• Anonym (Jobbigväntan)

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej!
    Min man har ansökt om uppehållstillstånd från sitt hemland (Nigeria) i November-2013. Han har varit på sin intervju nu och jag undrar om någon vet vad som händer nu. Hur lång tid tar det tills jag blir kallad på intervju? Väntetiden enligt hemsidan är 10 månader vid webansökan, alltså kommer det ta 8 månader till, är det rimligt? Känns jobbigt att vara ifrån varandra och det är inte direkt ekonomiskt möjligt för mig att åka till Nigeria fler gånger inom närmsta tiden. Jag har också en son på 8 år sedan innan som vägras pass av sin pappa och det känns inte rätt att lämna honom till släktingar igen för att resa dit. Sedan är jag väldigt rädd för avslag på ansökan om uppehållstillstånd då jag förr i tiden haft negativa upplevelser av just migrationsverket, men det var på grund av att min sambo jag hade för åtta år sedan ljugit om sin identitet och att han redan var här i Sverige när han ansökte. Då fick jag många goda råd från någon här på FL som jobbade på migrationsverket, tyvärr kan jag inte komma ihåg hennes namn här då det gått 8 år men hade varit trevligt om hon fortfarande finns här på FL

Ja detta blev långt och ganska svamligt men jag hoppas ni förstår!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-09 10:06
    Verkligen ingen som vet något?

• Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
  • JamJam

Det ser inte så ljust ut med andra ord...... oj, vad ledsen jag blev nu Rynkar på näsan

• Ulak
    Deitch skrev 2015-06-05 10:37:05 följande:

Kanske något som andra har upptäckt innan, men tog precis (ytterligare) en titt på deras sida för väntetiderna. Vi vet väl alla att deras BS med "4 månader" aldrig har hänt i verkligheten, och i alla fall jag har hört/dragit slutsatsen att väntetid = hela processen, och handläggningstid = tiden efter du fått handläggare, därav blir 4 månader mer realistiskt.

Tiderna på hemsidan avser tid från inlämnad ansökan. Egentligen är det helt korrekta tider om man läser alla förklaringar. Och tar man hänsyn till vad det innebär så inser man att 95 % faller in under "mer än nio månader" eftersom det nästan alltid kan hänvisas till att ytterligare utredning behövs. T.ex. Intervju av sökande som ALLTID sker i land utanför EU och i de flesta fall även inom EU.
    Naturligtvis har de utformat det på detta sätt för att dölja de verkliga förhållanden som råder och undvika att få massiv kritik. Mer än nio månader låter ju bättre än inom två år.
    Alla här vet nog också att de flesta resurser nu läggs på asylansökningar och speciellt ensamkommande barn eftersom det är mer politiskt korrekt och deras behandlingstider också har mer än fördubblats på ett drygt år. De och deras anhöriga kan ju också befinna sig i akuta nödsituationer. Dessutom är det oerhört dyrt att låta dem vänta länge innan beslut. Våra kära kostar ju inte en enda krona att låta vänta och i de flesta fall så befinner de sig inte i akut nöd. (Å andra sida så kostar de ju nästan inte staten något efter att de kommit hit eftersom vi har ett försörjningskrav på oss. Så att skynda på processen för oss skulle bara kosta handläggarens tid.)

Så vi kan nog utgå från att det absolut INTE kommer att gå snabbare framöver utan tvärt om kommer tiderna att fortsätta öka för våra ansökningar. Det är därför de vill dölja verkligheten bakom de nya tiderna. De som får beslut på ett år skall nog skatta sig lyckliga och tycka att "Jag hade tur och fick en snabb behandling". Men hoppet lever ändå i oss och vi informationsknarkar varje dag för att kunna hitta en ljusglimt att lysa upp i dysterheten och förtvivlan. Och att kunna hitta fakta vi kan lita på. Tyvärr blir man mer och mer förvirrad ju mer man informationsknarkar.

LYCKA TILL ALLA. HOPPAS ATT DET GÅR SNABBT FÖR ER (OCH MIG) 
  • Mimmipigg

Jag fattar inte hur det kan skilja så mycket på vart de är med handläggningen i de olika enheterna. Vi hade ju Örebro förrut och om de inte hade bestämt sig att vår ansökan behövde vidare utredning (pga min mans tidigare asylansökan) så hade vi fått vårt beslut i mitten på mars i år. Även i de äldre ärendena är de längre fram än sega Västerås då Örebro just nu arbetar med februari 2014 dvs är de minst 2 månader längre fram. Blir så sur på att de förflyttade oss från Örebro till den långsammaste enheten i Sverige :(

• Smilla75
    Ulak skrev 2015-06-05 13:28:46 följande:
    Tiderna på hemsidan avser tid från inlämnad ansökan. Egentligen är det helt korrekta tider om man läser alla förklaringar. Och tar man hänsyn till vad det innebär så inser man att 95 % faller in under "mer än nio månader" eftersom det nästan alltid kan hänvisas till att ytterligare utredning behövs. T.ex. Intervju av sökande som ALLTID sker i land utanför EU och i de flesta fall även inom EU.
    Naturligtvis har de utformat det på detta sätt för att dölja de verkliga förhållanden som råder och undvika att få massiv kritik. Mer än nio månader låter ju bättre än inom två år.
    Alla här vet nog också att de flesta resurser nu läggs på asylansökningar och speciellt ensamkommande barn eftersom det är mer politiskt korrekt och deras behandlingstider också har mer än fördubblats på ett drygt år. De och deras anhöriga kan ju också befinna sig i akuta nödsituationer. Dessutom är det oerhört dyrt att låta dem vänta länge innan beslut. Våra kära kostar ju inte en enda krona att låta vänta och i de flesta fall så befinner de sig inte i akut nöd. (Å andra sida så kostar de ju nästan inte staten något efter att de kommit hit eftersom vi har ett försörjningskrav på oss. Så att skynda på processen för oss skulle bara kosta handläggarens tid.)

Så vi kan nog utgå från att det absolut INTE kommer att gå snabbare framöver utan tvärt om kommer tiderna att fortsätta öka för våra ansökningar. Det är därför de vill dölja verkligheten bakom de nya tiderna. De som får beslut på ett år skall nog skatta sig lyckliga och tycka att "Jag hade tur och fick en snabb behandling". Men hoppet lever ändå i oss och vi informationsknarkar varje dag för att kunna hitta en ljusglimt att lysa upp i dysterheten och förtvivlan. Och att kunna hitta fakta vi kan lita på. Tyvärr blir man mer och mer förvirrad ju mer man informationsknarkar.

LYCKA TILL ALLA. HOPPAS ATT DET GÅR SNABBT FÖR ER (OCH MIG) 
    Försörjningskravet omfattar bara en procent av anknytningsärendena så det är inte korrekt att anhöriginvandringen inte är kostsam. Vad jag vet är Sverige det enda land i I-världen som inte har försörjningskrav.
  • toufik17
    Mimmipigg skrev 2015-06-05 13:32:42 följande:

Jag fattar inte hur det kan skilja så mycket på vart de är med handläggningen i de olika enheterna. Vi hade ju Örebro förrut och om de inte hade bestämt sig att vår ansökan behövde vidare utredning (pga min mans tidigare asylansökan) så hade vi fått vårt beslut i mitten på mars i år. Även i de äldre ärendena är de längre fram än sega Västerås då Örebro just nu arbetar med februari 2014 dvs är de minst 2 månader längre fram. Blir så sur på att de förflyttade oss från Örebro till den långsammaste enheten i Sverige :(

Det där va ingen rolig nyhet.
    Min frus ansökan ligger också i Västerås.
    Vi har ansökt i oktober.
    Så att med andra om hon kommer i december ska jag vara glad.
    Fyfan va drygt, varför gör de så för???
    Har vi inte rätt till att importera kvinnan vi vill dela vårt liv med?
    Ska man ut och protestera för att något ska hända eller vad?
    De har just förstört min helg.

//T

• Ellaa
    Elinmarie skrev 2015-06-05 12:17:45 följande:

Har också pratat med Migrationsverket idag, väntetiden är MER än 1 år av väntan sa hon. Enda upp 18 månader kan det i värsta fall ta. Det är inte många personer som jobbar på varje enhet med anknytningsärenden. Min pojkvän kommer hit nu med sina 90 viseringsfriadagar sedan kommer vi isåfall följas tillbaka till hans hemland i september och vänta på beslut, vi ansökte i september 2014..

Vilken enhet ringde du till? jag tror också min följer med hem den 14e till Sverige på sina 90 viseringsfria dagar.... De får hantera det helt enkelt. Sen lär de ändå inte kunna se om de befinner sig i Sverige då SIS systemet inte registrerar viseringsfria personer. Jag väntar senast till september sen så funderar vi att flytta tillbaka till New York. Min sambo måste få leva ett normalt liv nu, han sa upp sig och vi lämnade lgh i New York för ingenting i stort sett.
  • Ellaa

Ringde vår enhet Växjö nyss, fick tala med en kvinnan som jag talat med förut som alltid är så gullig. Hon tom ursäktar sig för att det tar sådan tid. Hon känner igen min sambos namn nu. Hon sa att väntetiden hos de ligger runt 10 månader... Men med semestern så kan det ta 11 månader. Dock började några nya i den här veckan 2 stycken men de genomgår utbildning, och att fler ska anställas. Så kollade deras hemsida lediga jobb de söker där i Växjö enheten. Hon sa att vi är i en "ny" kö i datasystemet för beslut nu. Men vem vet egentligen...

• Deitch
    Ellaa skrev 2015-06-05 14:25:13 följande:
    Vilken enhet ringde du till? jag tror också min följer med hem den 14e till Sverige på sina 90 viseringsfria dagar.... De får hantera det helt enkelt. Sen lär de ändå inte kunna se om de befinner sig i Sverige då SIS systemet inte registrerar viseringsfria personer. Jag väntar senast till september sen så funderar vi att flytta tillbaka till New York. Min sambo måste få leva ett normalt liv nu, han sa upp sig och vi lämnade lgh i New York för ingenting i stort sett.
    Jag funderar starkt på samma sak, mer och mer varje dag. Min flickvän sa upp sig och är arbetslös sedan slutet på februari. Hon bor hos sina föräldrar och försöker skrapa in pengar på okvalificerade deltidsjobb. Önskar f-n att man kunde tvinga migrationsverket att svara på hennes nästan dagliga "hur mycket längre skall jag behöva vänta egentligen?" Snart tar jag hit henne på hennes 90 dagar, som du sa får de f-n hantera det helt enkelt.
    Ulak skrev 2015-06-05 13:28:46 följande:
    ""
    Jo jag vet exakt vad du menar, men man utgår ju gärna från att saker som myndigheterna lägger upp skall vara baserade på fakta, även om det kanske inte alltid stämmer i alla fallen. Jag vill ändå tro att de inte laddar upp lögner för att dölja verkligheten bara för att tysta ner oss/median, även om jag verkligen förstår vad du säger och kan hålla med om det. Om det faktiskt är så så blir ju följdfrågan: När blev Sverige det nya Nord Korea.

Statistik över våra UT-ansökningar: www.dropbox.com/s/sak16j81mv9v9v0/UT-ansokan.xlsx Uppdateras dagligen.
  • Deitch
    Ellaa skrev 2015-06-05 14:40:41 följande:

Ringde vår enhet Växjö nyss, fick tala med en kvinnan som jag talat med förut som alltid är så gullig. Hon tom ursäktar sig för att det tar sådan tid. Hon känner igen min sambos namn nu. Hon sa att väntetiden hos de ligger runt 10 månader... Men med semestern så kan det ta 11 månader. Dock började några nya i den här veckan 2 stycken men de genomgår utbildning, och att fler ska anställas. Så kollade deras hemsida lediga jobb de söker där i Växjö enheten. Hon sa att vi är i en "ny" kö i datasystemet för beslut nu. Men vem vet egentligen...

Det låter bra, hoppas det leder någonstans. Tyvärr så tar man ju allting de säger med några kilo salt och litar inte på dem helt enkelt...
    Statistik över våra UT-ansökningar: www.dropbox.com/s/sak16j81mv9v9v0/UT-ansokan.xlsx Uppdateras dagligen.
  • Elinmarie
    Ellaa skrev 2015-06-05 14:25:13 följande:
    Jag ringde också till Växjö, har pratat med dom, Uppsala och Sundsvall för jag ville vara 100% säker att det är ok att min sambo kommer hit. Alla 3 personer har sagt att det är inga problem och att vi inte kommer att tappa våran plats i kön, dom "fryser" inte ansökan bara för att han är här men det är väldigt viktigt att vi meddelar migrationsverket när han är i sverige så dom inte tar något beslut medan han är här, gör vi inte det är risken att dom kan avslå om han inte lämnar landet när dom meddelat oss men också är det där dom menar att dom kan "frysa ärendet" för beslut om han inte har lämnat landet. Alla tre personer har sagt att sålänge vi meddelar innan han kommer hit kommer handläggaren att kontakta oss innan beslut tas om dom ser att han fortfarande är kvar i sverige vid den tidpunkten. Hon sa att det har dom blivit lärd ifrån början men det finns såklart ingen "regel" för att dom måste höra av sig men hon sa med all säkerhet att dom kommer höra av sig, för dom vet att det är OK att vara här som turist i 90 dagar och det kan dom inte neka och det finns ingen anledning att neka ansökan om dom inte hört av sig innan om dom SER att han är här, för då har vi gjort allt som dom velat... Hon sa även också att vi skulle skicka in skriftligt vilket datum min sambo kommer hit så det finns nedskrivet någonstans för hon sa att trycket på telefonerna är skyhöga och att det då är lätt att "glömma" att skriva in, då dom är mycket stressade. Skulle det då mot förmodan hända något har vi det brevet/mailet som kan styrka att vi faktiskt meddelat dom. Fick hennes namn och har dom två andra killarnas också från dom andra enheterna.

Ja man blir ju helt tokig på det här men just nu så vill jag bara vara tillsammans med min sambo, vi har bott tillsammans innan och jag har varit hemma i sverige nu i 1 månad pga jobb. Nu vill jag bara ha hit honom och är det inte klart i september då åker vi tillbaka till Mexiko tillsammans.. Man orkar snart inte mer. Det går inte att planera någonting, man funderar alltid ett steg framåt, alltid på en plan B , plan C osv..
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid