• Anonym (Jobbigväntan)

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej!
    Min man har ansökt om uppehållstillstånd från sitt hemland (Nigeria) i November-2013. Han har varit på sin intervju nu och jag undrar om någon vet vad som händer nu. Hur lång tid tar det tills jag blir kallad på intervju? Väntetiden enligt hemsidan är 10 månader vid webansökan, alltså kommer det ta 8 månader till, är det rimligt? Känns jobbigt att vara ifrån varandra och det är inte direkt ekonomiskt möjligt för mig att åka till Nigeria fler gånger inom närmsta tiden. Jag har också en son på 8 år sedan innan som vägras pass av sin pappa och det känns inte rätt att lämna honom till släktingar igen för att resa dit. Sedan är jag väldigt rädd för avslag på ansökan om uppehållstillstånd då jag förr i tiden haft negativa upplevelser av just migrationsverket, men det var på grund av att min sambo jag hade för åtta år sedan ljugit om sin identitet och att han redan var här i Sverige när han ansökte. Då fick jag många goda råd från någon här på FL som jobbade på migrationsverket, tyvärr kan jag inte komma ihåg hennes namn här då det gått 8 år men hade varit trevligt om hon fortfarande finns här på FL

Ja detta blev långt och ganska svamligt men jag hoppas ni förstår!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-09 10:06
    Verkligen ingen som vet något?

• Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
  • Ellaa
    JamJam skrev 2015-06-03 16:25:16 följande:

Hej Ellaa, jag pratade med ambassaden igår och då sa dem till mig att när det gäller beslut för visum <90 så tar de själva beslutet och det tar då ca 10-15 arbetsdagar. För visum >90 så tar det dock minst 2 månader och då är migrationsverket med i spelet. Så fick jag det förklarat. Men man vet ju aldrig.....

JamJam du har förmodligen rätt.... Men som du säger med DE så vet man ALDRIG! Det är förjävligt att bli satt i den här situationen utan alternativ pga de. Snälla ett beslut måste ske den här veckan bland en av oss åtminstone!
  • Anonym (Babylon)

hej alla

Jag har en fråga till nån som gjorde intervju,

Är ambassaden ska ta alla original dokument som hyreskontrakt, flygbiljetter och likadant? Eller dem bara kolla på originalen och behåller inte originalen eller ambassaden ska bara ta kopiera och bild ?

Tack för svar.

• Joana
    Anonym (Babylon) skrev 2015-06-03 23:24:53 följande:

hej alla

Jag har en fråga till nån som gjorde intervju,

Är ambassaden ska ta alla original dokument som hyreskontrakt, flygbiljetter och likadant? Eller dem bara kolla på originalen och behåller inte originalen eller ambassaden ska bara ta kopiera och bild ?

Tack för svar.

De behåller inga orginaler utan tar kopia på plats o ger tillbaka sakerna :)
  • Anonym (Babylon)
    Joana skrev 2015-06-03 23:37:51 följande:

De behåller inga orginaler utan tar kopia på plats o ger tillbaka sakerna :)

Hej joana

Ska vi inte ta med oss kopia eller översättnings dokument till ambassaden ?
  • Elaaunna
    Anonym (Trött) skrev 2015-06-03 12:33:08 följande:

Någon gammal asyl i bakgrunden som de kan ha hakat upp sig på? Förklarade de varför ni fick avslag? :(

Nej, ingen gammal asyl i bakgrunden! Ja det gjorde de, och det var några datum som min sambo uppgav på sin intervju som inte stämde med de som jag sa på min intervju!

Han var stressad då för att intervju gjordes i en korridor med mycket folk bakom och omkring honom vid tillfälle! Felet han uppgav eller missförstånd mellan honom och intervjuare var datum på när vi besökte varandra, det handlar om tiden som sträcker sig under 4 år!!
  • Elaaunna
    Anonym (Trött) skrev 2015-06-03 12:40:18 följande:

Läste jag förresten rätt att det är 3e gången ni får avslag?

2 avslag men stor chans till den tredje

Skitverket Växjö avslag

Migrationsdomstolen Malmö avslag pga det jag skrev ovan, fans annat skit som skitverket blev rattad av Mig-domstolen (ET ex, idioten S.Karlsson handläggare tror att min sambo bor med sin fd när han är i hemlandet) det tyckte Migrationsdomstolen att det är rena spekulationer från Migverkets sida!

Förbereder överklagan till Kammarrätten i Stockholm!

Som sagt stor chans till tredje avslag!

Vet inte vad jag ska/kan göra?

Funderar på att anlita en advokat... Känner att mitt huvud sprängs ....känner mig hopplös och nere!
  • Elaaunna
    Ellaa skrev 2015-06-03 16:05:16 följande:

VA!? Elaaunna fick ni avslag igen från Migrationsdomstolen!?!??! På vilka grunder den här gången... Då jag antar att ni skickade in mer bevis under er överklagan?

Är enda motiveringen att han var asylsökande innan eller? Stannade han i landet olagligt efter avslag eller? Varför straffar de han SÅHÄR mycket!!!! Vad för bevis skickade du in? Det här är sanslöst. 

Hoppas ni vinner i Kammarrätten - Migrationsdomstolen stödjer väl alla beslut som Migrationsverket tar, hoppas Kammarrätten har lite mer objektiv syn på detta med tidigare asylansökan.

Jag beklagar verkligen, ni kämpar så hårt och ger inte upp! Önskar er det bästa!

Nej han var aldrig asylsökande. De bevis som vi skickade till Migrationsdomstolen (som Mig verket ville inte ha) många fotona, sms-chatt biljetter och pass stämplar tyder på att jag och min sambo har kontinuerlig kontakt och det var ok enligt de, men kvar är de några fel sagda eller missförstådda datum under hans intervju, för min och min sambos besök till varandra!

Det handlar om tiden som sträcker sig under 4 år!

Och nej han var inte i landet när han fick avslag från Mig-verket!

Han är här just nu på sina 90 viseringsfria dagar, 25 dagar kvar och sedan tillbaka till hemlandet! Ett rent helvete kan man säga!

Tack för din stöd Ella!

Snäll du är verkligen!

Önskar dig allt det bästa too!
  • Ellaa
    Elaaunna skrev 2015-06-04 01:35:43 följande:

2 avslag men stor chans till den tredje

Skitverket Växjö avslag

Migrationsdomstolen Malmö avslag pga det jag skrev ovan, fans annat skit som skitverket blev rattad av Mig-domstolen (ET ex, idioten S.Karlsson handläggare tror att min sambo bor med sin fd när han är i hemlandet) det tyckte Migrationsdomstolen att det är rena spekulationer från Migverkets sida!

Förbereder överklagan till Kammarrätten i Stockholm!

Som sagt stor chans till tredje avslag!

Vet inte vad jag ska/kan göra?

Funderar på att anlita en advokat... Känner att mitt huvud sprängs ....känner mig hopplös och nere!

fan vad ledsen jag blir för eran skulle Elaaunna!!!!! Det här är sinnessjukt... Var det ett datum som var fel eller flera? Varför tror de att han bor med sitt ex? Inget man säger kommee hjälpa men ta ett djupt andetag! Tycker du ska anlita advokat, du har kämpat så länge ge inte upp, du behöver avlasta dig och låta någon med den juridiska kunskapen fixa resten och hjälpa Er. Låt de inte ta ner Er! Jag vet inte vad jag skulle göra om samma sak hände mig har också Växjö .:( Jag skickar alla mina tankar och kramar till Er båda!!!!!! Håll oss uppdaterade kommer följa ert ärende in i det sista!!
  • Elaaunna
    Ellaa skrev 2015-06-04 02:02:27 följande:

fan vad ledsen jag blir för eran skulle Elaaunna!!!!! Det här är sinnessjukt... Var det ett datum som var fel eller flera? Varför tror de att han bor med sitt ex? Inget man säger kommee hjälpa men ta ett djupt andetag! Tycker du ska anlita advokat, du har kämpat så länge ge inte upp, du behöver avlasta dig och låta någon med den juridiska kunskapen fixa resten och hjälpa Er. Låt de inte ta ner Er! Jag vet inte vad jag skulle göra om samma sak hände mig har också Växjö .:( Jag skickar alla mina tankar och kramar till Er båda!!!!!! Håll oss uppdaterade kommer följa ert ärende in i det sista!!

Fattar du Ellaa hur dina ord värmer!? Vet du att du är klok också?

Jag tror att du vet det!

Det är just det jag behövde höra... Att ta någon som ska ta över och avlasta mig för jag känner att jag orkar inte mer! Att kämpa för oss två orkar jag, men just nu efter alla avslag, när jag vet inte vad kan jag göra mer och hur gå vidare behöver jag nog avlastning!

Mitt i allting har jag min yngste som tar studenten 11/6, det är alltså mycket samtidigt!

Men nu är det bestämt imorgon ska jag få tag i en advokat och se vad hen säger!

Stooooort KRAM till dig Ella! Och tack!
  • elin79
    JamJam skrev 2015-06-03 14:14:28 följande:

Hej JunkYard,

här är ett svar som jag fick av en handläggare avseende förtur:"Som du säkert redan vet sedan tidigare kan man få förtur om man är gravid, mycket sjuk eller om den sökande är barn till referentpersonen och snart fyllda 18 år. "

Men som du själv skriver så följer de ju inte riktigt det som står i regelboken så..... det blir lite av en tolkningsfråga.

Det där med förtur angående graviditet stämmer. Vi fick omgående förtur beviljat. Inget tjafs om den saken.
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid