• mammatilltvå85

December bebis 2013

Hej alla nygravida Decembermammor!

Här tänkte jag att vi kunde samlas och diskutera eller lägga in bilder på allt som rör graviditeten=)

Själv har jag för ett par dagar sedan plussat med nummer 3. Syskonen är lite äldre 6 & 7 år gamla men både jag och min man (barnens pappa) längtade efter en till liten så vi är jätteglada just nu!

Såhär i början är dte ju lite nervöst och skakigt, vi hoppas allt ska gå vägen. Om det gör det beräknas den lill* titta ut 2 december.

Välkomna hit alla ni som som plussar så kan vi följas åt längs vägen....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-31 18:20
    Här finns en tråd med en Bf lista där vi kan lägga och/eller ändra våra bf datum..

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m69362526.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-31 18:26
    NY LÄNK: (blev fel år i den förra...)

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m69362564.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-03 18:41
    Det finns numera en medlemsgrupp för oss med bf i december. Där finns olika tematrådar, galleri osv. Om du vill bli medlem så gå in på denna länk: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/bf-december-2013-123458

• Svar på tråden December bebis 2013
  • Stinakri83

Jag kan inte bestämma mig för vilken vagn jag ska köpa! Den här bugaboo bee tror ni att det funkar bra på vintern? Kom gärna med tips har haft massor med vagnar men denna gång har jag kört fast... HJÄLP :))

• Plopps80
    Nania skrev 2013-07-11 18:07:03 följande:
    Åh! Dags för vagnbeställning här nu med :)

Roligast av allt på något sätt
    nyttliv85 skrev 2013-07-11 18:04:40 följande:
    Gud vad härligt att läsa om era lyckade RUL! Ang bikarbonattestet... nu blir jag riktigt sugen på att testa... är det med morgonurinen man ska använda?   

Det ska helst vara morgonurin för det är inte påverkat av syra som dagurin sägs det.
  • Nania
    Stinakri83 skrev 2013-07-11 18:28:44 följande:
    Jag kan inte bestämma mig för vilken vagn jag ska köpa! Den här bugaboo bee tror ni att det funkar bra på vintern? Kom gärna med tips har haft massor med vagnar men denna gång har jag kört fast... HJÄLP :))
    Jag har en bee sedan innan (gamla modellen inte nya plus) och skulle nog inte vilja köra ett nyfött barn i den i snö och då bor jag i skåne. Det är en underbar vagn på många sätt men inte sådär ombonat för en nyfödd, än mindre i den nya som har mindre sufflett. Däremot kommer vi absolut spara vår till när barnet är äldre men från start blir det en Bugaboo Buffalo denna gången (hade Cam med dem andra som små)
  • Elsapelsa11

Åh vad härligt att ni haft lyckade ultraljud! Grattis!
    Vi väntar fortfarande på att få hemskickat en tid... börjar kännas som det är på tiden nu!

• mamma till oliver

Grattis till era lyckade rul :) vill också nu :) får vänta till 17 :) Hör gärna med om maten i Grekland då vi åker dit i augusti :) vill gärna äta feta ost :)

• crushelix
    nyttliv85 skrev 2013-07-11 18:04:40 följande:
    Gud vad härligt att läsa om era lyckade RUL!

Ang bikarbonattestet... nu blir jag riktigt sugen på att testa... är det med morgonurinen man ska använda?

mitt bik-test visade fel, det visa tjej men rul sa grabb... attans nu måste jag ju föda fler barn.
  • mammatilltvå85
    MissKaos skrev 2013-07-11 09:46:30 följande:
    Har dock alldrig sett förhöjda cdt eller b-peth som har förklarats av det. Får nog vara extremkonsumtion då. En tallrik yoggi till frukost eller ett glas saft till bullen verkar osannolikt att det skulle ge ngn form av leverpåverkan.
    Tänker mig att slänger man dricker vstten som bas är resten helt ok!

Man vill inte tro det men jag läste om läsk och läste att 50% av Usa:s befolkning riskerar att ha fettleveroch/eller levercirros i "framtiden" (tar ju ett tag att utveckla) pga läsk och high corn fruit syrup. Det kallas NAFLD (non alcoholic liver disease). Det är inget "vi" vet om ännu i Sverige då vi inte överkonsumerar sötade produkter som i USA men det är känt att dessa produkter är lika skadliga för vår lever som alkohol. Man kan således få skrumplever av vanlig cola precis som av vin. Men inget är ju nyttigt att överkonsumera. Men visst kan lightalternativ (om de ej är cancerframkallande) absolut rädda många människors hälsa på fler än ett sätt.

Här står lite kortfattat om hur färskpressad juice och socker-läsk skadar levern på precis samma sätt som alkohol.  

http://www.expressen.se/halsa/lask-och-juice-lika-farligt-som-alkohol/

http://nyheter24.se/nyheter/utrikes/166805-lask-lika-farligt-som-alkohol

http://www.diabetesincontrol.com/articles/diabetes-news/10774-half-of-us-adults-could-have-non-alcoholic-fatty-liver-disease-by-2030
  • mammatilltvå85
    MissKaos skrev 2013-07-11 09:46:30 följande:
    Har dock alldrig sett förhöjda cdt eller b-peth som har förklarats av det. Får nog vara extremkonsumtion då. En tallrik yoggi till frukost eller ett glas saft till bullen verkar osannolikt att det skulle ge ngn form av leverpåverkan.
    Tänker mig att slänger man dricker vstten som bas är resten helt ok!

Glömde skriva, jag håller helt med dig...=) Klart det inte är en fara med lite yoghurt eller ett glas läsk då och då, men många människor dricker ju 1-2 glas juice om dagen, 5 dl läsk, äter söt yoghurt, frukt på det, och annat sötat med dold fruktossirap utan att ha en aning om att det dödar leverceller precis som alkohol. Sen ska det ju säkert till extremt mycket innan levern tar stryk. Många gamla alkolister har ju till och med en superfrisk lever;=)

Tyckte bara att det var värt att nämnas då jag gled in på artiklarna när jag läste om lightläsk vs sötad läsk.....att socker inte ALLTID är bäst bara för att det är naturligt;=)  
Svar på tråden December bebis 2013