• mammatilltvå85

December bebis 2013

Hej alla nygravida Decembermammor!

Här tänkte jag att vi kunde samlas och diskutera eller lägga in bilder på allt som rör graviditeten=)

Själv har jag för ett par dagar sedan plussat med nummer 3. Syskonen är lite äldre 6 & 7 år gamla men både jag och min man (barnens pappa) längtade efter en till liten så vi är jätteglada just nu!

Såhär i början är dte ju lite nervöst och skakigt, vi hoppas allt ska gå vägen. Om det gör det beräknas den lill* titta ut 2 december.

Välkomna hit alla ni som som plussar så kan vi följas åt längs vägen....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-31 18:20
    Här finns en tråd med en Bf lista där vi kan lägga och/eller ändra våra bf datum..

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m69362526.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-31 18:26
    NY LÄNK: (blev fel år i den förra...)

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m69362564.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-03 18:41
    Det finns numera en medlemsgrupp för oss med bf i december. Där finns olika tematrådar, galleri osv. Om du vill bli medlem så gå in på denna länk: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/bf-december-2013-123458

• Svar på tråden December bebis 2013
  • Annaa1988
    Buzan skrev 2013-07-09 22:08:50 följande:
    En undran: Hur är ert sexuella samliv nu som gravida? Ni behöver inte svara om ni inte vill såklart. :)
    Här har det typ dött totalt sedan jag fick magen. :( Känns så jävla tråkigt, det var likadant sist. Vet att nu kommer vi typ inte ha sex förrän veckor efter förlossningen. Men annars är all fysisk kontakt som vanligt. Jag antar och får väl helt enkelt acceptera att min sambo inte är nått fan av gravidmagen, men ändå. Behoven finns ju kvar liksom.. 
    Jag har en enorm lust, har haft det med båda mina andra barn. Sambon verkar dock ha tappat lusten, vi har haft betydligt mindre sex sedan jag blev gravid än innan. Vet inte om han kanske är rädd att göra illa mig, då jag lätt får SD och ont i höfterna av sex. Jag hoppas att hans lust ska komma tillbaka snart, precis som du skrev så finns ju behovet liksom..
  • Annaa1988
    Sokkerflikkan skrev 2013-07-09 09:25:49 följande:
    AnnaA1988 och kiira - så otroligt trist att folk är så trångsynta. Så länge man älskar och har tid och råd med sina barn ska man väl få ha hur många man vill.
    Ja, oerhört trist.
    Det är ju tur att jag är så pass stark i mig själv att jag väljer att igonera deras omogna beteende. 
  • Annaa1988
    MissKaos skrev 2013-07-09 20:54:51 följande:
    Men vad oförskämt! Att i te glädjas åt andras glädje är ju nästsn elakt. Härligt med en stor barnaskara!
    Ja, så omoget och oförskämt! Vissa blev kanske chockade då jag valde att inte gå ut med att vi försökte, men ändå. Jättetråkig attityd av dem.
  • Repan
    nyttliv85 skrev 2013-07-10 13:56:06 följande:

Känner heller inget speciellt sug efter sex, hoppas att det snart kommer tillbaka!

Från det ena till det andra... 
    Vågar man dricka cola-light... har inte gjort det fram tills för typ en vecka sedan, men nu har jag fått sådant sug... så har kommit på mig själv att jag typ druckit 40 cl om dagen nu i en vecka... och nu blir jag nojig... kan det vara farligt?      

Varför skulle cola-light vara farligare än tillsatser i annan mat, i köpemackorna/bullarna i brödet vi köper eller så? :) Tänk på koffeinet och självklart är det inte bra med för mycket sötningsmedel oavsett om man är gravid eller inte, men att cola light skulle vara någon fara känns lite överdrivet för mig faktiskt. Då hoppas jag man också bakar sitt eget bröd, absolut inte äter lättmargarin eller lätt-creme fraiche eller annat som har tillsatser ;)

Däremot lurar du ju hjärnan något enormt med sockerintaget, så du tänker på det om/när du blir sugen på annat sött, att du kommer vilja ha sjukt mycket mer av det, och behärskar dig.
    Att gå från lightcola till vanlig t.ex. kan bli katastrofalt om man inte har lite självkontroll!

Jag dricker cola light 1-2 ggr i veckan kanske, men jag tänker mest på koffein-intaget om jag samma dag druckit kaffe t.ex :) 
  • Repan

(Hade det på något vis varit belagt att man inte ska dricka det alls eller inte mer än en viss mängd så hade det också varit med i myndigheternas kostråd!)

Det är även aspartam och liknande i tuggummin, godis etc.
    Det handlar ju bara om att inte hälla i sig sådana enorma mängder!

Tycker f.ö. såklart det är bra att man tänker på tillsatser i maten, är ett stort fan av det, men gillar inte uppskrämning av gravida kvinnor. :) 

• MissKaos

Vaknade m tandvärk inatt. Bokade tid hos akuttandvård. SKITDYRT! Blev sjukare under dagen. Bihåleinflamation. Förmodligen trycker det ner på nerverna så det gör ont i tanden. Well, jourc ikväll dårå. 700kr fattigare. Fan
    Kände mig ju ganska ok igår gick tom och tränade (hm.. var iaf där) på gymmet igår. Kunde bajsa efteråt *lycka*
    Nu gnäller sonen. Och jag är helt kaputo

Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • Repan
    nyttliv85 skrev 2013-07-10 13:56:06 följande:

Känner heller inget speciellt sug efter sex, hoppas att det snart kommer tillbaka!

Från det ena till det andra... 
    Vågar man dricka cola-light... har inte gjort det fram tills för typ en vecka sedan, men nu har jag fått sådant sug... så har kommit på mig själv att jag typ druckit 40 cl om dagen nu i en vecka... och nu blir jag nojig... kan det vara farligt?      

Här, läs och känn dig lugn: www.slv.se/sv/grupp1/Markning-av-mat/Tillsatser-i-mat/E-nummernyckeln---godkanda-tillsatser/Sotningsmedlet-aspartam/

Om du googlar "aspartam och fosterskador" eller liknande är ju "källorna" lite mer tveksamma om man säger så ;) Men för din egen skull är det väl vettigt att inte dricka så mycket sur dryck! Tänk på tänderna! :D
  • MissKaos

Det finns mkt studier om att lightläsk kan skada ett foster.
    Läs tex här:
    http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/mycket-fisk-och-lite-lightlask-ger-friskt-barn-och-mamma/

http://nyheter24.se/nyheter/inrikes/448444-gravida-uppmanas-undvika-lightlask

Lätttillgänglig info på googel. Finns en massa studier läste på när jag var gravid förra gången.

Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • MissKaos

När bebisen är färdigbakad kanske man kan få igång förlossningen med lightcola? *hmm* (gick över 16dgr sist. KAtastrof!)

• mammatilltvå85
    Repan skrev 2013-07-10 15:57:21 följande:
    Här, läs och känn dig lugn: www.slv.se/sv/grupp1/Markning-av-mat/ Tillsatser-i-mat/E-nummernyckeln---godkanda-tillsa tser/Sotningsmedlet-aspartam/

Om du googlar "aspartam och fosterskador" eller liknande är ju "källorna" lite mer tveksamma om man säger så ;) Men för din egen skull är det väl vettigt att inte dricka så mycket sur dryck! Tänk på tänderna! :D

Jag undvek cola zero de första 11-12 veckorna i princip helt. Men nu dricker jag lite varje dag faktiskt. jag dricker inte kaffe alls och bara rött te så jag gör det mest för koffeinet och smaken. Cola är min "enda" last, samt nässpray då. Dricker dock mindre mängd än innan jag blev gravid och äter inga andra lightprodukter. Visst aspartam är säkert inte nyttigt, men det är inte massa socker heller. Jag tror man får välja sina "saker" att nojja över. jag är ju jättenojjig över precis allt annat, listeria, toxoplasmos osv och äter mkt striktare än livsmedelsverket, men jag drar min gräns vid colan. =) Finns inga riktiga studier vad jag hittat som visar att en liten mängd aspartam är skadligt. Däremot finns ju riktiga studier som visar att massa annat är farligt.....
Svar på tråden December bebis 2013