• Anonym (Jobbigväntan)

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej!
    Min man har ansökt om uppehållstillstånd från sitt hemland (Nigeria) i November-2013. Han har varit på sin intervju nu och jag undrar om någon vet vad som händer nu. Hur lång tid tar det tills jag blir kallad på intervju? Väntetiden enligt hemsidan är 10 månader vid webansökan, alltså kommer det ta 8 månader till, är det rimligt? Känns jobbigt att vara ifrån varandra och det är inte direkt ekonomiskt möjligt för mig att åka till Nigeria fler gånger inom närmsta tiden. Jag har också en son på 8 år sedan innan som vägras pass av sin pappa och det känns inte rätt att lämna honom till släktingar igen för att resa dit. Sedan är jag väldigt rädd för avslag på ansökan om uppehållstillstånd då jag förr i tiden haft negativa upplevelser av just migrationsverket, men det var på grund av att min sambo jag hade för åtta år sedan ljugit om sin identitet och att han redan var här i Sverige när han ansökte. Då fick jag många goda råd från någon här på FL som jobbade på migrationsverket, tyvärr kan jag inte komma ihåg hennes namn här då det gått 8 år men hade varit trevligt om hon fortfarande finns här på FL

Ja detta blev långt och ganska svamligt men jag hoppas ni förstår!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-09 10:06
    Verkligen ingen som vet något?

• Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
  • Berii

Man verkligen fattar ju inte så mycket om VÄNTETIDER !!!

De säget att handlägningstid är ca 4 månader !!!

Är de hela processen eller bara när handläggaren börjar o handlägga???

O den andra 4-9 månader .. Någon som kan förklara det lite bättre ???

Jag är lite gålig på svenska :/

Vi är i 8 månaden redan och väntar på ett belut !!! Önskar er tuuur :)

• Anonym (va??)
    doroteis skrev 2015-04-14 20:59:00 följande:
    Hej
    Kan det möjligtvis vara så att det nu tar längre tid för att få beslut efter intervjun på grund utav att alla pappersansökningar lagts in i samma system ? Kanske detta orsakat att kön för beslut efter intervjun kommit längre bak i datum. Läste nämligen att z h fått höra också utav sin enhet att de låg på April / Maj för de som gjort intervjun. Allt har ju sett annorlunda ut senaste månaderna. Bara en hemsk tanke jag fick och hoppas jag har fel i mitt tänkande.
    Jag tror precis som du. Det är därför vi bara kunnat läsa om 3-5 beslut i månaden från samtliga forum. Migv har fått press på sig att fixa "gamla" ärenden och det har gjort att vi andra har fått vänta längre på beslut.

Augusti - September ansökningar ser ut att ha drabbats hårdast. Rutinerna ändrades just när det var tid för intervju och beslut.Dubbel fördröjning. Dom som sökt senare kommer säkert få vänta kortare efter att fler anställts och folket har börjat höjja sina röster. Själv har jag väntat i 8 månader nu av ingen anledning (vad jag vet).

Hoppas det eder upp sig för er andra!
  • sjömannen

Hej alla glada, och även ni andra.
    Det ser ju riktig lovande ut att det tycks börja hända saker på migrationsverket med ansökningarna.
    Jag avvaktar med namninsamlingarna på protestlistan till migrationsverkets operative chef Ribbenvik och filar på namnlistans informationstext under resten av denna månaden. Är det fortfarande segt i början av maj, aktierar vi protesterna tycker jag. Ha det bra och grattis till alla som blivit gladare.........
    M.v.h.
    Sjömnen

• Elaaunna

Sjömannen

Meddela oss när kan vi gå till insamlingslistan! Tack!

• tillsammans i Sverige
    Ellaa skrev 2015-04-10 01:07:31 följande:

Hej!

Herregud vad jag skulle ljuga om jag inte sa att jag vart så paff när jag läste ditt inlägg, glad för eran skull såklart... Lyckos Er! Min sambo är också amerikan, onekligen har jag hört många positiva historier om just amerikaner-svenskar under den här processen... Jag hoppas vår tur infaller efter intervjun dvs att vi får beslut snabbt - men men.

Undra om handläggaren trott att det är ett ärende från 2014 och därför valt att göra allt så snabbt, ta chansen iaf och boka intervjun så fort som möjligt så ni får det gjort! Berätta gärna hur länge ni får vänta tills ni gör intervjun i USA, de säger att de ger ganska snabba tider, man hoppas på det.

Vet du vilken enhet ert ärende ligger hos?

Håll oss gärna uppdaterad, då ni har ett ganska unikt fall.

Lycka till!

Jag ska ärligt säga att jag blev extremt paff själv!! Intervju är i alla fall bokad den 8 maj. Jag hoppas verkligen att vår ansökan är komplett och att de nya handläggningstiderna stämmer hyfsat!

Hur ser/vet man vilken enhet man tillhör?
  • Anonym (väntar)

vi fick intervju mailet idag, väntar nu på att få en tid på konsulatet. Vi ansökte 25 oktober, så runt 5.5 månaders väntan har det varit. Och jag tror att ansökan ligger hos örebro, om det är någon som är intresserad.

• Ellaa
    tillsammans i Sverige skrev 2015-04-15 01:25:33 följande:
    Jag ska ärligt säga att jag blev extremt paff själv!! Intervju är i alla fall bokad den 8 maj. Jag hoppas verkligen att vår ansökan är komplett och att de nya handläggningstiderna stämmer hyfsat!

Hur ser/vet man vilken enhet man tillhör?
    Hej igen :) 

Det är den säkert! Vilken ambassad eller konsulat ska ni ha intervjun på den 8e maj? Varför fick ni vänta så länge? Blir nästan orolig nog, min kille ska göra den i New York... De sa att max 2 veckors väntetid (även om det bara är ord). 

Du kan få veta om du ringer centrala numret och frågar de i vilken enhet ert ärende ligger hos eller så kan du maila de brukar oftast svara efter 1-2 dagar. 
  • Ellaa

Ja utan tvivel så är nya informationen från hemsida väldigt förvirrande - vad innebär handläggningstiden. Även om det känns för bra för att vara sant, så tror jag faktiskt HELA processen kommer ta 4 månader (vid komplett ansökan) för de nya ansökningartror jag.

1) För det är rekommendation från regeringens sida att ha allt klart inom 4 månader.
    2) Förklarar nya E3 systemet.
    3) Kanske förklarar varför en person som ansökte och skrev här nyligen (1 april 2015 ansökningsdatum) fick intervjumailet efter 4-6 dagar. 
    4) Förklarar ny personal - tror de har sökt över 300-500 personer (ny rekryteringsmetod som pågår dock som kommer göra att anställningsprocessen och introduktionsprocessen kommer ske väldigt snabb och effektiv). 

Jag kan ha fel dock.

Med detta sagt: tror jag vi som sökte 2014 fortfarande ligger värst till... Antingen tror jag det kan gå fort den här sommaren (om allt är komplett) eller så kommer vi få vänta hela sommaren.

Även om kvinnan från svenska konsulatet i New York sa till min sambo idag att vi inte ens behöver ta med sakerna som vi bifogade - vi behöver inte ta med något för de har inte bett om det och att "ni kan säkert få svar inom 1-3 månader, då ni redan har väntat i 6 månader" (såklart man inte ska ta detta som ett löfte) men hade verkligen förväntat mig 14 månader  hänvisningen. *Hoppas*

Om någon har orken och tid (snälla), kan någon ringa Migrationsverket imorgon (gärna fler om det går så man får höra vad de olika enheterna har att säga) och fråga:
    vad innebär nya informationen på hemsidan?

Kan de definiera vad de menar med handläggningsprocessen?

Kram!

• cecilin

Fast nej - de kan ju seriöst inte prioritera nya ärenden från tex 1a april 2015 när det finns folk med komplett ansökan som väntat snart ett år. Vad hände med väntetid och att ta ansökningar månad för månad?

Jag tror detta är de nya väntetiderna som ska gälla alla ärenden men det var väl otroligt dumt att göra dem offentliga nu.

Jag ska ringa idag, jävla lotteri.

• Anonym (Anonyma)
    cecilin skrev 2015-04-15 06:36:31 följande:

Fast nej - de kan ju seriöst inte prioritera nya ärenden från tex 1a april 2015 när det finns folk med komplett ansökan som väntat snart ett år. Vad hände med väntetid och att ta ansökningar månad för månad?

Jag tror detta är de nya väntetiderna som ska gälla alla ärenden men det var väl otroligt dumt att göra dem offentliga nu.

Jag ska ringa idag, jävla lotteri.

Go morron! Borde gälla alla ska man tycka när min flickvän ringde måndag hon frågade hur andra som ansökt senare kunde få intervju-email så fort och de sa att i vissa fall kan de anse att det är nödvändigt och det var svaret min tjej fick de gör som de vill :( :( 
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid