Donna90 skrev 2015-04-16 08:33:53 följande:
Hej alla,
Hur glada vi än blivit över de uppdaterade väntetiderna verkar de inte stämma. Ringde runt till 2 olika enheter igår (Sundsvall, Örebro) och ingen av dem visste ens om dessa uppdateringar och sa att de inte kommer att kunna hålla sig inom ramen då de för nuvarande håller på med april 2014 ärendena??? Galet!
Talade även med huvudansvarig handläggare i Sundsvall som sa att de kommer protestera mot de nya tiderna då de inte finns en chans för dem att hänga med. Väldigt tråkigt att få falska förhoppningar, när man redan väntat i snart 7 månader. Dock bekräfta samtliga jag talade med att de nu har slått ihop papper+webb ansökan så det finns igen skillnad längre.
(ansökt 2 okt via papper i Sundsvall)
Hej, absolut man ska ta informationen på hemsidan med en nypa salt - tror det är mera intervjumailen som verkar ha kommit igång - snarare än besluten.
Min syster ringde igen idag fast de kunde inte bekräfta att man slagit ihop papper och webbansökan? Det är enligt de en process som är på gång och en önskan men att just E3 systemet är byggd för att förenkla arbete och att slå ihop de är en process i sig - då måste de göra det manuellt. Jättekonstigt att de ger så olika information.
Men en sak jag tycker är ytterst konstigt: Sundsvall handläggaren sa till dig att de håller på med april 2014 ärenden (jag kan inget annat än tänka på det en handläggare sa till mig i Växjö i februari och det är att det är ärenden som krävt tidigare utredning te x: tidigare asylsökande och pappersansökningar som på den tiden iaf tog längre tid att behandla som oftast ligger hos de över 1 år). Att de har ärenden från den tiden är utan tvivel, men jag tror det är utredningsärenden. Det är därför de alltid gömmer sig bakom "vi jobbar fortfarande med våren 2014 ärenden".
Det finns tom en annan tråd/hemsida där jag dubbelkollar där folk ansökt våren 2014 tex: (Kopierar deras inlägg som är på engelska)
"Hi Jess, I applied for my sambo visa on March 17 2014, had my interview on the first of April and received my perminent residence seven days later. The process is rather quick for Americans. We have a very progress country and no one would move from the US to Sweden unless it's for a loved one. SO no worries. Be sure to bring all your travel tickets, pictures and something to show how you two communicate. They just want to see that you are not faking it, which I doubt many people would. So good luck."
Fall 2)
"Hello everyone!! At 1:15am received email that my case was settled! Had my bf call the swedish immigration to hear Approved!!!!
4/2 Applied
4/15 interview
4/22 Approved
OMG! I can be with the love if my life straight away!!!
Thank you so much Chris for the blog spot!!! It really picked me up when the 11 month waiting time frame would mill through my mind!! I'm so lost for words atm... Im sooo happy!!!"
Fall 3)
"I GOT MY VISA!!!! My boyfriend got the decision in the mail this morning!
Thank goodness!!
My visa is good from June 2014- June 2016.
Interview: 4/16/14
Decision Mailed:6/18/14
Best wishes to you all,
Jesse"
Fall 4)
"Hi Lia!
I'm from Cali and on 4/2 we submitted all our paperwork and on 4/20 we were approved!!!! My wonderful Swede and his family fly in today to pick me up and fly me back to my new home in Sweden today!!! I am so excited and thankful!!! Good luck to you!! Becca"
Här ser vi fyra som tagit mindre än 4 veckor och detta är ett vår 2014 fall...
Därför jag finner det så konstigt vad de säger ibland. Tyvärr har vi inga rättigheter att kunna ställa de mot väggen när de sedan hänvisar till att de sköter om våren 2014 ärenden. Önska man kunde ibland.
En sak jag tycker är att om de känner att de inte kan klara av dessa nya handläggningstider på hemsidan så tycker jag de ska protestera - tycker det är ytterst udda att ledningen går ut med den här informationen medans de på enheterna inte ens själva har fått vetskap om detta. Det är ju de som är tvungna att svara Till Oss som ringer. Snacka om dålig teamwork som en myndighet. Tycker nästan synd om de.
Hoppas verkligen att saker går snabbt nu.. De behöver nästa omsätta en egen nationell team för de där ärendena som ligger under utredning och har över 1 års väntan. Stackars människor.
Bamsekram!