• Anonym (Jobbigväntan)

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej!
    Min man har ansökt om uppehållstillstånd från sitt hemland (Nigeria) i November-2013. Han har varit på sin intervju nu och jag undrar om någon vet vad som händer nu. Hur lång tid tar det tills jag blir kallad på intervju? Väntetiden enligt hemsidan är 10 månader vid webansökan, alltså kommer det ta 8 månader till, är det rimligt? Känns jobbigt att vara ifrån varandra och det är inte direkt ekonomiskt möjligt för mig att åka till Nigeria fler gånger inom närmsta tiden. Jag har också en son på 8 år sedan innan som vägras pass av sin pappa och det känns inte rätt att lämna honom till släktingar igen för att resa dit. Sedan är jag väldigt rädd för avslag på ansökan om uppehållstillstånd då jag förr i tiden haft negativa upplevelser av just migrationsverket, men det var på grund av att min sambo jag hade för åtta år sedan ljugit om sin identitet och att han redan var här i Sverige när han ansökte. Då fick jag många goda råd från någon här på FL som jobbade på migrationsverket, tyvärr kan jag inte komma ihåg hennes namn här då det gått 8 år men hade varit trevligt om hon fortfarande finns här på FL

Ja detta blev långt och ganska svamligt men jag hoppas ni förstår!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-09 10:06
    Verkligen ingen som vet något?

• Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
  • Donna90
    tillsammans i Sverige skrev 2015-05-11 11:29:36 följande:

Vi har fått bifall!!!! Knappt 1,5 månaders väntetid, helt sjukt.

Ansökningsdatum: 1 april 2015
    Komplettering: 8 april 2015
    Intervju: 7 maj (Chicago)
    Beslut: 11 maj 2015 (bifall)

Pojkvän från USA. Inga förmildrande omständigheter vad jag vet.

Hoppas ni andra också får beslut snart!!

WOW gud va kul :)
    Stort grattis, kan inte fatta att ni behövde vänta så lite. Vilken enhet tillhörde ni?

• cecilin

Grattis! Vilket mirakel. Snälla säg att ni hade förtur annars kommer jag bli galen. Vilken enhet tillhörde ni?
  • toufik17

Ansöker man från USA eller Israel så går det på 2 eller 3 månader för och få ett beslut.
    Söker man från Asien eller Afrika så tar det 18 månader.
    Jävla skit systemet.

Less på MV

• Migränverket

Har det gått över 9 månader utan handläggare och beslut för dig?

Gör en JO-anmälan för att hävda din rätt!

www.jo.se/sv/JO-anmalan/Skicka-in-anmalan/

Referera till lagtexten nedan.

Handläggningstid för uppehållstillstånd enligt Utlänningsförordningen 4 kap.

21 a § Ett ärende om uppehållstillstånd enligt 5 kap. 3 och 3 a §§ utlänningslagen (2005:716) skall, om det inte finns särskilda skäl, avgöras senast inom nio månader från det att ansökan lämnades in. Förordning (2006:262).

• cecilin
    toufik17 skrev 2015-05-11 12:19:21 följande:

Ansöker man från USA eller Israel så går det på 2 eller 3 månader för och få ett beslut.
    Söker man från Asien eller Afrika så tar det 18 månader.
    Jävla skit systemet.

Less på MV

Enligt dem själva ska de inte särbehandla länder. 
  • jessib

Hej, jag ringde till vår enhet (rekommenderar förresten att ringa till enheten istället för kundtjänst, kom fram direkt fast det är lunchtid).

Hon sa att vi borde få en handläggare snart. Då frågade jag om det blivit en pappersansökan, men då sa hon att de undviker det eftersom de jobbar digitalt nu.
    Hon sa även att handläggaren, när vi väl får den, bestämmer om vi faller inom kategorin "utredas mer".

Vi sökte 3 september. Hon sa att hon skrev en notering om att vi ringt och hört hur det går.

• toufik17
    cecilin skrev 2015-05-11 12:24:36 följande:
    Enligt dem själva ska de inte särbehandla länder. 
    Snackar skit... du ser ju själv :(
  • Ellaa
    toufik17 skrev 2015-05-11 13:41:52 följande:

Snackar skit... du ser ju själv :(

Tyvärr så kan jag meddela dig att det INTE är sant det du skriver. Förut verkar det ha gått fort för Amerikaner.... Vi har passerat 7 månader nästa vecka så ingen extra snabb behandling här. Men det finns de där 3 fallen senaste året som haft sån där tur.

Men jag kan meddela dig att det inte finns någon "särbehandling" just nu vi är flera med anerikanska sambon som väntar fortfarande sedan 2014.

Men överlag såsom jag har märkt innan så verkar deras ärende gå relativt snabbt, misstanke om skenförhållande är ju mindre om ansökande är från ett icke utvecklingsland. Snarare svenskar som kryllar med ansökningar för att flytta från Sverige till USA. Även om det låter hemskt men detta är synligt bara genom pass och visum tillträde till andra länder. Amerikaner, Australiensare osv är viseringsfria i Europa men många från utvecklingsländer är inte det, bara där ser man en särbehandling utifrån landtillhörighet. Inget de förmodligen kommer erkänna.
  • Ellaa

Wow! Vad underbart! Vilken tur ni verkligen har.... Grattis!

Bor ni i USA just nu? Kul början på försommaren för Er :)

Vilken enhet tillhörde ni? Jag hoppas resten är lika snabba på

att ta beslut!
  • cecilin

Ja någon är det som snackar skit. Det här är det enda fallet jag har sett som har "gått före" oss i kön även om jag tidigare har läst om flera fall förra året där Migv inte gick på ansökningsdatum.

Ovanstående ansökan med bifall borde ju ha tagit minst 4-9 månader iom att de hade intervju plus komplettering. 1,5 månad låter lite för bra för att vara sant. 

De har noterat att jag har ringt sex gånger om vårt ärende, dock är det betydligt fler.. Varför gör dem det om de ändå går på ansökningsdatum? Tror ni att det har någon betydelse om man ringer eller inte?

Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid