• Anonym (Jobbigväntan)

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej!
    Min man har ansökt om uppehållstillstånd från sitt hemland (Nigeria) i November-2013. Han har varit på sin intervju nu och jag undrar om någon vet vad som händer nu. Hur lång tid tar det tills jag blir kallad på intervju? Väntetiden enligt hemsidan är 10 månader vid webansökan, alltså kommer det ta 8 månader till, är det rimligt? Känns jobbigt att vara ifrån varandra och det är inte direkt ekonomiskt möjligt för mig att åka till Nigeria fler gånger inom närmsta tiden. Jag har också en son på 8 år sedan innan som vägras pass av sin pappa och det känns inte rätt att lämna honom till släktingar igen för att resa dit. Sedan är jag väldigt rädd för avslag på ansökan om uppehållstillstånd då jag förr i tiden haft negativa upplevelser av just migrationsverket, men det var på grund av att min sambo jag hade för åtta år sedan ljugit om sin identitet och att han redan var här i Sverige när han ansökte. Då fick jag många goda råd från någon här på FL som jobbade på migrationsverket, tyvärr kan jag inte komma ihåg hennes namn här då det gått 8 år men hade varit trevligt om hon fortfarande finns här på FL

Ja detta blev långt och ganska svamligt men jag hoppas ni förstår!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-09 10:06
    Verkligen ingen som vet något?

• Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
  • Anonym (Vi väntar Beslut!!!)

Ella!!

Jag tycker att din man skulle inte lyssna på den tjejen i konsullatet , men säg till din man att ta bevis som mycket som möjligt ..!!

De hade sagt lika på ambassaden till mig men jag tog allt möjligt med mig .. O det blev ännu bättre .. Eftersom jag hade visat så mycket beviss.. Det är ni som bestämmar men ,. Det är migrationsverkett som behöver den bevis inte Ambassaden .. !!!

• JamJam

Idag kom äntligen intervjumailet! 6 månader på dagen - vi gjorde ansökningen den 15:e Okt 2014. 

• cecilin

Hej igen,

Pratade med en trevlig kille på växjö enheten. Han var lika förvånad över dessa nya tider men menade på att handläggningstiden är den totala tiden från ansökan och är det migrationsverket strävar efter.

Han sa också att beslut tas efter ca en månad efter intervju men tror inte det stämmer.

Mer än 9 månader sa han var just för de fall som krävde mer utredning och då är det svårt att ange en tid. 

• AAke

även jag fick mejl från invandrarverket idag (23 okt)

men nu har så många fått mejl samtidigt så då är det inte konstigt om det tar en månad för beslut (hade hoppats på ett samma dag)

• Lambie
    JamJam skrev 2015-04-15 09:58:42 följande:

Förresten - är det ngn som har nummer till Örebro enheten??

Telefonnr till Örebroenheten: 0104859585
  • JamJam
    Lambie skrev 2015-04-15 13:21:37 följande:
    Telefonnr till Örebroenheten: 0104859585
    Tack :)
  • Cutiie
    Ellaa skrev 2015-04-13 15:45:23 följande:

Hej Alla,

Så ÄNTLIGEN kom intervjumailet idag! Vi har redan vidarebefordrat mailet till svenska konsulatet :D ringde också (eftersom vi befinner oss i Peru är det bara en timmes skillnad mellan Peru-New York). Så nu väntar vi på svar via email från de om första möjliga intervjutid, ska ringa igen dock för att se till att mailet kom fram.

Imorgon skulle det ha blivit 6 månader, hade börjat ge upp. :)

Jätteglad - men vet att det kommer ytterligare en väntan... Man hoppas på den där sverige-amerikanska turen som många har haft, även om jag tvivlar på det.

För er som inte vet: vi ansökte 14 oktober 2014...

Intervjumail: 13 april 2015...

Växjö enheten.

Vad härligt! Grattis :)
  • Ellaa
    Anonym (Vi väntar Beslut!!!) skrev 2015-04-15 08:29:47 följande:

Ella!!

Jag tycker att din man skulle inte lyssna på den tjejen i konsullatet , men säg till din man att ta bevis som mycket som möjligt ..!!

De hade sagt lika på ambassaden till mig men jag tog allt möjligt med mig .. O det blev ännu bättre .. Eftersom jag hade visat så mycket beviss.. Det är ni som bestämmar men ,. Det är migrationsverkett som behöver den bevis inte Ambassaden .. !!!

Hej! Ok, du har rätt... Ska ta med iaf, glömde tillägga att hon sa att vi redan har bevisat att vi har varit sambos sedan innan och att de ärendena brukar "be quiet work a bit faster with the right evidence, I can tell you" sa hon, dvs gruppen som sökte: Gift-registrerad-partner-eller-sambo sen tidigare än nyetablerade samboförhållande. Men ska ta med allt iaf. Vi har dock inte så mycket längre än bilder för vi är ju redan sambos så våra sms kanske. ;p Och alla 15 resor som vi gjorde mellan 2010-2012 innan jag flyttade till honom.

Ytterligare vill jag meddela att min syster ringde de idag för att fråga om de hade fått in fullmakten som min sambo givit mig och ang. Handläggningstiderna som står på sidan, hon ringde också Växjö:

Killen verkade inte veta jättemycket men han sa att de handläggningstiderna är from ansökningsdatum - det är deras nya uppsatta mål. Jag tror som vanligt, att de har lagt lika ribban högt då deras felaktiga prognos från förra sommaren med asylanökningar satte aug-sept men också oktober-nov 2014 ansökningar i de långa väntetiderna.

Till vår förvåning sa han att min kille kan vara lugn och att det lär ta MAX 1 månad innan vi får vårt belut då han ska göra intervjun snart. Jag tror de kommer vara snabba med alla våra ärenden och att de kommer vara prioriterade -(bevis: många verkar få intervjumailen nu) med alla nyanställda påväg in till de kommer de ju kunna täcka också för de som ansökt den här våren.

Hoppas hoppas mina vänner!
  • Cutiie

Vad roligt att det rullar på nu med alla intervjumejl!! Grattis allihop och hoppas att det går snabbt med besluten också :)

Min man har varit på ambassaden men man kunde nämligen inte boka tid till intervjun där utan fick göra det på ambassadens webbsida på nätet genom att fylla i ett formulär med uppgifter för att sedan få mejl inom en vecka med datum för intervjun så nu väntar vi på det mejlet :/

Sen undrar jag vad man ska ta med sig till intervjun på ambassaden? Vilka papper eller så? Min man fick ett papper från ambassaden med vad man ska ta med sig fast det stod ganska mycket och på sånt som inte man skulle bifoga ens i webbansökan? :)

Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid