• mammatilltvå85

December bebis 2013

Hej alla nygravida Decembermammor!

Här tänkte jag att vi kunde samlas och diskutera eller lägga in bilder på allt som rör graviditeten=)

Själv har jag för ett par dagar sedan plussat med nummer 3. Syskonen är lite äldre 6 & 7 år gamla men både jag och min man (barnens pappa) längtade efter en till liten så vi är jätteglada just nu!

Såhär i början är dte ju lite nervöst och skakigt, vi hoppas allt ska gå vägen. Om det gör det beräknas den lill* titta ut 2 december.

Välkomna hit alla ni som som plussar så kan vi följas åt längs vägen....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-31 18:20
    Här finns en tråd med en Bf lista där vi kan lägga och/eller ändra våra bf datum..

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m69362526.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-31 18:26
    NY LÄNK: (blev fel år i den förra...)

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m69362564.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-03 18:41
    Det finns numera en medlemsgrupp för oss med bf i december. Där finns olika tematrådar, galleri osv. Om du vill bli medlem så gå in på denna länk: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/bf-december-2013-123458

• Svar på tråden December bebis 2013
  • Björnmossa
    mammatilltvå85 skrev 2013-05-13 23:19:01 följande:

Absolut finns det det men helt ärligt, 4 ultraljud som ändå måste göras eller 5 ultraljud (ett extra) tror jag inte gör särskilt stor skillnad. I mitt fall är mina ultraljud nödvändiga då min son var extremt nära att dö bara timmarna efter sin födsel på grund av sitt hjärtfel som hade kunnat upptäckas på RUL om de bara tittat efter det....köns UL görs inte enbart för att det är skoj...där vårt köns ultraljud ska göras görs det endast i samband med annan undersökning och vi kommer då be de kolla extra på hjärtat då den professor som utför ultraljuden är extremt duktig och "känd" för att vara väldigt noggrann. Han har arbetat åt sjukvården tidigare och använder sig av ultraljudsapparater som är väldigt nya och påkostade så vi tar "två flugor i en smäll" och får ett extra utlåtande på hjärtstatusen på vårt barn. Något vi ändå hade betalat extra för att göra privat då saker tyvärr faktiskt missas ibland även om sjukvården är kunnig och specifikt letar efter saker...

Det första Vulet gjordes då jag har haft två riskgraviditeter med förtidigt födda barn, påverkad livmodertapp och extremt mkt prematura sammandragningar. Dessa startade i v.13 förra graviditeten och jag kände redan nu i v.8 min första sammandragning. Jag har dessutom varit allvarligt sjuk för bara ett år sedan så läkarna ville fastställa att det verkligen var en graviditet då det påverkar övrig provtagning och extrakontroller av mig som annars inte hade behövt göras lika tätt....

Jag är extremt restriktiv med saker som kan påverka fostret- troligtvis för nojig för mitt eget bästa faktiskt. Båda mina barn har "utsatts" för minst 5-6 UL var då vi låg inlagda för hotande förtidsbörd ett antal ggr med dem. Visst tycker vi det är "kul" att veta könet. Men det finns också andra skäl till denna undersökning som jag valde att inte nämna tidigare. Jag respekterar din åsikt och utgår från att du sa det av ren omtanke, men jag tror att var och en själv måste få bedöma vilka risker man är beredd att ta vad gäller sin graviditet, sin kropp och sitt ofödda barn. Jag har varit väldigt skeptisk själv för att göra mkt ultraljud men läkarna har närmast fnyst åt mig och menat att den medicinska vinsten är SÅ mkt större än risken och att det inte är någon fara. Då väljer jag att lita på dem. Jag har också hört att mkt ultraljud kan leda till att barnen blir vänsterhänta. Vilket en av mina söner är. Men inte den andra. Och vad säger att han inte hade blivit det ändå? Och är det dåligt att vara vänsterhänt?

Hellre så tar jag risken att få ett autistiskt barn än ett barn som dör timmarna efter en förlossning pga av ett  hjärtfel som kunde ha  upptäckts genom ett enkelt ultraljud.

Det var inte dina medicinskt motiverade UL som jag tänkte på när jag nämnde risken för autism, utan 3D-ultraljuden som jag vet att många (inte bara här i tråden) vill göra för att få fina bilder. Det är en grej som man gör bara på kul och som man kanske inte skulle göra om man visste riskerna.

Vänsterhänthet är ingen fara i sig, men man vet att det finns ett samband mellan det och UL vilket visar att det faktiskt sker en neurologisk påverkan.

Ni behöver inte ta åt er så väldigt. Jag skrev från början att man gör som man vill, men att det kan vara bra att veta att det inte är bevisat ofarligt med UL. Lite alkohol vid ett enstaka tillfälle är också nästan ofarligt, men hur många tar det? Jo, jag häromdagen för att jag inte visste bättre (grytan med vin i om ni minns, den som bara hade kokat en halvtimme), och nu önskar jag att jag inte hade gjort det. Kanske nån här i tråden hade ångrat sitt (dyra?) 3D-ultraljud när det var för sent, då är det bättre att sprida informationen.
  • mammatilltvå85
    Björnmossa skrev 2013-05-13 23:32:27 följande:
    Det var inte dina medicinskt motiverade UL som jag tänkte på när jag nämnde risken för autism, utan 3D-ultraljuden som jag vet att många (inte bara här i tråden) vill göra för att få fina bilder. Det är en grej som man gör bara på kul och som man kanske inte skulle göra om man visste riskerna.

Vänsterhänthet är ingen fara i sig, men man vet att det finns ett samband mellan det och UL vilket visar att det faktiskt sker en neurologisk påverkan.

Ni behöver inte ta åt er så väldigt. Jag skrev från början att man gör som man vill, men att det kan vara bra att veta att det inte är bevisat ofarligt med UL. Lite alkohol vid ett enstaka tillfälle är också nästan ofarligt, men hur många tar det? Jo, jag häromdagen för att jag inte visste bättre (grytan med vin i om ni minns, den som bara hade kokat en halvtimme), och nu önskar jag att jag inte hade gjort det. Kanske nån här i tråden hade ångrat sitt (dyra?) 3D-ultraljud när det var för sent, då är det bättre att sprida informationen.

är det skillnad mellan 3d ul och vanligt ul vad gäller riskerna för autism menar du?
  • Björnmossa
    mammatilltvå85 skrev 2013-05-13 23:36:31 följande:

är det skillnad mellan 3d ul och vanligt ul vad gäller riskerna för autism menar du?
    När någon skriver att det skulle vara skoj att göra ett 3D så antar jag att det inte är medicinskt motiverat.
  • mammatilltvå85
    Björnmossa skrev 2013-05-13 23:39:32 följande:
    När någon skriver att det skulle vara skoj att göra ett 3D så antar jag att det inte är medicinskt motiverat.

Tänkte om den där risken med autism var särskilt kopplad till 3d ultraljud men inte fanns vid vanlig ultraljudsundersökning....jag har nämligen bara läst om vänsterhänthet som ytterst svag koppling till ultraljudsundersökning.....eller gäller det med autism även vanliga ul? Jag trodde inte det var någon skillnad ur risksynpunkt vad gäller vanligt ultraljud och 3d och då väljer nog många 3d om man ändå går privat, betalar för det och möjligheten finns....baserat på att det inte är en större risk. Är det en större risk får vi naturligtvis fundera på om det är värt det.
  • Björnmossa
    mammatilltvå85 skrev 2013-05-13 23:43:37 följande:

Tänkte om den där risken med autism var särskilt kopplad till 3d ultraljud men inte fanns vid vanlig ultraljudsundersökning....jag har nämligen bara läst om vänsterhänthet som ytterst svag koppling till ultraljudsundersökning.....eller gäller det med autism även vanliga ul? Jag trodde inte det var någon skillnad ur risksynpunkt vad gäller vanligt ultraljud och 3d och då väljer nog många 3d om man ändå går privat, betalar för det och möjligheten finns....baserat på att det inte är en större risk. Är det en större risk får vi naturligtvis fundera på om det är värt det.
    Det gäller vanliga, om 3D är riskablare vet jag inte men det går kanske att googla. Har dock läst att många av de onödiga, tex könsbestämnings-UL och såna som är bara för att spela in små filmer, tar längre tid än andra och därför påverkar mer. Man kanske vill ha en lång och bra film där fostret rör sig och därför håller man på länge osv. Om 3D skickar vågor från fler håll kanske det ökar temperaturen mer än annars? Ingen aning, men kan vara värt att kolla.

Vänsterhänthet gör ju som sagt inget, men det sitter i hjärnan och det vore nästan konstigt om bara just den grejen påverkades.
  • mammatilltvå85
    Björnmossa skrev 2013-05-13 23:50:50 följande:
    Det gäller vanliga, om 3D är riskablare vet jag inte men det går kanske att googla. Har dock läst att många av de onödiga, tex könsbestämnings-UL och såna som är bara för att spela in små filmer, tar längre tid än andra och därför påverkar mer. Man kanske vill ha en lång och bra film där fostret rör sig och därför håller man på länge osv. Om 3D skickar vågor från fler håll kanske det ökar temperaturen mer än annars? Ingen aning, men kan vara värt att kolla.

Vänsterhänthet gör ju som sagt inget, men det sitter i hjärnan och det vore nästan konstigt om bara just den grejen påverkades.

Min yngsta vänsterhänta son är väldigt intelligent för sin ålder och har varit hela livet, (nä inte baaaaara jag som stolt mamma som älskar mitt barn över allt annat som tycker det) han fick tex sluta dagis i förtid då dagis inte längre kunde stimulera honom han är extremt snabbtänkt och logisk i sitt tänkande, kanske blev han extra smart också SkrattandeFlört......Behöver kanske inte enbart vara negativ påverkan;=)
  • Stinakri83

Med min 11åring gjorde jag 11 ul och det är inget fel på honom! Och jag med menade att jag ville göra 3D för att det vore skoj.. Ett minne för livet, jag kommer göra 3-4 ul om allt går som det ska, och det tror jag faktiskt inte är farligt!!!

• Björnmossa
    mammatilltvå85 skrev 2013-05-13 23:54:29 följande:

Min yngsta vänsterhänta son är väldigt intelligent för sin ålder och har varit hela livet, (nä inte baaaaara jag som stolt mamma som älskar mitt barn över allt annat som tycker det) han fick tex sluta dagis i förtid då dagis inte längre kunde stimulera honom han är extremt snabbtänkt och logisk i sitt tänkande, kanske blev han extra smart också SkrattandeFlört......Behöver kanske inte enbart vara negativ påverkan;=)
    Kanske finns nåt samband. Många autister är ju extremt intelligenta.
    Stinakri83 skrev 2013-05-14 00:27:22 följande:
    Med min 11åring gjorde jag 11 ul och det är inget fel på honom! Och jag med menade att jag ville göra 3D för att det vore skoj.. Ett minne för livet, jag kommer göra 3-4 ul om allt går som det ska, och det tror jag faktiskt inte är farligt!!!
    En förhöjd risk betyder förstås inte att ALLA foster som utsätts för UL skadas.
  • MariaOchNiklas
    Björnmossa skrev 2013-05-13 23:12:44 följande:
    Som jag skrev så får alla göra som de vill, men det är bra att hålla sig så informerad som möjligt. Jag tror inte att alla vet om tex att strålskyddsmyndigheten avråder från onödiga ultraljud. En kompis fick reda på detta efter att hon redan fött och tyckte det var väldigt jobbigt. Hon hade trott att ultraljud inte påverkade barnet alls och glatt gjort alla hon kom åt, både privat och på mvc. Jag tycker att man gärna kan sprida kunskap så att fler inte hamnar i hennes situation, alltså att sitta och ångra sig.

Ok. Då förstår jag. Är väl medveten om att det påverkar fostret av ul. Känns även ganska logiskt att 3D gör det ännu mer. Något sådant vill jag inte göra iaf. Mer spännande att få träffa sitt barn när det väl kommer ut och få se hur det ser ut
    BF 18 DECEMBER ♥♥♥
  • Em me

Jobbigt samtalsämne nu.. Jag nojjar för allt efter alla mf, nu blir man ju mer nojjig och jag måste göra alla mina koller...

Svar på tråden December bebis 2013