• mammatilltvå85

December bebis 2013

Hej alla nygravida Decembermammor!

Här tänkte jag att vi kunde samlas och diskutera eller lägga in bilder på allt som rör graviditeten=)

Själv har jag för ett par dagar sedan plussat med nummer 3. Syskonen är lite äldre 6 & 7 år gamla men både jag och min man (barnens pappa) längtade efter en till liten så vi är jätteglada just nu!

Såhär i början är dte ju lite nervöst och skakigt, vi hoppas allt ska gå vägen. Om det gör det beräknas den lill* titta ut 2 december.

Välkomna hit alla ni som som plussar så kan vi följas åt längs vägen....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-31 18:20
    Här finns en tråd med en Bf lista där vi kan lägga och/eller ändra våra bf datum..

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m69362526.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-31 18:26
    NY LÄNK: (blev fel år i den förra...)

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m69362564.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-03 18:41
    Det finns numera en medlemsgrupp för oss med bf i december. Där finns olika tematrådar, galleri osv. Om du vill bli medlem så gå in på denna länk: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/bf-december-2013-123458

• Svar på tråden December bebis 2013
  • babylängtan20
    Plopps80 skrev 2013-05-09 11:59:06 följande:
    Jag vågar inte färga håret! Läste om att tvåkomponentsfärg kan vara skadlig. Kolla hur mitt jävla hår ser ut. Det brukar vara mörkrött och har nu antagit en urtvättad orange look! Jag vantrivs. Sambon ska fråga svärfar om vi kan få låna en mask som reducerar farliga ångor. Om han har en sån. Kan inte se ut så....i1290.photobucket.com/albums/b529/plo pps08/null_zps64184707.jpg

Äh de är nog inget... de stod om att om man inte haft rött hår sen innan skulle man nvika det... men ja blonderade slingor i söndags o de gick kanoners hade en tygbit för nösao mun just för deluktade så jävla starkt ochöppnade fönstrena med... tror inte de ska vara någon fara :)!
  • Björnmossa
    Plopps80 skrev 2013-05-09 11:59:06 följande:
    Jag vågar inte färga håret! Läste om att tvåkomponentsfärg kan vara skadlig. Kolla hur mitt jävla hår ser ut. Det brukar vara mörkrött och har nu antagit en urtvättad orange look! Jag vantrivs. Sambon ska fråga svärfar om vi kan få låna en mask som reducerar farliga ångor. Om han har en sån. Kan inte se ut så....i1290.photobucket.com/albums/b529/plo pps08/null_zps64184707.jpg
    Jag skulle aldrig våga. Det är väl risk för allergi hos barnet också och då kanske det räcker med att du får färgen på huden.

Henna ska vara säkert tror jag, kanske testa det istället?
  • Buzan

Jag färgar utväxten var 5e vecka och gjorde det även med när sonen låg i magen. Han mår hur bra som helst idag och förhoppningsvis framöver. Ska man undvika allt som kan vara skadligt bör man ju inte använda smink, deo, tandkräm eller andas in avgaser!

• Plopps80

Vet inte vad jag ska göra. Ni ser hur håret ser ut? Vantrivs. En del säger att det är okej andra inte. Jag färgade aldrig håret med dottern för då trivdes jag med min hårfärg. Nu älskar jag det röda! Man kan ju undvika att få det på huden. Min barnmorska kunde inte ge klartecken utan svarade svävande...

• ikala

Det är ingen fara att färga håret, frisörer färgar hela graviditeten får inte havandeskapspenning lr nått.

• Minnymilou

Järntabletterna som jag kör med nu och som min mage klarar så suveränt heter Iron Picolinate från ett märke som heter Thorne. Står mer att läsa om dem här (på stället jag köpte dem från):
    http://www.ekobutiken.se/naring/thorne-research/sparmineraler-blodforbattring/iron-picolinate-25-mg-1.html
    Thorne ska tydligen vara kända för att göra kosttillskott som innehåller så lite tillsatser och annat jox som möjligt. Järnpikolinat är en form som rekommeneras till gravida och alltså är ofarligt att ta.

Felinne skrev 2013-05-08 23:25:12 följande:
    Är det någon som vet om man kan börja känna av foglossning redan i vecka 8-9? De senaste dagarna har jag haft en till en början svag, men nu lite starkare känsla någonstans mellan korsryggen och bäckenet i höjd med svanskotan. Vet att det kan bero på massa andra saker men tänkte bara kolla om det är någon annan som känt något liknande tidigt i graviditeten, och vet vad det kan vara?
    /F 
    Det behöver inte betyda foglossning, kanske har bara en nerv kommit i kläm pga att saker växer och förändras i mage/bäckenområde?  Är det första barnet? I så fall brukar (oftast) inte foglossning dyka upp förrän i v 27-30 har jag förstått, såvida man inte har några speciella problem sedan tidigare. Hoppas hoppas inte du behöver få foglossning!

Själv är jag däremot säker på att jag nu börjat känna av foglossning, jag har legat hemma i förkylningar och magsjuka senaste 2-3 veckorna och inte kunnat röra mig så mycket på grund av det, och så igår då jag äntligen började leva som vanligt igen och även gympade lite så måste det ha blivit för mycket efter all vila. Jag har känt av de där obehagliga stickningar och små små huggen i underlivet hela dagen om jag belastar fel - under min förra graviditet fick jag en gräslig foglossning där jag tvingades gå med kryckor de sista tre månaderna, så jag har fått veta att risken att jag drabbas den här gången också (ännu värre) är stor. Jag är ganska liten och "klenbyggd" (vilket ord!) så då är det lättare att få foglossning enligt min bm - man har inte så mycket vävnader som kan stödja upp runtomkring liksom. Nu har jag i ren panik börjat med diverse bäckenbottenövningar och är jätterädd för att tvingas börja med kryckor redan i tredje månaden!

• Minnymilou
    MariaOchNiklas skrev 2013-05-08 17:46:26 följande:
    Under förra graviditeten så hade jag ferritin på 83 och det va ett bra värde sa min bm då. Eller räknar de på olika vis? Behövde aldrig äta några järntabletter. Hoppas slippa det denna gång oxå. Annars så skulle jag dö av förstoppning. Iof så äter jag vitamin kvinna med 129% av rekommenderat dagligt intag. Ska ringa efter nästa torsdag då vi varit på vul igen för att få bli inskrivna.

Ferritin-värdet är en annan sak än det vanliga hb man oftast brukar ta hos barnmorskan. Ferritinet visar på hur mycket järn man har lagrat i kroppen och då är ju 83 bra (nedre gräns för kvinnor ligger på 13, gravida ska helst ha närmare eller över 100), medan hb är det "bruksjärn" man har i kroppen just då. (Rätta mig om jag har fel, är lite rostig här!)

• Björnmossa
    Buzan skrev 2013-05-09 13:01:18 följande:
    Jag färgar utväxten var 5e vecka och gjorde det även med när sonen låg i magen. Han mår hur bra som helst idag och förhoppningsvis framöver. Ska man undvika allt som kan vara skadligt bör man ju inte använda smink, deo, tandkräm eller andas in avgaser!
    Man kan använda giftfria alternativ och försöka undvika att andas in avgaser. Jag är iofs ganska nördig när det kommer till att undvika vardagsgifter. Men just när man är gravid känns det extra onödigt. Är rätt allergisk själv, vet hur jobbigt det är och tänker göra vad jag kan för fostret.
Svar på tråden December bebis 2013