• Anonym (Jobbigväntan)

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej!
    Min man har ansökt om uppehållstillstånd från sitt hemland (Nigeria) i November-2013. Han har varit på sin intervju nu och jag undrar om någon vet vad som händer nu. Hur lång tid tar det tills jag blir kallad på intervju? Väntetiden enligt hemsidan är 10 månader vid webansökan, alltså kommer det ta 8 månader till, är det rimligt? Känns jobbigt att vara ifrån varandra och det är inte direkt ekonomiskt möjligt för mig att åka till Nigeria fler gånger inom närmsta tiden. Jag har också en son på 8 år sedan innan som vägras pass av sin pappa och det känns inte rätt att lämna honom till släktingar igen för att resa dit. Sedan är jag väldigt rädd för avslag på ansökan om uppehållstillstånd då jag förr i tiden haft negativa upplevelser av just migrationsverket, men det var på grund av att min sambo jag hade för åtta år sedan ljugit om sin identitet och att han redan var här i Sverige när han ansökte. Då fick jag många goda råd från någon här på FL som jobbade på migrationsverket, tyvärr kan jag inte komma ihåg hennes namn här då det gått 8 år men hade varit trevligt om hon fortfarande finns här på FL

Ja detta blev långt och ganska svamligt men jag hoppas ni förstår!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-09 10:06
    Verkligen ingen som vet något?

• Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
  • Ellaa
    Elaaunna skrev 2015-04-21 03:11:30 följande:

Hej eelinn

Det är precis det som hände mig!

De ville inte ha mer än några foton ...och vi fick en fett avslag... I vilket står att vi bifogade BARA några foto på oss två!!!!

Mitt råd är ta med er allting och lämna så mycket bevis som möjligt!

Vi har överklagat så klart, väntar på svar!

Lycka till alla!

Elaaunna - vad var deras anledning för avslag? :(

Ni kommer vinna överklagandet ska du se!
    Kramar
  • Ellaa
    Barwaary skrev 2015-03-26 08:44:49 följande:

Godmorgon, hade bara en fråga, hur långt tid tar det för Migrationsverket att skicka beslut hem i brevlådan??

Hej! Hur gick det? Tror inte du skrev ifall han fick sitt UT? Kanske har missat det isåfall. Antar att han fick ett JA och ni är överlyckliga. Hur gick det med att få beslutet hem? Tur ni hade som fick ert ärende klart på cirka 4 månader, grattis! :D
  • eelinn

Hej eelinn

De ville inte ha mer än några foton ...och vi fick en fett avslag... I vilket står att vi bifogade BARA några foto på oss två!!!!

Lycka till alla!

Nej men hur kan dom ens göra så?? Utan att ens be om komplettering, borde ju inte ens få vara lagligt!! 
    Hoppas ni får svar på överklagan så snart som möjligt och att det är positivt såklart.... Vi har ju redan gjort intervjun men inte fått svar än så jag har mailat dom nu och frågat om dom vill ha mer, då kan dom inte säga sen att det inte fanns tillräckligt med bevis för jag har mailat och sagt att jag kan skicka chatthistorik om det behövs.. Plus att jag bott här nu i ca 5 månader, knappast något man skulle göra om förhållandet inte var på riktigt.. 

Lycka till nu och hoppas det går fort för er :)
  • eelinn
    Ellaa skrev 2015-04-21 04:24:23 följande:
    Hej! Va... Ger de avslag för "lite bevis"? Svårt att veta exakt hur mycket man ska ha med sig ju. Min kille åkte idag till New York för att göra sin intervju på onsdag morgon och de vill bara ha med original av de sakerna vi scannade in. Tur att jag samlat ihop alla våra flygbiljetter sen innan jag flyttade till han i USA. Ska be han ta ut bilder också isåfall. 
    Fan vad jobbigt att man hamnar i den situation, ska man komplettera men då finns risken för försening osv. Jag som tagit hela saken med en nypa salt med bevis, dels för att vi redan varit sambos men ändå nu börjar man tänka om.

När sökte ni? Vilket land är han ifrån? (Om du vill svara på det). Vet du enhet? Är det papper- eller webbansökan?

Hoppas verkligen inte de är petiga och inser att det är på allvar. Lycka till. Tack för ditt inlägg, fått mig att tänka om och ska verkligen be min sambo ta med sig allt möjligt.
    Hej! Jag hoppas dom är så smarta att dom hör av sig innan dom ger beslut om dom tycker det krävs ytterligare bevis eller komplettering.. Något annat borde ju inte få vara lagligt. Dock är det ju inget som dom verkar ha gjort med "Elaauuna"... Dom gick endast på det som togs med på intervjun..Det är ju helt sjukt att dom inte hört av sig och frågat om mer isåfall om dom inte tyckte bevisen räckte som dom tog med på intervjun.. Vi har ju också gjort intervjun, tog med bilder och flygbiljetten som visar att jag kommer vara här i 5 månader, dock åker jag hem om två veckor då jag redan varit här snart 5... :/ Vi ansökte 17 september 2014 och min sambo är ifrån Mexico :) Det är webbansökan men vet inte enhet , skickade ett mail men fick inget svar utav handläggaren ang det utan sa att det kan öppnas av vem som helst .. Lycka till på intervjun och ja ta med allt bevis, verkar ju som att det är bara bra, hellre för mycket än för lite :)
  • Ellaa
    trött usa pendlare skrev 2015-03-02 22:42:35 följande:
    Hej! :)
    Ja den hade han för en vecka sen på konsulatet där han bor.
    När han kom till intervjun bad dom honom att vänta lite.
    Efter 1h så frågade han varför de tog så många före honom då visade det sig att ambassaden bara hade skickat hälften av hans papper fast att vi hade dubbelkollat med ambassaden och dom sa att de hade skickat allt.
    Så efter att både ambassaden och senare konsulatet hade vart på lunch rast och ca 6h hade gått så fick han ÄNTLIGEN sin intervju!
    Intervjun gick ut på att han skulle muntligt fylla i hela ansökan igen datum och allt även på min familj och sedan skriva på det sen var det slut. Suck!
    Fattar dock inte varför vi behövde vänta så länge på att göra samma sak igen.
    Dom bad inte om att se några av våra original dokument eller bilder kanske för att vi gjorde en pdf med det redan i ansökan.

Mannen på konsulatet sa till min man att det brukar ta ca8 mån totalt
    Men jag vet inte vad han faktiskt vet..

Hur går det för er?
    Hej! Hur gick det för er? :D Har ni hört något än? Min sambo ska göra sin intervju på onsdag på svenska konsulatet i New York och vi har också Växjö enheten, ganska säker på att vi kommer vara där för beslut också. 

Hoppas allt gick bra!
  • Ellaa
    eelinn skrev 2015-04-21 04:44:25 följande:
    Hej! Jag hoppas dom är så smarta att dom hör av sig innan dom ger beslut om dom tycker det krävs ytterligare bevis eller komplettering.. Något annat borde ju inte få vara lagligt. Dock är det ju inget som dom verkar ha gjort med "Elaauuna"... Dom gick endast på det som togs med på intervjun..Det är ju helt sjukt att dom inte hört av sig och frågat om mer isåfall om dom inte tyckte bevisen räckte som dom tog med på intervjun.. Vi har ju också gjort intervjun, tog med bilder och flygbiljetten som visar att jag kommer vara här i 5 månader, dock åker jag hem om två veckor då jag redan varit här snart 5... :/ Vi ansökte 17 september 2014 och min sambo är ifrån Mexico :) Det är webbansökan men vet inte enhet , skickade ett mail men fick inget svar utav handläggaren ang det utan sa att det kan öppnas av vem som helst .. Lycka till på intervjun och ja ta med allt bevis, verkar ju som att det är bara bra, hellre för mycket än för lite :)
    Jag tror du kan vara lugn. Jag vet så jävla hemskt, låt folk komplettera iaf. Men enligt mig, behandlar de tidigare asylsökande som misstänka fall. Det är ju inte olagligt att vara asylsökande - vet inte varför de behandlas på det sättet. Tror att det är därför Elaaunna och hennes partner/man fick avslag för att han tidigare hade ansökt asyl (SUGER). Din kille har inte gjort det? Vad jag misstänker, så tror inte du ska vara så orolig. Det borde nästan finnas en varning för de som har tidigare asylsökande så kommer er väntetid vara på oklar tid så man har en chans att veta och vara förberedd istället för att inte säga något och sedan bara ge avslag. 

Men tror starkt på deras överklagan, de ska inte få vinna minsann. Om det är äkta så är det äkta. 
  • Katarina85
    Ellaa skrev 2015-04-17 23:00:47 följande:
    Hej, har du inte hört något alls sedan maj 2014!? Gjorde ni pappers eller webbansökan? Är intervjun genomförd. Vad menar du med inte hört något? Det är snart 1 år sedan... Har ni inte hört något överhuvudtaget? Vad säger de när du ringer? 

Lycka till!
    Hej
    Tack för ditt svar. Vi ansökte på papper då vi var tvungna att göra det på grund av min sambo var redan här i landet och hade uppehållstillstånd och det har nu gått ut så vi ansöker igen. När jag ringer säger de annorlunda varje gång och känns som att det inte går att lita på dem. Kanske har vi inte blivit kallad på intervju då vi båda är i landet nu och de väntar tills de vill handlägga vårat ärende, men jag vet inte. Känns så konstigt att de som har ansökt flera månader efter oss har fått beslut och till mig säger det att det är en väntetid. Den senaste jag pratade med som för övrigt inte vekade ha koll sa att det var väntetid på 12  månader, men andra som jag har pratat med har sagt 14,16, 18 månader. Det är ju det som stått på hemsidan i omgångar. Hur går det för dig?
  • Elaaunna

Hej Ellaa

Nej, min sambo har aldrig tidigare sökt antingen asyl eller något annat i ett annat land! Det är första gången! Tyvärr, men det är så!

Det behöver inte betyda att någon annan kommer att gå igenom det som vi gör!

Vi hade väl otur med vilken handläggare vi fick! Vi får se vad som händer näst!

Kram till alla och lycka till!

• z h

Hej eelinn

Lycka till alla!

Oh vad tråkigt, jag är också lite rädd då våran kamera har gått sönder innan vi tog bilder tillsammans så vi lånade en kamera och tåg bara några bilder tillsammans. Är du gift eller sambo om jag får fråga. För vi har stämplat vigsel från utlandet så det borde räcka. Hoppas att det ska gå bra för er.
  • z h

Tror ni att det kan finnas skillnad mellan sambo och gift? Jag börjar oroa mig för det som har skett för Elaaunna, för han har bara några foto på oss tillsammans, men har mycket foto på mig i sin mobil

Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid