• Anonym (Jobbigväntan)

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej!
    Min man har ansökt om uppehållstillstånd från sitt hemland (Nigeria) i November-2013. Han har varit på sin intervju nu och jag undrar om någon vet vad som händer nu. Hur lång tid tar det tills jag blir kallad på intervju? Väntetiden enligt hemsidan är 10 månader vid webansökan, alltså kommer det ta 8 månader till, är det rimligt? Känns jobbigt att vara ifrån varandra och det är inte direkt ekonomiskt möjligt för mig att åka till Nigeria fler gånger inom närmsta tiden. Jag har också en son på 8 år sedan innan som vägras pass av sin pappa och det känns inte rätt att lämna honom till släktingar igen för att resa dit. Sedan är jag väldigt rädd för avslag på ansökan om uppehållstillstånd då jag förr i tiden haft negativa upplevelser av just migrationsverket, men det var på grund av att min sambo jag hade för åtta år sedan ljugit om sin identitet och att han redan var här i Sverige när han ansökte. Då fick jag många goda råd från någon här på FL som jobbade på migrationsverket, tyvärr kan jag inte komma ihåg hennes namn här då det gått 8 år men hade varit trevligt om hon fortfarande finns här på FL

Ja detta blev långt och ganska svamligt men jag hoppas ni förstår!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-09 10:06
    Verkligen ingen som vet något?

• Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
  • toufik17

hej Ella... Jag är inte asylsökande.... Utan vanlig svensk som är gift... Kan säga att vi är relativt unga både två... Jag är 29 och hon är 22... Och västerås är inte den närmaste enhet... Utan solna eftersom vi bor i stockholm.

//T

• Donna90

Jag har fått det förklarat för mig att det finns enheter som enbart handlägger pappersansökningar och de som enbart handlägger webb (trots att man sagt att det inte finns någon skillnad längre så kommer det ta tid tills de slår ihop båda på alla enheter). Mitt ärende ligger i Sundsvall som enbart sysslar med pappersansökning.
    När man refererar till om man har en tidigare asylansökan bakom sig, syftar man på partnern som ska komma hit, inte oss som svenska medborgare. Har vår pojk/flickvän tidigare asylansökan kan detta medföra längre tid men jag har fått det förklarat att de inte lägger så mkt vikt på det bara om, som någon nämnde, ifall de gjort problem osv.
    Sist jag talade med Sundsvall låg de på juni 2014 ärenden, men det varierar med någon månad bak beroende på vem man talar med.

• Deitch

Lite intressant läsning från 22 maj 2015:
    sverigesradio.se/sida/artikel.aspx&artikel=6171113

Det handlar visserligen om asylansökandes väntetid så det är nog något annorlunda än oss, både vad det gäller köer och hur lång tid utredningen och beslut tar för dem men de säger: "Jag har ungefär 200 ärenden, jag utreder 3-4 personer i veckan och om jag har tur så hinner jag skriva 1-3 beslut i veckan"

"Har jag tur så skriver jag 1-3 beslut i veckan"? Vilket ruskigt tempo. Du ger alltså ett beslut på 13-40 timmar. Vilken effektivitet. Eller sitter de och gräver upp underlag för hur långa de var när de var 6 månader gamla, och vad deras skolbetyg vid 10 års ålder var eller vad. Skulle vara intressant att se vad sjutton som tar så lång tid.

Statistik över våra UT-ansökningar: www.dropbox.com/s/sak16j81mv9v9v0/UT-ansokan.xlsx Uppdateras dagligen.
  • Mimmipigg
    Ellaa skrev 2015-06-10 03:07:00 följande:
    Mimmipigg: är Örebro en enhet som verkligen hanterar ytterligare utredning? Min kompis ansökte 1 augusti 2014 och fick sitt beslut i mars utan problem. Förstagångsansökan, hon var från Sydafrika. Och Anonym (väntar) har också Örebro och fått handläggare redan.
    Ja de hanterar både och. Har kontakt med ett par som har sin vidare utredning där. De skickade in via webb men blev sen ändrat till papper. Örebro är inte deras närmaste enhet.
  • Mimmipigg
    Anonym (Vi väntar Beslut!!!) skrev 2015-06-10 08:29:28 följande:

Hej Ella !!!

De låånga väntetiderna för dom som har varit asylsökande är bara för dom som har haft någon problem i sverige eller om dom har ju fått någon negativt beslut!! Så blir det låpngt väntan .. Dom som har ju åkt tillbaka frivillit .. Är helt annan sak ..!! Det betyder ju att deras ärende räknas lika som för alla andraa .. Imorgon blir de 9 mån väntan !! :/ då är tiden o ringa och få en förklaring ifrån dom !! Och Ella att bevisa det vad jag säger ska jag säga till min fru och fråga en gång till om det ;) ..lycka till alla någon som sökte i september och har fått nån handläggare eller beslut ???

Det där varierar helt från handläggare till handläggare. Jag vet fler som har skickats till vidare utredning bara för att de haft en asylansökan bakom sig och de har rest hem frivilligt. Min man reste oxå hem frivilligt men efter att han fick avslag på sin asyl men däremot så strulade migrationsverket till det med att skicka asylbeslutet till fel adress och inte hem till oss så vi fick reda på hans avslag senare är vad vi borde ha fått.
  • ebuer

Hej Ella

Mannen min har ikke søkt om asylansökan. Det er første gangen han søker om en visum. Jeg bor sjölv i göteborg.

Det er våres første ekteskap.

• Ellaa
    forzainter skrev 2015-06-10 07:55:23 följande:

Jag har en papperansökan men hör inte till Västerås ! Bor i Åmål och vår ansökan hanteras av Norrköping, jag har ingen asylansökan bakom mig, har inte fått handläggare än (frugan sökte oktober 2014) och de jobbar nu med juni 2014 pappers ansökningar sa de för några dar sen när jag ringde de. Så de e inte bara västerås som hanterar pappers ansökningar.

Hej, det är klart andra enheter också jobbar med pappersansökningar men Västerås verkar vara den som värsta enheten (väntetider) och den enheten som hanterar många pappersansökningar - därav anledningen att jag frågade. Vi ansökte också oktober 2014.

Lycka till!
  • Ellaa
    toufik17 skrev 2015-06-10 08:35:55 följande:

hej Ella... Jag är inte asylsökande.... Utan vanlig svensk som är gift... Kan säga att vi är relativt unga både två... Jag är 29 och hon är 22... Och västerås är inte den närmaste enhet... Utan solna eftersom vi bor i stockholm.

//T

Hej! Då förstår jag. Då lär Västerås hantera både och, när jag ringde sist så frågade jag om Västerås och då sa de att de hanterar mest papperansökningar därav väntetiden där, så när du skrev om de långa väntetiderna där och andra enheter så tog jag för givet att det var så, som att Västerås har längre väntetider och i specifikt pappersansökningar att det fortfarande är skillnad på de och webbansökan, pappersansökan tar längre tid enligt de. (Vet att ni har webbansökan). Men det går ändå inte att lita på de iofs. Lycka till!
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid