• Anonym (Jobbigväntan)

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej!
    Min man har ansökt om uppehållstillstånd från sitt hemland (Nigeria) i November-2013. Han har varit på sin intervju nu och jag undrar om någon vet vad som händer nu. Hur lång tid tar det tills jag blir kallad på intervju? Väntetiden enligt hemsidan är 10 månader vid webansökan, alltså kommer det ta 8 månader till, är det rimligt? Känns jobbigt att vara ifrån varandra och det är inte direkt ekonomiskt möjligt för mig att åka till Nigeria fler gånger inom närmsta tiden. Jag har också en son på 8 år sedan innan som vägras pass av sin pappa och det känns inte rätt att lämna honom till släktingar igen för att resa dit. Sedan är jag väldigt rädd för avslag på ansökan om uppehållstillstånd då jag förr i tiden haft negativa upplevelser av just migrationsverket, men det var på grund av att min sambo jag hade för åtta år sedan ljugit om sin identitet och att han redan var här i Sverige när han ansökte. Då fick jag många goda råd från någon här på FL som jobbade på migrationsverket, tyvärr kan jag inte komma ihåg hennes namn här då det gått 8 år men hade varit trevligt om hon fortfarande finns här på FL

Ja detta blev långt och ganska svamligt men jag hoppas ni förstår!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-09 10:06
    Verkligen ingen som vet något?

• Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
  • Ellaa
    Anonym (va??) skrev 2015-05-09 12:02:07 följande:
    Du minns inte fel Ellaa.

NZ och OZ kan röra sig fritt mellan länderna (The Commonwealth). Han är NZ medborgare men vi har bott i OZ och större delen av vår familj är där. Ansökan skickades mellan länderna eftersom det inte finns någon ambassad i hans hemland (NZ).

Eftersom länderna är en del av The Commonwealth har han kunnat uppehålla sig i UK under större del av processen, så vi har haft möjlighet att ha kontakt utan 12 h tidsskillnad som vi hade i början av väntetiden. Inte hållbart.

Nu har han PUT i Sverige. Vilken jäkla lyxig situation han befinner sig i. Jäkla guldgosse.

Hoppas ni får svar snart!
    Jaha ok, bra att veta faktiskt! Men han får väl vara i Europa (Schengen) under tiden, var väl bara sverige han inte får vara i?

Ni förtjänar iaf detta! Hoppas han anländer snart :)

Jag var så säker på att det de hade sagt till dig (Växjö) om att

samtliga som genomför intervju faller under stapel 3 var skitsnack!

Finns inte en chans... 99% genomför intervjun då skulle 9 mån + nästan

bara vara det som behövdes synas på hemsidan. För staplarna innan är

ju knappast någon som faller under. Jag vet att ärenden som ert med så

mycket bevis på allt (trots intervju) inkl gifta inte ska ta mer än 4 mån.

Så säker på att så kommer de nya handl. tiderna vara när samtliga 1200

är anställda. För om 9 mån + är alla som gör intervju betyder det att samtliga

har rätt att göra JO anmälan, haha.. Lite osannolikt. Då skulle de först ändra

lagen om JO-anmälan.

Tack så mycket, antar att de fått lite fart och de vill väl undvika att självklara

fall ska ta mer än 9 mån, hoppas Växjö enheten forts. så,, om vi har tur så

tar det "bara" 9 mån för oss också, 2 månader kvar.

GRATTIS IGEN!
  • Elaaunna

Grattis till alla som har fått positiv beslut!

Vi andra kämpar vidare!

Hoppas alla får positiva svar, inkl. mig :)

Detta är inte mänskligt!

Lycka till alla!

• cecilin
    Anonym (va??) skrev 2015-05-08 15:55:13 följande:

PUT  !!

Ansökan: 13 Aug 2014
    Intervju: 16 Januari 2015
    Beslut: 8 Maj 2015

Enhet: Växjö

Gifta
    Nya Zeeland

En lång väntan är äntligen över. Jag tackar er alla och önskar er lycka till!

Grattis! Och PUT också, underbart. 

Ha en underbar sommar :)
  • Harvey80

Taget från flashbacks forum

Jag ringde de i veckan och de kallar just nu de som ansökt Jan-Feb 2015 på intervjuer och ligger på beslut för de som sökt Maj-N
  • Harvey80

taget från flashbacks forum hoppas det stämmer!

Jag ringde de i veckan och de kallar just nu de som ansökt Jan-Feb 2015 på intervjuer och ligger på beslut för de som sökt Maj-Nov 2014 beroende på komplexitet i ärendet.

Vi sökte UT i början av Feb 2015 och fick nu kallelsen för att boka intervju.

• Baban
    Harvey80 skrev (null) följande:

taget från flashbacks forum hoppas det stämmer!

Jag ringde de i veckan och de kallar just nu de som ansökt Jan-Feb 2015 på intervjuer och ligger på beslut för de som sökt Maj-Nov 2014 beroende på komplexitet i ärendet.

Vi sökte UT i början av Feb 2015 och fick nu kallelsen för att boka intervju.

Hej Harvey80

Det hoppas jag med.

Jag har läst din tråd från flashback.

Det är konstig jag och jakob88 och snowie har ansökt 17,11,6 januari men vi fick ingen intervjumail än hur dem skickade intervjumail till honom!!!!?????!!!!

Vi får se nästa vecka att dem ska skicka intervjumail till oss eller inte.

Hoppas det är sant och ingen skoj.
  • Agressor8

Min fru har ansökt den 7:e Januari 2015 och vi har inte fått nått mail ännu om intervju. Vårat ärende ligger i Växjö

• Baban
    Agressor8 skrev (null) följande:

Min fru har ansökt den 7:e Januari 2015 och vi har inte fått nått mail ännu om intervju. Vårat ärende ligger i Växjö

Hej Agressor8

Hoppas vi kan få intervjumail från imorgon till fredag.

Skriver här när ni fått intervjumail

Tack

Håller tummarna
  • Agressor8

Nu har jag ringt MV (efter 58 min i kö) och dem har sagt att intervjumail för dem som har ansökt i Januari bör skickas ut inom kort (inkl. jag själv som fick ansöka åt min fru i och med hon ej kan Svenska). Dock för mitt fall så sa hon jag pratade med inom MAX 2 veckor (vi skickade in ansökan den 7:e Januari).

Deras mål nu är att kunna fatta ett beslut efter 4 månader efter intervjun, enligt MV, samt beror det på hur snabba ambassaden är på att hantera alla intervjuer och skicka tillbaka allt till MV.

• tillsammans i Sverige

Vi har fått bifall!!!! Knappt 1,5 månaders väntetid, helt sjukt.

Ansökningsdatum: 1 april 2015
    Komplettering: 8 april 2015
    Intervju: 7 maj (Chicago)
    Beslut: 11 maj 2015 (bifall)

Pojkvän från USA. Inga förmildrande omständigheter vad jag vet.

Hoppas ni andra också får beslut snart!!

Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid