• Anonym (Jobbigväntan)

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej!
    Min man har ansökt om uppehållstillstånd från sitt hemland (Nigeria) i November-2013. Han har varit på sin intervju nu och jag undrar om någon vet vad som händer nu. Hur lång tid tar det tills jag blir kallad på intervju? Väntetiden enligt hemsidan är 10 månader vid webansökan, alltså kommer det ta 8 månader till, är det rimligt? Känns jobbigt att vara ifrån varandra och det är inte direkt ekonomiskt möjligt för mig att åka till Nigeria fler gånger inom närmsta tiden. Jag har också en son på 8 år sedan innan som vägras pass av sin pappa och det känns inte rätt att lämna honom till släktingar igen för att resa dit. Sedan är jag väldigt rädd för avslag på ansökan om uppehållstillstånd då jag förr i tiden haft negativa upplevelser av just migrationsverket, men det var på grund av att min sambo jag hade för åtta år sedan ljugit om sin identitet och att han redan var här i Sverige när han ansökte. Då fick jag många goda råd från någon här på FL som jobbade på migrationsverket, tyvärr kan jag inte komma ihåg hennes namn här då det gått 8 år men hade varit trevligt om hon fortfarande finns här på FL

Ja detta blev långt och ganska svamligt men jag hoppas ni förstår!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-09 10:06
    Verkligen ingen som vet något?

• Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
  • Ellaa
    Donna90 skrev 2015-04-16 08:33:53 följande:

Hej alla,
    Hur glada vi än blivit över de uppdaterade väntetiderna verkar de inte stämma. Ringde runt till 2 olika enheter igår (Sundsvall, Örebro) och ingen av dem visste ens om dessa uppdateringar och sa att de inte kommer att kunna hålla sig inom ramen då de för nuvarande håller på med april 2014 ärendena??? Galet!
    Talade även med huvudansvarig handläggare i Sundsvall som sa att de kommer protestera mot de nya tiderna då de inte finns en chans för dem att hänga med. Väldigt tråkigt att få falska förhoppningar, när man redan väntat i snart 7 månader. Dock bekräfta samtliga jag talade med att de nu har slått ihop papper+webb ansökan så det finns igen skillnad längre.

(ansökt 2 okt via papper i Sundsvall)

Hej, absolut man ska ta informationen på hemsidan med en nypa salt - tror det är mera intervjumailen som verkar ha kommit igång - snarare än besluten. 

Min syster ringde igen idag fast de kunde inte bekräfta att man slagit ihop papper och webbansökan? Det är enligt de en process som är på gång och en önskan men att just E3 systemet är byggd för att förenkla arbete och att slå ihop de är en process i sig - då måste de göra det manuellt. Jättekonstigt att de ger så olika information. 

Men en sak jag tycker är ytterst konstigt: Sundsvall handläggaren sa till dig att de håller på med april 2014 ärenden (jag kan inget annat än tänka på det en handläggare sa till mig i Växjö i februari och det är att det är ärenden som krävt tidigare utredning te x: tidigare asylsökande och pappersansökningar som på den tiden iaf tog längre tid att behandla som oftast ligger hos de över 1 år). Att de har ärenden från den tiden är utan tvivel, men jag tror det är utredningsärenden. Det är därför de alltid gömmer sig bakom "vi jobbar fortfarande med våren 2014 ärenden".

Det finns tom en annan tråd/hemsida där jag dubbelkollar där folk ansökt våren 2014 tex: (Kopierar deras inlägg som är på engelska)

"Hi Jess, I applied for my sambo visa on March 17 2014, had my interview on the first of April and received my perminent residence seven days later. The process is rather quick for Americans. We have a very progress country and no one would move from the US to Sweden unless it's for a loved one. SO no worries. Be sure to bring all your travel tickets, pictures and something to show how you two communicate. They just want to see that you are not faking it, which I doubt many people would. So good luck."

Fall 2)

"Hello everyone!! At 1:15am received email that my case was settled! Had my bf call the swedish immigration to hear Approved!!!!
    4/2 Applied
    4/15 interview
    4/22 Approved

OMG! I can be with the love if my life straight away!!! 

Thank you so much Chris for the blog spot!!! It really picked me up when the 11 month waiting time frame would mill through my mind!! I'm so lost for words atm... Im sooo happy!!!"

Fall 3)

"I GOT MY VISA!!!! My boyfriend got the decision in the mail this morning!

Thank goodness!! 

My visa is good from June 2014- June 2016.

Interview: 4/16/14
    Decision Mailed:6/18/14 

Best wishes to you all,
    Jesse"

Fall 4)

"
    Hi Lia!
    I'm from Cali and on 4/2 we submitted all our paperwork and on 4/20 we were approved!!!! My wonderful Swede and his family fly in today to pick me up and fly me back to my new home in Sweden today!!! I am so excited and thankful!!! Good luck to you!! Becca"

Här ser vi fyra som tagit mindre än 4 veckor och detta är ett vår 2014 fall... 
    Därför jag finner det så konstigt vad de säger ibland. Tyvärr har vi inga rättigheter att kunna ställa de mot väggen när de sedan hänvisar till att de sköter om våren 2014 ärenden. Önska man kunde ibland. 

En sak jag tycker är att om de känner att de inte kan klara av dessa nya handläggningstider på hemsidan så tycker jag de ska protestera - tycker det är ytterst udda att ledningen går ut med den här informationen medans de på enheterna inte ens själva har fått vetskap om detta. Det är ju de som är tvungna att svara Till Oss som ringer. Snacka om dålig teamwork som en myndighet. Tycker nästan synd om de. 

Hoppas verkligen att saker går snabbt nu.. De behöver nästa omsätta en egen nationell team för de där ärendena som ligger under utredning och har över 1 års väntan. Stackars människor.

Bamsekram!

• jessib

Nu fick jag prata med en riktigt go och behjälplig tjej på Umeå!
    Hon chattade (typ?) med handläggaren som skickade iväg vårt ärende på intervju (som för övrigt inte blir samma som öppnar vårt ärende sen), och hon frågade honom vilka ärenden de jobbar med just nu i E3, och det var augusti-14. Så hon uppskattade att de skulle öppna vårt ärende (vi sökte 3 september) inom en månad, och om allt såg bra ut då så skulle det gå snabbt att få beslut.

Så de verkar vara lite långsamma just nu i beslutsfattandet eftersom de fortfarande jobbar med augustiärenden. Men det var ändå skönt att få det bekräftat att de inte hunnit längre, och att vi fortfarande är med i E3, och att inte bara få "det är bara att vänta, 14 månader är väntetiden".

• Ellaa
    Anonym (Vafan) skrev 2015-04-16 15:33:10 följande:
    Klaga är meningslöst, ska du göra det måste du gå till domstol och det kan bli EXTREMT dyrt.
    Kanske att klaga över telefon är meningslöst, och att klaga innebär verkligen inte att man måste gå till domstol? Du måste inte gå via domstol för detta utan du kan göra en anmälan - att gå till domstol är om man vill överklaga ett beslut.

Klaga, i specifikt om vi är flera är meningsfullt. 
  • Donna90

Helt sjukt att ingen ger oss samma info! Får de verkligen göra såhär?
    Nu har jag skickat ett mail till Migv oh frågat vem det är som uppdaterat väntetiderna och vad de har tagit det beslutet på när ingen handläggare kan bekräfta att de ens fått det infon. Vidrigt att svenska medborgare ska behöva genomlida detta i flera månader. Jag läste även en granskning LO gjort på deras hemsida mellan åren 2011-2013 där de gjort bedömningen att handläggningstiderna är för långa. Då borde de kolla hur det ser ut 2014-2015. Ska ringa LO imorgon och se vad de har att säga om saken.

• Donna90
    Ellaa skrev 2015-04-16 16:06:13 följande:
    Kanske att klaga över telefon är meningslöst, och att klaga innebär verkligen inte att man måste gå till domstol? Du måste inte gå via domstol för detta utan du kan göra en anmälan - att gå till domstol är om man vill överklaga ett beslut.

Klaga, i specifikt om vi är flera är meningsfullt. 
    Jag tycker definitivt att fler borde klaga hos LO, det hade många gjort i den granskning som jag tidigare nämnt vilket ledde till att LO stack ner nosen i Migv verksamhet! Och framför allt nu när de går ut med "uppdaterade väntetider" som inte stämmer.
  • georgethepower
    Katarina85 skrev 2015-04-16 15:40:30 följande:
    Hej

Vi var tvungna att ansöka på papper i maj 2014. Har inte hört något. Vårat ärende skall ligga i Göteborg. Finns det olika enheter i Göteborg eller är det en och samma måntro som behandlar anknytningsärenden?. Var det inte någon som sa att de behandlar april och maj ansökningar. Är det i såfall webbansökningarna då de behandlar från dessa månader.
    hej,
    vi var också tvungna att ansöka på papper pga en regel att man får inte ansöka på weben om man är i Sverige. Vi lämnade papper ansökan i Göteborgs enheten den 3 November 2014. Sen, vi fick information att dom hade skickat vidare till Kållared enheten. jag tror att dom behandlar alla anknytningsärende (Mottagen i Göteborgs område) i Kållared. 
  • Ellaa
    jessib skrev 2015-04-16 16:00:21 följande:

Nu fick jag prata med en riktigt go och behjälplig tjej på Umeå!
    Hon chattade (typ?) med handläggaren som skickade iväg vårt ärende på intervju (som för övrigt inte blir samma som öppnar vårt ärende sen), och hon frågade honom vilka ärenden de jobbar med just nu i E3, och det var augusti-14. Så hon uppskattade att de skulle öppna vårt ärende (vi sökte 3 september) inom en månad, och om allt såg bra ut då så skulle det gå snabbt att få beslut.

Så de verkar vara lite långsamma just nu i beslutsfattandet eftersom de fortfarande jobbar med augustiärenden. Men det var ändå skönt att få det bekräftat att de inte hunnit längre, och att vi fortfarande är med i E3, och att inte bara få "det är bara att vänta, 14 månader är väntetiden".

Vad skönt jessib, såna snälla handläggare som också är pedagogiska är guldvärda. Jag tror absolut att de håller på med "vanliga ärenden" dvs. utan komplettering, tidigare asylansökningar osv. augusti månad. Vi vet en som redan sökte 1 aug 2014 och som fick uppehållstillståndet i mars. Så tror du har rätt att "vanliga webbansökningsärenden"  som hanteras just nu är aug 2014 - och såklart finns det tiotusentals ärenden som är under vidare utredningar som säkerligen är 1-10 år gamla. Rynkar på näsan 
  • Anonym (2015)
    georgethepower skrev 2015-04-16 12:25:44 följande:
    Hej Anonym (2015),

ligger ditt ärende i Göteborg/ Kållared enheten?
    Nej, mitt ärende ligger i Örebro enhet!
  • doroteis

Blir ju alldeles förvirrad utav alla olika svar man ser att de ger på olika enheter.
    Hittade detta någon skrivit på flashback forumet idag. Säg inte att man efter intervju ska behöva vänta ytterligare 6 månader på att få handläggare och ovanpå det 4 månader på beslut .

De 4 månader som står på hemsidan är önsketänkande till att börja med. Vidare så titta noggrannare på formuleringen. "Handläggningstid", detta är tiden efter du fått en handläggare tills du får resultat. Och enligt tjejen på telefon idag har de 6 månaders väntetid efter intervju tills du får en handläggare. Och jag fick vänta 6 månader innan vi blev kallade på intervju. Och om du har otur och behöver vänta innan ambassaden kan ha dig på intervju så lägg till veckor/månader där.

Så deras "4" månader blev helt plötsligt 4+6+6+x = 16 månader + den tiden tills du kan komma till ambassaden. Hoppsan så trevliga siffror man kan få om man manipulerar ord. 
    Tro inte på något de säger.

www.flashback.org/t2138470p180

• Elinmarie

Åh vad less man blir ..... Har kontakt bemötandeombudsmannen på migrationsverket, har skrivit bland annat om väntetiderna, hur de kan uppdatera väntetiderna och att kundtjänst inte har en blekaste aning om varför dom har ändrats när det fortfarande är 14 månader som gäller säger dom.. Va sjutton håller Migrationsverket på med ?! Hur kan man ens tänka tanken att ändra till 4 månader om ansökan är komplett" ... Jag har säkert hört av mig till MIG 1000 gånger och varje gång fått höra att vår ansökan är komplett, ja men varför har vi väntat i 8 månader då och inte fått beslut ännu ? Ingen verkar ha koll överhuvudtaget där längre... Och ja möjligen att dom menar 4 månader efter att man fått handläggare, men det är också olika som säger så! Vissa säger att det är från det att man skickat in ansökan och vissa säger från det att man fått handläggare.. Vad gäller egentligen? Sen att dom kan vara riktigt otrevliga när man ringer, nej usch nu börjar mitt tålamod ta slut .. Alla som blivit dåligt bemött tycker jag ska maila denna kundombudsman. Jag jobbar själv i kundtjänst på ett företag och även hur less man är och hur dålig dag man har så får man faktiskt ta och bita ihop och vara trevlig emot kunderna som ringer in och göra sitt bästa även om det inte är lätt alla gånger, om inte annat så finns det massvis med flera trevliga personer som sitter arbetslösa hemma och skulle vara oerhört tacksamma att få ett jobb! Ursäkta min vrede men nu får det vara nog, vi är flera tusen som genomlider detta tillsammans och vi vet hur jobbigt det är att inte få veta när man kan starta ett liv tillsammans med den man älskar.. Att behöva skiljas åt på flygplatsen gång på gång efter varje resa och inte veta när man kommer få ses igen.. 

Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid