• mammatilltvå85

December bebis 2013

Hej alla nygravida Decembermammor!

Här tänkte jag att vi kunde samlas och diskutera eller lägga in bilder på allt som rör graviditeten=)

Själv har jag för ett par dagar sedan plussat med nummer 3. Syskonen är lite äldre 6 & 7 år gamla men både jag och min man (barnens pappa) längtade efter en till liten så vi är jätteglada just nu!

Såhär i början är dte ju lite nervöst och skakigt, vi hoppas allt ska gå vägen. Om det gör det beräknas den lill* titta ut 2 december.

Välkomna hit alla ni som som plussar så kan vi följas åt längs vägen....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-31 18:20
    Här finns en tråd med en Bf lista där vi kan lägga och/eller ändra våra bf datum..

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m69362526.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-31 18:26
    NY LÄNK: (blev fel år i den förra...)

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m69362564.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-03 18:41
    Det finns numera en medlemsgrupp för oss med bf i december. Där finns olika tematrådar, galleri osv. Om du vill bli medlem så gå in på denna länk: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/bf-december-2013-123458

• Svar på tråden December bebis 2013
  • Felinne
    Minnymilou skrev 2013-05-09 15:06:30 följande:
    Järntabletterna som jag kör med nu och som min mage klarar så suveränt heter Iron Picolinate från ett märke som heter Thorne. Står mer att läsa om dem här (på stället jag köpte dem från):
    www.ekobutiken.se/naring/thorne-research/spar...
    Thorne ska tydligen vara kända för att göra kosttillskott som innehåller så lite tillsatser och annat jox som möjligt. Järnpikolinat är en form som rekommeneras till gravida och alltså är ofarligt att ta.

Det behöver inte betyda foglossning, kanske har bara en nerv kommit i kläm pga att saker växer och förändras i mage/bäckenområde?  Är det första barnet? I så fall brukar (oftast) inte foglossning dyka upp förrän i v 27-30 har jag förstått, såvida man inte har några speciella problem sedan tidigare. Hoppas hoppas inte du behöver få foglossning!

Själv är jag däremot säker på att jag nu börjat känna av foglossning, jag har legat hemma i förkylningar och magsjuka senaste 2-3 veckorna och inte kunnat röra mig så mycket på grund av det, och så igår då jag äntligen började leva som vanligt igen och även gympade lite så måste det ha blivit för mycket efter all vila. Jag har känt av de där obehagliga stickningar och små små huggen i underlivet hela dagen om jag belastar fel - under min förra graviditet fick jag en gräslig foglossning där jag tvingades gå med kryckor de sista tre månaderna, så jag har fått veta att risken att jag drabbas den här gången också (ännu värre) är stor. Jag är ganska liten och "klenbyggd" (vilket ord!) så då är det lättare att få foglossning enligt min bm - man har inte så mycket vävnader som kan stödja upp runtomkring liksom. Nu har jag i ren panik börjat med diverse bäckenbottenövningar och är jätterädd för att tvingas börja med kryckor redan i tredje månaden!

Av vad jag har läst och hört från andra (nu sedan jag skrev inlägget) så verkar det som att foglossning går att känna av tidigt i graviditeten. Verkar dock vara någorlunda milda besvär i de tidigare veckorna. Men som du säger behöver det ju inte vara det. Men det hugger till exakt på de ställen där bäckenfogarna sitter och jag känner mig öm över blygbenet när jag cyklar så det är därför det ligger närmast till hands för mig att tro att det faktiskt är foglossning. Får fråga min barnmorska på måndag när jag ska dit.

Jag trodde att foglossning är något som alla får eftersom det innebär att brosken mjukas upp för att förbereda kroppen på att en bebis ska passera genom bäckenet? Det är väl dock bara vissa besväras av det?

Första graviditeten japp och inga tidigare ryggbesvär. Dock har jag extremt otränade rygg/magmuskler så det är ju knappast till min fördel. Är också någorlunda nätt i kroppen (53kg, 161cm).
  • Björnmossa

Vi brukar laga grytor med vin i och jag åt lite igår. Sen kollade jag upp hur lång tid det tar för alkoholen att koka bort egentligen. Om 95% ska bort tar det 2,5 timme. Lite svettigt, för vi hade bara kokat en halvtimme, men jag har räknat ut att med den mängden vin vi tog och den tiden som det ändå kokade kom nog alkoholhalten ner på en halv procent totalt. Hoppas det inte är nån fara. Ska sluta laga mat med vin från och med nu tror jag, det känns onödigt osäkert.

• MissKaos

Ingen fara varken att ramla ellrr vara förkyld. Trilla cfran tex häst eller krocka däremot är inte bra. Eller jättehög feber.

Längtan91 skrev 2013-05-10 12:52:58 följande:
    Har åkt på en förkylning nu också, men peppar peppar verkar den inte bli värre än färsta dagen, dvs ingen feber vilket känns bra för då hade man ju hamnat i dilemmat vad som är "värst" för fostret av feber eller Alvedon...men slapp fundera över det denna gång. Någon som vet om en vanlig förkylning kan vara skadlig? Ont i halsen osv?   

Har också åkt på en hemsk förkylning med svettningar och feber nästäppa osv. Men tror inte att det är någon fara för fostret eftersom det är så pass skyddat. Tror det är värre att tex. Ramla och så än att vara förkyld.[/quote]
    Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • LillaBulan

Nån fler än jag som får sån där panik hunger att man nästan når för dåligt för att äta?

• Plopps80

Tack för svaren om håret. Har bestämt mig för att färga det med mask på mig Har inte mått illa på två dagar! Idag gick jag upp 08 och har städare bort alla vinterkläder och skor. Så har vi gått 4 timmar i Slottskogen med massa vänner och sedan handlat. Nu är jag helt slut men jösses för två veckor sedan fick jag ladda en halv dag för att orka handla. Känner mig så glad att det värsta är över. Så jäkla gött! Avskyr att vara gravid på alla sätt!

• Inelg

Plopps. Menar du att du börjar komma in i den "bättre perioden" nu när du närmar dig v12!? :) jag har också mått bättre med illamåendet sedan 2 dagar tillbaka. :)

• Plopps80
    Inelg skrev 2013-05-10 18:55:11 följande:
    Plopps. Menar du att du börjar komma in i den "bättre perioden" nu när du närmar dig v12!? :) jag har också mått bättre med illamåendet sedan 2 dagar tillbaka. :)

Ja exakt så menar jag Går in i v 11 på sön och längtar bara till perioden när man inte känner att man är gravid. Spökveckorna... Kom nu...
Svar på tråden December bebis 2013