• mammatilltvå85

December bebis 2013

Hej alla nygravida Decembermammor!

Här tänkte jag att vi kunde samlas och diskutera eller lägga in bilder på allt som rör graviditeten=)

Själv har jag för ett par dagar sedan plussat med nummer 3. Syskonen är lite äldre 6 & 7 år gamla men både jag och min man (barnens pappa) längtade efter en till liten så vi är jätteglada just nu!

Såhär i början är dte ju lite nervöst och skakigt, vi hoppas allt ska gå vägen. Om det gör det beräknas den lill* titta ut 2 december.

Välkomna hit alla ni som som plussar så kan vi följas åt längs vägen....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-31 18:20
    Här finns en tråd med en Bf lista där vi kan lägga och/eller ändra våra bf datum..

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m69362526.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-31 18:26
    NY LÄNK: (blev fel år i den förra...)

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m69362564.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-03 18:41
    Det finns numera en medlemsgrupp för oss med bf i december. Där finns olika tematrådar, galleri osv. Om du vill bli medlem så gå in på denna länk: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/bf-december-2013-123458

• Svar på tråden December bebis 2013
  • Plopps80
    Repan skrev 2013-04-16 09:46:48 följande:
    Jag har haft både aco (några tabletter kvar) och kronans mitt val kvinna eller vad den heter - den senare är mycket bättre. ACOs tabletter både smakar och luktar riktigt illa. Andra är bättre, så jag förstår faktiskt det där :) När man svalt aco-tabletten så kommer den äckliga smaken liksom upp med andningen också. Blä.

Men jag äter upp dom sista tabletterna ändå ;) Däremot köper jag dem inte igen. 

Sjukt att man gör tabletter för gravida kvinnor som smakar och luktar skit, är ju inte ett smart affärside direkt, att de dessutom kan orsaka illamående är inte klokt de borde förbjudas. Är det något man inte vill spä på så är det ju illamående. Mitt val kvinna varken smakar eller luktar. Jag började äta i dec och har läst att man kan reducera illamående genom att äta vitaminer innan man blir gravid (gäller väl inte aco gravid då ). Jag mår inte hälfen så illa denna gången.
  • Fröken Ö
    babylängtan20 skrev 2013-04-16 09:15:09 följande:
    tar ni omega 3?
    Jag äter omega 3; Eskimå 3. Vi äter fisk/skaldjur max 1 gång i veckan och rekommendationen är 2-3 ggr i veckan. Min bm har sagt att det går jätte bra att äta omega 3 under graviditeten, det är fiskleverolja man ska se upp med=)

Är det någon som äter blodförtunnande för att förhindra missfall eller tar extra progesteron? 
  • Plopps80
    Fröken Ö skrev 2013-04-16 09:58:57 följande:
    Jag äter omega 3; Eskimå 3. Vi äter fisk/skaldjur max 1 gång i veckan och rekommendationen är 2-3 ggr i veckan. Min bm har sagt att det går jätte bra att äta omega 3 under graviditeten, det är fiskleverolja man ska se upp med=)

Är det någon som äter blodförtunnande för att förhindra missfall eller tar extra progesteron? 

Vad bra! Jag vill hemskt gärna äta omega3 men har inte vågat. Jag har en burkt från Friggs som är från Coop har för mig att det står på den att man inte skall äta de tabletterna om man är gravid men dessa som du äter verkar ju okej om bm sagt det. Trodde alla omega3 innehöll tungmetaller men där ser man.
  • Repan
    Plopps80 skrev 2013-04-16 09:52:52 följande:

Sjukt att man gör tabletter för gravida kvinnor som smakar och luktar skit, är ju inte ett smart affärside direkt, att de dessutom kan orsaka illamående är inte klokt de borde förbjudas. Är det något man inte vill spä på så är det ju illamående. Mitt val kvinna varken smakar eller luktar. Jag började äta i dec och har läst att man kan reducera illamående genom att äta vitaminer innan man blir gravid (gäller väl inte aco gravid då ). Jag mår inte hälfen så illa denna gången.
    Är det sant!? Kanske är det därför jag inte mår så illa då. Jag har ätit vitaminer två månader före inseminationen.
  • Plopps80
    Repan skrev 2013-04-16 10:06:14 följande:
    Är det sant!? Kanske är det därför jag inte mår så illa då. Jag har ätit vitaminer två månader före inseminationen.

Ja det är sant, det står på flera ställen. Jag mådde jätteilla med dottern åt enbart folsyra, nu vitaminer sedan i december mår bara lite illa
  • Fröken Ö
    Plopps80 skrev 2013-04-16 10:02:56 följande:

Vad bra! Jag vill hemskt gärna äta omega3 men har inte vågat. Jag har en burkt från Friggs som är från Coop har för mig att det står på den att man inte skall äta de tabletterna om man är gravid men dessa som du äter verkar ju okej om bm sagt det. Trodde alla omega3 innehöll tungmetaller men där ser man.
    Vid min förra graviditet åt jag Efalex;
    http://gravidochbarn.se/kosttillskott-for-gravida/53-efalex-mor-och-barn-30-kapslar.html

Men denna graviditet fanns inte Efalex kvar på Apoteket så jag köpte Eskimå 3;  
    http://www.perfekthalsa.se/omega-3/daligt-rad-till-gravida-gallande-omega-3/ 

Jag tror det finns kvar en del myter om omega 3 och gravida. Men äter man mycket fisk/skladjur så bör man nog inte äta extra tillskott också=) Men vi är ingen fiskälskande familj, däremot älskar vi skaldjur i alla dess former=) 
  • Plopps80

Älskar lax och gör en underbar lax med phiadelpiaost i ugn men det är allt, har skaldjursallergi så det blir det ju inte

• Repan
    Plopps80 skrev 2013-04-16 10:09:20 följande:

Ja det är sant, det står på flera ställen. Jag mådde jätteilla med dottern åt enbart folsyra, nu vitaminer sedan i december mår bara lite illa
    WIN säger jag bara! Hoppas i min enfald att något större illamående aldrig ska infinna sig ;)
  • vickis86

Idag har jag spenderat fm i sängen, det känns bättre med illamåendet när jag ligger ner. Medans sambon klagar på att jag ser så sur ut hela tiden, men jag försöker förklara för honom att det inte är så lätt att se glad ut när man måste koncentrera sig för att inte kräkas rakt ut. Det jobbiga är också att jag är hemma med min femåring idag och då måste jag vara uppe
    och se till att åtminstone hon får mat i magen.

Hur mår ni andra idag då?  :)      

• babylängtan20
    nyttliv85 skrev 2013-04-16 09:20:23 följande:

Nej jag gör det inte. Äter bara gravid från ACO. Hoppas att det ska räcka. 
    Som det är nu har jag dille på fiskbullar, ätit det till lunch eller middag nu 8 dagar i rad, så för min del just nu är omgea 3 inget för mig :)

jag funderar på det då jag inte äter fisk så ofta :S möjligen fiskpinnar :P
Svar på tråden December bebis 2013