• siolina

December bebis 2013

Min unge äter inte bara ofta, utan typ hela tiden. När han får ersättning kan han sova i två-tre timmar efteråt om han inte kommer för nära brösten men när han ammar så vill han gärna äta hela tiden. Typ lattja lite, äta lite och sova en kortis, sen nytt varv. Fortfarande långt ifrån rutiner. Men han sover hyfsat på nätterna iallafall. Tyvärr gör inte jag det eftersom han är täppt i näsan på nätterna och sover oroligt om han inte får äta typ hela tiden.

• siolina

Plopps, jag tror Jamil är ungefär lika amningsfixerad. Känns som att jag ammar minst hälften av all tid jag spenderar med honom, och sedan vill han ligga vid bröstet och sova. På nätterna är det samma sak, han äter och äter och äter.

Men jag tror, förutom att bebisar är olika och att amningen är mysig etc, att de börjar bli så pass stora att de behöver mer underhållning, men är för små för att kunna roa sig, och att de äter i brist på annat. Snart kommer de kunna roa sig med föremål och då kommer det lätta. Sedan tror jag att vad det gäller Jamil så äter han också för att komma till ro. Har upptäckt att han behöver lite hjälp att somna numer, kan inte längre bara äta sig till sömns.

• siolina

Är så tacksam att slippa magproblem denna gång, dottern hade massvis!

Men ett tips är faktiskt, förutom massage etc att hjälpa dem att bajsa genom att hålla dem i hukande ställning. De gånger Jamil har haft ont har vi gjort så och det är mycket lättare för dem att bajsa så. Tycker man att det är flummigt att hålla dem över toan så kan man hålla dem så med blöjan på ju.

Det mesta av Jamils bajs kommer numera på toan. Och kanske hälften av kisset, beroende på vad vi har för oss. Mer hemma, mindre om vi flänger runt.

• siolina

Jamil äter så ofta, speciellt på nätterna, att jag i princip inte har sovit två timmar i sträck sedan han kom. Det är ett under att jag överhuvudtaget funkar!

Ensam hemma med barnen i natt, frugan jobbar natt. Men sedan är hon ledig i morgon och jag ska jobba.

• siolina
    MissKaos skrev 2014-01-30 18:29:42 följande:
    Jobbigt!! Min stora gjorde så. Fåse om E vörjar med det med sen
    [quote=72380244][quote-nickfy]siolina skrev 2014-01-30 17:53:36 följande:[/quote-nick]Jamil äter så ofta, speciellt på nätterna, att jag i princip inte har sovit två timmar i sträck sedan han kom. Det är ett under att jag överhuvudtaget funkar!

Ensam hemma med barnen i natt, frugan jobbar natt. Men sedan är hon ledig i morgon och jag ska jobba.[/quote]
    Hoppas inte! vår dotter åt flaska och hade napp, det var aldrig lika desperat med henne. Han har gjort varit sådan här sedan start, snuttar mycket men äter som mest på nätterna. Kräver attbli buren hela tiden också Klarar max fem minuter utan att bli buren av någon av oss. Är ännu värre än sin syster. Mysigt men jobbigt, herregud. Tur att vi har bärselen.
  • siolina
    Repan skrev 2014-01-31 10:59:34 följande:
    Ja alltså visst men samtidigt är det ju i princip en nyfödd och att få något i huvudet kan vara direkt farligt...
    Jag tror det är oundvikligt att syskon bråkar, däremot kommer jag nog aldrig låta barn "puckla på varandra" utan att försöka lära dem att det är fel osv. Klart det är mindre grejer oftast men inte när det är direkt farligt. Typ smälla i dörrar som kan vara jättefarlgt för småsyskons händer osv. Eller att något kastas på en mjuk fontanell :) så jag undrade mest hur en hanterar situationen just för att jag blir rasande när det är "farligt". Samtidigt måste man ju vara pedagogisk.

Jag skulle framför allt se till att inte ge dem tillfälle att göra illa varandra. Det är knepigt jäkligt jobbigt emellanåt och speciellt när båda två är så små, men jag skulle se till att inte lämna dem ensamma med varandra. Man kan ha lilla i bärsele/sjal eller om det gör den stora avundsjuk så låta dem turas om att sitta där, eller ha lilla i babysittern bredvid en på diskbänken om man diskar (risken att den skulle ramla ned är mindre än att storasyskonet petar och gör illa). Eller så skaffar man en lekhage som en av dem kan vara i. Jag skulle iallafall gör allt jag kunde för att inte ge dem tillfälle att göra varandra illa. Även om det är naturligt att syskon bråkar så tycker jag inte att man som förälder ska tillåta det. 

(Obs, Moruri! Det här är inte menat som kritik mot dig! Jag tycker det låter som att du gör ett hästjobb och jag har inga synpunkter på vad du gör. Jag vet att även om man gör allt kan så kan det hända olyckor osv, så jag menar ingenstans att jag anser att du inte gör ditt jobb eller så.)

• siolina
    moruri skrev 2014-01-31 13:51:32 följande:
    Tror inte på att hålla isär dom på det sättet.. Tror man bygger upp avundsjuka mer då. Lekhage är otänkbart för oss. Nog bättre att göra Ferdinand delaktig och bara fortsätta vara bestämd. Tills han börjar förstå. men som jag skrev innan tror jag inte han är avundsjuk alls typ för han blir jätteglad av douglas. Ler hela tiden riktigt stort till honom, mer som den roligaste leksaken. Det är inte som han är sur/ledsen och går och tjyvnyper liksom. Well, det är så
    Jag kommer fortsätta iaf. Alla har ju sina egna idéer om vad som är bäst.
    Menar inte heller att man ska hålla isär. Bara att jag inte skulle låta dem vara ensamma med varandra.
    Och då talar jag ju mer i generella termer eftersom jag inte vet hur det är hos er. Är säker på att du gör det som är bäst i er situation. Det är ju väldigt bra att han blir glad av, och gillar Douglas. Så småningom kommer han ju förstå mer. Han är ju liten ännu, och det är ju dessutom skillnad på "våld" och "våld". Alla barn har väl perioder där de är mer våldsamma, och slår andra barn för att de har en leksak de vill ha etc, och sedan finns det ju mer aggressivt beteende, men det här låter ju mer som att Ferdinand är lite hårdhänt för att han inte har fattat vad Douglas är än. När Douglas blir större kommer det ju ge med sig. Och då kommer det ju vara skönt om ni inte har problematiserat deras relation från början. Så du gör nog helt rätt tror jag.
  • siolina

Min unge vägrar ligga på mage. Kan göra det om han ligger på nån av oss, men träning är det inte tal om. Stora syster var likadan. Hyfsat stark i nacken ändå. Tvivlar på att de har träningsbehov. Känns som en gammal myt. Han "tränar" ju ändå på andra sätt.

• siolina

Min unge vägrar ligga på mage. Kan göra det om han ligger på nån av oss, men träning är det inte tal om. Stora syster var likadan. Hyfsat stark i nacken ändå. Tvivlar på att de har träningsbehov. Känns som en gammal myt. Han "tränar" ju ändå på andra sätt.

Svar på tråden December bebis 2013