• mammatilltvå85

December bebis 2013

Hej alla nygravida Decembermammor!

Här tänkte jag att vi kunde samlas och diskutera eller lägga in bilder på allt som rör graviditeten=)

Själv har jag för ett par dagar sedan plussat med nummer 3. Syskonen är lite äldre 6 & 7 år gamla men både jag och min man (barnens pappa) längtade efter en till liten så vi är jätteglada just nu!

Såhär i början är dte ju lite nervöst och skakigt, vi hoppas allt ska gå vägen. Om det gör det beräknas den lill* titta ut 2 december.

Välkomna hit alla ni som som plussar så kan vi följas åt längs vägen....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-31 18:20
    Här finns en tråd med en Bf lista där vi kan lägga och/eller ändra våra bf datum..

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m69362526.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-31 18:26
    NY LÄNK: (blev fel år i den förra...)

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m69362564.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-03 18:41
    Det finns numera en medlemsgrupp för oss med bf i december. Där finns olika tematrådar, galleri osv. Om du vill bli medlem så gå in på denna länk: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/bf-december-2013-123458

• Svar på tråden December bebis 2013
  • Minnymilou

Ja, väkommen, MallanB, jag har också BF kring den dagen! Åtminstone enligt barnmorskan, jag trodde ju innan ul att jag hade BF några dagar tidigare.

Felinne skrev 2013-05-10 14:53:08 följande:
    Av vad jag har läst och hört från andra (nu sedan jag skrev inlägget) så verkar det som att foglossning går att känna av tidigt i graviditeten. Verkar dock vara någorlunda milda besvär i de tidigare veckorna. Men som du säger behöver det ju inte vara det. Men det hugger till exakt på de ställen där bäckenfogarna sitter och jag känner mig öm över blygbenet när jag cyklar så det är därför det ligger närmast till hands för mig att tro att det faktiskt är foglossning. Får fråga min barnmorska på måndag när jag ska dit.

Jag trodde att foglossning är något som alla får eftersom det innebär att brosken mjukas upp för att förbereda kroppen på att en bebis ska passera genom bäckenet? Det är väl dock bara vissa besväras av det?

Första graviditeten japp och inga tidigare ryggbesvär. Dock har jag extremt otränade rygg/magmuskler så det är ju knappast till min fördel. Är också någorlunda nätt i kroppen (53kg, 161cm).
    Ja, hu, det låter som foglossning det du beskriver, jag kunde knappt sitta på en cykel heller för att det blev för hårt och obehagligt. Hoppas i så fall att du får en mild variant, och hoppas din barnmorska kan lite om det  och ger bra stöd - min första bm kunde typ ingenting alls och hade inte ett enda råd att ge, hon verkade bara tycka att jag skulle tiga och lida och härda ut tills barnet var fött!

Jag är också rätt otränad i rygg och mage, önskar jag tänkt på att börja träna tidigare under den här graviditeten. Och det att alla får foglossning som du skriver kanske beror på hur man menar? Brosken mjukas väl upp mer eller mindre hos de flesta gravida, men jag trodde det kallades foglossning först när man får besvär av det? Vet egentligen inte exakt hur vanligt det är med mild foglossning, i mitt huvud är det typ knivhugg i underlivet bara man reser sig upp och kryckor som menas eftersom jag själv fick så, så jag har kanske ett lite extremt perspektiv. (Kände ingenting alls fram till v 27 då det plötsligt bara exploderade över ett par dagar efter att jag överansträngd mig med motion och lite ommöbleringt i vardagsrummet). Är glad för varje dag jag slipper kryckorna, hoppas jag kan mota Olle i grind ett tag till.

• mammatilltvå85

jag befinner mig verkligen i de såkallade "spökveckorna" just nu....går in i v.12 på måndag (äntligen känns det som man börjar komma nånvart) och känner absolut ingenting förutom ömma bröst. Superskönt såklart men jag längtar ihjäl mig efter att känna riktiga fosterrörelser....kände redan i v.14 med barn nummer 2 men då var moderkakan i bakvägg....undrar var den sitter den här gången? Tror ni de kan se det på UL som jag ska göra i v.13?

• MissKaos

Hopoas det! Jag kände med fosterrörelser sådär tidigt sist. Hoppas på det nu med! V12 startar på onsdag tror jag

mammatilltvå85 skrev 2013-05-11 15:40:36 följande:
    jag befinner mig verkligen i de såkallade "spökveckorna" just nu....går in i v.12 på måndag (äntligen känns det som man börjar komma nånvart) och känner absolut ingenting förutom ömma bröst. Superskönt såklart men jag längtar ihjäl mig efter att känna riktiga fosterrörelser....kände redan i v.14 med barn nummer 2 men då var moderkakan i bakvägg....undrar var den sitter den här gången? Tror ni de kan se det på UL som jag ska göra i v.13?

Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • MissKaos

Hopoas det! Jag kände med fosterrörelser sådär tidigt sist. Hoppas på det nu med! V12 startar på onsdag tror jag

Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • mammatilltvå85
    MissKaos skrev 2013-05-11 15:45:22 följande:

Visst var det härligt att känna så tidigt?! Med ettan (hade moderkakan i framvägg då) kände jag för första gången i v.20 på planet till Paris....så det var stor skillnad på när jag kände beroende på moderkakans läge....
  • MissKaos

Jag är vältränad. Tror jag. Klarar plankan över 2 min. Sprang gbg på 1:48 förra året. Hjälper inte. Fogen bak gör svinigt ont ändå

• MissKaos

Ja, jättemysigt.! Kände som en fjäril nere i bäckenet på ena sidan.

Just nu har vi en trött och trotsig 4åring ich jag undrar om jag är riktigt klok som skaxffar en till?

mammatilltvå85 skrev 2013n-05-11 16:38:52 följande:
    Visst var det härligt att känna så tidigt?! Med ettan (hade moderkakan i framvägg då) kände jag för första gången i v.20 på planet till Paris....så det var stor skillnad på när jag kände beroende på moderkakans läge....

• mammatilltvå85
    MissKaos skrev 2013-05-11 18:00:26 följande:
    Ja, jättemysigt.! Kände som en fjäril nere i bäckenet på ena sidan.
    Just nu har vi en trött och trotsig 4åring ich jag undrar om jag är riktigt klok som skaxffar en till?

haha ja du vår 6 åring är inte heller helt enkel att ha att göra med direkt...hoppas han lugnar ner sig lite till det är dags för den här lill* att kika ut;=)
Svar på tråden December bebis 2013