• Anonym (Jobbigväntan)

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej!
    Min man har ansökt om uppehållstillstånd från sitt hemland (Nigeria) i November-2013. Han har varit på sin intervju nu och jag undrar om någon vet vad som händer nu. Hur lång tid tar det tills jag blir kallad på intervju? Väntetiden enligt hemsidan är 10 månader vid webansökan, alltså kommer det ta 8 månader till, är det rimligt? Känns jobbigt att vara ifrån varandra och det är inte direkt ekonomiskt möjligt för mig att åka till Nigeria fler gånger inom närmsta tiden. Jag har också en son på 8 år sedan innan som vägras pass av sin pappa och det känns inte rätt att lämna honom till släktingar igen för att resa dit. Sedan är jag väldigt rädd för avslag på ansökan om uppehållstillstånd då jag förr i tiden haft negativa upplevelser av just migrationsverket, men det var på grund av att min sambo jag hade för åtta år sedan ljugit om sin identitet och att han redan var här i Sverige när han ansökte. Då fick jag många goda råd från någon här på FL som jobbade på migrationsverket, tyvärr kan jag inte komma ihåg hennes namn här då det gått 8 år men hade varit trevligt om hon fortfarande finns här på FL

Ja detta blev långt och ganska svamligt men jag hoppas ni förstår!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-09 10:06
    Verkligen ingen som vet något?

• Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
  • Migränverket

Är det inte uppenbart att MiV har efterkonstruerat "handläggningstiderna" efter utlänningslagen? Tror ni kanske att det är en slump att 9 månader anges som en gräns nu när allt ska köras i E3-systemet. Nej det hela är bara för att intala JO att allt är på rätt väg samt lura oss om "vidare utredning". Handläggningstiden är nu minst 14-18 månader (<90%) då man slagit i hop alla ansökninrnga. Sannolikt 17-21 månader då det stått still 3 månader i övergången till nya systemet. Plus att asylärendena har ökat något. Så upp till 24 månader kan det allt ta.

• Naabz

Har precis pratat med växjö enheten. Pratade med en grinig herre som lät hur arrogant som helst. Uppgav mitt ärendenummer och han sa att han ser att det inte är fattat nån beslut i ärendet än och där efter så ville han lägga på. Jag började fråga igen om hur andra andra ärenden som sökt efter mig redan har kunnat få beslut och han svarade att olika ärenden kan ta olika lång tid beronde ifall det fattas nåt eller behöver kompletteras. Jag frågade igen hur det kunde komma sig för jag skulle kunna förstå ifall nån har tagit tag i mitt ärende och sen ser att det behöver kompletteras att det kan ta längre tid och då gå vidare med andra ärenden...då skulle jag verkligen kunna förstå...inte bara när man hoppar över och tar tag i ärenden som sökt efter oss, när alla söker då får man ett ärendeenummuer och det borde väl (i min värld) även vara ett turleds nummer där man ser i vilken ordnig ärenden droppar in. Då började han igen med att det kan vara barn eller sjukdom fast då sa jag till att det är inte det jag pratar om...utan helt (vanliga) ärenden....
    Samtalet slutade med att han svarade med att...ja..ibland så kan det bli så...att de inte går i nån strikt ordning och att han även kunde se att vårt ärende inte ligger nära till för nåt belsutRynkar på näsan

Jag och min fru träffades för två år sen och vi gifte oss i oktober förra året.

• Smilla75

I E3 tar handläggaren äldsta ärendet, om det tillhör rät kategori (t.ex anknytning för sig och arbetstillstånd för sig). Så länge man ligger kvar i E3 följs turordningssystemet fram tills att en handläggare plockat ärendet. Därefter kan tiden variera något.

Problemet är för ärenden som sorterats ut från E3 och ligger på en viss enhet. Dessa ärenden tenderar att bli gamla. De kan inte heller tas i turordning eftersom t.ex Malmö ha färre sådana ärenden än Boden eller motsvarande.

Hur dålig infon än är på hemsidan så är det inte så att handläggningstiderna ökat på totalen Det finns ärenden som väntat mer än 18 månader men de är inte så många.

• Jonhos

Naabz, tråkigt att höra, jag ligger själv i Växjö. Har gått en månad sedan intervju nu.

En sak dock, ärendenumren är helt random. Liksom många andra (antar jag) har jag surfat runt och försökt hitta all information man kan, jag började söka på nummer på måfå på migrationsverkets hemsida - tänkte man kunde hitta någon som fått beslut snabbt, eller någon av dessa som säger sig ha fått svar på 2 månader eller så. Märkte dock snabbt att det inte finns någon nummerordning.

T.ex säg att
    50689214 ansökte 1 augusti, inget resultat
    50689215 ansökte 1 augusti, inget resultat
    50689216 ansökte 15 juli, inget resultat.

Det finns ingen ordning i systemet. Det finns vissa som fått svar inom 30 dagar, men jag antar att dessa är ansökningar om förlängning, vilka måste vara klara inom 30 dagar i och med att rutan för att ansöka den är den sista månaden innan UT:t går ut. I vilket fall, det finns ett mönster att högre nummer = senare ansökan, men sen hoppar andra in överallt, och som sagt olika sorters ansökningar också. Verkar som om när ett ärende är avslutat öppnas ett nummer och en senare ansökning övertar sagt nummer. Det verkar nästan så iaf.

• Ellaa
    Naabz skrev 2015-05-21 12:17:13 följande:

Har precis pratat med växjö enheten. Pratade med en grinig herre som lät hur arrogant som helst. Uppgav mitt ärendenummer och han sa att han ser att det inte är fattat nån beslut i ärendet än och där efter så ville han lägga på. Jag började fråga igen om hur andra andra ärenden som sökt efter mig redan har kunnat få beslut och han svarade att olika ärenden kan ta olika lång tid beronde ifall det fattas nåt eller behöver kompletteras. Jag frågade igen hur det kunde komma sig för jag skulle kunna förstå ifall nån har tagit tag i mitt ärende och sen ser att det behöver kompletteras att det kan ta längre tid och då gå vidare med andra ärenden...då skulle jag verkligen kunna förstå...inte bara när man hoppar över och tar tag i ärenden som sökt efter oss, när alla söker då får man ett ärendeenummuer och det borde väl (i min värld) även vara ett turleds nummer där man ser i vilken ordnig ärenden droppar in. Då började han igen med att det kan vara barn eller sjukdom fast då sa jag till att det är inte det jag pratar om...utan helt (vanliga) ärenden....

Samtalet slutade med att han svarade med att...ja..ibland så kan det bli så...att de inte går i nån strikt ordning och att han även kunde se att vårt ärende inte ligger nära till för nåt belsut

Jag och min fru träffades för två år sen och vi gifte oss i oktober förra året.

Vet att det är svårt men försök att inte ta det de säger helhjärtat, de säger olika hela tiden. Men en sak du borde sagt, hur kan du se och dra slutsatsen att mitt ärende inte ligger till för nät beslut? När detta är "omöjligt" att se då ärenden är i ett system där "vem som helst kan öppna det" - hur går detta ihop? Sa du inget tillbaka då?

Till mig sa tjejen i Växjö att 9 månader är väntetiden. Därför har jag slutat ringa - finns inget vettigt att hämta från tfnsamtalen längre för att allt kan hända.
  • Donna90
    Smilla75 skrev 2015-05-21 13:08:33 följande:

I E3 tar handläggaren äldsta ärendet, om det tillhör rät kategori (t.ex anknytning för sig och arbetstillstånd för sig). Så länge man ligger kvar i E3 följs turordningssystemet fram tills att en handläggare plockat ärendet. Därefter kan tiden variera något.

Problemet är för ärenden som sorterats ut från E3 och ligger på en viss enhet. Dessa ärenden tenderar att bli gamla. De kan inte heller tas i turordning eftersom t.ex Malmö ha färre sådana ärenden än Boden eller motsvarande.

Hur dålig infon än är på hemsidan så är det inte så att handläggningstiderna ökat på totalen Det finns ärenden som väntat mer än 18 månader men de är inte så många.

Det är väldigt snällt av dig att du ger oss mer info här, det uppskattas verkligen! Min fråga är hur det ser ut för pappersansökningarna som gjorts, hur man går tillväga med dem, för de finns ju inte i något system. Nu sägs det ju att man slagit ihop allt så alla finns digitalt. Gäller det även ansökningar från okt 2014 som mitt ärende är ifrån, eller endast de nya ansökningarna? Undrar även om vi endast kan få handläggare i Sundsvall där vårt ärende finns eller kan vårt också "öppnas" av vem som helst?

• Donna90
    cecilin skrev 2015-05-20 19:25:08 följande:

Hej alla!

Idag har vi fått svar!

Jag hade ju kontakt med "handläggaren" som hade hand om vårt mejl för intervju, men samtalet bröts och jag kunde inte nå henne igen så jag gav upp och har inte tänkt något mer på det, detta var ca två veckor sedan. Men igår mejlade hon mig och var orolig över att vi hade bokat biljetter och fått turist visa.. Efter ett par mejl fram och tillbaka då hon frågade om vårt hemresedatum fick jag till slut ett mejl där hon skrev att hon gett min partner uppehållstilltånd! I samma sekund fick även min pojkvän det efterlängtade mejlet om beslut så det verkar vara sant. Fattar ingenting men är så otroligt glad!!! Jag tror inte vi gick före i kön eftersom vi inte sökt förtur..

Såhär har det sett ut för oss:

Ansökt: 14 september 2014, webbansökan
    Mejl om intervju: 6 mars 2015
    Intervju i Bangkok: 16 mars
    Beslut; 20 maj 
    Enhet; okänd (än så länge ska ringa imorgon)

Vi ansökte som nyetablerat par men har nu gått över gränsen till sambo enligt MigV kriterier. Skickade med bilder, olika moment från Facebook, hyreskontrakt (med  mera kommer inte ihåg exakt) i vår ansökan i höstas och på intervjun skickade vi in mitt lägenhetskontrakt i Sverige, mina flygbiljetter till Thailand, våra gemensamma biljetter. Inga fler bilder eftersom de inte krävde det. 

Ville bara dela med mig eftersom jag själv alltid uppskattat att läsa andras historier. Jag hoppas verkligen "proppen" löses upp snabbt som satan så att fler får svar snart. Meddelar enhet då jag vet men tror det är Växjö.

Åh vad kul cecilin! Vilken lättnad det måste vara, STORT grattis till er! Hoppas det går fort för oss andra också :)

Det verkar som att många från aug-sep nu får beslut, men än så länge ingen med pappersansökan från den perioden, eller har jag fel?
  • Donna90
    Ellaa skrev 2015-05-21 14:53:06 följande:
    Vet att det är svårt men försök att inte ta det de säger helhjärtat, de säger olika hela tiden. Men en sak du borde sagt, hur kan du se och dra slutsatsen att mitt ärende inte ligger till för nät beslut? När detta är "omöjligt" att se då ärenden är i ett system där "vem som helst kan öppna det" - hur går detta ihop? Sa du inget tillbaka då?

Till mig sa tjejen i Växjö att 9 månader är väntetiden. Därför har jag slutat ringa - finns inget vettigt att hämta från tfnsamtalen längre för att allt kan hända.
    Precis som du säger Ellaa, så känner man nu att det inte är någon ide att ringa då man får olika svar varje gång. Tycker även att de hr börjat bli otrevliga, sist jag talade med kundtjänst lät hon rätt besvärad över att jag ringde och sa även följande: Har inte jag redan pratat med dig för någon vecka sen? Trots att det inte gällde samma frågor, så man vill knappt ringa längre.
    Vad gäller hemsidan är ska de ha ett möte inom 2 veckor och diskutera omarbetningen av informationen då många klagomål inkommit. Bl. a. sa de se över ordvalen och försöka förklara mer ingående vad intervallerna innebär. Så en uppdatering av sidan lär ske inom kort. Mailade oh klagade och fick till slut mail tillbaka från huvudansvarig för webben och även hennes nr som jag snabbt ringde till, därav fått den info.
  • Agressor8
    så här ser det ut för våran del.

7 Januari 2015 = Webbansökan

20 Maj 09:48 2015= Komplettering (Dem ville ha foton på mig och min fru vid olika sammanhang)
    20 Maj 09:52 2015= Mejl angående intervju.
    2 Juli 2015= Intervju i Rabat (Marocko)
  • Baban
    Agressor8 skrev (null) följande:

så här ser det ut för våran del.

7 Januari 2015 = Webbansökan
    20 Maj 09:48 2015= Komplettering (Dem ville ha foton på mig och min fru vid olika sammanhang)
    20 Maj 09:52 2015= Mejl angående intervju.
    2 Juli 2015= Intervju i Rabat (Marocko)

Grattis grattis Agressor8

Hoppas allt går så fort.
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid