• Anonym (Jobbigväntan)

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej!
    Min man har ansökt om uppehållstillstånd från sitt hemland (Nigeria) i November-2013. Han har varit på sin intervju nu och jag undrar om någon vet vad som händer nu. Hur lång tid tar det tills jag blir kallad på intervju? Väntetiden enligt hemsidan är 10 månader vid webansökan, alltså kommer det ta 8 månader till, är det rimligt? Känns jobbigt att vara ifrån varandra och det är inte direkt ekonomiskt möjligt för mig att åka till Nigeria fler gånger inom närmsta tiden. Jag har också en son på 8 år sedan innan som vägras pass av sin pappa och det känns inte rätt att lämna honom till släktingar igen för att resa dit. Sedan är jag väldigt rädd för avslag på ansökan om uppehållstillstånd då jag förr i tiden haft negativa upplevelser av just migrationsverket, men det var på grund av att min sambo jag hade för åtta år sedan ljugit om sin identitet och att han redan var här i Sverige när han ansökte. Då fick jag många goda råd från någon här på FL som jobbade på migrationsverket, tyvärr kan jag inte komma ihåg hennes namn här då det gått 8 år men hade varit trevligt om hon fortfarande finns här på FL

Ja detta blev långt och ganska svamligt men jag hoppas ni förstår!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-09 10:06
    Verkligen ingen som vet något?

• Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
  • Ellaa
    Rune64 skrev 2015-06-04 19:07:01 följande:

Hej alla

Ansökan april 2014

Intervju augusti 2014

Land Argentina

Gifta och alla dokument i ordning.

Väntar fortfarande.

Talade idag igen men Solna enheten.

Dom kan inte ge något svar när var hur, för stor arbetsbelastning säger dom. Hon tittade på vårt ärende igen och säger att den ser enkel ut och skulle ta ca 30 min att besluta? Men dom har inte tid?? Jag och min fru bara gråter.

Gud vad hemskt ni har väntat i mer än ett år :( Gjorde ni pappersansökan? De brukar överlag ta längre tid. Även om allt tar mycket längre tid hos de!
  • Ellaa
    Allmus skrev 2015-06-04 20:36:09 följande:

Hej!

Så här ser vårt ärendet ut

Ansökte :april 2014

Mail för intervju :maj 2014

Intervju :September 2014

Ansökan: Elektroniskt

Enhet:Solna

Vi väntar fortfarande.

Nu har vi en timledare som säger att vårt ärende ska lämnas till en handläggare tidigast efter en månad.

// M

Hej Allmus, vilket land är din partner ifrån? Gjorde ni pappersansökan?

Både du och Rune64 har Solna - tror Deitch ringde dit och de sa att de höll på med juni 2014 ärenden - och Ni har 2 st nu på denna tråd ansökan från INNAN JUNI 2014, april liksom... Herregud!!! Jag tyckte det lät sanslöst när de sa att de håller på med juni 2014 ansökan och nu så läser man era fall som är innan det och inget beslut! Det är min rädsla att hamna i den gruppen som jag kallar "de bortglömda". Det här är INTE ok. Cecilin här på tråden ansökte september 2014 och fick beslut i maj (beslut taget i Solna enheten).

Enda förklaringen (som ändå inte är en ursäkt eller acceptabelt) är att både Du och Rune64 har gjort pappersansökan och inte webbansökan och därav per automatik hamnat i längre väntetid... Tror pappersansökan har cirka 2-4 månader längre väntetid än webbansökan. Sen sa de att de inte ska göra den skildringen och somliga säger att skildringen inte existerar medans andra säger att webbansökan och pappersansökan fortfarande hanteras enskilda... Ingen aning.

Tummarna upp för ert tålamod att vänta så länge, ni förtjänar ett beslut omedelbart! P.s ring de VARJE DAG! Och tack till er båda för att dela med Er!
  • Ellaa

Allmus: såg Nu att du skrev elektronisk ansökan.... Fyfan säger jag bara!

• doroteis
    Ellaa skrev 2015-06-04 23:10:10 följande:

Allmus: såg Nu att du skrev elektronisk ansökan.... Fyfan säger jag bara!

Ännu mer bevis på att våra framtider ligger hos en myndighet som gör lite som de vill och helt ärligt inte fungerar som den ska ; ( Inget verkar organiserat och de är inte ärliga eller hjälpsamma. Bryter snart samman : (
  • Allmus

Tack Ella!

Hoppas att ingen får vänta så länge! Och lycka till Er Alla!

Som sagt vi gjorde ansökan via webben, kompletrrade elektroniskt (svarade på 3 frågor efter hans intervju). Ringer varje vecka för att kolla läget, jag får som svar att ansökan är elektroniskt och den ser komplet ut, men det finns inga lediga handläggare.

Till mig säger de att de jobbar med ärenderna från början av april 2014, så de säger olika.

Ps: Han har aldrig sökt asyl och vi är från samma land/stad. Vi är gifta januari 2014 och känner varandra från 2005

• doroteis
    Allmus skrev 2015-06-04 23:42:26 följande:

Tack Ella!

Hoppas att ingen får vänta så länge! Och lycka till Er Alla!

Som sagt vi gjorde ansökan via webben, kompletrrade elektroniskt (svarade på 3 frågor efter hans intervju). Ringer varje vecka för att kolla läget, jag får som svar att ansökan är elektroniskt och den ser komplet ut, men det finns inga lediga handläggare.

Till mig säger de att de jobbar med ärenderna från början av april 2014, så de säger olika.

Ps: Han har aldrig sökt asyl och vi är från samma land/stad. Vi är gifta januari 2014 och känner varandra från 2005

Hej
    Hemskt och hjärtlöst utav denna myndighet att göra så här mot er och det kan även hända oss andra. Att de inte ens skäms att säga när ni väntat så länge att det inte finns lediga handläggare. Jag fasar själv för detta varje dag att hamna bland dessa bortglömda som de kallas. Många kramar
  • Deitch

Kanske något som andra har upptäckt innan, men tog precis (ytterligare) en titt på deras sida för väntetiderna. Vi vet väl alla att deras BS med "4 månader" aldrig har hänt i verkligheten, och i alla fall jag har hört/dragit slutsatsen att väntetid = hela processen, och handläggningstid = tiden efter du fått handläggare, därav blir 4 månader mer realistiskt.

Men efter en titt på deras hemsida står det faktiskt

Migrationsverket börjar handlägga din ansökan

Handläggningstiden börjar när Migrationsverket registrerar din ansökan som mottagen. Du kan genom att fylla i ärendenummer eller kontrollnummer se när din ansökan registrerades hos Migrationsverket.

Kontrollera din ansökan

Handläggningstid vid första ansökan

Migrationsverket uppskattar att handläggningstiden för en ansökan är:

Handläggningstider

"Handläggningstiden börjar när Migrationsverket registrerar din ansökan som mottagen"

De påstår alltså faktiskt att det skall ta 4 månader från inlämning.
    Det känns bara mer och mer som att hela institutionen är en fars, ingen vet någonting, all information är felaktig och opålitlig, ingen tar ansvar utan man blir bara skickad runt i en cirkel mellan personer som säger att du får gå till någon annan, ingen respekt för svenska medborgares liv, tycker det är helt ok att säga till folk att bo isär från sina fruar/män i ett halv för att sedan faktiskt separera dem i ett år eller mer.

Hittade denna för ett tag sen (www.arbetarbladet.se/opinion/insandare/nu-ar-jag-forbannad-migrationsverket)
    Sitter de där bakom väggarna och pimplar vin och skrattar åt oss eller vad?
    /rant off
    Man blir så irriterad. Skall gå och lugna ner mig nu...
    Statistik över våra UT-ansökningar: www.dropbox.com/s/sak16j81mv9v9v0/UT-ansokan.xlsx Uppdateras dagligen.
  • Mimmipigg

Fick mail idag från teamledare i Västerås. Just nu jobbar de med ansökningar som är 18 månader o äldre. Så har det sett ut i minst 2 månader så man undrar ju hur många handläggare de egentligen har där? 2?? Tror knappast de har anställt/kommer anställa fler heller :/ Detta innebär ju att vi har minst 8 månader till o vänta... Kommer inte berätta detta till min man förrän han kommer hit i juli för o spendera sina 90 schengendagar då han redan är i en djup depression pga denna fullkomligt omänskliga situation vi alla måste leva i.

• Elinmarie

Har också pratat med Migrationsverket idag, väntetiden är MER än 1 år av väntan sa hon. Enda upp 18 månader kan det i värsta fall ta. Det är inte många personer som jobbar på varje enhet med anknytningsärenden. Min pojkvän kommer hit nu med sina 90 viseringsfriadagar sedan kommer vi isåfall följas tillbaka till hans hemland i september och vänta på beslut, vi ansökte i september 2014..

Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid