• Anonym (Jobbigväntan)

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej!
    Min man har ansökt om uppehållstillstånd från sitt hemland (Nigeria) i November-2013. Han har varit på sin intervju nu och jag undrar om någon vet vad som händer nu. Hur lång tid tar det tills jag blir kallad på intervju? Väntetiden enligt hemsidan är 10 månader vid webansökan, alltså kommer det ta 8 månader till, är det rimligt? Känns jobbigt att vara ifrån varandra och det är inte direkt ekonomiskt möjligt för mig att åka till Nigeria fler gånger inom närmsta tiden. Jag har också en son på 8 år sedan innan som vägras pass av sin pappa och det känns inte rätt att lämna honom till släktingar igen för att resa dit. Sedan är jag väldigt rädd för avslag på ansökan om uppehållstillstånd då jag förr i tiden haft negativa upplevelser av just migrationsverket, men det var på grund av att min sambo jag hade för åtta år sedan ljugit om sin identitet och att han redan var här i Sverige när han ansökte. Då fick jag många goda råd från någon här på FL som jobbade på migrationsverket, tyvärr kan jag inte komma ihåg hennes namn här då det gått 8 år men hade varit trevligt om hon fortfarande finns här på FL

Ja detta blev långt och ganska svamligt men jag hoppas ni förstår!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-09 10:06
    Verkligen ingen som vet något?

• Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
  • Lambie
    Ellaa skrev 2015-04-13 15:45:23 följande:
    Hej Alla,

Så ÄNTLIGEN kom intervjumailet idag! Vi har redan vidarebefordrat mailet till svenska konsulatet :D ringde också (eftersom vi befinner oss i Peru är det bara en timmes skillnad mellan Peru-New York). Så nu väntar vi på svar via email från de om första möjliga intervjutid, ska ringa igen dock för att se till att mailet kom fram.

Imorgon skulle det ha blivit 6 månader, hade börjat ge upp. :)
    Jätteglad - men vet att det kommer ytterligare en väntan... Man hoppas på den där sverige-amerikanska turen som många har haft, även om jag tvivlar på det.

För er som inte vet: vi ansökte 14 oktober 2014...
    Intervjumail: 13 april 2015...

Växjö enheten.

Blev jätteglad för din skull Ellaa, grattis! Hoppas resterande del går fortare!
     :)

• Anonym (Vi väntar Beslut!!!)

Stort grattiiss Ella!!! :)

Hoppas det går fort med allt nu ;)

Någon som har fått beslut senaste :/ ???

Kånns lite besvikelse när man väntar såå i stress :/

• MariusC

Jag har pratat med enheten i Göteborg idag. Enligt vad de säger så verkar man behandla nu UT ansökningar regstrerade under våren 2014.
    Min japanska flickvän har registrerat sin UT ansökan i september 2014 och hade intervju i början på mars. Idag fick jag veta att det inte finns någon chans att få besult innan sommaren. Enligt personen jag har pratat med får de officielt bara säga att väntetiden är nu 18 månader. Jag ser också att man har precis "uppgraderat" väntetiden till 16 mån på Migrationverkets sida.
    Vad har det blivit av Sverige ?

• jessib
    MariusC skrev 2015-04-14 16:53:26 följande:

Jag har pratat med enheten i Göteborg idag. Enligt vad de säger så verkar man behandla nu UT ansökningar regstrerade under våren 2014.
    Min japanska flickvän har registrerat sin UT ansökan i september 2014 och hade intervju i början på mars. Idag fick jag veta att det inte finns någon chans att få besult innan sommaren. Enligt personen jag har pratat med får de officielt bara säga att väntetiden är nu 18 månader. Jag ser också att man har precis "uppgraderat" väntetiden till 16 mån på Migrationverkets sida.

Va? För när jag kollar så ser jag nu att man kan få svar inom 4 månader om alla uppgifter är med, 4-9 om information saknar och över 9 om de måste utreda mer.

Blev ni flyttade till Göteborg eller har ni alltid haft den enheten?
  • Baban
    cecilin skrev (null) följande:

Hej alla, 

Nu har de "uppdaterat" väntetiderna, eller hur ska detta tolkas? 

www.migrationsverket.se/Privatpersoner/Flytta-till-nagon-i-Sverige/Handlaggningstid.html 

Hej Cecilia

Ja dem har uppdaterat väntetider, men vad betyder mer än 9 månader?

Jag tänker att väntetider för nån kan dröja till 2 år eller mer och vi får inte fråga varför!!

Annars dem skulle skriva max väntetider också .

För nån som söka på blankett eller har varit asyl eller nån som MIG vill inte ge beslut kan dröja hur som helst tror jag.

Vad tycker du/ni?
  • Ulak

De nya väntetiderna som står på sidan är nog bara ett sätt att försöka ge ett sken utåt att de gör sitt jobb. Nu menar de säkert att när de väl BÖRJAT utreda så tar det 4 till 9 månader att få svar. För om de nya tiderna gällt från ansökan skulle de flesta av oss få besked i morgon. Det är skamligt att inte kunna ge någorlunda tidsuppfattning till oss. Hur svårt kan det vara att sätta några handläggare som bara handlägger ärenden som rör svenska medborgares partner.
    Och nu när de nu anställer nya handläggare lär det väl gå långsammare för att de måste lära upp dem först. Hur de än gör är det ju vi som drabbas
    Förlåt om jag låter negativ. men ibland faller hoppet man har långt ned och att då är det svårt att tro att det är en positiv förändring som sker.

• cecilin
    Baban skrev 2015-04-14 17:20:20 följande:
    Hej Cecilia

Ja dem har uppdaterat väntetider, men vad betyder mer än 9 månader?

Jag tänker att väntetider för nån kan dröja till 2 år eller mer och vi får inte fråga varför!!

Annars dem skulle skriva max väntetider också .

För nån som söka på blankett eller har varit asyl eller nån som MIG vill inte ge beslut kan dröja hur som helst tror jag.

Vad tycker du/ni?
    Nej jag fattar inte, är det ett skämt? Har någon hackat deras sida? Är det handläggningstid från intervjun eller den totala tiden?

Och precis, vad betyder mer än 9 månader, hur ska man förhålla sig till det?
  • Ellaa
    MariusC skrev 2015-04-14 16:53:26 följande:

Hej! Vad märkligt att den officiella väntetiden är 18 månader - gjorde ni webbansökan eller pappersansökan?
    18 månader tror jag är för webbansökan. Det är sjukt att de säger att de nu håller på med ansökningar som registrerades våren 2014 när det finns folk som sökte 1 aug 2014 och fick sitt TUT i mars 2015. 

Och vart står det på hemsidan 16 månader - gick in och tittade men lyckades inte hitta denna uppdateringen bara: (vilket i sig är POSITIVT). eller?
    Viktigt att tänka på

Migrationsverket kan inte ge en exakt väntetid eftersom varje ansökan innehåller personliga uppgifter som kräver en individuell bedömning. Därför kan två personer som ansöker samtidigt om samma tillstånd få olika handläggningstid för ett beslut.

Olika ansökningar tar olika lång tid

Migrationsverket försöker handlägga varje ansökan så fort som möjligt. När en ansökan har skickats in går en handläggare igenom alla dokument och uppgifter. Handläggaren börjar sedan att utreda ansökan. Om någon information saknas eller om handläggaren behöver utreda mer kan väntetiden bli längre.

Handläggningstid vid första ansökan

?Du kan få ett beslut från Migrationsverket inom:

• doroteis
    Ellaa skrev 2015-04-14 20:09:22 följande:
    Hej! Vad märkligt att den officiella väntetiden är 18 månader - gjorde ni webbansökan eller pappersansökan?
    18 månader tror jag är för webbansökan. Det är sjukt att de säger att de nu håller på med ansökningar som registrerades våren 2014 när det finns folk som sökte 1 aug 2014 och fick sitt TUT i mars 2015. 

Och vart står det på hemsidan 16 månader - gick in och tittade men lyckades inte hitta denna uppdateringen bara: (vilket i sig är POSITIVT). eller?
    Viktigt att tänka på

Migrationsverket kan inte ge en exakt väntetid eftersom varje ansökan innehåller personliga uppgifter som kräver en individuell bedömning. Därför kan två personer som ansöker samtidigt om samma tillstånd få olika handläggningstid för ett beslut.

Olika ansökningar tar olika lång tid

Migrationsverket försöker handlägga varje ansökan så fort som möjligt. När en ansökan har skickats in går en handläggare igenom alla dokument och uppgifter. Handläggaren börjar sedan att utreda ansökan. Om någon information saknas eller om handläggaren behöver utreda mer kan väntetiden bli längre.

Handläggningstid vid första ansökan

?Du kan få ett beslut från Migrationsverket inom:

Hej
    Kan det möjligtvis vara så att det nu tar längre tid för att få beslut efter intervjun på grund utav att alla pappersansökningar lagts in i samma system ? Kanske detta orsakat att kön för beslut efter intervjun kommit längre bak i datum. Läste nämligen att z h fått höra också utav sin enhet att de låg på April / Maj för de som gjort intervjun. Allt har ju sett annorlunda ut senaste månaderna. Bara en hemsk tanke jag fick och hoppas jag har fel i mitt tänkande.
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid