremt tidigt, men ganska. Däremot var hon bara några månader (3-4), när hon slutade bajsa i blöja, och det är ju tacksamt när man har tygblöjor!
  • siolina
    MissKaos skrev 2014-01-03 12:37:44 följande:
    Jag var tydligen helt torr vid ett. Undrar hur morsan gjorde?

Min son var torr vid 2, 5. På egen begäran sas. Men sen blev det återfall när han kom tbx på fsk

Jag var också typ ett. Det var lättare när blöjorna var sämre. 2,5 är väl det vanliga idag tror jag? Som någon slags medelålder. Fattar att folk kan tycka det verkar jobbigt att ta sina bebisar till toa stup i kvarten men jag tror att man har fördel inför blöjavvänjning genom att introducera potta/toa för sina barn tidigt, innan de lär sig krypa. Man kan bara låta dem sitta en stund vid blöjbyte ibland, t ex.
  • siolina
    Plopps80 skrev 2014-01-03 14:09:38 följande:
    Jag ser ingen mening med att skynda på med pottränining. Får jag fråga vad syftet är? Mon dotter slutade med blöja vid 2,5 års ålder då hon kändes mogen för det. Själv är jag 80-talist och slutade vid 3,5 års ålder.

Handlar inte i första hand om att skynda på med potträning, men som jag ser det är fördelarna flera:

1. Skönare för barnet att slippa bajsa i blöja. Jag skulle tycka det var vidrigt!

2. Miljön: mindre sopor

3. Vi använder tygblöjor och då blir det mindre tvätt.

4. Enklare att gå på toa än att byta blöja på lite större barn.

5. Slipper lägga massa pengar på blöjor.

6. Om man vänder på det: jag ser ingen anledning att vänta med potträning.
Svar på tråden December bebis 2013