• mammatilltvå85

December bebis 2013

Hej alla nygravida Decembermammor!

Här tänkte jag att vi kunde samlas och diskutera eller lägga in bilder på allt som rör graviditeten=)

Själv har jag för ett par dagar sedan plussat med nummer 3. Syskonen är lite äldre 6 & 7 år gamla men både jag och min man (barnens pappa) längtade efter en till liten så vi är jätteglada just nu!

Såhär i början är dte ju lite nervöst och skakigt, vi hoppas allt ska gå vägen. Om det gör det beräknas den lill* titta ut 2 december.

Välkomna hit alla ni som som plussar så kan vi följas åt längs vägen....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-31 18:20
    Här finns en tråd med en Bf lista där vi kan lägga och/eller ändra våra bf datum..

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m69362526.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-31 18:26
    NY LÄNK: (blev fel år i den förra...)

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m69362564.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-03 18:41
    Det finns numera en medlemsgrupp för oss med bf i december. Där finns olika tematrådar, galleri osv. Om du vill bli medlem så gå in på denna länk: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/bf-december-2013-123458

• Svar på tråden December bebis 2013
  • Förstaförsökaren26

Har samma "prob" här med alla önskar att hon kommer senare å alla dumma kommentarer "dec är ingen bra mån att få barn"! Blir så arg jag är så tacksam för att ens kunna få uppleva miraklet att bli med barn och förhoppningsvis föda ett friskt barn! Spela roll om det föds i dec eller juni...?!

• Goldie
    Plopps80 skrev 2013-07-26 14:56:59 följande:
    Jag satsar på att föda 15 november. Nä skämt å sido men dottern föddes efter 37 fulla veckor. Jag har bf 7/12 och vill inte gå över tiden och få nära jul. Dels för att det verkar tråkigt att fylla nära julafton och dels för att jag är livrädd för rs-virus och smittor. Har mycket små barn i släkten och känner inte för att fira jul hemma ensam. Hade varit skönt att vara lite läkt där nere och återhämtat sig lite till jul och ha en bebis på 1 månad. Min dröm var att få i september men månad efter månad kom mensen. Tänkte hoppa över så det inte blev dec barn men vi ansträngde oss inte vidare och mannen åkte bort lagom till ÄL. Nu är jag så glad att det blev december barn. Folk tycker synd om barnet men jag resonerar så att hellre födas i december än att inte finnas alls. Hade det blivit ett januaribarn vore det ju en helt annan människa. Älskar min lille son redan nu

Haha, vore roligt om man bara kunde klämma ut bebisen efter behag när man började tycka att det kändes lämpligt... hade varit väldgt praktiskt.

Förstår synpunkten att det kan vara jobbigt med smittor om man ska träffa hela tjocka släkten och småbarn etcetera. Vi bor långt från vår släkt så det kommer inte bli aktuellt att åka och träffa dem till jul oavsett om jag är höggravid eller har en nyfödd bebis då, utan de kommer att åka till oss i stället och hälsa på i omgångar. Med första barnet gjorde vi precis så, eftersom hon är född väldigt nära jul (var beräknad tidigare men gick ganska mycket över tden), och det var väldigt speciellt även om det kändes konstigt också - det är definitivt en jul vi aldrig glömmer... 
  • mammatilltvå85

Min äldsta son var beräknad till Julafton först men sedan ändrades det till 22 december. Han föddes redan 30 November. Jag har aldrig förstått varför det skulle vara synd om decemberbarn? Han är ju bland de yngsta i sin klass i skolan (början tvåan i höst) men han är extremt tidig med allting. Läser matte med årskullen över. Dvs vissa där är nästan 2 år äldre än honom så det behöver inte vara ett problem.

Min yngsta son är född i februari, han kommer börja ett år "förtidigt" för han är precis som storebror väldigt före sin ålder. Visst kan detta slå tillbaka senare, absolut, men än så länge känns det som ett bra beslut att låta honom börja ettan i höst i stället för nästa år.

Så "trots" att man har ett barn född sent på året kan man ändå uppleva att barnet är till och med före sina jämngamla (i detta fallet äldre) vänner....

Jag är bara glad att jag faktiskt kan få barn. Nu har vi inte direkt behövt kämpa för detta, men jag skulle ändå aldrig komma på tanken att "bara" försöka göra ett vårbarn....

Kan säga att jag hellre har en 8 månaders mitt i varma sommaren än en nyfödd spädis som ska svettas i en vagn....och att vara nyförlöst med avslag när det är 25 grader ute, nä fyyy tusan!

det finns fördelar och nackdelar med allt. Jag tycker det är mysigt att ha lite barnkalas att planera och födelsedagar för barnen att se fram emot på vintern, på sommaren händer ändå så mycket....              

• Tuttiluttan

Min önskan är att tösen inte kommer på julafton, vill iaf hon ska få en egen dag och inte slå ihop julafton med kalas!

Har BF 19/12, så jag hoppas hon kommer i tid

Som IVF:are och många års kämpande betyder inte månaden ett dugg för mig! Hon är så fruktansvärt efterlängtad när hon än väljer att komma

• Parksandrec

Så skönt att läsa dra inlägg om d här dec jan tjafset... Mamma har varit på mig mer än vad som är ok om detta ochguuud så tröttsamt. Vill absolut inte gå över så länge. Lättar att läsa att andra också få stå ut med tramset...

• nyttliv85
    sarak skrev 2013-07-26 14:46:06 följande:
    Jag förvånas över hur folk kan vara så oförstående. När vi kom ut från ultraljud i november och fått konstaterat att vi än en gång hade en död bebis i magen skulle min barnmorska säga något "uppiggande". "Ni är nog snart tillbaka här, så lätt som ni blir gravida. Det räcker ju med att skaka lite på kalsonerna". Bara det känns ju fruktansvärt jobbigt att höra medan man fortfarande bär på ett barn, om än inte levande. Sedan fortsätter hon " men se till att det inte blir ett decemberbarn bara, dom är det synd om". Det var inget jag lade någon stor vikt vid just då, men när jag sedan plussade och räknade ut att det skulle bli ett decemberbarn så dök kommentaren upp i huvudet gång på gång. Har funderat en hel del på vad hon menar, men har valt att släppa det nu. Den här gången har vi en annan barnmorska!!

Min sambo har en dotter som är född 31 december, har aldrig hört henne knorra över det!

Men herregud vad var detta för stolpskott! Hur man säga något sådant till ett par som just fått besked att deras blivande barn inte lever!

Det här med december barn... jag är själv ett december "barn" och jag har alltid älskat det! Det är mysigt att fylla år i december, folk e glada, man pysslar, fikar och myser en hel månad! Och det har jag tyckt ända sedan jag var liten! 
  • cupcakekiller

En av de första tankarna när vi prickade in äl var typ "åh men stackars unge att fylla år i december" men sen när vi plussade var det skitsamma. Jag har inte svårt att bli gravid, båda barnen kom till på första försöken (och en gång innan barnen med när jag var 16 och missade ett p-piller och blev gravid direkt, men gjorde abort) så hade väl kunnat vänta en månad till innan vi började, men tycker att det var en jäkligt dålig anledning.
    Nu bryr jag mig verkligen inte, det kommer bli grymt mysigt att ha en nyfödd lagom till jul och eftersom det är kallt ute då så kan jag dölja hängmagen dagarna efter forlossningen bra med alla kläder, höhö.
    Hellre en frisk decemberbebis än ingen alls!

• cupcakekiller

Förresten, är min bebis stor? i tisdags (19+4) var hon 23cm, tyckte att det lät stort men bm sa bara att alla barn är olika och vi får väl se hur hon växer sen.
    Sonen var 53cm och vägde 4030g när han föddes, rädd för att få en ännu större bebis! (Sprack en hel del, dessutom kom han med armen snett över huvudet så en av mina inre blygdläppar slets av helt på tvären, aj!)  

• Repan
    cupcakekiller skrev 2013-07-26 21:48:50 följande:
    Förresten, är min bebis stor? i tisdags (19+4) var hon 23cm, tyckte att det lät stort men bm sa bara att alla barn är olika och vi får väl se hur hon växer sen.
    Sonen var 53cm och vägde 4030g när han föddes, rädd för att få en ännu större bebis! (Sprack en hel del, dessutom kom han med armen snett över huvudet så en av mina inre blygdläppar slets av helt på tvären, aj!)  
    Var i 18+5 o bebis var 20 cm, känns inte anmärkningsvärt med tre centimeter till veckan efter?

Bebis BF 20 december 2013
Svar på tråden December bebis 2013