• Anonym (Jobbigväntan)

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej!
    Min man har ansökt om uppehållstillstånd från sitt hemland (Nigeria) i November-2013. Han har varit på sin intervju nu och jag undrar om någon vet vad som händer nu. Hur lång tid tar det tills jag blir kallad på intervju? Väntetiden enligt hemsidan är 10 månader vid webansökan, alltså kommer det ta 8 månader till, är det rimligt? Känns jobbigt att vara ifrån varandra och det är inte direkt ekonomiskt möjligt för mig att åka till Nigeria fler gånger inom närmsta tiden. Jag har också en son på 8 år sedan innan som vägras pass av sin pappa och det känns inte rätt att lämna honom till släktingar igen för att resa dit. Sedan är jag väldigt rädd för avslag på ansökan om uppehållstillstånd då jag förr i tiden haft negativa upplevelser av just migrationsverket, men det var på grund av att min sambo jag hade för åtta år sedan ljugit om sin identitet och att han redan var här i Sverige när han ansökte. Då fick jag många goda råd från någon här på FL som jobbade på migrationsverket, tyvärr kan jag inte komma ihåg hennes namn här då det gått 8 år men hade varit trevligt om hon fortfarande finns här på FL

Ja detta blev långt och ganska svamligt men jag hoppas ni förstår!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-09 10:06
    Verkligen ingen som vet något?

• Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
  • Ellaa
    jessib skrev 2015-06-03 15:17:25 följande:

9 månader för oss idag också.
    Så de bryter mot 9 månaders regeln utan att ens öppna vårt ärende efter intervjun...
    Känns inte alls kul. Förut öppnade de ju ärendet högst 1 månad efter intervju :(

Helt jävla krasst, på ren svenska! Har du gjort JO-anmälan idag?
    Testa och ring imorgon och se vad de säger, har hopp om att du får höra något denna veckan eller nästa Jessib! Håller tummarna!

det verkligen SUGER att vakna, komma in på sidan och inte se ett enda beslut den här veckan, hittills!
  • Ellaa
    Elaaunna skrev 2015-06-03 01:08:19 följande:

22 mars 2014 - Ansökan

4 juni 2014 intervju min sambo

10 december 2014 intervju jag(ref.pers) Växjö

19 januari 2015 avslag, enhet Växjö

10 februari 2015 överklagan Mig-domstol Malmö

2 juni 2015 avslag :(

Vi ska överklaga till kammarrätten i Stockholm nästa för at få tredje avslag!

Jag samlar på de! :p

Sedan ska vi börja om och söka på nytt dvs tillbaka till skitverket! Älskar de!

VA!? Elaaunna fick ni avslag igen från Migrationsdomstolen!?!??! På vilka grunder den här gången... Då jag antar att ni skickade in mer bevis under er överklagan?

Är enda motiveringen att han var asylsökande innan eller? Stannade han i landet olagligt efter avslag eller? Varför straffar de han SÅHÄR mycket!!!! Vad för bevis skickade du in? Det här är sanslöst. 

Hoppas ni vinner i Kammarrätten - Migrationsdomstolen stödjer väl alla beslut som Migrationsverket tar, hoppas Kammarrätten har lite mer objektiv syn på detta med tidigare asylansökan.

Jag beklagar verkligen, ni kämpar så hårt och ger inte upp! Önskar er det bästa!
  • Ellaa
    Naabz skrev 2015-06-02 23:32:20 följande:
    Hej Ellaa. Jag ringde migrationsverket idag(tillhör växjö ifall nån undrar). Talade med en kille där som va rätt trevlig för en gångs skull. Frågade om det du bad mig om...om när svaren från intervjun som vi gjorde på ambassaden kom tillbaks till migrationsverket och då sa han att han kunde se att de fick tillbaka materialet dagen efter intervjun så det gick ju rätt fort tycker jag. Intervjun gjordes den 4 mars.
    Vidare så förklarade han för mig om informationen om väntetiderna som finns på migrationsverkets hemsida om de olika staplarna med de olika tiderna...ca 4 månader om allt är komplett...4-9 månader ifall någon information saknas osv....
    Han menar på att dessa tider ska man räkna på EFTER att intervjun är gjord och att det är helt omöjligt att grunda nåt belsut på nåt annars....det va det han sa till mig idag och att jag borde återkomma om en månad ifall vi inte hört nåt efter att 4 månader efter intervjun har gått.
    Hej Naabz, ok då är den informationen inkommen vid rätt tidpunkt - då kan det inte vara det. Jag ringde också igår till Växjö och talade med en kille som lät ganska ung. Han kunde såklart inte säga så mycket än att han inte kan säga väntetiderna osv och att eftersom vi är kvar i E3 systemet så är Växjö inte nödvändigtvis enheten som kommer ta beslutet. Man ba blabla cut to the chase!!!! Men fick ingen information från han... Han sa något om att väntetiderna står på hemsidan: då satte jag han på plats och sa: Jaha? De väntetiderna är inte tydliga och det vet du/ni alla som jobbar där, så du får gärna förklara för mig - om du hänvisar mig till de väntetiderna så ska de också hållas eller hur? Kan du då stå för de om jag passerar den tiden? Sen säger ni alla olika hela tiden. Han hade inget och säga tillbaka. Ingen ide att tjafsa med de ändå för de kan egentligen säga vad de vill till en, vi kan inte vända något tillbaka mot de... Så det är som att snacka med väggen!

Men så vitt jag vet så gäller dessa tider from ansökningsdatum, så tror inte han sa rätt.. Men fortsätt att ringa en gång i veckan iaf! 
  • Ellaa
    frippis skrev 2015-06-03 00:19:17 följande:
    Som jag fattar det så ligger vi numera i Solna.
    Jag ringde växeln i Solna.

Vad jag förstod honom så kom jag till något som hette bbst2. Men så såg han att jag hade elektronisk ansökan och då sa han att jag låg i bbst3 (undra om bb = besök och bosättning, men bara min gissning). Jag hoppas att det han sa om jan feb var för pappersansökan. Jag frågade om de kommit längre med de elektroniska. Men det sa han att de inte hade.

Jag frågade hur många teamleaders de hade, och han svarade 3.
    Givetvis så var den som hör till mitt fall tjänstledig. Så jag fick numret till de två andra, som såklart hade hänvisning att de var borta hela dagen.
    Jag ska försöka ringa dem igen imorgon.
    Hej frippis, ringde du idag igen?
    Tänkte fråga dig, du sa att ni var i Växjö innan och nu i Solna (och förflyttningen INTE är pga ytterligare utredning) flyttade de er efter intervjun - dvs hamnade ni i Solna efter intervjun?
    Om flytten inte skedde exakt efter intervjun -varför flyttades ni? - kan det betyda att er handläggare då finns i Solna? - det finns ingen anledning att bli förflyttad OM INTE det är pga ytterligare utredning vilket leder till att man blir förflyttad till sitt närmaste M-verkets enhet eller pga ni per automatik/slump hamnade där efter er intervju dvs att er intervju hamnade där - eller för att någon har öppnat ert ärende bara att den handläggare finns i Solna och därför flyttades ni?

(Hoppas du förstår hur jag tänker - kan ha fel)

Tänkte säga att när du får prata med de och de ger dig såna där svar om att de jobbar med jan och febr - gäller det intervju eller beslut? Och om de jobbar med jan och feb så innebär det ju en väntetid på cirka 16 månader. Hur kan detta vara möjligt när de som ansökte jan-feb 2014 hade en kortare väntetid på hemsidan - hur kan det vara möjligt. Så i stort sett så får vi som ansökte hösten 2014 vänta 16 månader = vilket betyder att vi får svar år 2016 eller? Snälla när du pratar med de ge tillbaks motargument - de ska kunna svara på efterfrågorna som kommer vid deras svar. Nånstans måste saker hänga ihop!

Tack för delad information av ditt samtal, uppskattas!
  • JamJam
    Ellaa skrev 2015-06-03 15:54:10 följande:

Hej Elin Marie, JamJam, Mimmipigg, vad jag menar med att "funkar endast för viseringsfria partners" är som ni säger att man inte behöver ansöka om besöksvisum utan de får resa in lagligt som turister utan att ha med sega Migrationsverket att göra. 

Jag har försökt söka så mycket info som möjligt om detta... 
    Så vitt jag har förstått det utifrån utlänningslagen så är det inte ambassaden som beslutar om besöksvisum - det är Migrationsverket Kräks ambassaden är bara till för att vara den fysiska förmedlaren mellan viseringsland och nästan samtliga länder runtom i världen. Ytterligare på det så kommer det massa krav för besöksvisum: "Genom rådets förordning (EG)nr 539/2001 har fastställts en förteckning över vilka tredje länders medborgare som ska ha visum vid passering avEU:s yttre gränser och vilka som är befriade från kravet. Regeringentillhandahåller en lättillgänglig förteckning över vilka länders medborgare somomfattas av viseringskravet här: http://www.regeringen.se/content/1/c6/12/04/45/52a4de4c.pdf.  Vidare erbjuderMigrationsverket generell information om viseringskravet vid inresa ochvistelse i Sverige här: http://www.migrationsverket.se/info/137.html
    Dinfästman kommer att beviljas visum under uppfyllande bl.a. av krav på ett pass som är giltigt minsttre månader efter visumetsslutdatum, på pengar för uppehället och för hemresan (Sverige kräver tillgångarmotsvarande 450 kronor för varje dag som besöket i Sverige varar. Atttillräckliga medel finns ska visas med hjälp av exempelvis kontoutdrag frånbank eller dokument där personen som bjudit in utlänningen till Sverigeförsäkrar att hon eller han kommer stå för alla kostnader under besöket) samtindividuell medicinsk reseförsäkring som täcker de kostnader som kan uppstå isamband med akut läkarhjälp, brådskande sjukhusvård eller transport tillhemlandet av medicinska skäl (försäkringen ska täcka kostnader på minst 30 000euro och gälla i alla Schengenländer)." 

Jag sökte på nätet lite för att se om andra som varit i samma situation, för de som är viseringsfria hittade jag då den personen från Flashback som hade sin viseringsfria partner i Sverige och samtidigt fick sitt beslut - utan problem utan behov av att partnern lämnade Sverige. Tur(?)

Sedan hittade jag detta: travel.stackexchange.com/questions/39063/kenyan-citizen-refused-schengen-visa-from-sweden

Någon som blev nekad besöksvisum/Schengen visum för att besöka sin partner i Sverige dvs inte uppehållstillstånd. Men det kanske är skillnad då vi redan har en ansökan inne. Men kan det verkligen vara så svårt att få ett besöksvisum på senare tid?

Jag tror vi kommer resa till Spanien, även om han är viseringsfri, vi har pratat ihop oss här tillsammans och vi vågar inte riskera med att ringa de och sen behöva ringa tillbaka - vem vet internt vad det har för påverkan på ansökan när det gäller tiden för beslut. Eftersom man inte kan lita på de så vet vi inte heller VEM handläggaren är, tänk om det är en jobbig sådan... Sedan ska man behöva diskutera fram och tillbaka eftersom ALLA säger olika. 

Cecilin som hade sin sambo i Thailand som inte är viseringsfri (som nu har fått beslut) hon hade i slutet innan beslutet kom tänkt göra samma sak att ansöka om besöksvisum och då hade hennes handläggare sagt att hon aldrig har hört en handläggare som pausar ärendet - jag bara tvivlar på deras samarbetsvilja under dessa omständigheter när man inte ens kan lita på deras egna ord. Om det fanns någon lag som stödde detta dvs att man säger till de att de är i landet, handläggaren kontaktar när hen ska ta beslut - ger tid för ansökande att lämna landet - sen tar beslut så skulle man känna sig lugnare. - Allt är så diffust och en stor dilemma!

Hej Ellaa, jag pratade med ambassaden igår och då sa dem till mig att när det gäller beslut för visum <90 så tar de själva beslutet och det tar då ca 10-15 arbetsdagar. För visum >90 så tar det dock minst 2 månader och då är migrationsverket med i spelet. Så fick jag det förklarat. Men man vet ju aldrig.....Obestämd
  • JamJam

Hämtat från migrationsverkets hemsida:

Beslut om visum

I de allra flesta fall beslutar ambassaden eller generalkonsulatet. Ibland gör den vissa kontroller med de övriga Schengenländerna. Om ambassaden eller generalkonsulatet är osäker på hur man ska bedöma din ansökan kan den skicka ansökan vidare till Migrationsverket i Sverige, som då fattar beslutet.

• sjömannen
    JamJam skrev 2015-06-03 09:39:04 följande:
    Hej rosen. Jag är i samma dilemma som du där min partner måste söka visum för att besöka mig under ansökningsprocessen. Har försökt att få information från migrationsverket omkring lagar/regler kring detta men i vanlig ordning är informationen från dem väldigt diffus eller varierande. Jag ringde därför ambassaden igår och frågade och de förklarade att de gör beslut angående besöksvisum från fall till fall. Och som du skriver så handlar ju det om att den personen inte får befinna sig i landet när beslut ska tas. Men då får man vara aktiv med att ringa och kolla var och varannan dag så att det inte blir något tokigt. Vi har i alla fall bestämt att vi är redo att ta den risken och besväret att ansöka om ett besöksvisum för ju mer man gräver i det desto mer och mer orättvist känns det som man blir behandlad beroende på vilket land ens partner kommer ifrån. Någon måtta får det faktiskt vara på det här helt taskiga beteendet. Och dessutom har jag frågat om ungefärlig väntetid som kvarstår då jag gärna vill ta beslut om jag ska säga upp mig från jobbet om väntetiden är ytterligare 6+ månader men då får jag bara till svar att de inte kan ge information utan hänvisar bara till att de jobbar så fort de kan. Men hallå???? Det här är ju ofattbart!!!!!!
    Sorry! Tryckte fel. Skulle trycka på citera, men råkade trycka på "ogilla". Inte alls min mening.
    Nåja, min kommentar till deras svar att de jobbar så fort de kan. Enligt uppgift klarar migrationsverkets handläggare att slutföra 2(TVÅ!!!!) ärenden per person och arbetsdag. Tacka faen för att de har det svettigt med ett sådant rasande högt arbetstempo. Hela migrationsverket är en koloss på lerfötter och en klubb för dönickar under inbördes beundran.. 
  • Joana

Jag ringde Uppsalla idag, o bad om lite mer i fo eftersom att sista personen som jag snackade med därifrån fick mig o stortlipa i luren... då säger han att ja visst just nu håller vi på o avslutar juli 2014 o ska snart påbörja med augusti 2014... han kunde inte ge någon svar på exakt tid (nähee) eftersom att vissa fall får förtidsbeslut som t.ex folk från syrien... Inget illa mot dem men de e inte som om de är bra situation i Makedonien ( där min sambo kommer ifrån ) men för det tyckte han att jag skulle maila dem o förklara lite mer om situationen...

Är vi alla här som väntar i tråden augusti, september osv. 2014 eller finns det ff någon från juni-juli som väntar på svar?

P.s jag spelade in samtalet faktiskt o har tänkt mig fortsätta spela in deras samtal så att jag har mer bevis på att de själva ljuger om det går över styr med detta :)

• Junkyard
    Joana skrev 2015-06-03 17:38:39 följande:

Jag ringde Uppsalla idag, o bad om lite mer i fo eftersom att sista personen som jag snackade med därifrån fick mig o stortlipa i luren... då säger han att ja visst just nu håller vi på o avslutar juli 2014 o ska snart påbörja med augusti 2014... han kunde inte ge någon svar på exakt tid (nähee) eftersom att vissa fall får förtidsbeslut som t.ex folk från syrien... Inget illa mot dem men de e inte som om de är bra situation i Makedonien ( där min sambo kommer ifrån ) men för det tyckte han att jag skulle maila dem o förklara lite mer om situationen...

Är vi alla här som väntar i tråden augusti, september osv. 2014 eller finns det ff någon från juni-juli som väntar på svar?

P.s jag spelade in samtalet faktiskt o har tänkt mig fortsätta spela in deras samtal så att jag har mer bevis på att de själva ljuger om det går över styr med detta :)

Bra att du spelade in samtalet =) Tack för de tipset, ska ta upp den vanan att spela in samtal med myndigheter och liknande.

• Migränverket

Mytomanverket har med all säkerhet förstört sommaren för de som sökt augusti-september. Vi får istället glädjas i solen åt alla ekonomiska flyktingar som nu snabbt får komma in i Sverige och åtnjuta våra bidrag som vi med nöje finansierar med höjd skatt på bensin och annat.

Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid