• mammatilltvå85

December bebis 2013

Hej alla nygravida Decembermammor!

Här tänkte jag att vi kunde samlas och diskutera eller lägga in bilder på allt som rör graviditeten=)

Själv har jag för ett par dagar sedan plussat med nummer 3. Syskonen är lite äldre 6 & 7 år gamla men både jag och min man (barnens pappa) längtade efter en till liten så vi är jätteglada just nu!

Såhär i början är dte ju lite nervöst och skakigt, vi hoppas allt ska gå vägen. Om det gör det beräknas den lill* titta ut 2 december.

Välkomna hit alla ni som som plussar så kan vi följas åt längs vägen....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-31 18:20
    Här finns en tråd med en Bf lista där vi kan lägga och/eller ändra våra bf datum..

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m69362526.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-31 18:26
    NY LÄNK: (blev fel år i den förra...)

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m69362564.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-03 18:41
    Det finns numera en medlemsgrupp för oss med bf i december. Där finns olika tematrådar, galleri osv. Om du vill bli medlem så gå in på denna länk: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/bf-december-2013-123458

• Svar på tråden December bebis 2013
  • MissKaos

Grattis!

Plopps80 skrev 2013-07-11 12:21:41 följande:
    Är världens lyckligaste just nu. Allt var bra med bebis. Bf 7/12. Det är en SON. Känner mig så välsignad. Jag ska få en liten son. Bikarbonattestet fungerade

Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • pyysen
    Repan skrev 2013-07-11 09:40:00 följande:
    det som står på livsmedelsverket.se - allt annat hade jag struntat i för FL är trots allt ingen bra källa till någonting egentligen ;) Så bara kostråd för gravida på livsmedelsverket. 
    Det borde ju innebära att du inte ska äta opastöriserad fetaost t.ex. men de flesta är ju pastöriserade - kanske skriva ner ordet på grekiska via google translate och fråga om fetan är pastöriserad :) Annars är det ju kallskuret att tänka på.

Mmm bröd, olja, salt, oliver.. MUMS :D Vilken mat skriver alla att du inte får äta då? 
    När man läser internet eller pratar med nån hälsovårdare så då säger dom.
    Inte sallad, kyckling, vatten ur kran, malet kött, fisk och var försiktig med mjölkprodukter.
    Det känns som att enda man kan äta då under hela resan är typ frukt, pasta, hel stekt köttbit och bröd. Det enda jag gillar av dem är frukt. Så jag är rätt så nervös nu. Men då är ju frågan? Skall man ta allt på allvar? eller med en nypa salt? Jag har aldrig vari till Grekland så jag vet inte vad dom har för mat och hur noga dom är med att laga maten rätt där så det gör mej ännu mera nervös.
  • Irlais
    pyysen skrev 2013-07-11 13:19:20 följande:
    När man läser internet eller pratar med nån hälsovårdare så då säger dom.
    Inte sallad, kyckling, vatten ur kran, malet kött, fisk och var försiktig med mjölkprodukter.
    Det känns som att enda man kan äta då under hela resan är typ frukt, pasta, hel stekt köttbit och bröd. Det enda jag gillar av dem är frukt. Så jag är rätt så nervös nu. Men då är ju frågan? Skall man ta allt på allvar? eller med en nypa salt? Jag har aldrig vari till Grekland så jag vet inte vad dom har för mat och hur noga dom är med att laga maten rätt där så det gör mej ännu mera nervös.
    Jag är halvgrek och åker till Grekland varje år... nu har jag inte varit gravid förut där men ska fråga mina kusiner vad de får för kostråd. 

Av det du skrev så tycker jag det mesta låter konstigt utom vatten i kran - det dricker jag aldrig där, inte för att det är farligt men för att det är äckligt. Som gravid kan man ju vara lite extra försiktig också, så håll dig undan från kranvattnet. Sallad kanske de inte rekommenderar just för att det är sköljt i kranvatten, men som sagt det är inte farligt. Kyckling, malet kött och fisk ska väl bara vara välhanterat och tillagat, ser absolut inget problem med det? Fisken är ju inte insjöfisk heller så det borde inte vara miljögifter. Mjölkprodukter är väl bara om de mot förmodan är opastöriserade, men det lär vara undantagsfall.

Jag ska höra efter vilka råd de får i Grekland och delar med mig :) 
  • pyysen
    Irlais skrev 2013-07-11 13:31:54 följande:
    Jag är halvgrek och åker till Grekland varje år... nu har jag inte varit gravid förut där men ska fråga mina kusiner vad de får för kostråd. 

Av det du skrev så tycker jag det mesta låter konstigt utom vatten i kran - det dricker jag aldrig där, inte för att det är farligt men för att det är äckligt. Som gravid kan man ju vara lite extra försiktig också, så håll dig undan från kranvattnet. Sallad kanske de inte rekommenderar just för att det är sköljt i kranvatten, men som sagt det är inte farligt. Kyckling, malet kött och fisk ska väl bara vara välhanterat och tillagat, ser absolut inget problem med det? Fisken är ju inte insjöfisk heller så det borde inte vara miljögifter. Mjölkprodukter är väl bara om de mot förmodan är opastöriserade, men det lär vara undantagsfall.

Tusen tack för svaren. Jag blev mycket lugnare. Skrattande
  • Annaa1988
    Plopps80 skrev 2013-07-11 12:21:41 följande:
    Är världens lyckligaste just nu. Allt var bra med bebis. Bf 7/12. Det är en SON. Känner mig så välsignad. Jag ska få en liten son. Bikarbonattestet fungerade
    Härligt att höra, och stort grattis till sonen!
  • Fröken Ö
    Irlais skrev 2013-07-11 13:31:54 följande:

Jag ska också åka till Grekland i 2 veckor i sommar=) Det enda jag oroar mig för är fetaosten om den verkligen är pastöriserad. Kan du inte kolla med dina kusiner hur de gör?=)

Åh vad jag längtar, älskar verkligen Grekland!!!
  • MissKaos

Har hört ett grekiskt råd om att dricka lite rödvin för blodvärdet. Lööövly!

Dom föder ju friska ungar därmed så så farligt kan inte allt vara.

Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • pyysen
    MissKaos skrev 2013-07-11 14:47:12 följande:
    Har hört ett grekiskt råd om att dricka lite rödvin för blodvärdet. Lööövly!
    Dom föder ju friska ungar därmed så så farligt kan inte allt vara.
     precis så tänker jag också. Det är därför jag blir så arg när alla säger att "inte äta det och det" hela tiden.
    Men endå tar jag det så hårt efterssom det är ju min första graviditetet och jag vet ju inte hur noggrann man skall vara under en graviditet. Det gör mej nervös.
Svar på tråden December bebis 2013