• Anonym (Jobbigväntan)

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej!
    Min man har ansökt om uppehållstillstånd från sitt hemland (Nigeria) i November-2013. Han har varit på sin intervju nu och jag undrar om någon vet vad som händer nu. Hur lång tid tar det tills jag blir kallad på intervju? Väntetiden enligt hemsidan är 10 månader vid webansökan, alltså kommer det ta 8 månader till, är det rimligt? Känns jobbigt att vara ifrån varandra och det är inte direkt ekonomiskt möjligt för mig att åka till Nigeria fler gånger inom närmsta tiden. Jag har också en son på 8 år sedan innan som vägras pass av sin pappa och det känns inte rätt att lämna honom till släktingar igen för att resa dit. Sedan är jag väldigt rädd för avslag på ansökan om uppehållstillstånd då jag förr i tiden haft negativa upplevelser av just migrationsverket, men det var på grund av att min sambo jag hade för åtta år sedan ljugit om sin identitet och att han redan var här i Sverige när han ansökte. Då fick jag många goda råd från någon här på FL som jobbade på migrationsverket, tyvärr kan jag inte komma ihåg hennes namn här då det gått 8 år men hade varit trevligt om hon fortfarande finns här på FL

Ja detta blev långt och ganska svamligt men jag hoppas ni förstår!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-09 10:06
    Verkligen ingen som vet något?

• Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
  • Elsanna
    cecilin skrev 2015-05-20 19:25:08 följande:

Hej alla!

Idag har vi fått svar!

Jag hade ju kontakt med "handläggaren" som hade hand om vårt mejl för intervju, men samtalet bröts och jag kunde inte nå henne igen så jag gav upp och har inte tänkt något mer på det, detta var ca två veckor sedan. Men igår mejlade hon mig och var orolig över att vi hade bokat biljetter och fått turist visa.. Efter ett par mejl fram och tillbaka då hon frågade om vårt hemresedatum fick jag till slut ett mejl där hon skrev att hon gett min partner uppehållstilltånd! I samma sekund fick även min pojkvän det efterlängtade mejlet om beslut så det verkar vara sant. Fattar ingenting men är så otroligt glad!!! Jag tror inte vi gick före i kön eftersom vi inte sökt förtur..

Såhär har det sett ut för oss:

Ansökt: 14 september 2014, webbansökan
    Mejl om intervju: 6 mars 2015
    Intervju i Bangkok: 16 mars
    Beslut; 20 maj 
    Enhet; okänd (än så länge ska ringa imorgon)

Vi ansökte som nyetablerat par men har nu gått över gränsen till sambo enligt MigV kriterier. Skickade med bilder, olika moment från Facebook, hyreskontrakt (med  mera kommer inte ihåg exakt) i vår ansökan i höstas och på intervjun skickade vi in mitt lägenhetskontrakt i Sverige, mina flygbiljetter till Thailand, våra gemensamma biljetter. Inga fler bilder eftersom de inte krävde det. 

Ville bara dela med mig eftersom jag själv alltid uppskattat att läsa andras historier. Jag hoppas verkligen "proppen" löses upp snabbt som satan så att fler får svar snart. Meddelar enhet då jag vet men tror det är Växjö.

Åhh gud va kul grattis grattis :) Hur fick du reda på vem det var som skicka intervju mejlet ? Va det samma person som tog beslutet ?
  • Naabz
    cecilin skrev 2015-05-20 19:25:08 följande:

Hej alla!

Idag har vi fått svar!

Jag hade ju kontakt med "handläggaren" som hade hand om vårt mejl för intervju, men samtalet bröts och jag kunde inte nå henne igen så jag gav upp och har inte tänkt något mer på det, detta var ca två veckor sedan. Men igår mejlade hon mig och var orolig över att vi hade bokat biljetter och fått turist visa.. Efter ett par mejl fram och tillbaka då hon frågade om vårt hemresedatum fick jag till slut ett mejl där hon skrev att hon gett min partner uppehållstilltånd! I samma sekund fick även min pojkvän det efterlängtade mejlet om beslut så det verkar vara sant. Fattar ingenting men är så otroligt glad!!! Jag tror inte vi gick före i kön eftersom vi inte sökt förtur..

Såhär har det sett ut för oss:

Ansökt: 14 september 2014, webbansökan
    Mejl om intervju: 6 mars 2015
    Intervju i Bangkok: 16 mars
    Beslut; 20 maj 
    Enhet; okänd (än så länge ska ringa imorgon)

Vi ansökte som nyetablerat par men har nu gått över gränsen till sambo enligt MigV kriterier. Skickade med bilder, olika moment från Facebook, hyreskontrakt (med  mera kommer inte ihåg exakt) i vår ansökan i höstas och på intervjun skickade vi in mitt lägenhetskontrakt i Sverige, mina flygbiljetter till Thailand, våra gemensamma biljetter. Inga fler bilder eftersom de inte krävde det. 

Ville bara dela med mig eftersom jag själv alltid uppskattat att läsa andras historier. Jag hoppas verkligen "proppen" löses upp snabbt som satan så att fler får svar snart. Meddelar enhet då jag vet men tror det är Växjö.

Grattis Cecilin

Jag tillhör oxå  Växjö enheten och som jag skrev tidigare så ansökte vi den 30 augusti och fortfarande inte hör nåt från den enheten.
    Varför har det blivit så? Jag har fortfarande inte hört nåt om nån 
    komplettering. Är det här turordning. Vi hade intervju den 3 mars. Är du säker på att din enhet är växjö?
    Just nu så kokar jag så att jag exploderarDemon

Inte för eran skull för det är jag hur glad som helst för men det känns som fett med diskriminering från migrationsverkets sida.
    Ellaaa...du som verkar ha koll här...vad tror du?
  • Naabz
    Naabz skrev 2015-05-21 02:32:05 följande:
    Grattis Cecilin

Jag tillhör oxå  Växjö enheten och som jag skrev tidigare så ansökte vi den 30 augusti och fortfarande inte hör nåt från den enheten.
    Varför har det blivit så? Jag har fortfarande inte hört nåt om nån komplettering. Är det här turordning. Vi hade intervju den 3 mars. Är du säker på att din enhet är växjö?
    Just nu så kokar jag så att jag exploderarDemon
    Inte för eran skull för det är jag hur glad som helst för men det känns som fett med diskriminering från migrationsverkets sida.
    Cecilin jag önskar att jag skulle få kunna använda dig som referens när jag ringer till migrationsverket imorgonGråter
  • Naabz
    Naabz skrev 2015-05-21 02:41:50 följande:
    Cecilin jag önskar att jag skulle få kunna använda dig som referens när jag ringer till migrationsverket imorgonGråter
    du kan mejla mig på nabbe19@hotmail.com
    skulle vara så kul att höra deras förklaring då jag kommer att dela med mig här på forumet...
  • Ellaa
    Naabz skrev 2015-05-21 02:32:05 följande:

Grattis Cecilin

Varför har det blivit så? Jag har fortfarande inte hört nåt om nån komplettering. Är det här turordning. Vi hade intervju den 3 mars. Är du säker på att din enhet är växjö?

Just nu så kokar jag så att jag exploderar

Hej Naabz, förstår din frustration! Jag kan bara säga vad Jag Tror och är inte handläggare eller så MEN jag tror att de vet att det är tryck på de nu - därför så tror jag att redan på intervjun (dvs intervjuaren) på ambassaden får lämna kommentar. Jag tror faktiskt ärenden divideras utifrån datum men också utifrån bevismaterial dvs att de som närmar sig 9 månader, har mycket bevis med hyreskontrakt, bilder och inte nyetablerat är 'lättare' att hantera och besluta. Därav så kan de ta sig minuter för att jobba på dessa 'snabbare mer bevisningsärenden' som förmodligen kommer kunna ge ett bifall utan ytterligare utredning (förutom intervjun som redan är gjord). På detta vis "bockar" de av statistiskt sätt ärende antal (även om det kommer in nya). Därav tror jag att om det INTE är ett nyetablerat förhållande, kanske gifta (men behöver ha bott tillsammans iaf) och vart gifta i några år så sker deras handläggningstid snabbare. Det är ju tydligt igen att ansökningstiden inte följt strikt, utan finns andra faktorer som påverkar handläggningstiden. Hur ser ert ärende ut? Gifta, sambos? Eller har ni haft långdistans? Om du nu vill dela med dig såklart.

Håll mig informerad & lycka till!
  • Ellaa
    Smilla75 skrev 2015-05-20 19:54:51 följande:

Det är riktigt att den sökande alltid blir intervjuad vid nyetablerade anknytningar och nästan alltid vid etablerade (att man bott ihop minst 2 år utomlands). Det gör att alla era ansökningar ryms inom den kategori som har en väntetid på mer än 9 månader.

Det omfördelas ärenden för att hålla väntetiden någorlunda jämn mellan olika enheter. Vissa enheter har vidare avarbetning, vissa har bara E3 osv.

Varje vecka får JO anmälningar från par som har fått vänta länge på beslut. JO tar inte upp dessa ärenden, dvs de ber inte Migrationsverket yttra sig och de ger inte någon kritik. Det måste till något mer än bara lång tid. Senast JO yttrade sig gällde saken att Migrationsverket kritiserades för att prioritera elektroniska ansökningar framför pappersansökningar. Där har verket gjort rättning.

Migrationsverket kan inte påverka handläggningstiden mer än marginellt. Det är regeringen som beslutar hur mycket resurser verket får och också vad de ska användas till, genom regleringsbrevet. Tillståndsärenden prioriteras inte utan det är asylärenden och särskilt ensamkommande barn som lyfts fram som prioriterade ärenden. Det är regeringen som tycker det är OK att ni får vänta länge på att få påbörja ett liv tillsammans.

Hej Smilla75, tusen tack för ditt svar, uppskattas att du tar dig an tiden att besvara utan att ha någon skyldighet.

Vilka faller då under kategorin 4-9 månader? För på hemsidan själv så står det 4-9 månder för de som i stort sett genomgår intervjun. Och nu ser vi också att fler får beslut innan 9 månader. Så hur kan detta vara så vilseledande från praktik till teori? Och tvärtom såklart. Och hur är dessa väntetider tänkta utifrån JO-anmälan och förvaltningslagen?

Sant, vet att JO anmälan i sig inte har någon påverkan i mitt specifika ärende, det står som du säger på deras hemsida att de inte kan gå in och agera eller ha en direkt påverkan hos Migrationsverket (det är ju inte verkets fel den omfördelningen och delegation som har decentraliserats från staten) Men som du säger detta är ett politiskt problem (utan att gå in på politik) så därför är JO anmälan i sig ändå ett bra sätt att göra sig hörd för politikern - och som du säger att senaste JO yttrandet gällde prioritering av elektroniska ansökningar gentemot pappersansökningar och att Verket har gjort en ändring där nu - så det kanske är värt det iaf, ur ett kollektivt sammanhang. Kanske skulle funka att en JO anmälan också berör prioriteringshanteringen dvs klart humanitära skäl är viktiga i specifikt barn men då måste man också ha i åtanke förvaltningslagen - här har man ju inte gjort en bra utredning till detta förslag. Därav kanske JO anmälan skulle hjälpa för att de ser över detta. Tror inte de tycker det är OK men tror snarare att man inte har tänkt igenom bäst möjliga strategi för att hantera denna kris. Där bästa möjliga utfall ska överses för samtliga parter. Igen, hoppas du kan besvara mina frågor i bästa möjliga mån om du kan, har lust och tid. Och tusen tack!
  • Anonym (väntar)

en månad efter intervjun, och fortfarande ingen handläggare.  man blir så less på allt väntande...

• ArthurMouse

Ringde precis MIGV och de har än inte fått in materialet från ambassaden (intervjun var 8e maj)..:/

Han sa även att vi tillhörde Nörrköping men velade inte ge numret dit eftersom att vårat ärende skulle flyttas efter att de fått in allt material från ambassaden. Han jag pratade med lät rätt så besvärad och velade helst inte ge någon info alls.

Men OM vi kommer stanna i Norrköping, vet någon om det är lång väntetid där?

• toufik17

hej jag har pratat med migrationsverket nyss.
    så här ser det ut för våran del.
    10 oktober 2014= Webbansökan
    13 april 2015= Mejl angående intervju
    13 april 2015= Komplettering, passet syntes inte ordentligt som de påstår.
    16 april 2015= Intervju i Sousse (Tunisien)
    fortfarande ingen handläggare.
    enligt migrationsverket så är väntetiden mellan 14 och 18 månader.
    allt eftersom många som söker sig hit till Sverige.

vet inte riktigt hur jag ska göra, ska till min fru 15 juli och åter 18 augusti.
    ska tillbringa en månad med henne.
    hoppas verkligen att vi får beslut innan 18 augusti så att hon kan åter med mig.

förresten grattis till alla som har fått positiva besked.
    Peace.
    //T

• cecilin
    Ellaa skrev 2015-05-21 06:54:29 följande:
    Hej Smilla75, tusen tack för ditt svar, uppskattas att du tar dig an tiden att besvara utan att ha någon skyldighet.

Vilka faller då under kategorin 4-9 månader? För på hemsidan själv så står det 4-9 månder för de som i stort sett genomgår intervjun. Och nu ser vi också att fler får beslut innan 9 månader. Så hur kan detta vara så vilseledande från praktik till teori? Och tvärtom såklart. Och hur är dessa väntetider tänkta utifrån JO-anmälan och förvaltningslagen?

Sant, vet att JO anmälan i sig inte har någon påverkan i mitt specifika ärende, det står som du säger på deras hemsida att de inte kan gå in och agera eller ha en direkt påverkan hos Migrationsverket (det är ju inte verkets fel den omfördelningen och delegation som har decentraliserats från staten) Men som du säger detta är ett politiskt problem (utan att gå in på politik) så därför är JO anmälan i sig ändå ett bra sätt att göra sig hörd för politikern - och som du säger att senaste JO yttrandet gällde prioritering av elektroniska ansökningar gentemot pappersansökningar och att Verket har gjort en ändring där nu - så det kanske är värt det iaf, ur ett kollektivt sammanhang. Kanske skulle funka att en JO anmälan också berör prioriteringshanteringen dvs klart humanitära skäl är viktiga i specifikt barn men då måste man också ha i åtanke förvaltningslagen - här har man ju inte gjort en bra utredning till detta förslag. Därav kanske JO anmälan skulle hjälpa för att de ser över detta. Tror inte de tycker det är OK men tror snarare att man inte har tänkt igenom bäst möjliga strategi för att hantera denna kris. Där bästa möjliga utfall ska överses för samtliga parter. Igen, hoppas du kan besvara mina frågor i bästa möjliga mån om du kan, har lust och tid. Och tusen tack!
    Jag tycker det är helt sanslöst hur man som myndighet kan skriva ut en (ganska) detaljerad information på hemsidan där det tydligt står att intervju räknas inom 4-9 månader, och mitt fall är ju ett tecken på att det är så. Och sen samtidigt höra från en anställd att det inte stämmer, att de inte arbetar så, det är ju helt ofattbart! 

Utan att gå in på politik så har väl problemet med Migv varit liknande i många år, och även om många beslut kommer ovanifrån verkar det vara kaos (information till oss som sökt, personal, ärendehantering osv) och det handlar ju om organisering, ledning, styrning. Jag förstår att med E3-systemet har ärendehanteringen ändrat på mycket men det har inte gjorts på ett bra sätt utan det har skapat kaos och detta påverkar oss som söker! 

Jag fick kontakt med min handläggare för jag hade en specifik fråga som krävde en handläggares svar (turist visa). Fick hennes namn och nummer från växeln. Hon sa att det kommer ta 18 månader för oss innan vi får svar, och hon gav oss alltså beviljat igår så detta visar ju bara på att det är kaos internt och de behöver styra upp allt..

Vi tillhörde SOLNA, både intervjumejl och beslut, så vet inte varför jag alltid hört att vi blev placerade i Växjö men det spelar alltså ingen roll. 

Nabbz, jag förstår din frustration! Tro mig, jag höll på att bli galen när jag läste om ärendet som tog 1,5 månad! Har inga tips heller, fattar själv inte varför vi fick svar igår. Men vi är ju inom samma tidsperiod så något måste ju hända med er ansökan snart! Alla ni som sökt innan oss får gärna hänvisa till vårt ärende. Jag gissar dock på att vi hade tur att det var SAMMA person som tog vårt ärende igen, plus att vi har foton, hyreskontrakt med bådas namn, biljetter osv och har en gemensam hund som ska med till Sverige. Gissar på att vi hade starka bevis och det var ett lätt ärende.

Vi fick inte permanent uppehållstillstånd utan 2 år, vet inte ens om Migv har noterat att vi var uppe i två år men jag är glad ändå.

Saxat från min handläggares mejl: 

"Jag har aldrig hört att man pausar ett ärende utan det ligger i det digitala systemet och inväntar en handläggare som plockar upp det för handläggning och som du mycket riktigt skriver får den sökande inte vara i Sverige när vi fattar beslut."

"
    Vi får inte bevilja tillstånd om hemresan ligger mer än sex månader framåt."

Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid