• siolina

December bebis 2013

Värdelös start på dagen. Konflikter och tjafs. Blir irriterad på sambon som är på jättedåligt humör för hon är trött för att bebisen stökade så i natt att hon fick gå och sova i ett annat rum. Det slår henne inte att jag ju var kvar i stöket med amning osv och alltså har sovit ännu sämre. Och så unnar hon sig att röka på grund av allt tjafs, fast hon lovat att sluta, och så blir hon sur när jag klagar på lukten när hon vill pussas.

• siolina

Min unge väger ca 4200 och är 6,5 vecka. 54 cm lång. Ingen gigant låter det som. Men gullig ändå.

• siolina
    Repan skrev 2014-01-17 15:35:16 följande:
    :( usch vad jobbigt. De där sömntjafsen har vi med, fast frun inser att jag har det värre för hon kan ju iaf sova under amningstiden. Men ändå är det ibland såååå synd om henne liksom. Själv känner man ba för o tårta henne då ;)

Det känns så fånigt att man ska tävla liksom, men ja, det är sjukt provocerande när hon gnäller över sånt. Jag tror inte hon fattar fullt ut för hon sover djupare och vaknar inte ens varje gång han vill äta. Hon kan tycka att tre timmars nattammande gottgörs av att jag får ligga kvar i sängen (och amma) när hon gör frukost. Dessutom brukar vår dotter härja med mig, så mycket vila blir det inte, även om det lilla duracellbatteriet oftast är på gott humör så dags.
  • siolina
    Crissie skrev 2014-01-21 11:04:42 följande:
    Hej allihop! Hinner inte läsa igenom alla inlägg men undrar om det finns någon mer i tråden som enbart flaskmatar precis som jag och som man kan bolla lite med. Mycket tankar och funderingar här. Matningen funkar toppen och bebis mår bra men jag känner mig själv lite nere eftersom jag inte ammar, får för mig att jag missar något underbart, men nu är det som det är och att amma går inte längre. Kram på er alla goa mammor
    Håller helt med Moruri ovan. Vi flaskade äldsta barnet och det var suveränt. Det finns många fördelar med det. Enda nackdelen som jag ser det var att det var jobbigt att gå upp och fixa flaskor på nätterna, men å andra sidan kunde vi turas om då vilket vi inte gör nu. Denna gång ammar jag, för att det funkade så bra från start. Hade nog inte kämpat för att få det att funka. Min sambo ger även flaska om jag inte är hemma eller om det behövs av någon annan anledning men just nu tycker jag att det är praktiskt att amma när jag är ensam med honom. Däremot känner jag inte att vi eller vår dotter gick miste om något när vi flaskade henne.
  • siolina
    moruri skrev 2014-01-22 10:51:05 följande:
    Rövknullad i huvudet! Ursäkta, men min man ringde och meddela igår att begravningen är uppskjuten pga obduktion. 6 feb. Istället för 28e. Så jävla arg, trött, orkar inte ha förståelse...
    Fy fan, vad jobbigt!!!
  • siolina
    FiaFunderar skrev 2014-01-23 06:52:27 följande:
    Varför måste det vara närmare 20- idag för??? Jag som måste klä på båda småttingarna och ut på olika möten/ärenden idag *missnöjd*

Oh, fy! Här är det -8 det tycker jag är illa nog. Tänker hålla mig hemma!

Har sovit dåligt. Jamil är typ lite snorig (märks bara på nätterna?) och stökar när han äter vilket han vill göra konstant, som jag vore en napp. Har pågått sedan tre. Vid sju var dessutom han så pigg så jag bestämde mig för att gå upp och göra nytta. Nu sover han äntligen ordentligt och jag vill ogärna väcka honom fast jag behöver fixa frukost till familjen nu. Varför gjorde han inte så i sängen?

Angående sömn har jag ingen aning om hur mycket han sover. Vi sover ca 9-7 och J sover mycket på förmiddagen och är vaken mycket sen resten av dagen. Han kan vara vaken i flera timmar i sträck, beroende av vad vi gör.

Men vikt vet jag! 4,4 kg. Börjar bli knubbig. 55 cm. Har växt ut massa kläder, måste gallra.

Apropå kläder och kyla. Har ni windfleece och sånt på era barn? Är det inte opraktiskt? Vi har kanske ett extra lager på vår unge och sedan bäddar vi ned honom varmt i fårull, duntäcke och filtar och när man kommer hem eller in viker man bara bort det så slipper han bli varm eller vakna.
  • siolina
    FiaFunderar skrev 2014-01-23 06:52:27 följande:
    Varför måste det vara närmare 20- idag för??? Jag som måste klä på båda småttingarna och ut på olika möten/ärenden idag *missnöjd*

Oh, fy! Här är det -8 det tycker jag är illa nog. Tänker hålla mig hemma!

Har sovit dåligt. Jamil är typ lite snorig (märks bara på nätterna?) och stökar när han äter vilket han vill göra konstant, som jag vore en napp. Har pågått sedan tre. Vid sju var dessutom han så pigg så jag bestämde mig för att gå upp och göra nytta. Nu sover han äntligen ordentligt och jag vill ogärna väcka honom fast jag behöver fixa frukost till familjen nu. Varför gjorde han inte så i sängen?

Angående sömn har jag ingen aning om hur mycket han sover. Vi sover ca 9-7 och J sover mycket på förmiddagen och är vaken mycket sen resten av dagen. Han kan vara vaken i flera timmar i sträck, beroende av vad vi gör.

Men vikt vet jag! 4,4 kg. Börjar bli knubbig. 55 cm. Har växt ut massa kläder, måste gallra.

Apropå kläder och kyla. Har ni windfleece och sånt på era barn? Är det inte opraktiskt? Vi har kanske ett extra lager på vår unge och sedan bäddar vi ned honom varmt i fårull, duntäcke och filtar och när man kommer hem eller in viker man bara bort det så slipper han bli varm eller vakna.
  • siolina

Plopps! Jag är också mänsklig napp här hemma och Jamil är ca 8 v. Jag tänker att åtminstone till tre månader får han göra precis som han vill. Jag pallar det. Sen tar jag saker när jag måste. Det är om man har lite perspektiv en kort tid det handlar om. Tror inte det är så mycket värre för dom att vänja sig av med grejer sen, möjligen för oss. De kommer ju inte snutta så här i flera år.

• siolina
    MissKaos skrev 2014-01-23 11:13:30 följande:
    Jag tycker windfleece är bra. Har lite olika varianter beroende på vädret. Här i Göteborg bhar vi eg inte SÅ kallt men vindar som känns som dom kommer från Antarktis.

sarak skrev 2014-01-23 07:56:48 följande:
    Jag hat pops vindfleeceoverall. Ett par tjocka vantar under, och sedan viker över ärmarna. Tycker ändå händerna kan kännas svala ibland. Annars är han varm och go. Har olika tjocka filtar beroende på hur kallt det är. Så ett supervarmt täcke när det är riktigt kallt. Han älskar verkligen att ligga i vagnen. Så glad för det då vi är ute så mycket varje dag. Och jag har alltid tyckt det ser så mysigt ut att ligga nerbäddad i en vagn. Fast tänk vad skönt i sommar när man bara kan gå ut utan allt meck med kläder. Fast då kommer man väl oroa sig för solen och att dom blir för varma.
    Men hur gör ni när ni kommer in i värmen och bebisen sover eller det inte är läge för på- och avklädning?

• siolina

Jag tycker jag hinner med min bebis rätt bra, utan att försumma dottern. Imorgon ska vi på en dansföreställning hon och jag, och äta lunch efteråt. Idag har jag legat i sängen större delen av dagen och gosat med lillen. Behövde vila så det var skönt. Men jag hinner inte med så mycket annat än barnen. Rör mig mellan förskolan, affären och hemmet, typ.

Svar på tråden December bebis 2013