• Anonym (Jobbigväntan)

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej!
    Min man har ansökt om uppehållstillstånd från sitt hemland (Nigeria) i November-2013. Han har varit på sin intervju nu och jag undrar om någon vet vad som händer nu. Hur lång tid tar det tills jag blir kallad på intervju? Väntetiden enligt hemsidan är 10 månader vid webansökan, alltså kommer det ta 8 månader till, är det rimligt? Känns jobbigt att vara ifrån varandra och det är inte direkt ekonomiskt möjligt för mig att åka till Nigeria fler gånger inom närmsta tiden. Jag har också en son på 8 år sedan innan som vägras pass av sin pappa och det känns inte rätt att lämna honom till släktingar igen för att resa dit. Sedan är jag väldigt rädd för avslag på ansökan om uppehållstillstånd då jag förr i tiden haft negativa upplevelser av just migrationsverket, men det var på grund av att min sambo jag hade för åtta år sedan ljugit om sin identitet och att han redan var här i Sverige när han ansökte. Då fick jag många goda råd från någon här på FL som jobbade på migrationsverket, tyvärr kan jag inte komma ihåg hennes namn här då det gått 8 år men hade varit trevligt om hon fortfarande finns här på FL

Ja detta blev långt och ganska svamligt men jag hoppas ni förstår!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-09 10:06
    Verkligen ingen som vet något?

• Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
  • Rune64

Hej talade precis nu med enheten i Solna och dom har nu 18 månaders väntetid. Jag skickade in min frus papper i april 2014 och vi får beslut tidigast augusti september i år? inte mänskligt. Dom förstår inte heller var dom nya uppgifter om väntetider på deras hemsida kommer ifrån.

• Anonym (2015)
    georgethepower skrev 2015-04-16 09:28:22 följande:

Hej alla,

finns nån här som har sitt ärende i Göteborg/Kållared enheten? Vet ni vilka ärende jobbar dom på nu? Jag gjorde papperssansöka 3 November 2014 och fortfarande inget besked :( 

Men du... Jag har ju ansökt via webben i slutet av januari 2014 och har inte fått besked än!
  • georgethepower
    Anonym (2015) skrev 2015-04-16 12:08:06 följande:
    Men du... Jag har ju ansökt via webben i slutet av januari 2014 och har inte fått besked än!
    Hej Anonym (2015),

ligger ditt ärende i Göteborg/ Kållared enheten?
  • Anonym (anonym)

varje ansökan är ju olika,och en del behöver utredas mer inte så konstigt.

• sjömannen

Hej alla.
    Det är med stort intresse jag följt reaktionerna här, och vad jag tycker mig se är allas glädje över migrationsverkets nya information på deras hemsida om den förkortade tiden för svar på olika ansökningar.

Vad jag observerar, och det skall vi absolut hålla i minnet, det är att migrationsverket hela tiden skriver om ?HANDLÄGGNINGSTIDER?. Den tiden innan, som ett ärende får ligga i den stora högen där inget händer, den nämns det inget om ens med en liten viskning.

Utifrån min erfarenhet ? jag har ett ärende hos dem sedan november förra året ? och med den egna undersökning jag gjort så har jag funnit att det som är sanning i besked från migrationsverket är väldigt lite. Det kan nämnas att de har ? dokumenterade ? ärenden som är registrerade hos dem och väntar på besked efter tjugo år. Ärenden äldre än tio år finns det gott om.

• stuck in iraq

Hej people! Jag ansökte till min man den 23/10-2014 han är irakisk medborgare och jag är svensk medborgare, anyway började tappa hoppet tills jag fick intervju mailet 15/4-2015 blev lite glad så jag mailade Ambassaden i Tehran och fick en intervju tid den 16/8-2015 asså helvete tänker man bara väntar o väntar e så jävla trött på detta fan de värsta e att jag bor här med honom för att det är jobbigt med distans förhållanden ???? och ni kan tänka er hur det är att bo i irak det är ingen semester ort precis???? men jag har en fråga om jag blir gravid från honom o skickar gravidetsintyg finns det möjlighet att dem pritorer vårt ärende lite snabbare? Lr dem skiter i det och alla måste vänta i kö?

• JamJam

Pratade precis med Mirre Vesterlund på Migrationsverket i Örebrpenheten och det må jag säga var den absolut mes bittra och oförskämda tant jag pratat med.
    När jag började förklara vad det kostar oss att behöva komplettera med en del uppgifter så avbryter hon mig och säger " Det där säger mig ingenting" och " det är väl inte mitt eller migrationsverkets problem om ni måste betala för att få ut vissa dokument! ???
    Får man verkligen vara så otrevlig?
    Jag bad att prata med hennes chef men han är ju på "semester" - det tycks de vara väldigt ofta de där cheferna.
    Sen när jag bad om hennes namn så sa hon " vill du ha mitt personnummer oxå?"
    Herregud!
    Det blir en JO anmälan på det här!!!!!

• Anonym (Vafan)
    JamJam skrev 2015-04-16 15:29:27 följande:

Pratade precis med Mirre Vesterlund på Migrationsverket i Örebrpenheten och det må jag säga var den absolut mes bittra och oförskämda tant jag pratat med.
    När jag började förklara vad det kostar oss att behöva komplettera med en del uppgifter så avbryter hon mig och säger " Det där säger mig ingenting" och " det är väl inte mitt eller migrationsverkets problem om ni måste betala för att få ut vissa dokument! ???
    Får man verkligen vara så otrevlig?
    Jag bad att prata med hennes chef men han är ju på "semester" - det tycks de vara väldigt ofta de där cheferna.
    Sen när jag bad om hennes namn så sa hon " vill du ha mitt personnummer oxå?"
    Herregud!
    Det blir en JO anmälan på det här!!!!!

Klaga är meningslöst, ska du göra det måste du gå till domstol och det kan bli EXTREMT dyrt.
  • JamJam
    Anonym (Vafan) skrev 2015-04-16 15:33:10 följande:
    Klaga är meningslöst, ska du göra det måste du gå till domstol och det kan bli EXTREMT dyrt.
    det är ALDRIG meningslöst att klaga - så länge man gör det rätt!
  • Katarina85
    georgethepower skrev 2015-04-16 12:25:44 följande:
    Hej Anonym (2015),

ligger ditt ärende i Göteborg/ Kållared enheten?
    Hej

Vi var tvungna att ansöka på papper i maj 2014. Har inte hört något. Vårat ärende skall ligga i Göteborg. Finns det olika enheter i Göteborg eller är det en och samma måntro som behandlar anknytningsärenden?. Var det inte någon som sa att de behandlar april och maj ansökningar. Är det i såfall webbansökningarna då de behandlar från dessa månader.
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid