• siolina

December bebis 2013

Nov13: håller tummarna! Är han piggare nu och verkar må bra även utöver att han går upp enligt kurvan?

• siolina
    moruri skrev 2014-01-03 14:36:12 följande:
    Jag har verkligen aldrig förstått det där med att "vara mogen att ta bort blöjan", för mig låter det lite vrickat då jag tror att det bara handlar om träning... Jag har just fått nys om det där med ec och är väldigt nyfiken att börja. Måste verkligen börja introducera potta för Ferdinand nu som är 11 månader. Får börja som en leksak/stol..

Inte jag heller! Varför skulle dagens nordeuropeiska barn mogna så pass sent i förhållande till andra tider och platser? Säg till om du vill diskutera ec. Du kan ju introducera pottan för båda parallellt!
  • siolina
    Plopps80 skrev 2014-01-03 14:51:40 följande:
    Min dotter gallskrek och ville inte närma sig en potta hon ville bajsa i blöjan och det var hon trygg med. Att kalla folk vrickade för att man är av en annan åsikt är väl inte ett direkt trevligt sätt att bemöta?! Vad skulle jag gjort med dottern? Tvingat henne att sitta på pottan och traumatisera henne för livet? Hon satte sig på pottan ja hör rätt när hon var mogen för det. En potta är inte naturligt det mest naturliga är att bajsa i det fria och blöja påminner mer om det då man kan stå upp och bajsa.

Fast det naturliga är inte att stå och bajsa utan att sitta på huk. Om man håller upp sin bebis ben mot magen kommer de automatiskt krysta. De har kompetensen från födseln men den tränas bort med blöjorna. De vänjer sig vid att gå och småskvätta istället för att tömma blåsan helt och de slutar göra väsen av sig när de är nödiga. Har man t ex bebisar med förstoppning eller bajssvårigheter kan man ofta hjälp dem genom att hålla dem i hukande ställning.
  • siolina

Det handlar ju inte om att potträna bebisar utan om att ge dem möjligheten att kissa och bajsa någon annanstans än i blöjan. Jag kan absolut fatta arr man tycker det är krångligt och att man därför tycker att blöjor är praktiska, men att man inte ser NÅGRA fördelar fattar jag inte. Att producera mindre sopor är ju en fördel t ex, och för bebisen är det självklart skönt att slippa ha bajs i rumpan.

Plopps80 skrev 2014-01-03 15:17:39 följande:
    För mig är det otänkbart att potträna min bebis. Ser verkligen inga fördelar men alla gör ju som dom vill å funkar det för dig är det ju bra.

• siolina
    linasägerhej skrev 2014-01-03 17:19:05 följande:
    Wow! Det här hade jag aldrig hört om tidigare :) däremot har man ju många gånger diskuterat hur det kan fungera att barnen i tex Kina inte bär blöja utan bara har ett hål i rumpan på kläderna :)) Surfade runt lite snabbt och hittade en del trådar. Ska försöka fördjupa mig lire och framförallt - kolla om mannen är med på noterna! www.svenskamammor.com/blojfri.htm Hur tidigt måste/kan man börja? Förstör det om det går för lång tid? Lilleman är Prick en vecka gammal idag!

Man kan börja närsomhelst och vara så konsekvent man vill. Det går att vänta tills man landat i att man har fått en bebis och fått ordning på rutinerna och man kan ju ha vanliga pappersblöjor dygnet runt och bara helt enkelt erbjuda ett toabesök i samband med blöjbyte. Det gör inte ens nåt om din man inte är med på det, då kan du göra det när du byter. Lite är bättre än inget! :)
  • siolina

Förstår oron, jag kommer hålla tummarna för er och hoppas att allt är som det ska!

Nov13 skrev 2014-01-03 14:34:02 följande:
    Tack!

Ja han är piggare och verkar må bättre. Det som oroade läkaren. Provsvaren visade inte alls det hon trodde och vad dom borde med tanke på att han nu får i sig ordentligt med mat.

Kommer hinna gå sönder av oro. Det är inga roliga sjukdomar om det visar sig vara något fel på lever eller gallgångarna så som jag förstår det...

• siolina

Min unge var också körig i magen igår kväll. Satte honom på toa, den positionen hjälper dem att lättare få ut bajset. Han bajsade mängder och var mycket lugnare sedan.

Alltså han sitter inte själv på toa, han sitter hos mig.

• siolina

Min unge äter ofta (varannan timme minst) och länge men däremellan sover han. Jag blir trött men är nöjd för att de andra får sova och för att han inte har ont eller vill vara vaken så dags. Han sover som längst två timmar i taget.

• siolina
    Jis skrev 2014-01-08 22:51:17 följande:
    min lilla skrutta har så ont i magen på kvällen, spänner sig och håller på. Det håller i allt från 30 min till flera timmar. Ammar henne inte utan ge NAN, någon som har testat att ge sitt barn Minifom droppar? Hon får Sempers magdroppar nu. Finns det någon "mildare" ersättning?
    Vi hade semper lemolac till vårt större barn.Funkade bättre än nan. Vi gav även både semperdroppar och minifom. Det hjälpte lite, och vid ca tre mån blev hon bättre.
  • siolina
    Plopps80 skrev 2014-01-09 10:22:36 följande:
    Känner mig helt knäckt idag. Ludwig vill äta varannan timme hela nätterna och han vaknade vid 02:30 och andades häftigt, sparkade med benen, fäktade med armarna. Hade massa gaser och ville bara snutta. Men han är inte nöjd vid bröstet utan släpper, tar det, drar i det, skriker. Jag blir galen! Tillslut gav jag ersättning och han drack en del men somnade inte och var lika orolig efteråt. Kl 05 lyckades jag få honom att somna men han rör sig oavbrutet och gnyr i sömnen. Han vill dessutom ligga som ett plåster på mig nära nära. Jag sover ingenting. Jag fattar inte vad han får alla gaser ifrån!!! Äter inget starkt eller gasbildande. Han som sovit så gott och bra har bara vänt som en hand. Har lust att sluta amma. Detta när han bara vill ha bröstet men ändå bara drar i det och släpper knäcker mig totalt.
    Så hade jag det igår natt. Tror att det är ofrånkomligt att det blir så för dm ibland när de är så här små, deras tarmar är ju inte helt färdiga liksom. Men man får tänka att det bara är en kort period, och du kanske kan skaffa avlastning så du kan sova på dagen istället, alternativt att din man tar honom en natt så du får sova.

Min unge skriker inte men har haft några krångliga nätter och äter ofta. Jag klarar det märkligt nog bra. Visst är jag trött, men det funkar på något märkligt sätt. Förra gången när stora var bebis var värre, då kunde jag tappa tålamodet. Lyckligtvis kunde jag och min sambo turas om då och ta över när den andra tappade tålamodet.
Svar på tråden December bebis 2013