• Anonym (Jobbigväntan)

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej!
    Min man har ansökt om uppehållstillstånd från sitt hemland (Nigeria) i November-2013. Han har varit på sin intervju nu och jag undrar om någon vet vad som händer nu. Hur lång tid tar det tills jag blir kallad på intervju? Väntetiden enligt hemsidan är 10 månader vid webansökan, alltså kommer det ta 8 månader till, är det rimligt? Känns jobbigt att vara ifrån varandra och det är inte direkt ekonomiskt möjligt för mig att åka till Nigeria fler gånger inom närmsta tiden. Jag har också en son på 8 år sedan innan som vägras pass av sin pappa och det känns inte rätt att lämna honom till släktingar igen för att resa dit. Sedan är jag väldigt rädd för avslag på ansökan om uppehållstillstånd då jag förr i tiden haft negativa upplevelser av just migrationsverket, men det var på grund av att min sambo jag hade för åtta år sedan ljugit om sin identitet och att han redan var här i Sverige när han ansökte. Då fick jag många goda råd från någon här på FL som jobbade på migrationsverket, tyvärr kan jag inte komma ihåg hennes namn här då det gått 8 år men hade varit trevligt om hon fortfarande finns här på FL

Ja detta blev långt och ganska svamligt men jag hoppas ni förstår!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-09 10:06
    Verkligen ingen som vet något?

• Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
  • tillsammans i Sverige
    Ellaa skrev 2015-04-15 04:26:25 följande:
    Hej igen :) 

Det är den säkert! Vilken ambassad eller konsulat ska ni ha intervjun på den 8e maj? Varför fick ni vänta så länge? Blir nästan orolig nog, min kille ska göra den i New York... De sa att max 2 veckors väntetid (även om det bara är ord). 

Du kan få veta om du ringer centrala numret och frågar de i vilken enhet ert ärende ligger hos eller så kan du maila de brukar oftast svara efter 1-2 dagar. 
    Det är konsulatet i Chicago :) Vi ringde på en gång, men då hade de inte fått in ansökan från ambassaden i DC. Eftersom ambassaden är stängd på fredagar dröjde det alltså tills efter helgen innan de ringde upp, men jag antar att de gav den första tiden som fanns! De sa max 3 veckor till oss, vilket stämde på ett ungefär.

För den delen, grattis själv till intervjumejlet!! Det verkar som om det verkligen har hänt något, då väldigt många har fått på sistone! Jag såg vad du skrev i ett senare inlägg - vem var det du pratade med som sa att det skulle ta max 1 månad för er efter intervjun innan beslutet är klart? :) 
  • z h

Hej allihopa!

Grattis för oss alla. Äntligen har jag fått mejlet idag!

Jag ansökte den 27 oktober (ca 5,5 månader). Min mans ärende ligger i Sundsvall.

Vet ni om han behöver ta med sig pappert om att han har gjort fullmakt till mig? Eller endast vigseln, personbevis, pass m.m.?

• jessib

Alltså, vad har hänt på migrationsverket!?
    De pepprade ut intervjumail på ansökningar från 30september-27 oktober på några dagar!? Såå gött att det börjar lossna! Grattis ALLA! :) Äntligen lite bra besked både med intervjumail och hopp om kortare väntetider.

Hoppas de gör samma sak med alla oss som väntar på beslut som hade intervju i februari och mars!

• Baban
    z h skrev (null) följande:

Hej allihopa!

Grattis för oss alla. Äntligen har jag fått mejlet idag!

Jag ansökte den 27 oktober (ca 5,5 månader). Min mans ärende ligger i Sundsvall.

Vet ni om han behöver ta med sig pappert om att han har gjort fullmakt till mig? Eller endast vigseln, personbevis, pass m.m.?

HEJ hej Z H

Stor grattis till dig och alla andra som fick intervjumail , va glad jag blir.

Ja han måste ta alla original dokument som ni har befogat och skickade med ansökan.

Får jag veta vilken ambassad din man ska boka tid?

Hoppas det går bra snabb beslut.
  • Baban
    jessib skrev (null) följande:

Alltså, vad har hänt på migrationsverket!?
    De pepprade ut intervjumail på ansökningar från 30september-27 oktober på några dagar!? Såå gött att det börjar lossna! Grattis ALLA! :) Äntligen lite bra besked både med intervjumail och hopp om kortare väntetider.

Hoppas de gör samma sak med alla oss som väntar på beslut som hade intervju i februari och mars!

Jag tänkte så här jessib

Väntetider har uppdaterat ( 4 ) månader om saknar inte nån uppgifter,

Jag tror inom den här månader ska dem skicka alla intervjumail till alla som har ansökat 2014 till 01/jenuari / 2015

.och från mej dem ska börja skicka intervjumail till nån som ansökat i januari som ( mig ) ,

det tror jag, hoppas jag är inte fel och migrationsverket börja jobba med alla ärendet så fort.

Grattis till alla som fått intervjumail.
  • Jakob88

Detta verkar ju väldigt lovande. Bara att hoppas nu då. Grattis alla som fått mail

• Donna90

Hej alla,
    Hur glada vi än blivit över de uppdaterade väntetiderna verkar de inte stämma. Ringde runt till 2 olika enheter igår (Sundsvall, Örebro) och ingen av dem visste ens om dessa uppdateringar och sa att de inte kommer att kunna hålla sig inom ramen då de för nuvarande håller på med april 2014 ärendena??? Galet!
    Talade även med huvudansvarig handläggare i Sundsvall som sa att de kommer protestera mot de nya tiderna då de inte finns en chans för dem att hänga med. Väldigt tråkigt att få falska förhoppningar, när man redan väntat i snart 7 månader. Dock bekräfta samtliga jag talade med att de nu har slått ihop papper+webb ansökan så det finns igen skillnad längre.

(ansökt 2 okt via papper i Sundsvall)

• georgethepower

Hej alla,

finns nån här som har sitt ärende i Göteborg/Kållared enheten? Vet ni vilka ärende jobbar dom på nu? Jag gjorde papperssansöka 3 November 2014 och fortfarande inget besked :( 

• Anonym (Vafan)

Mitt lilla företag skulle anställa 6 st från utlandet. Att få visum skulle ta en vecka enligt deras hemsida, nu har det tagit en månad. Deras ursäkt är att det kommer så många syrier så de har inte tid, WTF??

• Anonym (Vafan)

Det verkar som att migrationsverket vill skrika ut i desperation och hoppas att folk ska ropa högre, men nästan total tystnad råder då rädslan för att SD ska växa, helt otroligt hur sjukt Sverige har blivit.

Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid