• mammatilltvå85

December bebis 2013

Hej alla nygravida Decembermammor!

Här tänkte jag att vi kunde samlas och diskutera eller lägga in bilder på allt som rör graviditeten=)

Själv har jag för ett par dagar sedan plussat med nummer 3. Syskonen är lite äldre 6 & 7 år gamla men både jag och min man (barnens pappa) längtade efter en till liten så vi är jätteglada just nu!

Såhär i början är dte ju lite nervöst och skakigt, vi hoppas allt ska gå vägen. Om det gör det beräknas den lill* titta ut 2 december.

Välkomna hit alla ni som som plussar så kan vi följas åt längs vägen....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-31 18:20
    Här finns en tråd med en Bf lista där vi kan lägga och/eller ändra våra bf datum..

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m69362526.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-31 18:26
    NY LÄNK: (blev fel år i den förra...)

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m69362564.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-03 18:41
    Det finns numera en medlemsgrupp för oss med bf i december. Där finns olika tematrådar, galleri osv. Om du vill bli medlem så gå in på denna länk: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/bf-december-2013-123458

• Svar på tråden December bebis 2013
  • Ellez

Jag var på tidigt UL i vecka 9 och man kunde se fint då.

Däremot har jag fått förklarat att kvinnor med bakåtlutad ofta har ont vid samlag. 

• ikala

Angående det här med hårfärgning, vissa säger att det inte är bra men det är inget som frisörer tex får havandeskapspenning för. Utan många frisörer jobbar tiden ut och färgar hår som vanligt... 

Jag tror omöjligt att det kan vara nån större fara ocg ska man börja noja för allt så tror jag tex att bilavgaser är mycket värre.....

• Plopps80

Har bakåtlutad livmoder och hade en enorm mage med dottern. Däremot kan jag ha ont vid sex om mannen kommer för långt in så att säga Får väl ta mod till mig och färga svallet. Ser förjävlig ut på alla sätt. Undrar när deppigheten ska gå över. Hatar att känna så!

• BusJohanna

Jag färgade håret både förra gången och denna. Gick bra.

Har en bekant som byter hårfärg var och varannan månad så även under grav och det gick bra.

• ikala

Jag har dock hört att frisörer inte rekommenderar att sätta i hårförlägningar när man är gravid och ammar, men det är ju för att man har ofta sämre kvalite på håret då och det sliter mycket mer på ens riktiga hår...

• Annvy

9+3, trött som en björn när vintern kommer o jag jobbar vaknätter framöver... Hur sjutton ska jag hålla mig vaken när man mest bara sitter i en fåtölj o ska försöka vara så tyst som möjligt?!

Är det fler än jag som har baby-boom i sin bekantskapskrets just nu? Typ alla jag umgås med har nyss fått smått eller går o väntar. I min arbetsgrupp är vi 3/6 som väntar. Stackars chef som ska hitta vikarier för oss alla :P Härligt att veta att "Krypet" kommer få gott om lekkamrater :)

Färga håret, eller skit i 'et! Upp till en själv vad som känns ok för sjutton! Läste någonstans att toning kanske är ett bättre alternativ under graviditet, då det är en bra mycket mildare behandling o inte alls lika starka kemikalier som permanent färg. Det kommer jag köra på!

• MissKaos

A J! Ryggont from hell. Korsryggen gör ont, särskilt när jag går. Undrar vad jar har gjort? Det kom nu men jag har haft detta ett par veckor lite av och till. Oftast av och så kanske ont en stund. Har trott att det "bara" var en gammal ryggskada (klämt ut en disk mellan kotorna) som spökade + lite vanlig hederligt ryggont. Misstänkte fogloss och nu börjar jag nästan tro att det är så illa. Gör det såhäront io natt kommer jag inte kunna sova, och då pallar ja ginte joba imorgon. Eller jo, men jag kan inte garantera hur säker jag är och feldelad medicin är inte bra. Ivanliga fall har jag starka värkpiller hemma och oftast räcker det att jag tar det till natten en eller två ggr sen brukar jag på ngt vis kunna "sova bort" det onda eller att det läker ut snabbt när jag vilar. Nu kan jag ju inte stoppa i mig Tiparol, eller vill inte. Då blir jag tröttare och trötthet = spänner mig = mer ont =sover sämmre. Ond cirkel...

Gnällig känner jag mig nu *suck*
    Får väl hasa in i til vår dr och kolla med honom vad jag kan ta istället.

Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • BusJohanna

När jag färgade var det visserligen lite jobbigt med lukten. Litet badrum och känslig näsa. men står man ut så go for it!

• Bubbel85
    Cornelia 084 skrev 2013-05-06 10:13:30 följande:
    "skrika rakt ut av smärta" var kanske lite att ta i, men så att jag typ behöver jämra mig. Men med tanke på att det oftast bara varar i några minuter en gång om dagen så har jag inte varit så orolig, mest tyckt det var konstigt. Fick iaf pratat med en annan barnmorska än min egen men hon hade ingen aning om vad det kunde bero på. Sa att jag för en månad sedan hade bruna flytningar i 5-6 dagar i samband med att jag egentligen skulle ha haft mens och att jag sen därefter har haft en mycket sparsam ljusrosa flytning vid ett tillfälle. Då började bm prata om missfall och att man inte behöver varken blöda färskt rött blod eller ha ont vid ett missfall? Efter att hon sagt det tyckte hon ändå att jag ska avvakta till min tid hos bm nästa tisdag för inskrivning o då samtidigt ta ett graviditetstest. Känns verkligen inte lätt att avvakta nu! Orostankarna har satt igång på heltid nu :/
    Jag fick en brun/rosa flytning för 2 veckor sedan i v5+4 och samma kväll fruktansvärd smärta i magen. Ringde dagen därpå till gynakuten och ljög att jag trodde jag var runt v7 (hade ett missfall innan) för att lättare få ett vul (skäms*). Väl där såg det normalt ut men inget hjärta syntes. Han trodde då jag var i 5+5 helt enligt mina "sanna" beräkningar som inte han visste. =) Har inte haft ont sen dess eller haft blodiga flytningar. Var på återkoll idag och ett hjärta tickade fint. Dock mätte de till att jag är i 6+4 - inte 7-3 vilket jag är bombsäker på! När jag nämnde att JAG VET att jag borde vara 6 dagar fram insåg jag att jag var busted =/ Fick erkänna att jag ljög vid första besöket men ska tillbaka igen om en vecka ENBART för att jag asgrät och var helt förtvivlad. Enligt BM är det jättevanligt att de mäter lite fel när det är så tidigt... Fast orolig är man ju ändå - orkar inte tänka på något annat.

Jaja, vad jag ville med detta inlägget var iaf att jag hade fruktansvärt ont också, låg i sängen och storgrät en hel kväll.... Men det verkar ju gå vägen ändå. Läkaren trodde det kunde bero på en ofarlig cysta som brustit också, sen kan ens oro tyvärr göra allt ondare också. Hoppas allt går bra för dig! 
  • Inelg

Fröken Ö: jag har med bakåtlutad livmoder. Jag känner av vid sex då och då att det kan göra ont.
    Vi gjorde tidigt VUL och det va svårt att se och höra hjärtljud tyckte läkaren.
    Blev flyttad 2 v tillbaka men som sagt det va svårt att se.

Svar på tråden December bebis 2013