• Anonym (Jobbigväntan)

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej!
    Min man har ansökt om uppehållstillstånd från sitt hemland (Nigeria) i November-2013. Han har varit på sin intervju nu och jag undrar om någon vet vad som händer nu. Hur lång tid tar det tills jag blir kallad på intervju? Väntetiden enligt hemsidan är 10 månader vid webansökan, alltså kommer det ta 8 månader till, är det rimligt? Känns jobbigt att vara ifrån varandra och det är inte direkt ekonomiskt möjligt för mig att åka till Nigeria fler gånger inom närmsta tiden. Jag har också en son på 8 år sedan innan som vägras pass av sin pappa och det känns inte rätt att lämna honom till släktingar igen för att resa dit. Sedan är jag väldigt rädd för avslag på ansökan om uppehållstillstånd då jag förr i tiden haft negativa upplevelser av just migrationsverket, men det var på grund av att min sambo jag hade för åtta år sedan ljugit om sin identitet och att han redan var här i Sverige när han ansökte. Då fick jag många goda råd från någon här på FL som jobbade på migrationsverket, tyvärr kan jag inte komma ihåg hennes namn här då det gått 8 år men hade varit trevligt om hon fortfarande finns här på FL

Ja detta blev långt och ganska svamligt men jag hoppas ni förstår!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-09 10:06
    Verkligen ingen som vet något?

• Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
  • Anonym (Vi väntar Beslut!!!)

Min handläggare är helt otrolig..och ja känner att han har lagt mitt ärende i nån hög o vill inte besluta.Fast än allt är komplett,frugan har gjort intervjuv för 3 månader sen..Hur kan jag komma i kontakt med teamledaren eller maila den..?? 

Kan nån hjälpa mig jag börjar bli galen snart...:( :( ja orkar inte längre..

Nån ide eller tips va ja kan säga till min handläggare för att han ska känna att han ska gö nå beslut??

Hur kan ja JO-anmäla dom'?

tack för svar.

Hej David0933

Var ligger erat arände?

• bebivogel131103
    Donna90 skrev 2015-04-19 16:32:17 följande:

[quote=75179614][quote-nick]bebivogel131103 skrev 2015-04-18 18:19:21 följande:[/quote-nick]

Hej Donna90.

Ja det verkar verkligen som att vi ligger i samma båt. Har du gjort intervju alltså? Varför? Jag har inte gjort någon intervju och har inte hört något om det. Det är väl om dom behöver någon mer information som dom kallar till intervju? 

Jag ringde till min handläggare igår och frågade vad dom nya väntetiderna innebär och jag fick svaret att dom inte har någon aning. Att det har ändrats utan att dom har blivit informerade och att hon inte hade någonting att säga om det. Och att hon blev ledsen för att vi fick falska förhoppningar och att hon skämdes över hur dom hade skrivit på deras hemsida.

Angående att ni väntar på en handläggare. Till mig sa dom att dom delade ut alla ansökningar från September till olika handläggare. Om det är så dom arbetar så borde ni ju få en snart tycker man. 

Ja, jag undrar också det. Hur jobbar dom där egentligen? Är så himla less på den här situationen och på migrationsverket. Tror dom att man kan vara ifrån den man älskar i 18 månader som väntetiderna var innan uppdateringen? Jag kommer att åka till min pojkvän i början på juni och stanna där i 3 månader. Jag hoppas verkligen på att båda vi får något beslut snart! 

Jag fick fylla i ett frågeformulär. Alltså ingen personlig intervju utan via papper. Om de redan har delat ut sep ärenden är det kanske vår tur snart ja, hoppas det iaf! Men eftersom du redan har en handläggare tycker ja du ska ringa varje dag och vara på, för handläggaren bestämmer ju själv vilka ärenden hen väljer, oavsett "kö", det har vi ju alla bevittnat, så ligg på tills dem ger sig! Va roligt att du har den möjligheten att vara där så länge. Själv åker jag ner i juli ovh stannar bara månaden ut :(

Jaha ja frågeformuläret fick ju jag också. Ja jag hoppas också det! Vet dock inte om det gäller bara sundsvall enheten eller alla enheter. Vilken ligger erat ärende i? Jaa vi har bestämt att göra det. Ska ringa jätteofta och vara sjukt på så att någonting händer. Om man inte gör det så händer ju inget heller. Jaa det är jätteskönt! Okej vad kul. Även om så bara för en månad. Dock så flyger ju tiden förbi när man väl ses :/ håller tummarna för att ni också kommer få en handläggare snart. Känns ju bättre då när man får prata med en som verkligen har ens ärende! :)
  • Donna90
    bebivogel131103 skrev 2015-04-20 13:07:32 följande:
    Jaha ja frågeformuläret fick ju jag också. Ja jag hoppas också det! Vet dock inte om det gäller bara sundsvall enheten eller alla enheter. Vilken ligger erat ärende i? Jaa vi har bestämt att göra det. Ska ringa jätteofta och vara sjukt på så att någonting händer. Om man inte gör det så händer ju inget heller. Jaa det är jätteskönt! Okej vad kul. Även om så bara för en månad. Dock så flyger ju tiden förbi när man väl ses :/ håller tummarna för att ni också kommer få en handläggare snart. Känns ju bättre då när man får prata med en som verkligen har ens ärende! :)
    Vårt ärende ligger också i Sundsvall :) Det tycker jag verkligen att du ska göra, annars så glömmer de ju bort dig! Hade det inte varit för mitt jobb och hyran som måste betalas varje månad så hade jag flyttat ner och bott med honom tills han får sitt UT. Tanken har ju slått mig att säga upp mig och släppa lägenheten med 2:hand men sen vet man ju inte vad om händer, det kan lika gärna gå fort så står man där utan jobb. Svår situation ens egen stat sätter oss i tyvärr. Men bättre e månad än inget alls :):)
  • Baban

hej allihopa

Är finns nån här som fick intervjumail idag?

När ni ansökade?

Jag undrar att migrationsverket börja skicka intervjumail till nån som ansökat november!!

• david0933
    Anonym (Vi väntar Beslut!!!) skrev 2015-04-20 00:45:07 följande:

Min handläggare är helt otrolig..och ja känner att han har lagt mitt ärende i nån hög o vill inte besluta.Fast än allt är komplett,frugan har gjort intervjuv för 3 månader sen..Hur kan jag komma i kontakt med teamledaren eller maila den..?? 

Kan nån hjälpa mig jag börjar bli galen snart...:( :( ja orkar inte längre..

Nån ide eller tips va ja kan säga till min handläggare för att han ska känna att han ska gö nå beslut??

Hur kan ja JO-anmäla dom'?

tack för svar.

Hej David0933

Var ligger erat arände?

Hej!
    Sundsvall ligger mitt ärende i..Rynkar på näsan
  • Cutiie
    stuck in iraq skrev 2015-04-17 20:02:36 följande:

Vet faktisk inte vilken enhet vi har hur får jag reda på det?

Du kan ringa eller mejla till Migrationsverket och fråga dom :)
  • Cutiie
    stuck in iraq skrev 2015-04-17 20:05:35 följande:

Okey får be min familj gå till skatteverket och få en kopia , stämpel från skatteverket med deras icon på och med namnteckning från dom har hört nånstans att det är en krav från ambassaden att personbeviset är stämplat.

Har ambassaden sagt att det ska vara stämplat och med namnteckning till er? För vi fick ett papper där det står att man ska ta med sig personbevis fast står inget om stämpel eller namnteckning. Någon annan som vet?
  • z h
    Cutiie skrev 2015-04-20 16:38:08 följande:

Har ambassaden sagt att det ska vara stämplat och med namnteckning till er? För vi fick ett papper där det står att man ska ta med sig personbevis fast står inget om stämpel eller namnteckning. Någon annan som vet?

Hej.

Den ska bara vara stämplat.
  • Cutiie
    z h skrev 2015-04-20 16:56:48 följande:

Hej.

Den ska bara vara stämplat.

Hej! Okej tack då vet jag :)
  • Cutiie

Nu har vi fått intervjutid den 22 juni 2015 så om cirka 2 månader eftersom dom inte har tid tidigare på ambassaden men känns helt okej med tanke på att vissa får vänta 5 månader eller mer :)

Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid