• Anonym (Jobbigväntan)

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej!
    Min man har ansökt om uppehållstillstånd från sitt hemland (Nigeria) i November-2013. Han har varit på sin intervju nu och jag undrar om någon vet vad som händer nu. Hur lång tid tar det tills jag blir kallad på intervju? Väntetiden enligt hemsidan är 10 månader vid webansökan, alltså kommer det ta 8 månader till, är det rimligt? Känns jobbigt att vara ifrån varandra och det är inte direkt ekonomiskt möjligt för mig att åka till Nigeria fler gånger inom närmsta tiden. Jag har också en son på 8 år sedan innan som vägras pass av sin pappa och det känns inte rätt att lämna honom till släktingar igen för att resa dit. Sedan är jag väldigt rädd för avslag på ansökan om uppehållstillstånd då jag förr i tiden haft negativa upplevelser av just migrationsverket, men det var på grund av att min sambo jag hade för åtta år sedan ljugit om sin identitet och att han redan var här i Sverige när han ansökte. Då fick jag många goda råd från någon här på FL som jobbade på migrationsverket, tyvärr kan jag inte komma ihåg hennes namn här då det gått 8 år men hade varit trevligt om hon fortfarande finns här på FL

Ja detta blev långt och ganska svamligt men jag hoppas ni förstår!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-09 10:06
    Verkligen ingen som vet något?

• Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
  • Ellaa
    Ulak skrev 2015-05-20 10:58:28 följande:

Var vänliga och sluta kasta skit på varandra eller andra. Politik får ni diskutera på andra forum.

Här försöker vi stödja varandra i vår långa väntan och ge upplysningar om vad vi vet om processen och ansökningstider.

Lycka till alla

Ulak, håller med dig vi är här för att stödja varandra och därav tänker jag inte ta rasism. Alla våra partners är förmodligen "invandrare" och att denna forum är för att stötta varandra är utan tvivel där jag alltid kommer reagera på om någon försöker sprida rasism som inte hör hit och/eller på felaktiga grunder. Politik diskuterades inte utan rasism - oavsett i denna jobbiga process så finns det inga ursäkter för att passivt förbise sådana kommentarer. Det finns människor på tråden som varit tidigare asylsökande de förtjänar respekten - inte ens min egna partner som är amerikan men tycker det är lika förargelseväckande iaf.

Men mer än gärna så vill jag endast fokusera på ändamålet med denna tråd: den eviga process.
  • toufik17

men det är väl fritt och göra en JO anmälan.....eller har jag fel?

det är lagstadgat att ansökan om UT ska max ta 9 månader, när vi har röstat, stod det någonstans om att UT kommer att ta 14 månader???
    detta är ett EU lag, varken jag/du eller regeringen kan ändra på det.
    och snälla, antingen man skriver något vettigt eller så låter man bli.
    vi är här för och dela med oss vad som har hänt med migrationsverket så att alla är uppdaterade, inte för och tjafsa och skapa hat mellan oss, utan stötta varandra.
    nu skiner solen över skärgården, njut av det och ta hand om er.

Peace.
    //T

• Ellaa
    toufik17 skrev 2015-05-20 15:31:08 följande:

men det är väl fritt och göra en JO anmälan.....eller har jag fel?

det är lagstadgat att ansökan om UT ska max ta 9 månader, när vi har röstat, stod det någonstans om att UT kommer att ta 14 månader???

detta är ett EU lag, varken jag/du eller regeringen kan ändra på det.

och snälla, antingen man skriver något vettigt eller så låter man bli.

vi är här för och dela med oss vad som har hänt med migrationsverket så att alla är uppdaterade, inte för och tjafsa och skapa hat mellan oss, utan stötta varandra.

nu skiner solen över skärgården, njut av det och ta hand om er.

Peace.

//T

Jo det är fritt med JO-anmäman, det är din rätt. Det är lagstadgat. :)

Vad mysigt, längtar hem till sommar Sverige, hoppas vi alla får varma beslut snart, så sommaren kan bli ännu soligare!
  • Anonym (Babylon)

Hej allihopa

Ett svar mail från migrationsverket

Ansökan är placerad i kö. Handläggningstiden på fyra månader gäller inte för de ärenden där en intervju (muntlig utredning) måste hållas. I dessa ärenden är väntetiden mer än nio månader

Tråkigt myndighet

• Junkyard

Hejsan =)

Intressant tråd, har följt den en hel del och hoppats på en positiv utveckling.....

Jag har en fundering kring vad som kan bevilja förtur i dessa fall? Graviditet, allvarlig sjukdom, minderåriga bar, något annat? Och vi allvarlig sjukdom är det då den sökande som skall vara sjuk?

• cecilin

Hej alla!

Idag har vi fått svar!

Jag hade ju kontakt med "handläggaren" som hade hand om vårt mejl för intervju, men samtalet bröts och jag kunde inte nå henne igen så jag gav upp och har inte tänkt något mer på det, detta var ca två veckor sedan. Men igår mejlade hon mig och var orolig över att vi hade bokat biljetter och fått turist visa.. Efter ett par mejl fram och tillbaka då hon frågade om vårt hemresedatum fick jag till slut ett mejl där hon skrev att hon gett min partner uppehållstilltånd! I samma sekund fick även min pojkvän det efterlängtade mejlet om beslut så det verkar vara sant. Fattar ingenting men är så otroligt glad!!! Jag tror inte vi gick före i kön eftersom vi inte sökt förtur..

Såhär har det sett ut för oss:

Ansökt: 14 september 2014, webbansökan
    Mejl om intervju: 6 mars 2015
    Intervju i Bangkok: 16 mars
    Beslut; 20 maj 
    Enhet; okänd (än så länge ska ringa imorgon)

Vi ansökte som nyetablerat par men har nu gått över gränsen till sambo enligt MigV kriterier. Skickade med bilder, olika moment från Facebook, hyreskontrakt (med  mera kommer inte ihåg exakt) i vår ansökan i höstas och på intervjun skickade vi in mitt lägenhetskontrakt i Sverige, mina flygbiljetter till Thailand, våra gemensamma biljetter. Inga fler bilder eftersom de inte krävde det. 

Ville bara dela med mig eftersom jag själv alltid uppskattat att läsa andras historier. Jag hoppas verkligen "proppen" löses upp snabbt som satan så att fler får svar snart. Meddelar enhet då jag vet men tror det är Växjö.

• Smilla75
    Ellaa skrev 2015-05-19 19:22:28 följande:
    Jag ska maila de och fråga, jag fick svaret igår att det är 9 månaders väntetid. Det kan ju inte vara OK att ALLA som genomgår en intervju innebär 9 månader + när intervjuer sker 98% av gångerna. Anmärkte också på det de skrev angående ordet "sökanden". 

Smilla75, du som jobbar där, tror du att du kan förklara vilka som går under 9 månader +? Utgår man ifrån de som knappt sett varandra? (Denna fråga finns på formuläret), att man aldrig bott ihop? På vilka ungefärliga bedömningar sker en muntlig intervju med andra partnern. Och NÄR slipper någon av parterna göra intervju? Aldrig hört något som sluppit göra intervjun.

Och vad innebär det egentligen? Om det är 95% av alla oss (då vi alla gjort eller ska göra intervjuer). Det betyder också att JO anmälan kommer göras av 95% av alla som söker. Lite konstigt. 

Tacksam för svar :)
    Det är riktigt att den sökande alltid blir intervjuad vid nyetablerade anknytningar och nästan alltid vid etablerade (att man bott ihop minst 2 år utomlands). Det gör att alla era ansökningar ryms inom den kategori som har en väntetid på mer än 9 månader.

Det omfördelas ärenden för att hålla väntetiden någorlunda jämn mellan olika enheter. Vissa enheter har vidare avarbetning, vissa har bara E3 osv.

Varje vecka får JO anmälningar från par som har fått vänta länge på beslut. JO tar inte upp dessa ärenden, dvs de ber inte Migrationsverket yttra sig och de ger inte någon kritik. Det måste till något mer än bara lång tid. Senast JO yttrade sig gällde saken att Migrationsverket kritiserades för att prioritera elektroniska ansökningar framför pappersansökningar. Där har verket gjort rättning.

Migrationsverket kan inte påverka handläggningstiden mer än marginellt. Det är regeringen som beslutar hur mycket resurser verket får och också vad de ska användas till, genom regleringsbrevet. Tillståndsärenden prioriteras inte utan det är asylärenden och särskilt ensamkommande barn som lyfts fram som prioriterade ärenden. Det är regeringen som tycker det är OK att ni får vänta länge på att få påbörja ett liv tillsammans.

• Anonym (rosen)

Då skulle jag gärna vilja veta vilka som faller under kategorin 4-9 månader !! Men några riktiga och ärliga svar kan man väl aldrig få på den frågan. Dessutom får man nog vara mer tydliga angående detta på hemsidan då eftersom det där står att intervjun räknas in i denna kategori alltså 4-9 månader. Riktiga svar tack!

• jessib
    cecilin skrev 2015-05-20 19:25:08 följande:

Hej alla!

Idag har vi fått svar!

Jag hade ju kontakt med "handläggaren" som hade hand om vårt mejl för intervju, men samtalet bröts och jag kunde inte nå henne igen så jag gav upp och har inte tänkt något mer på det, detta var ca två veckor sedan. Men igår mejlade hon mig och var orolig över att vi hade bokat biljetter och fått turist visa.. Efter ett par mejl fram och tillbaka då hon frågade om vårt hemresedatum fick jag till slut ett mejl där hon skrev att hon gett min partner uppehållstilltånd! I samma sekund fick även min pojkvän det efterlängtade mejlet om beslut så det verkar vara sant. Fattar ingenting men är så otroligt glad!!! Jag tror inte vi gick före i kön eftersom vi inte sökt förtur..

Beslut; 20 maj 

Vi ansökte som nyetablerat par men har nu gått över gränsen till sambo enligt MigV kriterier. Skickade med bilder, olika moment från Facebook, hyreskontrakt (med  mera kommer inte ihåg exakt) i vår ansökan i höstas och på intervjun skickade vi in mitt lägenhetskontrakt i Sverige, mina flygbiljetter till Thailand, våra gemensamma biljetter. Inga fler bilder eftersom de inte krävde det. 

Ville bara dela med mig eftersom jag själv alltid uppskattat att läsa andras historier. Jag hoppas verkligen "proppen" löses upp snabbt som satan så att fler får svar snart. Meddelar enhet då jag vet men tror det är Växjö.

Vad roligt att det trillar in beslut!
    GRATTIS :D :D :D

Hur fick du handläggarens nummer? Genom att ringa kundtjänst?

Verkar ju som att proppen släppt lite iallafall på sistone :)
  • Ellaa
    cecilin skrev 2015-05-20 19:25:08 följande:

Hej alla!

Idag har vi fått svar!

Beslut; 20 maj 

Åhhh Cecilin vad glad jag blir för eran skull!!!!!! Jag tror jag frågade dig detta förut men kommer inte ihåg längre - hur fick du kontakt med personen som skickade ert intervjumail?

Jag tror absolut inte ni gick före i kön då nu när jag läser samtliga bevis som ni skickade in - speciellt hyreskontraktet så väger det ju över ganska snabbt. Var ju någon blogg som jag läste förra året i december där de skrev att bevis på samboskap dvs att man har bott tillsammans med annan bevis väger mer som bevis än att vara gifta (om man inte har bott ihop dvs). Fast det beror väl på från handläggare till handläggare också. ÄNNU bättre att han fick TUT - minns du att jag skrev det till dig - att ni inte behöver söka som nyetablerat, underbart att de själva tog initiativet och såg till att ni fick det ni är berättigade!

Hoppas innerligt att det är Växjö enheten, dvs att ni är kvar där, minns att du skrev när ni fick intervjumailet att det var Växjö enheten och då du hade kontakt med handläggaren där så håller jag tummarna att det är där! Jätteglad för Eran skull, du som skulle åka hem i helgen, eller? Nu kan ni åka tillsammans!! 

Tack för att du tog dig tiden att dela med detta, uppskattas extremt!
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid