• Anonym (Jobbigväntan)

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej!
    Min man har ansökt om uppehållstillstånd från sitt hemland (Nigeria) i November-2013. Han har varit på sin intervju nu och jag undrar om någon vet vad som händer nu. Hur lång tid tar det tills jag blir kallad på intervju? Väntetiden enligt hemsidan är 10 månader vid webansökan, alltså kommer det ta 8 månader till, är det rimligt? Känns jobbigt att vara ifrån varandra och det är inte direkt ekonomiskt möjligt för mig att åka till Nigeria fler gånger inom närmsta tiden. Jag har också en son på 8 år sedan innan som vägras pass av sin pappa och det känns inte rätt att lämna honom till släktingar igen för att resa dit. Sedan är jag väldigt rädd för avslag på ansökan om uppehållstillstånd då jag förr i tiden haft negativa upplevelser av just migrationsverket, men det var på grund av att min sambo jag hade för åtta år sedan ljugit om sin identitet och att han redan var här i Sverige när han ansökte. Då fick jag många goda råd från någon här på FL som jobbade på migrationsverket, tyvärr kan jag inte komma ihåg hennes namn här då det gått 8 år men hade varit trevligt om hon fortfarande finns här på FL

Ja detta blev långt och ganska svamligt men jag hoppas ni förstår!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-09 10:06
    Verkligen ingen som vet något?

• Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
  • snowie
    Sökt: 2015-01-06 (webansökan)
    Land: Filippinerna.
    Frågeformulär: 2015-01-06
    Enhet: Sundsvall
    Komplettering e-mail: 2015-05-19  - 15.20 (Efterfrågan av ID / Pass av sökande.)
    Intervju e-mail: 2015-05-19  - 15:50 (direkt efter att kompletteringen var gjord)
    Intervju: 
    2015-06-23 (Bangkok, Thailand)
  • cecilin

Har missat: tack för alla gratis! Jag hoppas och önskar innerligt att ni alla får svar snart. 

• sjömannen
    Jonhos skrev 2015-05-21 13:15:09 följande:

Naabz, tråkigt att höra, jag ligger själv i Växjö. Har gått en månad sedan intervju nu.

En sak dock, ärendenumren är helt random. Liksom många andra (antar jag) har jag surfat runt och försökt hitta all information man kan, jag började söka på nummer på måfå på migrationsverkets hemsida - tänkte man kunde hitta någon som fått beslut snabbt, eller någon av dessa som säger sig ha fått svar på 2 månader eller så. Märkte dock snabbt att det inte finns någon nummerordning.

T.ex säg att
    50689214 ansökte 1 augusti, inget resultat
    50689215 ansökte 1 augusti, inget resultat
    50689216 ansökte 15 juli, inget resultat.

Det finns ingen ordning i systemet. Det finns vissa som fått svar inom 30 dagar, men jag antar att dessa är ansökningar om förlängning, vilka måste vara klara inom 30 dagar i och med att rutan för att ansöka den är den sista månaden innan UT:t går ut. I vilket fall, det finns ett mönster att högre nummer = senare ansökan, men sen hoppar andra in överallt, och som sagt olika sorters ansökningar också. Verkar som om när ett ärende är avslutat öppnas ett nummer och en senare ansökning övertar sagt nummer. Det verkar nästan så iaf.

Hej.
    Då skall du få lite mera av mig "att bita i". Jag har själv gjort en sporadisk undersökning och plockat ut 100 olika ärenden ur deras register. Kolla och begrunda. Sedan kan man undra...
    Ärende  9111231, 10000001 och 50037988.
  • Smilla75
    Donna90 skrev 2015-05-21 14:57:39 följande:
    Det är väldigt snällt av dig att du ger oss mer info här, det uppskattas verkligen! Min fråga är hur det ser ut för pappersansökningarna som gjorts, hur man går tillväga med dem, för de finns ju inte i något system. Nu sägs det ju att man slagit ihop allt så alla finns digitalt. Gäller det även ansökningar från okt 2014 som mitt ärende är ifrån, eller endast de nya ansökningarna? Undrar även om vi endast kan få handläggare i Sundsvall där vårt ärende finns eller kan vårt också "öppnas" av vem som helst?
    En gång papper - alltid papper. De har inte digitaliserats. Pappersansökningar får dock inte missgynnas jämte elektroniska. De är utlagda på olika enheter. Din kan bara hanteras av Sundsvall, sedan kan det ju hända att man skickar ärenden vid avarbetning osv men räkna med Sundsvall.
  • Jonhos2

"Hej.
    Då skall du få lite mera av mig "att bita i". Jag har själv gjort en sporadisk undersökning och plockat ut 100 olika ärenden ur deras register. Kolla och begrunda. Sedan kan man undra...
    Ärende  9111231, 10000001 och 50037988."

Jag vet inte om du försöker utmana mig på något sätt eller så, men jag är på din sida. Jag ville uttrycka att systemet är ologiskt. Vad det gäller fallen du uppgav antar jag, som jag nämnde innnan att 50037988 var en ansökan om förnyelse. Dessa skulle (åtminstone fram till ett par månader sedan) vara avklarade inom 30 dagar. De kunde dessutom bara ansökas de sista 30 dagarna innan personens UT gick ut, därav vissa som fått svar inom 30 dagar. Nu verkar det som om de har ändrat detta till 3 månader dock. Jag kan ha fel, men det är så jag resonerar i.o.m. att det innan var 30 dagars svarstid på dessa fall.

Vad det gäller de 2 första.... jag kan bara hoppas på att dessa blev avbruta av någon anledning och inte tagits bort från systemet. En ansökan från 1996 är bara löjligt.

Som sagt, jag försvarar inte migverket, jag bara konstaterar trenderna jag sett.

• Naabz
    Smilla75 skrev 2015-05-21 13:08:33 följande:

I E3 tar handläggaren äldsta ärendet, om det tillhör rät kategori (t.ex anknytning för sig och arbetstillstånd för sig). Så länge man ligger kvar i E3 följs turordningssystemet fram tills att en handläggare plockat ärendet. Därefter kan tiden variera något.

Problemet är för ärenden som sorterats ut från E3 och ligger på en viss enhet. Dessa ärenden tenderar att bli gamla. De kan inte heller tas i turordning eftersom t.ex Malmö ha färre sådana ärenden än Boden eller motsvarande.

Hur dålig infon än är på hemsidan så är det inte så att handläggningstiderna ökat på totalen Det finns ärenden som väntat mer än 18 månader men de är inte så många.

Hej Smilla
    Som du kunde läsa tidigare så ringde jag växjö enheten igår. Det är nåt jag inte fattar.. Cecilin sökte efter mig och har fått beslut. Jag frågade mannen på växjö enheten varför och hur kunde det gå till. Han svarade mig då att inga fall ser lika ut och alla fall är helt olika. Jag ser inga skillnader på mitt fall och Cecilins fall. Endast två människor, kärlek och inga barn eller sjukdomar. Så det är rätt så lika fall, men mannen på enheten sa att att det kan finnas komplicerade fall som kan ta mycket längre tid...
    Då frågar jag mig själv....hur bedömer de mitt fall när de inte ens har tagit tag i det och genast hoppar på ansökningar som är gjorda efter mitt....hur kan de veta om mitt fall är komplicerat eller inte? Känns väldigt märkligt tycker jag.

Hej Ella
    När mannen där på enheten sa till mig att han genast kunde se att vårt fall inte va aktuellt alls i närmsta framtiden så va det efter ca 15 minuters frågande och bollande med ord med honom och det va på slutet som han sa så till mig och när han sa det så gick luften helt ut ur mig....fann inga ord mer att kontra med. Kände direkt att de kan ju göra hur som helst med oss alla här...tyvärr. Har aldrig nånsin känt mig så maktlös och utlämnad till nåt som till det här.

Hej Jonhos och Sjömannen
    Trodde det bara va jag som va så galen som satt i system och söka i olika ärendenummerSkrattande
    Fast jag sökte "bara" på ärenden -10 och +10 från mitt och jag upptäckte oxå ganska korta ärende med bara några dagar kvar till beslut till ärenden som är rätt så nära till mitt och väntar fortfarande på beslut. De med korta hanteringstider kan ju handla om vad som helst så det är rätt dumt att plåga sig själv med sånt.

Och till er alla underbara här på tråden...de negativa som de positiva så vet jag inte hur jag hade klarat mig utan er. Det här är som en livlina för mig och jag vill verkligen tacka er alla Glad
  • Elaaunna
    Naabz skrev 2015-05-22 00:19:13 följande:

Hej Smilla

Som du kunde läsa tidigare så ringde jag växjö enheten igår. Det är nåt jag inte fattar.. Cecilin sökte efter mig och har fått beslut. Jag frågade mannen på växjö enheten varför och hur kunde det gå till. Han svarade mig då att inga fall ser lika ut och alla fall är helt olika. Jag ser inga skillnader på mitt fall och Cecilins fall. Endast två människor, kärlek och inga barn eller sjukdomar. Så det är rätt så lika fall, men mannen på enheten sa att att det kan finnas komplicerade fall som kan ta mycket längre tid...

Då frågar jag mig själv....hur bedömer de mitt fall när de inte ens har tagit tag i det och genast hoppar på ansökningar som är gjorda efter mitt....hur kan de veta om mitt fall är komplicerat eller inte? Känns väldigt märkligt tycker jag.

Hej Ella

När mannen där på enheten sa till mig att han genast kunde se att vårt fall inte va aktuellt alls i närmsta framtiden så va det efter ca 15 minuters frågande och bollande med ord med honom och det va på slutet som han sa så till mig och när han sa det så gick luften helt ut ur mig....fann inga ord mer att kontra med. Kände direkt att de kan ju göra hur som helst med oss alla här...tyvärr. Har aldrig nånsin känt mig så maktlös och utlämnad till nåt som till det här.

Hej Jonhos och Sjömannen

Trodde det bara va jag som va så galen som satt i system och söka i olika ärendenummer

Fast jag sökte "bara" på ärenden -10 och +10 från mitt och jag upptäckte oxå ganska korta ärende med bara några dagar kvar till beslut till ärenden som är rätt så nära till mitt och väntar fortfarande på beslut. De med korta hanteringstider kan ju handla om vad som helst så det är rätt dumt att plåga sig själv med sånt.

Och till er alla underbara här på tråden...de negativa som de positiva så vet jag inte hur jag hade klarat mig utan er. Det här är som en livlina för mig och jag vill verkligen tacka er alla 

Vilka fina ord!

Detsamma!

Vist är det lättare när man har någon att dela något som detta! Mycket riktigt att man känner sig maktlös och utlämnad!

Jag har märkt att jag har förändrats (min personlighet) under denna process så att säga! Det är inte bra!

Jag ser på människor med andra ögon!

Det är bara här, med er, som jag känner samhörighet! Det vill jag också tacka för!

Så snälla och fina ni er allihopa!

Kram
  • Hej1234567

Hej alla! Skickade in ansökan 2015 januari och fick mail för några dagar sedan om att tjejen ska boka tid för intervju hos ambassaden i sitt land. Tänkte bara fråga er hur den processen ser ut (inte bokat än). Går ju in på länken man får och vad gör jag sedan? För vad jag kan se så står det inte någonstans vilka datum som är "lediga". Kan i princip trycka på vilket datum som helst, även morgondagens datum, och trycka på spara. Är det när man trycker på "spara" som man får veta om det datumet går bra eller hur funkar det? Får man någon form av belräftelse via mail? ...Och till er som tar med foton etc. på intervjun, gör ni detta på egen hand eller för att ni har blivit ombedda? Mvh

• ArthurMouse

Hej! När min partner skulle på intervju så ringde de från ambassaden (konsulat i vårt fall)och förklarade åt honom vad som var viktigt att ta med sig, de velade att han skulle ta med sig pass(även kopia på mitt),massa foton från resor vi gjort tillsammans,mina flygbiljetter samt hans biljetter, chatthistorik (dock så hade jag bytt till ny mobil och efter det har vi endast använt oss av FaceTime, men det var ingen fara när han förklarade det!). Även alla stämplar i passet från in och ut resor. ge så mycket "bevis" som möjligt. Min partner ringde förresten till ambassaden och bokade möte, sedan ringde de upp honom och berättade att han skulle på möte på ett konsulat då hans stad ligger flera timmar från ambassaden :)

Hej1234567 skrev 2015-05-22 03:01:02 följande:

Hej alla! Skickade in ansökan 2015 januari och fick mail för några dagar sedan om att tjejen ska boka tid för intervju hos ambassaden i sitt land. Tänkte bara fråga er hur den processen ser ut (inte bokat än). Går ju in på länken man får och vad gör jag sedan? För vad jag kan se så står det inte någonstans vilka datum som är "lediga". Kan i princip trycka på vilket datum som helst, även morgondagens datum, och trycka på spara. Är det när man trycker på "spara" som man får veta om det datumet går bra eller hur funkar det? Får man någon form av belräftelse via mail? ...Och till er som tar med foton etc. på intervjun, gör ni detta på egen hand eller för att ni har blivit ombedda? Mvh

• Elsanna

Hej man ska kontakta den svenska ambassaden i det land som intervjun ska vara. Då får man en tid. Det är nog bäst att du ringer ambassaden och pratar med

dom. Bilder ska du ta med dig.

Min kille tog med sig ungefär 70

bilder på oss hon tittade på alla men tog med bara 4 som hon skickade vidare till migrationsverket i Sverige. Hon var även snabb redan efter 10

min skickade hon in allt till migrationsverket. Har varit i kontakt med migrationsverket i växjö ang väntetid och hon sa att högst 4 månader tar det efter intervjun och om det inte behövs mer komplettering.
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid