Repan skrev 2014-01-31 10:59:34 följande:
Ja alltså visst men samtidigt är det ju i princip en nyfödd och att få något i huvudet kan vara direkt farligt...
Jag tror det är oundvikligt att syskon bråkar, däremot kommer jag nog aldrig låta barn "puckla på varandra" utan att försöka lära dem att det är fel osv. Klart det är mindre grejer oftast men inte när det är direkt farligt. Typ smälla i dörrar som kan vara jättefarlgt för småsyskons händer osv. Eller att något kastas på en mjuk fontanell :) så jag undrade mest hur en hanterar situationen just för att jag blir rasande när det är "farligt". Samtidigt måste man ju vara pedagogisk.
Jag skulle framför allt se till att inte ge dem tillfälle att göra illa varandra. Det är knepigt jäkligt jobbigt emellanåt och speciellt när båda två är så små, men jag skulle se till att inte lämna dem ensamma med varandra. Man kan ha lilla i bärsele/sjal eller om det gör den stora avundsjuk så låta dem turas om att sitta där, eller ha lilla i babysittern bredvid en på diskbänken om man diskar (risken att den skulle ramla ned är mindre än att storasyskonet petar och gör illa). Eller så skaffar man en lekhage som en av dem kan vara i. Jag skulle iallafall gör allt jag kunde för att inte ge dem tillfälle att göra varandra illa. Även om det är naturligt att syskon bråkar så tycker jag inte att man som förälder ska tillåta det.
(Obs, Moruri! Det här är inte menat som kritik mot dig! Jag tycker det låter som att du gör ett hästjobb och jag har inga synpunkter på vad du gör. Jag vet att även om man gör allt kan så kan det hända olyckor osv, så jag menar ingenstans att jag anser att du inte gör ditt jobb eller så.)