• Anonym (Jobbigväntan)

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej!
    Min man har ansökt om uppehållstillstånd från sitt hemland (Nigeria) i November-2013. Han har varit på sin intervju nu och jag undrar om någon vet vad som händer nu. Hur lång tid tar det tills jag blir kallad på intervju? Väntetiden enligt hemsidan är 10 månader vid webansökan, alltså kommer det ta 8 månader till, är det rimligt? Känns jobbigt att vara ifrån varandra och det är inte direkt ekonomiskt möjligt för mig att åka till Nigeria fler gånger inom närmsta tiden. Jag har också en son på 8 år sedan innan som vägras pass av sin pappa och det känns inte rätt att lämna honom till släktingar igen för att resa dit. Sedan är jag väldigt rädd för avslag på ansökan om uppehållstillstånd då jag förr i tiden haft negativa upplevelser av just migrationsverket, men det var på grund av att min sambo jag hade för åtta år sedan ljugit om sin identitet och att han redan var här i Sverige när han ansökte. Då fick jag många goda råd från någon här på FL som jobbade på migrationsverket, tyvärr kan jag inte komma ihåg hennes namn här då det gått 8 år men hade varit trevligt om hon fortfarande finns här på FL

Ja detta blev långt och ganska svamligt men jag hoppas ni förstår!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-09 10:06
    Verkligen ingen som vet något?

• Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
  • doroteis

Hej 
    Önskar så innerligt att regeringen hamnade i denna tråden och fick läsa och se med egna ögon hur vi blir behandlade utav denna myndighet. Det är egentligen otroligt att man inte ens ska kunna få riktiga svar om något alls som rör något så känsligt och jobbigt i ens vardag . Undrar får det verkligen gå till så här ? Personalen borde se oss som människor och försöka vara lite förstående. Fick själv en fräck kommentar då vi väntat 5 månader att "Det är väl inte så lång tid ". 
    Kanske de kunde försöka åtminstone att sätta sig in i våra situationer . Undrar om de skulle tycka det var okej att tvingas prövas så här och tvingas leva åtskilda. Snart 7 månader för oss och vem vet hur länge till ? Tycker vi har rätt till ärliga svar !

• Göteholm2015

Nu har vårt ärende också passerat 9 månader. Satt och tänkte på JO-anmälan, men om nu myndigheten bryter mot lagen borde man inte göra en polisanmälan också? Sitter i USA för tillfället, men när jag kommer hem nästa vecka kommer jag att ringa och fråga MigV och höra vad de har att säga om saken. Om deras svar inte är jävligt bra kommer jag att gå in på närmsta polisstation.

Någon som vet hur man enklast spelar in samtal via sin iPhone? Tänkte

• Rune64

Hej alla

Ansökan april 2014

Intervju augusti 2014

Land Argentina

Gifta och alla dokument i ordning.

Väntar fortfarande.

Talade idag igen men Solna enheten.

Dom kan inte ge något svar när var hur, för stor arbetsbelastning säger dom. Hon tittade på vårt ärende igen och säger att den ser enkel ut och skulle ta ca 30 min att besluta? Men dom har inte tid?? Jag och min fru bara gråter.

• Deitch
    toufik17 skrev 2015-06-04 16:14:33 följande:
    hej Deitch igen,

kan du uppdatera mig att vi tillhör Västerås enhet
    //T
    Fixat.
    Göteholm2015 skrev 2015-06-04 17:55:19 följande:

Nu har vårt ärende också passerat 9 månader. Satt och tänkte på JO-anmälan, men om nu myndigheten bryter mot lagen borde man inte göra en polisanmälan också? Sitter i USA för tillfället, men när jag kommer hem nästa vecka kommer jag att ringa och fråga MigV och höra vad de har att säga om saken. Om deras svar inte är jävligt bra kommer jag att gå in på närmsta polisstation.

Någon som vet hur man enklast spelar in samtal via sin iPhone? Tänkte

Tyvärr tror jag inte det hjälper, de har liksom rundgång vad det gäller migrationsverket. De bryter mot laget? JO-anmälan. JO bryr sig inte för "alla anmäler ju dom, vi kan inte göra något". Klaga hos polis/regeringen/myndigheterna angående migrationsverket samt JO som vägrar göra något, dessa svarar med "vi tar inte emot det, klagomål skall göras vid myndigheten problemet gäller". Du vänder dig till migrationsverket, "vi har lång väntetid nu", ja och det är oacceptabelt. "Men vi har lång väntetid". Vänd dig till JO-för att du blir behandlad oacceptabelt.... endless repeat.

Välkommen till ett västerländskt land 2015 som gillar att säga hur duktiga de är och skall vara ett sånt föredömme.
    Statistik över våra UT-ansökningar: www.dropbox.com/s/sak16j81mv9v9v0/UT-ansokan.xlsx Uppdateras dagligen.
  • Allmus
    Rune64 skrev 2015-06-04 19:07:01 följande:

Hej alla

Ansökan april 2014

Intervju augusti 2014

Land Argentina

Väntar fortfarande.

Dom kan inte ge något svar när var hur, för stor arbetsbelastning säger dom. Hon tittade på vårt ärende igen och säger att den ser enkel ut och skulle ta ca 30 min att besluta? Men dom har inte tid?? Jag och min fru bara gråter.

Hej!

Så här ser vårt ärendet ut

Ansökte :april 2014

Mail för intervju :maj 2014

Intervju :September 2014

Ansökan: Elektroniskt

Enhet:Solna

Vi väntar fortfarande.

Nu har vi en timledare som säger att vårt ärende ska lämnas till en handläggare tidigast efter en månad.

// M
  • Allmus

Hej alla

Ansökan april 2014

Intervju augusti 2014

Land Argentina

Väntar fortfarande.

Hej!

Vi väntar fortfarande.

Nu har vi en timledare som säger att vårt ärende ska lämnas till en handläggare tidigast efter en månad.

// M
  • Allmus

Hej alla

Ansökan april 2014

Intervju augusti 2014

Land Argentina

Väntar fortfarande.

Hej!

Vi väntar fortfarande.

// M
  • sjömannen
    Deitch skrev 2015-06-04 09:24:55 följande:
    Skulle vara intressant att kolla in de uppgifterna. Har du en länk eller dyl man kan titta på?

Det komiska är att även 2/dag håller inte. Tusentals skall ju enligt verket själva arbeta där. Har ingen aning om hur många av dem som jobbar med anknytningsärenden, men med tanke på hur många enheter som finns så borde det ju vara en hel del, men dra till med ett lågt antal. Säg 100 eller 200.

Det betyder 200 / 400 fall avklarade per dag, eller 1000 / 2000 fall i veckan.
    Inte för att jag har några uppgifter, men jag känner att jag tvivlar starkt på att de får in mer än 1000 eller 2000 ansökningar för anknytning i veckan. (om 2000 i veckan betyder det att ca 1% av Sveriges befolkning skulle gå igenom ansökan att flytta familjemedlem till Sverige varje år)

Om detta är ett logiskt resonemang håller alltså inte ens 2 beslut/dag. Variablerna är beslut/dag och antal handläggare.
    Skulle de göra ett beslut/dag? Åtta timmar per fall? Mer än åtta timmar? Låter tvivelaktigt.
    Skulle de ha mindre än 100 / 200 handläggare? Hur många? 50 i hela Sverige? 10?? Hur man än ser på det så går det inte ihop.
    Tyvärr har jag inte sparat informationskällan. I jämförelse med migrationsverket och deras besked är ju väderrapporten rena raketforskningen.
    En trovärdig bekant till mig har en granne som arbetar på migrationsverket berättat att antalet som sysslar med ansökningsärenden i Göteborg kan räknas på händernas fingrar.
    Vi total-luras om personalresurser, arbetskapacitet, prognoser, tidsperspektiv, ja allt de informerar om. 
  • Ellaa
    toufik17 skrev 2015-06-04 15:12:55 följande:

Så att med andra vi ska också ha intervju här i Sverige innan man får beslut?

Då får man hoppas att man blir kallad innan 10 Juli för då åker jag och träffar min fru tom 18 augusti.

//T

Hej Toufik, alla blir inte kallade på intervju innan beslut (dvs båda parterna) brukar endast hända OM något är otydligt, ytterligare utredning och förturs ärenden - såsom det ser ut nu. Vi ansökte 14 oktober 2014.
  • Ellaa
    Elaaunna skrev 2015-06-04 02:20:55 följande:

Fattar du Ellaa hur dina ord värmer!? Vet du att du är klok också?

Jag tror att du vet det!

Det är just det jag behövde höra... Att ta någon som ska ta över och avlasta mig för jag känner att jag orkar inte mer! Att kämpa för oss två orkar jag, men just nu efter alla avslag, när jag vet inte vad kan jag göra mer och hur gå vidare behöver jag nog avlastning!

Mitt i allting har jag min yngste som tar studenten 11/6, det är alltså mycket samtidigt!

Men nu är det bestämt imorgon ska jag få tag i en advokat och se vad hen säger!

Stooooort KRAM till dig Ella! Och tack!

Grattis till ditt barn som tar studenten!

www.familjensjurist.se/vara-tjanster/migrationsratt

De erbjuder gratis rådgivning, testa att kontakta de!

Håll oss uppdaterad! Kram!
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid