December bebis 2013
Grattis Nania!
Grattis Nania!
Vecka 37. Jobbigt nu, sover dåligt och mycket hormoner i omlopp tror jag. Bråkade med min dotter i morse, känner mig helt utmattad och som en dålig mamma. Hur ska det då bli sen?
Tänker en del på förlossningen också. Har haft kejsarsnitt som utväg men tror jag ska försöka skippa det. Känns som att ett kejsarsnitt skulle ha ytterligare dålig inverkan på mitt föräldraskap.
Skulle behöva avsluta en kurs jag går, innen bebisen kommer, men har ingen ork alls till pluggeriet.
Fy, Repan, det låter som en handfull svärmor. Och jag som trodde jag hade det tufft.
Min svärmor vill också åka utomlands med vår dotter. Hon är tre men det är inte aktuellt än på länge. Känns jobbigt att hon ska sova borta när vi ska till bb nu. En natt i taget räcker gott och väl.
Det viktigaste när man har galna svärmödrar tycker jag är att man kan prata med varandra om det, inom paret. Det är väl lite si och så med det hos oss, det är väldigt känsligt även om det blivit något bättre med tiden.
Idag har jag hemsk halsbränna!
Angående flaskmatning så har vi flaskmatat vår äldsta dotter. Vår förhoppning var att både kunna flaska och amma, men amningen kom inte igång och flaskmatningen fungerade så bra. Det finns fördelar med att amma också, t ex att båda föräldrarna kan få en lika stor roll från start. Vi var dock strikta med att bara vi två föräldrar fick mata och matningen gjorde vi till en mysig stund, precis som amning hade varit. Inget uppkuddande av flaska i vagnen med andra ord. Det var mysigt.
Vår dotter hade problem med magen i början, vet inte om det berodde på ersättningen eller inte (hon grät av amning också) men vi upplevde att semper lemolac var mest skonsam. Det kan med andra ord vara läge att prova sig fram. Vi hörde också att nan skulle vara skonsam men det fungerade inte så bra för oss. Tetrapack vägrades, plus att hon åt så lite i början att ett tetra skulle vara enormt slösigt för oss. Fast man kanske kan ha en öppnad i kylen?
Gud vad jag kommer lindrigt undan här borta känner jag. Knappt tre veckor kvar, men mår jättebra. Sammandragningar sup i kvarten, visst, men de gör ju inte direkt ont. Lite foglossning och så hemorrojder men på det hela taget mår jag verkligen bra. Skulle tippa på att den här bebisen kommer vilja ligga kvar så länge hen får med tanke på det, så det blir väl fem veckor till för mig men det känns verkligen överkomligt rent fysiskt även om jag längtar efter att få träffa min bebis.