• mammatilltvå85

December bebis 2013

Hej alla nygravida Decembermammor!

Här tänkte jag att vi kunde samlas och diskutera eller lägga in bilder på allt som rör graviditeten=)

Själv har jag för ett par dagar sedan plussat med nummer 3. Syskonen är lite äldre 6 & 7 år gamla men både jag och min man (barnens pappa) längtade efter en till liten så vi är jätteglada just nu!

Såhär i början är dte ju lite nervöst och skakigt, vi hoppas allt ska gå vägen. Om det gör det beräknas den lill* titta ut 2 december.

Välkomna hit alla ni som som plussar så kan vi följas åt längs vägen....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-31 18:20
    Här finns en tråd med en Bf lista där vi kan lägga och/eller ändra våra bf datum..

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m69362526.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-31 18:26
    NY LÄNK: (blev fel år i den förra...)

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m69362564.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-03 18:41
    Det finns numera en medlemsgrupp för oss med bf i december. Där finns olika tematrådar, galleri osv. Om du vill bli medlem så gå in på denna länk: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/bf-december-2013-123458

• Svar på tråden December bebis 2013
  • Charlow
    Felinne skrev 2013-05-13 17:18:32 följande:
    Välkommen! Och grattis :)
    Mår själv ganska bra tycker jag. Lite smågrejer bara som är ganska hanterbara: ingen aptit (astråkigt och lite jobbigt eftersom jag blir illamående när jag blir hungrig), mårgonillamående ibland och lätt foglossning. Det sistnämnda är utan tvekan värst och jag hoppas att det inte blir värre eftersom jag bara är i v9 (8+5). Men som sagt, allt är ganska hanterbart än så länge. Känns bra. Ska till BM idag och göra UL eller VUL för att bestämma exakt datum för beräknad födsel. Ska bli superspännande.
    /F 
    Tack! :) Ja fy dumma illamående! 
    Okej vad mysigt med UL såhär tidigt! :)  Varför gör ni det? Jag vet inte heller exakt datum har endometrios så jag har jätte oregelbunden mens ibland kan det vara 3 månaders uppehåll. Men om man ska tro på Familjelivs uträknare så är det 9+0 idag. Men man vet ju aldrig :)  
  • mammatilltvå85

Hade en intressant dag i skolan. 90% av tjejerna i klassen kollade i smyg in min mage, hade mina mammabyxor med mudd, en t-shirt och en öppen typ munkjacka över, ser ju inte gravid ut bara uppblåst och "tjock"...magen är bredare denna gången också, sist blev den mer som en spets rakt fram redan tidigt i graviditeten...skumt.

Efter UL nästa vecka kommer jag våga gå ut med det på typ fb så då kan de ju sluta smygtitta haha...

Någon som upplever mer "magsaft", alltså jag har inte sura uppstötningar eller halsbränna men känner en känsla i magen likt magkatarr, går över när jag äter något...har det med graviditeten att göra tror ni eller har jag fått magkatarr? Har varit rätt stressad på slutet...

Har precis varit och handlat till en spontan grillkväll....lite annorlunda då jag inte vågar äta samma saker som innan, dvs massa ostar, kalla färdiga såser (förutom smaksatt cremefraich), typ blodig entrecot osv...men men, blir mkt fläskkött och kyckling och kryddsmör istället...och goda frukter och grönsaker. Funkar ju det med=)

Jo angående UL så gör man 2 UL här i Östergötland ett i v.13 och sedan rutin UL. Jag kommer även göra 2 extra ett VUL som jag redan gjort samt ett i v.22 för att kolla på barnets hjärta då jag har en son som är född med hjärtfel. Vi kommer troligtvis göra ett privat köns UL också...förhoppningsvis i v.17-18....Går att göra 3d könsUL i Linköping from v.17....Vi är så nyfikna så vi håller på att spricka;=) ALLA verkligen ALLA tror att det är en tjej denna gången, men jag VET att det är en tredje liten pojke....längtar efter att motbevisa alla andra hahaha. Särskillt min mamma som inte pratar om annat än "lillasyster".....verkar vara väldigt viktigt för andra att man "ska" ha båda könen, så har jag aldrig känt...eller så är det jag som är onormal? Tycker det vore mysigt med en till pojke=) Men blir såklart lika glad även för en tjej. Känns bara så trist att man måste förklara det för folk. Innan vi blev gravida har många sagt att - "ska ni inte skaffa en liten trea så ni kan få en flicka också". Jag blir nåt så extremt provocerad av sådana kommentarer. Vadå? som att mina två söner inte skulle duga? Suck.....ja ni märker ju vad jag går igång på detta...vadå hormonmonster;=) hahahah.

Jag vill mest kunna handla och planera namn och det underlättar ju att veta könet då...även om jag absolut inte kommer klä bebisen i rosa eller blått.....men tex Newbie har ju väldigt lite könsneutrala kläder. Tråkigt.

• Goldie

Hej hej, tar och hoppar in här!

Är 21 år och väntar andra barnet, är i nuläget beräknad till 25 december. Plusset kom rätt chockartat då jag veckan innan jag blev gravid hade träffat en läkare som sa att jag nog skulle ha svårt att skaffa en tvåa pga att jag har ägglossning så sällan, samt tittade på mina äggstockar med VUL och sa "och jag ser ju att du inte kommer ha ägglossning på lääänge". Och några dagar senare måste jag haft ÄL och blivit gravid... :D

Stora problemet nu är att jag kräks flera gånger varje dag och knappt får i mig något att äta, trots att jag bara är i v 7+5. Så här var det inte med dottern... :(   

• Goldie

Hoppar in här, jag är beräknad till 25/12, så är i 7+3 nu. Det är andra barnet, kommer att bli prick två år emellan dem.

Jag är 21 och pluggar och jobbar lite, min man är några år äldre och pluggar vidare samt jobbar.  

Är fortfarande lite i chock över att jag blev gravid så snabbt då jag fått besked om att det kunde bli svårt att få till en tvåa, men det gick väldans snabbt. Så nu har jag kastats från "tänk-om-det-aldrig-blir-syskon"-noja till ett SJUKT graviditetsillamående med kräkningar minst 3-4 ggr/dag och jättesvårt att få i mig någon mat alls. BM:s tips var "stanna hemma och sov hela första trimestern". Det är ju förstås ett alternativ, men inte så kul då jag isf missar viktiga praktik-moment på min utbildning... Var inte alls såhär illa när jag var gravid med första barnet.

Ska bli roligt med en decemberbebis hur som helst!      

• Stinakri83

Mammatilltvå85! Var hör man av sig om 3D ul?? Vill med göra ett 3D Jag gick ett ul den 23 och sen sa bm att vi skulle ha ett runt v 18-20 och kanske ett extra pga av att pappan är född med hjärtfel!

• mmaalliinn

hej, kul att få logga in här isf "planera barn" där jag hängt i nästan 3 år ... Äntligen!

Ska på inskrivning den 27:e, beräknat förlossningsdatum är 18 dec...

gör man alltid ultraljud på inskrivningen?... jag skulle verkligen vilja det då jag är så orolig att nåt är fel o vill så gärna se ett hjärta slå....   

• Felinne

Charlow: Bor tillfälligt i USA och här verkar man göra UL lite titt som tätt. Eftersom jag har haft oregelbunden mens så frågade min barnmorska om jag ville göra ett UL för att bestämma datum. Så då sa jag bara "visst, det låter bra" och tänkte inte så mycket mer på det. Känns bra att veta exakt vilken vecka jag är i om vi bestämmer oss för att göra KUB i v.12-13. Samtidigt är jag typ 99,9% säker på att jag vet dagen jag blev gravid, men som sagt, eftersom min mens varit så oregelbunden känns det bäst att veta lite mer exakt.

• mammatilltvå85
    Stinakri83 skrev 2013-05-13 19:20:20 följande:
    Mammatilltvå85! Var hör man av sig om 3D ul?? Vill med göra ett 3D Jag gick ett ul den 23 och sen sa bm att vi skulle ha ett runt v 18-20 och kanske ett extra pga av att pappan är född med hjärtfel!

3d UL gör man privat och det kostar lite tror det vi ska göra kostar ca 700 men är inte helt säker..var bor du? I Stockholm och större städer brukar det finnas flera olika privata kliniker, googla så hittar du någon nära dig. I Linköping finns en privat läkare som ska vara duktig och han gör 3d UL....
Svar på tråden December bebis 2013