• Anonym (Jobbigväntan)

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej!
    Min man har ansökt om uppehållstillstånd från sitt hemland (Nigeria) i November-2013. Han har varit på sin intervju nu och jag undrar om någon vet vad som händer nu. Hur lång tid tar det tills jag blir kallad på intervju? Väntetiden enligt hemsidan är 10 månader vid webansökan, alltså kommer det ta 8 månader till, är det rimligt? Känns jobbigt att vara ifrån varandra och det är inte direkt ekonomiskt möjligt för mig att åka till Nigeria fler gånger inom närmsta tiden. Jag har också en son på 8 år sedan innan som vägras pass av sin pappa och det känns inte rätt att lämna honom till släktingar igen för att resa dit. Sedan är jag väldigt rädd för avslag på ansökan om uppehållstillstånd då jag förr i tiden haft negativa upplevelser av just migrationsverket, men det var på grund av att min sambo jag hade för åtta år sedan ljugit om sin identitet och att han redan var här i Sverige när han ansökte. Då fick jag många goda råd från någon här på FL som jobbade på migrationsverket, tyvärr kan jag inte komma ihåg hennes namn här då det gått 8 år men hade varit trevligt om hon fortfarande finns här på FL

Ja detta blev långt och ganska svamligt men jag hoppas ni förstår!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-09 10:06
    Verkligen ingen som vet något?

• Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
  • AAke

alltså, blir det seriöst tjafs över personbeviset?
    vi fixade ett färskt personbevis när vi sökte, sen att idioterna tar 6 månader på sig innan dom kallar till intervju....

• bebivogel131103
    Donna90 skrev 2015-04-17 08:29:13 följande:
    Hej Bebvogel131103.
    Min fästman är också alban och bor i Kosovo. Vi verkar ligga i samma båt, gjorde pappersansökan 2 Okt 2014, han fick intervju månaden efter och i dec fick jag intervjumailet. Nu väntar vi "bara" på en handläggare. Ingen kan ge exakt info för de har inget samarbete överhuvudtaget varken mellan kollegor eller enhet! Man undrar ju hur cheferna håller sina anställda uppdaterade om regler och förhållningssätt. Just nu verkar ingen veta vad de nya uppdateringarna står för och det lär nog dröja tills vi får svar.
    Hej Donna90.
    Ja det verkar verkligen som att vi ligger i samma båt. Har du gjort intervju alltså? Varför? Jag har inte gjort någon intervju och har inte hört något om det. Det är väl om dom behöver någon mer information som dom kallar till intervju? 
    Jag ringde till min handläggare igår och frågade vad dom nya väntetiderna innebär och jag fick svaret att dom inte har någon aning. Att det har ändrats utan att dom har blivit informerade och att hon inte hade någonting att säga om det. Och att hon blev ledsen för att vi fick falska förhoppningar och att hon skämdes över hur dom hade skrivit på deras hemsida.

Angående att ni väntar på en handläggare. Till mig sa dom att dom delade ut alla ansökningar från September till olika handläggare. Om det är så dom arbetar så borde ni ju få en snart tycker man. 

Ja, jag undrar också det. Hur jobbar dom där egentligen? Är så himla less på den här situationen och på migrationsverket. Tror dom att man kan vara ifrån den man älskar i 18 månader som väntetiderna var innan uppdateringen? Jag kommer att åka till min pojkvän i början på juni och stanna där i 3 månader. Jag hoppas verkligen på att båda vi får något beslut snart! 
  • Ledsenobedrövad
    Anonym (va??) skrev 2015-04-11 14:04:17 följande:
    Tråkigt att det får gå till så. Tyvärr vet jag inget om JO då jag har en månad kvar tills jag kan anmäla (9mån). Jag förstår hur maktlös du måste känna dig i din kontakt med migv. Hopplöst.

Här finns det lite tips, frågor och svar gällande JO-anmälan i en tråd ang. anknytningsärenden. https://www.flashback.org/t2138470p170

Var kommer din man ifrån, samt sökte ni via webb?

Lycka till!
    Vet inte om mitt tidigare svar kom fram. Tack för ditt svar, jag ska kolla på den där tråden och se om jag kan ta mig för att JO-anmäla. Vi sökte via webb och de säger att ärendet är komplett, och min man är från ett östeuropeiskt land som inte är med i EU.  Nu har det gått över 14 månader. Dock fick jag ett positivt mail av min teamleader i förrgår - hon skrev att hon ska tilldela vårt ärende en handläggare, men hon skrev inte när. Men det låter ju som att det blir snart, och det är ju positivt. Hoppas bara själva handläggningen går snabbt. 

Lycka till till er också!
  • Anonymt1

Vi skickade in ansökan 21 okt 2014 till migrationsverket. Fick mail om intervju 15 april 2015. Ringde till ambassaden i istanbul och fick intervjutid till slutet av september, suck! Så väntetiderna på hemsidan kan inte vara totala väntetiden

• sjömannen
    Anonym (2015) skrev 2015-04-16 20:36:31 följande:
    Vad menar du?
    Hej. Jo jag menar och har belägg för att det finns minst ett ärende som är registrerat hos migrationsverket so är registrerat och går att se på deras sida att det fortfarande har status: I avvaktan på beslut, Dessutom finns ett antal som är äldre än 10 år med samma status, så detta med information från migrationsverket har klart sämre prognos än både läkarintyg och väderrapporten multiplicerat med varandra.
    Ha det gott och lycka till!!
  • sjömannen
    Ellaa skrev 2015-04-16 23:38:10 följande:
    Anonym (??):  fan vad hemskt att ni inte kunde vara med varann på er bröllopsdag, fan vad arg man blir.... Lider med dig. Jag minns att ert ärende är i Växjö också, eller hur?
    En kille skrev till mig på privatmeddelande här för cirka 2 månader sen, och ville ha hjälp med en JO anmälan, hans fru är från Nya Zeeland ("ett sådant land där folk inte söker uppehållstillstånd för") men ville inte skriva öppet, de har varit gifta i 2 år och hon har gjort sin intervju och allt, också sådär kort och koncist som du beskriver din mans intervju - dock frågade intervjuaren de hur det kommer sig att de har gift sig utan att bo i samma land? Varför de sökte PUT nu och inte när de förlovade sig? Typ som att de inte kunde fatta varför folk gifter sig medans de bor i olika länder och lever gifta men separerade typ - i stort sett att man inte ska ta för givet att bara för att man är gift så är det självklart fall för att folk betalar för giftemål också. Kan du tänka dig? Helt jäkla kränkande! I stort sett är man misstänksam regardless of what I deras ögon nästan. Tyckte så synd om han och hans fru.

Jag som var så säker på att just ditt fall skulle gå snabbt, helt ärligt... Helt sjukt. När når ni månad 9? Hoppas ni får 1000 bröllopsdagar till ihop utan att behöva leva såhär.

Sjömannen: Snälla kan vi sätta igång namninsamlingen? Och samarbeta för JO-anmälan.. Please :)

Sinnessjukt att vi alla får så mycket olika information, hoppas vi får klarhet snart. 
    Hej.
    Jag skall göra en del "sonderingar" under den kommande veckan.
  • Donna90

[quote=75179614][quote-nick]bebivogel131103 skrev 2015-04-18 18:19:21 följande:[/quote-nick]

Hej Donna90.

Ja det verkar verkligen som att vi ligger i samma båt. Har du gjort intervju alltså? Varför? Jag har inte gjort någon intervju och har inte hört något om det. Det är väl om dom behöver någon mer information som dom kallar till intervju? 

Jag ringde till min handläggare igår och frågade vad dom nya väntetiderna innebär och jag fick svaret att dom inte har någon aning. Att det har ändrats utan att dom har blivit informerade och att hon inte hade någonting att säga om det. Och att hon blev ledsen för att vi fick falska förhoppningar och att hon skämdes över hur dom hade skrivit på deras hemsida.

Angående att ni väntar på en handläggare. Till mig sa dom att dom delade ut alla ansökningar från September till olika handläggare. Om det är så dom arbetar så borde ni ju få en snart tycker man. 

Ja, jag undrar också det. Hur jobbar dom där egentligen? Är så himla less på den här situationen och på migrationsverket. Tror dom att man kan vara ifrån den man älskar i 18 månader som väntetiderna var innan uppdateringen? Jag kommer att åka till min pojkvän i början på juni och stanna där i 3 månader. Jag hoppas verkligen på att båda vi får något beslut snart! 

Jag fick fylla i ett frågeformulär. Alltså ingen personlig intervju utan via papper. Om de redan har delat ut sep ärenden är det kanske vår tur snart ja, hoppas det iaf! Men eftersom du redan har en handläggare tycker ja du ska ringa varje dag och vara på, för handläggaren bestämmer ju själv vilka ärenden hen väljer, oavsett "kö", det har vi ju alla bevittnat, så ligg på tills dem ger sig! Va roligt att du har den möjligheten att vara där så länge. Själv åker jag ner i juli ovh stannar bara månaden ut :(

• z h

Hej. 

Min mans interviewtid blev den 23/08 2015, Rynkar på näsandet kommer och vara i Tehran. Ni som har fått interviewtider i Tehran, har ni frågat om varför det är så långa väntetider? 

Tehran har inte påtryck som Jordanien, Egypten eller Turkiet, då folk från Syrien inte ansöker ditt. Har märkt också att de inte följer någon kö, utan bara plockar. Jag har börjat misstänka att de gör så för att det ska inte överstiga det antal nyanlända för 2015, som mig.V bestämmer. 

• david0933

Hej!
    Min handläggare är helt otrolig..och ja känner att han har lagt mitt ärende i nån hög o vill inte besluta.Fast än allt är komplett,frugan har gjort intervjuv för 3 månader sen..Hur kan jag komma i kontakt med teamledaren eller maila den..?? 
    Kan nån hjälpa mig jag börjar bli galen snart...:( :( ja orkar inte längre..
    Nån ide eller tips va ja kan säga till min handläggare för att han ska känna att han ska gö nå beslut??
    Hur kan ja JO-anmäla dom'?
    tack för svar.

Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid