• Anonym (Jobbigväntan)

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej!
    Min man har ansökt om uppehållstillstånd från sitt hemland (Nigeria) i November-2013. Han har varit på sin intervju nu och jag undrar om någon vet vad som händer nu. Hur lång tid tar det tills jag blir kallad på intervju? Väntetiden enligt hemsidan är 10 månader vid webansökan, alltså kommer det ta 8 månader till, är det rimligt? Känns jobbigt att vara ifrån varandra och det är inte direkt ekonomiskt möjligt för mig att åka till Nigeria fler gånger inom närmsta tiden. Jag har också en son på 8 år sedan innan som vägras pass av sin pappa och det känns inte rätt att lämna honom till släktingar igen för att resa dit. Sedan är jag väldigt rädd för avslag på ansökan om uppehållstillstånd då jag förr i tiden haft negativa upplevelser av just migrationsverket, men det var på grund av att min sambo jag hade för åtta år sedan ljugit om sin identitet och att han redan var här i Sverige när han ansökte. Då fick jag många goda råd från någon här på FL som jobbade på migrationsverket, tyvärr kan jag inte komma ihåg hennes namn här då det gått 8 år men hade varit trevligt om hon fortfarande finns här på FL

Ja detta blev långt och ganska svamligt men jag hoppas ni förstår!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-09 10:06
    Verkligen ingen som vet något?

• Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
  • stuck in iraq
    Cutiie skrev 2015-04-17 00:53:23 följande:
    Hej! Hur menar du med att dom är tuffa med frågorna med intervjun i Amman? Vi ska ha vår intervju i Amman så därför som jag undrar :)
    Dem frågar mer detaljer tillskillnad från de andra ambassaderna men detta är bara vad jag hört från flera personer så det är inte säkert. Men får jag fråga hur fort fick ni tid för intervju när ringde du och bokade:)
  • Anonym (va??)
    Ellaa skrev 2015-04-16 23:38:10 följande:
    Anonym (??):  fan vad hemskt att ni inte kunde vara med varann på er bröllopsdag, fan vad arg man blir.... Lider med dig. Jag minns att ert ärende är i Växjö också, eller hur?
    En kille skrev till mig på privatmeddelande här för cirka 2 månader sen, och ville ha hjälp med en JO anmälan, hans fru är från Nya Zeeland ("ett sådant land där folk inte söker uppehållstillstånd för") men ville inte skriva öppet, de har varit gifta i 2 år och hon har gjort sin intervju och allt, också sådär kort och koncist som du beskriver din mans intervju - dock frågade intervjuaren de hur det kommer sig att de har gift sig utan att bo i samma land? Varför de sökte PUT nu och inte när de förlovade sig? Typ som att de inte kunde fatta varför folk gifter sig medans de bor i olika länder och lever gifta men separerade typ - i stort sett att man inte ska ta för givet att bara för att man är gift så är det självklart fall för att folk betalar för giftemål också. Kan du tänka dig? Helt jäkla kränkande! I stort sett är man misstänksam regardless of what I deras ögon nästan. Tyckte så synd om han och hans fru.

Jag som var så säker på att just ditt fall skulle gå snabbt, helt ärligt... Helt sjukt. När når ni månad 9? Hoppas ni får 1000 bröllopsdagar till ihop utan att behöva leva såhär.

Sjömannen: Snälla kan vi sätta igång namninsamlingen? Och samarbeta för JO-anmälan.. Please :)

Sinnessjukt att vi alla får så mycket olika information, hoppas vi får klarhet snart. 
    Ja du minns rätt. Du och jag ligger i samma enhet. Vi överskred precis 8 månader så än får vi vänta med JO men den kommer att fixas så fort vi når 9 månader. Var så säker. Detta är bedrövligt.

Tråkigt att han och hans fru blev behandlade på det viset och konstigt att det är sådan skillnad på ansökningar från USA som tycks gå snabbt men ansökningar från Australien och Nya Zeeland blir inte alls behandlade på samma sätt. När jag har ringt och mailat migv. har jag förstått att dom är väldigt osäkra när det kommer till OZ och NZ och vetat väldigt lite om lagar, visum och ibland blivit lite generade och ursäktat sig eftersom dom inte får så många ansökninagr där ifrån. Vad vet jag, det kanske gör det segare. Jag trodde också det skulle gå snabbt men allt stannade efter beslut på ansökningar precis innan oss (vissa få undantag efter och före), kösystemet bara slutade och det har varit stopp. Har tex inte hört en endaste få beslut denna veckan på något forum.

Hur länge hade han väntat när han skulle göra JO? Har du hört hur det har gått?

När ska ni ha er intervju?
  • Cutiie
    stuck in iraq skrev 2015-04-16 23:56:38 följande:

Dem frågar mer detaljer tillskillnad från de andra ambassaderna men detta är bara vad jag hört från flera personer så det är inte säkert. Men får jag fråga hur fort fick ni tid för intervju när ringde du och bokade:)

Jaha okej men det kanske beror på vem det är som intervjuar för är olika? Min man var på ambassaden i Amman i onsdags och då sa dom att man måste boka tid för intervjun på ambassadens hemsida via webben och att man inte kunde göra det på ett annat sätt. Dom sa att vi kommer få reda på intervjutiden inom en vecka så vi väntar på att ambassaden i Amman ska skicka mejl till oss :) Vilket datum ansökte ni då och när fick ni intervjumejlet?
  • z h
    Baban skrev 2015-04-15 19:34:53 följande:

HEJ hej Z H

Stor grattis till dig och alla andra som fick intervjumail , va glad jag blir.

Ja han måste ta alla original dokument som ni har befogat och skickade med ansökan.

Får jag veta vilken ambassad din man ska boka tid?

Hoppas det går bra snabb beslut.

Hej, tack.

Det är i Iran, har hört att det e snabbare än Turkiet och Jordanien, men tyvärr har jag en väns släkting som fick 25/8. Jag har mailat de idag, så de svarar på söndag.
  • david0933

HEJ!
    min fru hade sin intervjuv i iran för några månader sen, mycket dåligt ambassad och otrevligt ska ni veta.. och spec de som inte är ifrån iran..

• Baban
    stuck in iraq skrev (null) följande:
    Lite info om Jordanien du kan inte få visa ditt lätt det är en lång process att få visa accepterar inte irakiska medborgare nu innan för några år sen kunde man komma in i jordanien men nu är det svårt och om man har besökt iran tidigare och har ett iransk visum i sitt pass nekas man inträde till jordanien alla här i Bagdad vet om detta. Jag kan inte skicka min man till vitryssland han kan fan inte svenska. Och turkiet är det säkert press på anbassaden , tror vi bara väntar helt enkelt finns inte mycket att göra men tack för infon
    Hej stuk in Iraq

Tack så mycket för infö om Jordanien ,

Äntligen det viste inte jag om Jordanien just nu , det va länge sen att irakier kunde åka ditt enkel ,

Tack så mycket

Jag tänkte på mej att när jag få intervjumail ska överföra min intervju till Vitryssland om det tar lång tid i Tehran.
  • Ellaa
    Anonym (va??) skrev 2015-04-17 00:00:10 följande:
    Ja du minns rätt. Du och jag ligger i samma enhet. Vi överskred precis 8 månader så än får vi vänta med JO men den kommer att fixas så fort vi når 9 månader. Var så säker. Detta är bedrövligt.

Tråkigt att han och hans fru blev behandlade på det viset och konstigt att det är sådan skillnad på ansökningar från USA som tycks gå snabbt men ansökningar från Australien och Nya Zeeland blir inte alls behandlade på samma sätt. När jag har ringt och mailat migv. har jag förstått att dom är väldigt osäkra när det kommer till OZ och NZ och vetat väldigt lite om lagar, visum och ibland blivit lite generade och ursäktat sig eftersom dom inte får så många ansökninagr där ifrån. Vad vet jag, det kanske gör det segare. Jag trodde också det skulle gå snabbt men allt stannade efter beslut på ansökningar precis innan oss (vissa få undantag efter och före), kösystemet bara slutade och det har varit stopp. Har tex inte hört en endaste få beslut denna veckan på något forum.

Hur länge hade han väntat när han skulle göra JO? Har du hört hur det har gått?

När ska ni ha er intervju?
    Jag hoppas verkligen du slipper göra JO anmälan och får ert beslut snart, jag tror ni är näst. (Har bara en känsla). Mycket sant såsom du säger, bedrövligt. Man ger nästan upp snart. 

Jag var för godtrogen när jag läste om alla positiva USA ansökningarna men gett upp en aning nu, har lite hopp och den lär finnas där minst en månad efter min sambo gör sin intervju. Tror nästan det inte längre beror på land utan som du säger tur, som andra paret från USA som sökte 1 april 2015 och redan fått intervjumailet.. Även om hela ärendet inte är avklarad - bara väntan på intervjumailet var en tuff väntan i sig. 

Lite pinsamt att inte kunna, som du säger sista beslutet jag hörde var i mars 2015 (ansökan från aug 2014). När han skulle göra JO hade det gått 5 månader men han ville anmäla pga bemötandet, nu kanske det har gått 7 månader. Jag skrev till honom idag precis efter att jag skrev till dig. Hoppas han svarar. 

Vi fick mailet idag från svenska konsulatet i New York, och är glad och tacksam för han ska göra intervjun nu på onsdag 22 april, så vi fick vänta 9 dagar bara. Så han ska åka från Peru på måndag och stanna där mån-lör. Sen kommer han tillbaka hit och vi får se hur länge vi får vänta... 

Har du ringt Växjö på senaste och frågat om ni fått en handläggare än? Vad tog din man med sig till intervjun?
    Min syster ringde Växjö i måndags och killen sa att min sambo lär få svar inom en månad. Vilket jag tvivlar på nu.... men första gången jag hör någon säga så sedan jag började ringa. Kvinnan på konsulatet sa att det längsta någon fått vänta (som varit på intervju hos de) är 3 månader. Hon sa lär ta 1-3 månader. Men at this point... Nobody knows.  
  • Katarina85

Hej
    Hur många av er har ärenden som ligger i Göteborg? Vi ansökte på papper i maj 2014 och har inte hört något. Finns det någon som nyligen fått beslut och i så fall när ansökte ni då? Vet ni vilka ansökningsdatum de behandlar och i så fall om det är ansökan på papper eller digitalt? Tack för hjälpen på förhand.

• Donna90
    bebivogel131103 skrev 2015-04-16 20:03:05 följande:

Hej allihopa! 

Jag och min albanska pojkvän har gjort ansökan i September 2014. Vi gjorde pappersansökan. Idag har vi väntat i 7 månader. Han gjorde sin intervju när vi gjorde ansökan. Jag fick hem frågeformulär en månad efter ansökan var gjord och jag skickade iväg frågorna redan dagen efter. För några dagar sen så ringde jag till en kvinna i Sundsvall och frågade hur det såg ut med våran ansökan. Fick då reda på att vi har fått en handläggare! Fick hennes nummer och ringde efter några dagar eftersom hon var ledig precis den veckan. Jag frågade då henne hur lång tid det kan ta nu när vi fått henne som handläggare. Och hon sa att det kommer ta flera månader till och att det inte betyder att man kommer få ett beslut bara för att man fått en handläggare eftersom dom har andra ärenden innan också som dom måste ge beslut till. 

Idag gick min pojkvän in på migrationsverkets hemsida och kollade på väntetiderna som är uppdaterade till ca 4 månader om ansökan är komplett?? Vad menar dom? Varför säger dom olika till alla? Vi har några bekanta som har fått beslut efter 1-4 månader? Hur kan det vara så stor skillnad? Hur lång tid tror ni att det kan ta nu när vi har fått en handläggare? Vad är det som händer med väntetiderna? 

Vi håller på att blir galen på det här!! Skrikandes

Hej Bebvogel131103.
    Min fästman är också alban och bor i Kosovo. Vi verkar ligga i samma båt, gjorde pappersansökan 2 Okt 2014, han fick intervju månaden efter och i dec fick jag intervjumailet. Nu väntar vi "bara" på en handläggare. Ingen kan ge exakt info för de har inget samarbete överhuvudtaget varken mellan kollegor eller enhet! Man undrar ju hur cheferna håller sina anställda uppdaterade om regler och förhållningssätt. Just nu verkar ingen veta vad de nya uppdateringarna står för och det lär nog dröja tills vi får svar.
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid