• Anonym (Jobbigväntan)

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej!
    Min man har ansökt om uppehållstillstånd från sitt hemland (Nigeria) i November-2013. Han har varit på sin intervju nu och jag undrar om någon vet vad som händer nu. Hur lång tid tar det tills jag blir kallad på intervju? Väntetiden enligt hemsidan är 10 månader vid webansökan, alltså kommer det ta 8 månader till, är det rimligt? Känns jobbigt att vara ifrån varandra och det är inte direkt ekonomiskt möjligt för mig att åka till Nigeria fler gånger inom närmsta tiden. Jag har också en son på 8 år sedan innan som vägras pass av sin pappa och det känns inte rätt att lämna honom till släktingar igen för att resa dit. Sedan är jag väldigt rädd för avslag på ansökan om uppehållstillstånd då jag förr i tiden haft negativa upplevelser av just migrationsverket, men det var på grund av att min sambo jag hade för åtta år sedan ljugit om sin identitet och att han redan var här i Sverige när han ansökte. Då fick jag många goda råd från någon här på FL som jobbade på migrationsverket, tyvärr kan jag inte komma ihåg hennes namn här då det gått 8 år men hade varit trevligt om hon fortfarande finns här på FL

Ja detta blev långt och ganska svamligt men jag hoppas ni förstår!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-09 10:06
    Verkligen ingen som vet något?

• Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
  • Joana
    Anonym (Babylon) skrev 2015-06-04 00:08:43 följande:

Hej joana

Ska vi inte ta med oss kopia eller översättnings dokument till ambassaden ?

Min sambo hade med sig orginalerna o de kopierade sedan där, du kan nog ta med dig kopia direkt men jag kan inte ge dig säker svar... om du har elektroniskansökan så skannar de papprerna o lägger in i datorn tom.. så till slut har de i ambasaden inga papper från er :)
  • Deitch
    sjömannen skrev 2015-06-03 16:54:00 följande:
    Sorry! Tryckte fel. Skulle trycka på citera, men råkade trycka på "ogilla". Inte alls min mening.
    Nåja, min kommentar till deras svar att de jobbar så fort de kan. Enligt uppgift klarar migrationsverkets handläggare att slutföra 2(TVÅ!!!!) ärenden per person och arbetsdag. Tacka faen för att de har det svettigt med ett sådant rasande högt arbetstempo. Hela migrationsverket är en koloss på lerfötter och en klubb för dönickar under inbördes beundran.. 
    Skulle vara intressant att kolla in de uppgifterna. Har du en länk eller dyl man kan titta på?

Det komiska är att även 2/dag håller inte. Tusentals skall ju enligt verket själva arbeta där. Har ingen aning om hur många av dem som jobbar med anknytningsärenden, men med tanke på hur många enheter som finns så borde det ju vara en hel del, men dra till med ett lågt antal. Säg 100 eller 200.

Det betyder 200 / 400 fall avklarade per dag, eller 1000 / 2000 fall i veckan.
    Inte för att jag har några uppgifter, men jag känner att jag tvivlar starkt på att de får in mer än 1000 eller 2000 ansökningar för anknytning i veckan. (om 2000 i veckan betyder det att ca 1% av Sveriges befolkning skulle gå igenom ansökan att flytta familjemedlem till Sverige varje år)

Om detta är ett logiskt resonemang håller alltså inte ens 2 beslut/dag. Variablerna är beslut/dag och antal handläggare.
    Skulle de göra ett beslut/dag? Åtta timmar per fall? Mer än åtta timmar? Låter tvivelaktigt.
    Skulle de ha mindre än 100 / 200 handläggare? Hur många? 50 i hela Sverige? 10?? Hur man än ser på det så går det inte ihop.
    Statistik över våra UT-ansökningar: www.dropbox.com/s/sak16j81mv9v9v0/UT-ansokan.xlsx Uppdateras dagligen.
  • Anonym (Lena)

För att ge lite hopp och visa min glädje kan jag meddela att vi har blivit kallade till intervju på migrationsverket. Ansökte genom pappersansökan i maj 2014.

• frippis

Sådär, nu fick jag tag i en teamleader i Solna. Hon var rätt så bra att prata med även om hon inte kunde hjälpa mig så mycket. Tydligen så är korrekt datum de jobbar med i Solna "Juli 2014". Hon kunde inte säga något om arbetstakten. Alltså om de arbetar undan "en dag per dag" eller så, för hon jobbade med pappersansökningar och våran är digital.

Angående prognos när vårat fall kunde komma upp till beslut så sa hon bara att vissa får vänta ett år.

Jag frågade också om det som står i senaste prognosen från migrationsverket om att arbeta ner "balansen" i anknytningsärendena under 2015. Det hade hon inte ens hört talats om, jag lirkade lite med henne och frågade om det inte stämmer att de fått förstärkningar. Då sa hon att hon inte ville säga något om det, utan att jag skulle fråga hennes chefer. Men det lät då på henne som om inget sådant var på gång.

Summa summarum, inte så mycket mer info, utom att vi antagligen får vänta en månad till på beslut. Sedan 1-4 veckor till på det där J-A kortet. Och då är vi väl i aug. Så då blir det ett år ändå då.

Men hon var iallafall trevlig och professionell i sina svar, till skillnad från växjökontoret som mest lämnar ilska efter sig när man kontaktat dem.
    Det känns som att de skulle behöva påminnas att de jobbar i medborgarnas tjänst när de jobbar på en myndighet.

• frippis

Dock så tjatade också hon om att vilken enhet som helst kunde fatta beslutet.
    När jag då sa till henne om min tidigare konversation att den som kallar till intervju också låses till ärendet så sa hon att det bara gäller om det är personen i sverige som ska intervjuas.

Så får väl hålla tummarna att nån annan enhet tar mitt fall då.
    Men om de nu verkligen plockar fall för beslut som hon påstår och de jobbar med Juli, då borde ju hela sverige jobba med Juli.

Snäll Smilla75, upplys oss, hur funkar det egentligen?
    Plockas ärenden för beslut helt random av vemsom helst oavsett kontakt med ärendet innan? Och isåfall, varför kommer inte besluten i datumordning för exakt lika fall utan kompletteringar?

• Katarina85
    Elaaunna skrev 2015-06-04 01:35:43 följande:
    2 avslag men stor chans till den tredje

Skitverket Växjö avslag

Migrationsdomstolen Malmö avslag pga det jag skrev ovan, fans annat skit som skitverket blev rattad av Mig-domstolen (ET ex, idioten S.Karlsson handläggare tror att min sambo bor med sin fd när han är i hemlandet) det tyckte Migrationsdomstolen att det är rena spekulationer från Migverkets sida!

Förbereder överklagan till Kammarrätten i Stockholm!

Som sagt stor chans till tredje avslag!

Vet inte vad jag ska/kan göra?

Funderar på att anlita en advokat... Känner att mitt huvud sprängs ....känner mig hopplös och nere!
    Jag tänker på dig och hoppas verkligen att det löser sig för er!
  • Migränverket

Efter midsommar ska väl skitverket dra ner på takten för anknytningar och kommer inte igång igen förrän mitten av augusti. Minst 12 månaders väntetid. Men JO anmälan blir det, 5 dagar kvar.

• Anonym (Babylon)
    Joana skrev 2015-06-04 08:39:05 följande:

Min sambo hade med sig orginalerna o de kopierade sedan där, du kan nog ta med dig kopia direkt men jag kan inte ge dig säker svar... om du har elektroniskansökan så skannar de papprerna o lägger in i datorn tom.. så till slut har de i ambasaden inga papper från er :)

Rack så mycket för info joana

Stor kram .
  • toufik17

jag ser att det är en hel del som har fått avslag gällande ansökningar om UT.
    tråkigt för dessa speciellt när man har väntat länge och jag uppmanar er att fortsätta, GERINTE UPP!!!!
    är det någon som har ansökt i oktober??
    blir alla kallade till en så kallad intervju här i Sverige innan man får beslut???

//T

• Joana

De va så lite så :) Vi får hjälpa varandra så mycket som vi kan...

Vad menar ni med JO anmälla? Kanske ja också behöver göra en :)

Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid