• mammatilltvå85

December bebis 2013

Hej alla nygravida Decembermammor!

Här tänkte jag att vi kunde samlas och diskutera eller lägga in bilder på allt som rör graviditeten=)

Själv har jag för ett par dagar sedan plussat med nummer 3. Syskonen är lite äldre 6 & 7 år gamla men både jag och min man (barnens pappa) längtade efter en till liten så vi är jätteglada just nu!

Såhär i början är dte ju lite nervöst och skakigt, vi hoppas allt ska gå vägen. Om det gör det beräknas den lill* titta ut 2 december.

Välkomna hit alla ni som som plussar så kan vi följas åt längs vägen....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-31 18:20
    Här finns en tråd med en Bf lista där vi kan lägga och/eller ändra våra bf datum..

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m69362526.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-31 18:26
    NY LÄNK: (blev fel år i den förra...)

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m69362564.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-03 18:41
    Det finns numera en medlemsgrupp för oss med bf i december. Där finns olika tematrådar, galleri osv. Om du vill bli medlem så gå in på denna länk: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/bf-december-2013-123458

• Svar på tråden December bebis 2013
  • mammatilltvå85
    mammatilltvå85 skrev 2013-07-10 17:25:45 följande:

Nej, jag tror inte det är nyttigt men jag tror heller inte att man kan jämföra alla sötningsmedel likadant. Aspartam tex bryts ner i levern till samma ämnen som finns i kroppen sedan innan andra sötningsmedel har däremot visat sig vara skadliga och rekomenderas att man undviker som gravid. High corn fruit syrup som annars brukar finnas i vanlig läsk eller yoghurt, sötade saker som godis, glass osv har också en extremt "farlig" effekt på kroppen. För levern tex skadar det levercellerna precis som alkohol gör när det bryts ner (och orsakar fettlever och på sikt levercirros). Och höjt insulin osv bidrar ju till en rad negativa effekter i kroppen som kan leda till en massa följdsjukdomar de också (om man väljer bort lightläsk och dricker saft, eller juice eller vanlig läsk istället) Inte för att det hör hit men jag läste någonstans att 1 liter sötad läsk om dagen i 6 månader ger en ansenlig mängd inlagrat fett i levern hos en människa. Var och en väljer ju själv, men jag tror inte att aspartam i så små mängder är värre än annat vi får i oss, konserveringsmedel och andra tillsatser, kemikalier i smink osv. Dessa är bevisat skadliga för fostret. Aspartam är visat skadligt i extremt höga doser (kan ge cancer), så höga doser är omöjliga att inta och det är inte visat skadligt på människor utan är en studie gjort på möss med 400 ggr högre dos än maxdosen för människor per dag. Som sagt, allt är ju mer eller mindre farligt. Det är ju skitsvårt att undvika allting. Diskuterade med min mamma häromdagen hur tex strålning från laptop och mobil kan tänkas skada ett växande foster. Man har ju ingen aning....eller utfällningar från plasten när man dricker ur plastflaskor....

Usch vill inte tänka på allt sånt blir nojjig. Tror man får försöka vara måttfull och undvika sånt som man vet är jätte-skadligt typ alkohol, nikotin och att andas in starka dofter från kemikalier....Kanske tänka lite på vad man äter för att inte få listeria. Typ så.

Vi har ju diskuterat hårfärg i den här tråden också massor av gånger. Jag färgar håret mer sällan än annars nu och väntade till v.15...men sluta helt, nä då skulle jag må SKIT om jag tvingades gå med råttfärgad utväxt i 9 månader...*ryser*....      Färgar på balkongen när det blåser för att inte andas in så mycket och hoppas att det inte skadar så mycket. Vill ju inte sluta leva helt.....;=)
    Med sötad läsk som är leverskadlig menar jag alltså inte lightläsken utan den "sockrade" varianten. Eller vanlig sockrad yoghurt som innehåller high corn fruit syrup...
  • Plopps80

Har varit vaken sedan kl 02, helt hopplöst att försöka sova. Det bränner som eld i strupen, min halsbränna har de senaste dagarna eskalerat totalt. Måste köpa Novalucol, de hjälper bäst av allt för mig! Är sjukt orolig över rul idag  också. Får massa hemska bilder i huvudet och vad säger att jag får ett friskt barn? Tänker på Trisomi 18 att behöva avbryta graviditeten. Min bästa kompis  kommer ner och passar dottern dagis är stängt. Hoppas det här blir lyckans dag och inte tvärtom.  

• pyysen

Hej allesammans!!

Längesen jag har skrivit nått här nu igen. Jag har liksom haft lite fullt upp nu. Skrattande

Min Syster, min Faster och jag själv renoverar lite som bäst. och jag som är utbildad husbyggare så hamnar då in på alla ställen :D Jag själv fixar till ett rum som har stått tom enda sen vi flyttade MEN nu skall det bli ett barnrum. De är så kul att gå å välja tapeter och målarfärg till Lilla babyn.Flört

Men snart lämnar jag det bakom mej för en vecka. För på lördag flyger min sambo och jag ner till Grekland Rhodos för att njuta av tiden vi har ensamma tillsammans. Nästa gång så får Lilla Knottet följa med Skrattande
    Så nu har jag några frågor som jag går och tänker på hela tiden...
    VAD FÅR JAG ÄTA? VAD SKALL JAG UNDVIKA?? Hoppas ni kan hjälpa mej. När man googlar så känns det som att jag kommer att måste Fasta en vecka. alla skriver bara om mat jag inte får äta så. Rynkar på näsan

v.18 (17+3)
  • Repan
    pyysen skrev 2013-07-11 09:16:04 följande:
    Hej allesammans!!

Längesen jag har skrivit nått här nu igen. Jag har liksom haft lite fullt upp nu. Skrattande

Min Syster, min Faster och jag själv renoverar lite som bäst. och jag som är utbildad husbyggare så hamnar då in på alla ställen :D Jag själv fixar till ett rum som har stått tom enda sen vi flyttade MEN nu skall det bli ett barnrum. De är så kul att gå å välja tapeter och målarfärg till Lilla babyn.Flört

Men snart lämnar jag det bakom mej för en vecka. För på lördag flyger min sambo och jag ner till Grekland Rhodos för att njuta av tiden vi har ensamma tillsammans. Nästa gång så får Lilla Knottet följa med Skrattande
    VAD FÅR JAG ÄTA? VAD SKALL JAG UNDVIKA?? Hoppas ni kan hjälpa mej. När man googlar så känns det som att jag kommer att måste Fasta en vecka. alla skriver bara om mat jag inte får äta så. Rynkar på näsan
    det som står på livsmedelsverket.se - allt annat hade jag struntat i för FL är trots allt ingen bra källa till någonting egentligen ;) Så bara kostråd för gravida på livsmedelsverket. 
    Det borde ju innebära att du inte ska äta opastöriserad fetaost t.ex. men de flesta är ju pastöriserade - kanske skriva ner ordet på grekiska via google translate och fråga om fetan är pastöriserad :) Annars är det ju kallskuret att tänka på.

Mmm bröd, olja, salt, oliver.. MUMS :D Vilken mat skriver alla att du inte får äta då? 
  • MissKaos

Allt som är tillagat. Fetaost är ok iaf härhemma och jag köper alltid gekisk.

Dom har massa goda grytor på lamm mums! Mousaka mmmm dolmar vinblad m ris och ngt mer i supergott!

pyysen skrev 2013-07-11 09:16:04 följande:
    Hej allesammans!!

Längesen jag har skrivit nått här nu igen. Jag har liksom haft lite fullt upp nu.

Min Syster, min Faster och jag själv renoverar lite som bäst. och jag som är utbildad husbyggare så hamnar då in på alla ställen :D Jag själv fixar till ett rum som har stått tom enda sen vi flyttade MEN nu skall det bli ett barnrum. De är så kul att gå å välja tapeter och målarfärg till Lilla babyn.

Men snart lämnar jag det bakom mej för en vecka. För på lördag flyger min sambo och jag ner till Grekland Rhodos för att njuta av tiden vi har ensamma tillsammans. Nästa gång så får Lilla Knottet följa med

VAD FÅR JAG ÄTA? VAD SKALL JAG UNDVIKA?? Hoppas ni kan hjälpa mej. När man googlar så känns det som att jag kommer att måste Fasta en vecka. alla skriver bara om mat jag inte får äta så.

Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • MissKaos

Testa losec istället

Plopps80 skrev 2013-07-11 03:31:51 följande:
    Har varit vaken sedan kl 02, helt hopplöst att försöka sova. Det bränner som eld i strupen, min halsbränna har de senaste dagarna eskalerat totalt. Måste köpa Novalucol, de hjälper bäst av allt för mig! Är sjukt orolig över rul idag  också. Får massa hemska bilder i huvudet och vad säger att jag får ett friskt barn? Tänker på Trisomi 18 att behöva avbryta graviditeten. Min bästa kompis  kommer ner och passar dottern dagis är stängt. Hoppas det här blir lyckans dag och inte tvärtom.  

Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • MissKaos

Har dock alldrig sett förhöjda cdt eller b-peth som har förklarats av det. Får nog vara extremkonsumtion då. En tallrik yoggi till frukost eller ett glas saft till bullen verkar osannolikt att det skulle ge ngn form av leverpåverkan.

Tänker mig att slänger man dricker vstten som bas är resten helt ok!

mammatilltvå85 skrev 2013-07-10 21:08:19 följande:
    Med sötad läsk som är leverskadlig menar jag alltså inte lightläsken utan den "sockrade" varianten. Eller vanlig sockrad yoghurt som innehåller high corn fruit syrup...

• MissKaos

Jag hade inte ätit typ lufttorkad skinka brie etc och sköljt frukt noga. Frukostbuffen på kreta äter jag av det mesta inkl frukt mm förta året såg allt så fräscht ut och byttes hela tiden. Smör yoggi mm låg kallt. Man får vara förnuftig men inte bli hystrrisk tror jag. Dom hade skivad ost som togs med tång från kyldisk tex. Fruktsalladen kom ny hela tiden.. massa goda oliver vilket jag älskar..

MissKaos skrev 2013-07-11 09:41:42 följande:
    Allt som är tillagat. Fetaost är ok iaf härhemma och jag köper alltid gekisk.

Dom har massa goda grytor på lamm mums! Mousaka mmmm dolmar vinblad m ris och ngt mer i supergott!

• Plopps80

Är världens lyckligaste just nu. Allt var bra med bebis. Bf 7/12. Det är en SON. Känner mig så välsignad. Jag ska få en liten son. Bikarbonattestet fungerade

• Fröken Ö
    Plopps80 skrev 2013-07-11 12:21:41 följande:
    Är världens lyckligaste just nu. Allt var bra med bebis. Bf 7/12. Det är en SON. Känner mig så välsignad. Jag ska få en liten son. Bikarbonattestet fungerade

Vad roligt, grattis!!!
Svar på tråden December bebis 2013