• Anonym (Jobbigväntan)

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej!
    Min man har ansökt om uppehållstillstånd från sitt hemland (Nigeria) i November-2013. Han har varit på sin intervju nu och jag undrar om någon vet vad som händer nu. Hur lång tid tar det tills jag blir kallad på intervju? Väntetiden enligt hemsidan är 10 månader vid webansökan, alltså kommer det ta 8 månader till, är det rimligt? Känns jobbigt att vara ifrån varandra och det är inte direkt ekonomiskt möjligt för mig att åka till Nigeria fler gånger inom närmsta tiden. Jag har också en son på 8 år sedan innan som vägras pass av sin pappa och det känns inte rätt att lämna honom till släktingar igen för att resa dit. Sedan är jag väldigt rädd för avslag på ansökan om uppehållstillstånd då jag förr i tiden haft negativa upplevelser av just migrationsverket, men det var på grund av att min sambo jag hade för åtta år sedan ljugit om sin identitet och att han redan var här i Sverige när han ansökte. Då fick jag många goda råd från någon här på FL som jobbade på migrationsverket, tyvärr kan jag inte komma ihåg hennes namn här då det gått 8 år men hade varit trevligt om hon fortfarande finns här på FL

Ja detta blev långt och ganska svamligt men jag hoppas ni förstår!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-09 10:06
    Verkligen ingen som vet något?

• Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
  • Ulak
    bebivogel131103 skrev 2015-04-20 13:07:32 följande:
    Jaha ja frågeformuläret fick ju jag också. Ja jag hoppas också det! Vet dock inte om det gäller bara sundsvall enheten eller alla enheter. Vilken ligger erat ärende i? Jaa vi har bestämt att göra det. Ska ringa jätteofta och vara sjukt på så att någonting händer. Om man inte gör det så händer ju inget heller. Jaa det är jätteskönt! Okej vad kul. Även om så bara för en månad. Dock så flyger ju tiden förbi när man väl ses :/ håller tummarna för att ni också kommer få en handläggare snart. Känns ju bättre då när man får prata med en som verkligen har ens ärende! :)
    Håll inte på att ringa handläggaren hela tiden. Det drabbar alla oss andra som faktiskt också är i samma situation eller kanske värre. Om alla ringer och stör hela tiden så får de ju inget gjort. Tiderna fördubblas om handläggarna inte får ägna sig åt det de verkligen skall göra - att fatta beslut i ärendena. Det är faktiskt lite egoistiskt att försöka tränga sig före i kön och se till att alla andra får vänta flera månader extra för att handläggarna inte hinner med sitt arbete p.g.a. alla telefonsamtal.
  • z h
    Cutiie skrev 2015-04-20 17:32:01 följande:

Nu har vi fått intervjutid den 22 juni 2015 så om cirka 2 månader eftersom dom inte har tid tidigare på ambassaden men känns helt okej med tanke på att vissa får vänta 5 månader eller mer :)

Oh vad roligt, grattis!
  • bebivogel131103
    Donna90 skrev 2015-04-20 14:52:26 följande:
    Vårt ärende ligger också i Sundsvall :) Det tycker jag verkligen att du ska göra, annars så glömmer de ju bort dig! Hade det inte varit för mitt jobb och hyran som måste betalas varje månad så hade jag flyttat ner och bott med honom tills han får sitt UT. Tanken har ju slått mig att säga upp mig och släppa lägenheten med 2:hand men sen vet man ju inte vad om händer, det kan lika gärna gå fort så står man där utan jobb. Svår situation ens egen stat sätter oss i tyvärr. Men bättre e månad än inget alls :):)
    Jaha, verkligen samma sits för oss då alltså! :) Då borde dom ju dela ut ärendena från oktober till handläggare också snart. Ja, det förstår jag. Fördelen med att bo hemma just nu känner jag. Jag blir nog kvar längre än 3 månader känner jag också. Ja, det är ju inte så lätt att bara lämna allting och säga upp sig osv också kanske man får svar snabbt. Så svårt när man inte får något riktigt svar över hur lång tid det kan ta. Man kan ju inte planera sitt liv över huvudtaget. 

Ligg på du också när ni får en handläggare! Så kanske det förhoppningsvis går någorlunda snabbt att få ett beslut för oss båda! :) 
  • bebivogel131103
    Ulak skrev 2015-04-20 18:09:15 följande:
    Håll inte på att ringa handläggaren hela tiden. Det drabbar alla oss andra som faktiskt också är i samma situation eller kanske värre. Om alla ringer och stör hela tiden så får de ju inget gjort. Tiderna fördubblas om handläggarna inte får ägna sig åt det de verkligen skall göra - att fatta beslut i ärendena. Det är faktiskt lite egoistiskt att försöka tränga sig före i kön och se till att alla andra får vänta flera månader extra för att handläggarna inte hinner med sitt arbete p.g.a. alla telefonsamtal.
    Ja fast man ringer ju när dom har telefontid vilket är 14.30-15.30 så då stör man ju inte direkt i deras arbete med ärendena. Sen är det väl inget problem att man ringer och ber dom säga hur lång tid det kommer ta ungefär och att dom kanske kan kolla hur det ser ut. Och jag personligen vill inte bara sitta och vänta. Jag vill försöka snabba på mitt ärende. Sen verkar det ju inte riktigt finnas något kösystem där. Då vissa har väntat flera flera månader medans vissa får svar snabbare än andra.
  • doroteis
    bebivogel131103 skrev 2015-04-20 20:15:25 följande:
    Ja fast man ringer ju när dom har telefontid vilket är 14.30-15.30 så då stör man ju inte direkt i deras arbete med ärendena. Sen är det väl inget problem att man ringer och ber dom säga hur lång tid det kommer ta ungefär och att dom kanske kan kolla hur det ser ut. Och jag personligen vill inte bara sitta och vänta. Jag vill försöka snabba på mitt ärende. Sen verkar det ju inte riktigt finnas något kösystem där. Då vissa har väntat flera flera månader medans vissa får svar snabbare än andra.
    Hej

Instämmer helt. Eftersom detta är telefontid avsedd att ringa på så stör man inget arbete. Klart man måste få ringa och ställa frågor angående sitt ärende.
  • Ulak
    bebivogel131103 skrev 2015-04-20 20:15:25 följande:
     Telefontiden 14.30 - 15.30 är ju en förmildrande omständighet. Vad jag retar mig lite på är uttrycket " Ska ringa jätteofta och vara sjukt på så att någonting händer. Om man inte gör det så händer ju inget heller."   Så om alla vi  tusentals andra också ringer inom den tiden och försöker påverka just vårat ärende sjukt ofta så är det inte stor chans att de som verkligen behöver prata med handläggaren inte kommer fram någon gång.
    Jag hoppas verkligen att alla här får positiva besked snart. Jag lider lika mycket som alla er och förstår vilka helvetes kval alla genomgår. Vi får hoppas att det faktiskt ligger något bakom de 4 månader som migrationsverket nu säger sig sikta mot. Det verkar ju faktiskt som om det ändå har kommit igång igen med intervjuer och i viss mån med beslut. Jag hoppas att ni som faktiskt får beslut rapporterar här med ansökningsdatum och beslutsdatum. På så sätt får vi andra lite hopp och kan kanske bedöma väntetiden lite bättre.
    Lycka till allihopa.
  • eelinn

Hej! Någon som har koll och kan ge mig lite klarhet, min pojkvän gjorde intervju för lite mer än en månad sedan och nu väntar vi på beslut. Däremot har jag blivit lite nojig när jag läst att vissa handläggare gett avslag bara sådär efter intervjun även fast många bevis fanns med som foton och flygbiljetter?? Utan att ens kalla andra partnern på intervju.. Vi tog endast med foto och flygbiljett som visar att jag bott här med honom nu i 5 månader (åker hem om två veckor men varit här sen i december) vi tog tyvärr ej chatthistorik då hon på ambassaden sa att foto och flygbiljett räckte.. Men det är ju inte hon som behöver bevisen det är ju migrationsverket? Om jag kompletterar med det i efterhand finns risken att man hamnar utanför systemet då?
    Hoppas alla får positiva beslut snart, det är ju verkligen en sådan jobbig ovisshet att inte kunna få veta när man kan få starta ett liv tillsammans. Även om jag har kunnat varit med min pojkvän nu under dessa 5 månader (vilket jag är oerhört tacksam att det fanns möjlighet för jag vet att vissa inte har det) men ändå tänker man dagligen på detta... Ska bli så skönt när allt är klart. Då blir det att fira! :)

• Elaaunna

Hej eelinn

Det är precis det som hände mig!

De ville inte ha mer än några foton ...och vi fick en fett avslag... I vilket står att vi bifogade BARA några foto på oss två!!!!

Mitt råd är ta med er allting och lämna så mycket bevis som möjligt!

Vi har överklagat så klart, väntar på svar!

Lycka till alla!

• Ellaa
    eelinn skrev 2015-04-20 21:18:20 följande:

Hej! Någon som har koll och kan ge mig lite klarhet, min pojkvän gjorde intervju för lite mer än en månad sedan och nu väntar vi på beslut. Däremot har jag blivit lite nojig när jag läst att vissa handläggare gett avslag bara sådär efter intervjun även fast många bevis fanns med som foton och flygbiljetter?? Utan att ens kalla andra partnern på intervju.. Vi tog endast med foto och flygbiljett som visar att jag bott här med honom nu i 5 månader (åker hem om två veckor men varit här sen i december) vi tog tyvärr ej chatthistorik då hon på ambassaden sa att foto och flygbiljett räckte.. Men det är ju inte hon som behöver bevisen det är ju migrationsverket? Om jag kompletterar med det i efterhand finns risken att man hamnar utanför systemet då?
    Hoppas alla får positiva beslut snart, det är ju verkligen en sådan jobbig ovisshet att inte kunna få veta när man kan få starta ett liv tillsammans. Även om jag har kunnat varit med min pojkvän nu under dessa 5 månader (vilket jag är oerhört tacksam att det fanns möjlighet för jag vet att vissa inte har det) men ändå tänker man dagligen på detta... Ska bli så skönt när allt är klart. Då blir det att fira! :)

Hej! Va... Ger de avslag för "lite bevis"? Svårt att veta exakt hur mycket man ska ha med sig ju. Min kille åkte idag till New York för att göra sin intervju på onsdag morgon och de vill bara ha med original av de sakerna vi scannade in. Tur att jag samlat ihop alla våra flygbiljetter sen innan jag flyttade till han i USA. Ska be han ta ut bilder också isåfall. 
    Fan vad jobbigt att man hamnar i den situation, ska man komplettera men då finns risken för försening osv. Jag som tagit hela saken med en nypa salt med bevis, dels för att vi redan varit sambos men ändå nu börjar man tänka om.

När sökte ni? Vilket land är han ifrån? (Om du vill svara på det). Vet du enhet? Är det papper- eller webbansökan?

Hoppas verkligen inte de är petiga och inser att det är på allvar. Lycka till. Tack för ditt inlägg, fått mig att tänka om och ska verkligen be min sambo ta med sig allt möjligt.
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid