• mammatilltvå85

December bebis 2013

Hej alla nygravida Decembermammor!

Här tänkte jag att vi kunde samlas och diskutera eller lägga in bilder på allt som rör graviditeten=)

Själv har jag för ett par dagar sedan plussat med nummer 3. Syskonen är lite äldre 6 & 7 år gamla men både jag och min man (barnens pappa) längtade efter en till liten så vi är jätteglada just nu!

Såhär i början är dte ju lite nervöst och skakigt, vi hoppas allt ska gå vägen. Om det gör det beräknas den lill* titta ut 2 december.

Välkomna hit alla ni som som plussar så kan vi följas åt längs vägen....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-31 18:20
    Här finns en tråd med en Bf lista där vi kan lägga och/eller ändra våra bf datum..

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m69362526.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-31 18:26
    NY LÄNK: (blev fel år i den förra...)

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m69362564.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-03 18:41
    Det finns numera en medlemsgrupp för oss med bf i december. Där finns olika tematrådar, galleri osv. Om du vill bli medlem så gå in på denna länk: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/bf-december-2013-123458

• Svar på tråden December bebis 2013
  • Plopps80

Ang färga håret frågade jag min BM om det och hon kunde inte ge några garantier på att det inte är skadligt. Har en sjukt lång utväxt och ser för jävlig ut i huvudet. Men vågar fan inte färga när BM inte säger att jag kan göra det. Suck! Hade mått bra av lite hårfärg. Trivs inte att se sunkig ut! Väntar till efter vecka 12 alt går jag ut och färgar utomhus det borde ju minska ångorna.

• Kiira

Jag har 16 månader mellan mina två första. mellan tvån o trean är de 1 år 11 månader mellan. och nu blir de 2,år 6 månader mellan trean och fyran.  Allt funkar, man klarar de mesta =)

• MissKaos
    Cornelia 084 skrev 2013-05-05 23:27:36 följande:
    Jag har en lite undran...

... Flera dagar nu, speciellt kvällar i rad, har jag haft som knivar som huggar upp i underlivet. Tar jag ett steg så hugger det till av sådan smärta att jag måste skrika rakt ut. Det varar allt från några minuter upp till en timme. Det påminner lite om känslan när bebis fixerar sig i slutet av graviditeten, även om jag förstås förstår att så inte är läget nu. Är det någon som vet vad det kan vara eller som känner igen sig? Har försökt googla men finner inget svar. Undrar om jag bör kontakta bm? :/  

JA! Det klart du måst ekontakta din BM OMGÅENDE.
    Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • LWE

Kiira - det känns skönt att höra :) man klarar nog som sagt mer än man tror! Plopps80 - jag gick till frisören och färgade håret så tidigt som i v 4 och så sent som i v 41...däremellan varannan månad. Alltså det är så himla mycket annat som också KAN vara skadligt som man utsätter sig för. Jag skulle också må jättedåligt av utväxt och risigt hår..äh man ska leva på som vanligt då mår man bäst :)

• Trasslet

LWE - Vi ville ha med två år emellan, så det känns bara bra. :) Eftersom jag och min man delade lika på föräldraledigheten så kommer jag hinna jobba totalt ett och ett halvt år emellan också, så det blir som inget jätteglapp i arbetslivet heller. Tryggt för en arbetsråtta som jag. :)
    Lite nervös dock att jag inte ska hinna bearbeta förra förlossningen (relativt komplicerad) klart innan det är dags för nästa, men jag får väl dra igång terapiarbete snarast.

Har ni skrivit in er hos bm? Jag går och drar lite på det.

• LWE

Trasslet - vi ville också ha typ 2 år mellan, men nu blev det ju mer 1,5 år..men men det ska nog gå bra det med :) det sjukaste av allt är att folk i vår släkt frågat om vi verkligen ska behålla barnet nu eftersom det blir så tätt mellan dem. Hallå?! Pga ett halvår hit el dit..fy var störda folk det finns. Skönt att du hinner jobba lite då :) kan va skönt. Jag hade tänkt gå tillbaka i sep, men eftersom mitt jobb ger havandeskapspenning och man inte kan jobba de 2 sista mån så vet jag inte ens om det är nån idé att gå tillbaka ;) usch vad jobbigt med komplicerad förlossning.,får man fråga vad som hände? Haha, jag drog också lite på det den här gången..men ska dit nästa vecka för sånt där hälsosamtal.

• Cornelia 084

"skrika rakt ut av smärta" var kanske lite att ta i, men så att jag typ behöver jämra mig. Men med tanke på att det oftast bara varar i några minuter en gång om dagen så har jag inte varit så orolig, mest tyckt det var konstigt. Fick iaf pratat med en annan barnmorska än min egen men hon hade ingen aning om vad det kunde bero på. Sa att jag för en månad sedan hade bruna flytningar i 5-6 dagar i samband med att jag egentligen skulle ha haft mens och att jag sen därefter har haft en mycket sparsam ljusrosa flytning vid ett tillfälle. Då började bm prata om missfall och att man inte behöver varken blöda färskt rött blod eller ha ont vid ett missfall? Efter att hon sagt det tyckte hon ändå att jag ska avvakta till min tid hos bm nästa tisdag för inskrivning o då samtidigt ta ett graviditetstest. Känns verkligen inte lätt att avvakta nu! Orostankarna har satt igång på heltid nu :/

• Fröken Ö

Jag har blivit moster igår till en liten flicka=) Jag har redan en systerson, så en flicka var extra roligt! Nu längtar man ju ihjäl sig till sin egen kommer=)

Min gynläkare sa i torsdags att jag har en bakåtlutad livmoder. Är det någon fler än jag som har så? Har ni märkt av något speciellt under graviditeten? Cirka 15 % av alla kvinnor har det, inge farligt sa läkaren. Men jag har kunnat läsa mig till att barnet oftast växer mot ryggraden då, och att man kan få synlig mage lite senare. Man kan även ha svårt att hitta hjärtljuden tidigt. Vilken tur för vi tänkte låna syrrans angel sound och prova hemme, men nu är det ju ingen idé då vi bara kommer bli nervösa om vi inte hör något=)

• Ellez

Jag har också bakåtlutad. har aldrig märkt något speciellt utav det!

• Fröken Ö
    Ellez skrev 2013-05-06 10:58:35 följande:
    Jag har också bakåtlutad. har aldrig märkt något speciellt utav det!
    Läkaren sa inte heller något förutom att det kan vara svårare att se något på ultraljud tidigt och att vi inte ska leta hjärtljud för tidigt=) Men jag har haft sån jäkla ryggverk sista veckan. känns som en nerv i kläm eller liknanade. Har funderat på om det är foglossning men funderar nu på om det är barnet som växer mot ryggen. När livmodern blir större så tippar den tydligen framåt sa läkaren och då är det ingen skillnad på magarnas storlek längre=)
Svar på tråden December bebis 2013