• Anonym (Jobbigväntan)

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej!
    Min man har ansökt om uppehållstillstånd från sitt hemland (Nigeria) i November-2013. Han har varit på sin intervju nu och jag undrar om någon vet vad som händer nu. Hur lång tid tar det tills jag blir kallad på intervju? Väntetiden enligt hemsidan är 10 månader vid webansökan, alltså kommer det ta 8 månader till, är det rimligt? Känns jobbigt att vara ifrån varandra och det är inte direkt ekonomiskt möjligt för mig att åka till Nigeria fler gånger inom närmsta tiden. Jag har också en son på 8 år sedan innan som vägras pass av sin pappa och det känns inte rätt att lämna honom till släktingar igen för att resa dit. Sedan är jag väldigt rädd för avslag på ansökan om uppehållstillstånd då jag förr i tiden haft negativa upplevelser av just migrationsverket, men det var på grund av att min sambo jag hade för åtta år sedan ljugit om sin identitet och att han redan var här i Sverige när han ansökte. Då fick jag många goda råd från någon här på FL som jobbade på migrationsverket, tyvärr kan jag inte komma ihåg hennes namn här då det gått 8 år men hade varit trevligt om hon fortfarande finns här på FL

Ja detta blev långt och ganska svamligt men jag hoppas ni förstår!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-09 10:06
    Verkligen ingen som vet något?

• Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
  • fashionista23

Hej allihopa. Min kille kommer från Serbien. Vi har ansökt i början av januari. Våran ansökan skickades då till Jönköpings migration. Men före några dagar sen fick jag ett mail där står att nu har de skickat vår ansökan till migrationsverket tillståndsenheten 1 i Solna och att om jag har några frågor kontaktar de istället. Nån som har deras telefonnummer? Jag är jättetrött på den här, ärligt sagt. Just nu jobbar jag och det går inte att åka till Serbien och träffa min kille. Undrar hur lång tid måste man vänta till?!

• stuck in iraq
    david0933 skrev 2015-04-17 01:59:35 följande:

HEJ!
    min fru hade sin intervjuv i iran för några månader sen, mycket dåligt ambassad och otrevligt ska ni veta.. och spec de som inte är ifrån iran..

Jag har också hört att dem är otrevlig och förklarar inte tydligt till folk men vi har inget val har fått tid där 16/8
  • stuck in iraq

Tyvärr är dem stränga i jordanien dem ogillar irakiska medborgare så du måste söka på kontor här i irak om visum sen måste du vänta på beslut för att få jordanisk visum och det tar lång tid och du måste ha starka skäl vf du vill ha visum :( välj ett annat land där du kan göra intervjun istället lycka till

• stuck in iraq
    Cutiie skrev 2015-04-17 01:08:02 följande:
    Jaha okej men det kanske beror på vem det är som intervjuar för är olika? Min man var på ambassaden i Amman i onsdags och då sa dom att man måste boka tid för intervjun på ambassadens hemsida via webben och att man inte kunde göra det på ett annat sätt. Dom sa att vi kommer få reda på intervjutiden inom en vecka så vi väntar på att ambassaden i Amman ska skicka mejl till oss :) Vilket datum ansökte ni då och när fick ni intervjumejlet?
    Jag ansökte via webb 23/10-14 fick mail av migrationsverket 15/4-15 fick tid i iran för intervju 16/8-15 :(
  • stuck in iraq

Gällande personbevis hur gammal får den vara för att ambassaden ska acceptera den jag har ett familjebevis där det står att jag är gift och min makes namn men personbeviset är från november 2014 den är några månader gammal måste jag fixa en ny någon som vet ? Och måste det vara orginal med stämpel från skatteverket lr kan jag skriva bara ut en ny med mobil bank id men då är det en kopia utan stämpel?

• Cutiie
    stuck in iraq skrev 2015-04-17 10:59:24 följande:

Tyvärr är dem stränga i jordanien dem ogillar irakiska medborgare så du måste söka på kontor här i irak om visum sen måste du vänta på beslut för att få jordanisk visum och det tar lång tid och du måste ha starka skäl vf du vill ha visum :( välj ett annat land där du kan göra intervjun istället lycka till

stuck in iraq skrev 2015-04-17 11:02:52 följande:

Jag ansökte via webb 23/10-14 fick mail av migrationsverket 15/4-15 fick tid i iran för intervju 16/8-15 :(

Jaha okej men min man är jordansk medborgare så då bör det inte vara några problem hoppas jag! Vi ansökte också via webbansökan den 30 september 2014 och fick intervjumejlet den 9 april 2015 så inte långt ifrån varandra då fast vi väntar på att få intervjutid från ambassaden i Jordaninen men vilken enhet har ni? :)
  • Cutiie
    stuck in iraq skrev 2015-04-17 11:14:18 följande:

Gällande personbevis hur gammal får den vara för att ambassaden ska acceptera den jag har ett familjebevis där det står att jag är gift och min makes namn men personbeviset är från november 2014 den är några månader gammal måste jag fixa en ny någon som vet ? Och måste det vara orginal med stämpel från skatteverket lr kan jag skriva bara ut en ny med mobil bank id men då är det en kopia utan stämpel?

När min man var på ambassaden i Jordaninen så fick han ett papper med vad han ska ta med sig till intervjun och där stod personbevis som inte får vara äldre än 3 månader när man går på intervjun så din är för gammal! Jag hade också ett gammalt och försökte för några dagar sen att skriva ut det från Skatteverkets hemsida med BankID men då får du inte med din mans namn osv, så jag ringde Skatteverket och sa att jag ville ha ett personbevis där det står att jag är gift och då sa dom till mig att det kan man inte skriva ut utan det skickar endast Skatteverket hem till dig. Jag fick personbeviset idag med posten :) Men vad menar du med stämpel?
  • stuck in iraq
    Cutiie skrev 2015-04-17 14:36:43 följande:
    stuck in iraq skrev 2015-04-17 11:02:52 följande:

Jaha okej men min man är jordansk medborgare så då bör det inte vara några problem hoppas jag! Vi ansökte också via webbansökan den 30 september 2014 och fick intervjumejlet den 9 april 2015 så inte långt ifrån varandra då fast vi väntar på att få intervjutid från ambassaden i Jordaninen men vilken enhet har ni? :)
    Vet faktisk inte vilken enhet vi har hur får jag reda på det?
  • stuck in iraq

Okey får be min familj gå till skatteverket och få en kopia , stämpel från skatteverket med deras icon på och med namnteckning från dom har hört nånstans att det är en krav från ambassaden att personbeviset är stämplat.

• Ellaa
    Katarina85 skrev 2015-04-17 07:57:11 följande:

Hej
    Hur många av er har ärenden som ligger i Göteborg? Vi ansökte på papper i maj 2014 och har inte hört något. Finns det någon som nyligen fått beslut och i så fall när ansökte ni då? Vet ni vilka ansökningsdatum de behandlar och i så fall om det är ansökan på papper eller digitalt? Tack för hjälpen på förhand.

Hej, har du inte hört något alls sedan maj 2014!? Gjorde ni pappers eller webbansökan? Är intervjun genomförd. Vad menar du med inte hört något? Det är snart 1 år sedan... Har ni inte hört något överhuvudtaget? Vad säger de när du ringer? 

Lycka till!
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid