• Anonym (Jobbigväntan)

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej!
    Min man har ansökt om uppehållstillstånd från sitt hemland (Nigeria) i November-2013. Han har varit på sin intervju nu och jag undrar om någon vet vad som händer nu. Hur lång tid tar det tills jag blir kallad på intervju? Väntetiden enligt hemsidan är 10 månader vid webansökan, alltså kommer det ta 8 månader till, är det rimligt? Känns jobbigt att vara ifrån varandra och det är inte direkt ekonomiskt möjligt för mig att åka till Nigeria fler gånger inom närmsta tiden. Jag har också en son på 8 år sedan innan som vägras pass av sin pappa och det känns inte rätt att lämna honom till släktingar igen för att resa dit. Sedan är jag väldigt rädd för avslag på ansökan om uppehållstillstånd då jag förr i tiden haft negativa upplevelser av just migrationsverket, men det var på grund av att min sambo jag hade för åtta år sedan ljugit om sin identitet och att han redan var här i Sverige när han ansökte. Då fick jag många goda råd från någon här på FL som jobbade på migrationsverket, tyvärr kan jag inte komma ihåg hennes namn här då det gått 8 år men hade varit trevligt om hon fortfarande finns här på FL

Ja detta blev långt och ganska svamligt men jag hoppas ni förstår!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-09 10:06
    Verkligen ingen som vet något?

• Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
  • Ellaa
    Anonym (Vi väntar Beslut!!!) skrev 2015-06-10 08:29:28 följande:

Hej Ella !!!

De låånga väntetiderna för dom som har varit asylsökande är bara för dom som har haft någon problem i sverige eller om dom har ju fått någon negativt beslut!! Så blir det låpngt väntan .. Dom som har ju åkt tillbaka frivillit .. Är helt annan sak ..!! Det betyder ju att deras ärende räknas lika som för alla andraa .. Imorgon blir de 9 mån väntan !! :/ då är tiden o ringa och få en förklaring ifrån dom !! Och Ella att bevisa det vad jag säger ska jag säga till min fru och fråga en gång till om det ;) ..lycka till alla någon som sökte i september och har fått nån handläggare eller beslut ???

Hej! Jag vet inte om det stänmer dock min vän hade samma situation med sin man från Bosnien. Och han åkte hem frivilligt innan beslut men det blev ändå vidare utredning - de på Växjö sa samma sak när jag ringde. Det verkar som att för de bara du ens ansökt om asyl (försökt få uppehållstillstånd i Sverige innan) även om du åkte hem så är det som en varningssignal för de och därav ska vidare utreda även om de inte verkar stå för det och kommer säga rakt till. Säger bara för att jag pratade med min kompis, nu har hon och hennes man gift sig och fått barn. Detta var 2007 säger hon dock. Går ändå inte att lita på de så du kanske har rätt men har också förstått att det är som Mimmipigg säger. Verkar som att September 2014 ansökningar står stilla.... Vi är snart halva juni! Fyfan asså.

Lycka till!
  • Ellaa
    ebuer skrev 2015-06-10 11:19:10 följande:

Hej Ella

Mannen min har ikke søkt om asylansökan. Det er første gangen han søker om en visum. Jeg bor sjölv i göteborg.

Det er våres første ekteskap.

Hej! Ok. Ansökte ni via webb eller pappersansökan? Då kanske Västerås börjat hantera webbansökningsr nu. Vilket verkar vara positivt. Får man fråga om du svensk nationalitet? Frågar pga norsk/danskan du skriver :) För finns någon annan här på tråden som är därifrån. :) Lycka till
  • Ellaa
    Donna90 skrev 2015-06-10 09:37:40 följande:

Jag har fått det förklarat för mig att det finns enheter som enbart handlägger pappersansökningar och de som enbart handlägger webb (trots att man sagt att det inte finns någon skillnad längre så kommer det ta tid tills de slår ihop båda på alla enheter). Mitt ärende ligger i Sundsvall som enbart sysslar med pappersansökning.

När man refererar till om man har en tidigare asylansökan bakom sig, syftar man på partnern som ska komma hit, inte oss som svenska medborgare. Har vår pojk/flickvän tidigare asylansökan kan detta medföra längre tid men jag har fått det förklarat att de inte lägger så mkt vikt på det bara om, som någon nämnde, ifall de gjort problem osv.

Sist jag talade med Sundsvall låg de på juni 2014 ärenden, men det varierar med någon månad bak beroende på vem man talar med.

Hej! Ja fick också en sådan förklaring och att Västerås var en av de. Men verkar som attt flera fått Västerås trots webbansökningar. Eller då har kanske deras ansökan blivit borttaget och arbetas som papperansökan (tips till er med webbansökan i Västerås ring och fråga om ni fortfarande är kvar i E3 systemet dvs webbansökan systemet och inte blivit bortplockade till papper). Eller så har Västerås öppnat för webb då. Vilket är bra!

Ja de klart, utredningen görs i stort sett på ansökande vid tidigare asyl - och seriositetsprövning på båda. Har dock hört annan erfarenhet även om man inte haft problem med den och avbrutit ansökan. De misstänker alla i slutändan men de med asylansökan trots avbruten sådan så kommer de ses som en varningssignal hos de iaf. De är sådär paranoida. Min kompis fall var iaf så och det var 2007 under betydligt kortare väntetid.

Jag tror att man inte får skilja på webbansökan och pappers i den betydelse att det blir för stora skillnader i väntetiderna därför sköter vissa enheter enbart pappers. Men de på Växjö sa det kommer aldrig gå att lägga ihop de för då måste de göra det manuellt och bara det tar extra tid utan pappers kommer oftast ta längre tid då allt via datorn tar "kortare" tid. Utan åtgärden är att inte försöka pappersnsökningar bli drabbade lika mycket som de blev förut med webbansökningar som verkade prioriteras. Tror Smilla75 också förklarade något ang. det. Men alla säger fan olika. Jag är bara negativt fascinerad på hur OEFFEKTIVT det arbetas med webb-pappers-sambo-gifta-asylansökan och alla olika.
  • Junkyard
    Ellaa skrev 2015-06-10 03:14:59 följande:
    Vad säger er handläggare då? Jag förstår, jobbigt ADHD verkar vara svårt för vissa att kunna definera men din sjukskrivning borde vara anledning nog för att förstå allvaret. Absolut inte om det hjälper er ansökan och kan få förtur så tycker jag bara det är underbart att ni får beslut så fort som möjligt! Hoppas det blir av!
    Jag får läkarutlåtandet under denna vecka så skall skicka in det så fort jag har det sedan så får vi vänta och se vad handläggaren säger. 
    Har haft samma psykiatriker nu i drygt 2 år så förhoppningsvis kan hon definiera hur min diagnos påverkar just mig i denna situation. Men vi får vänta och se, det är precis som med allt annat man måste vänta.

Mvh

JunkYard
  • ebuer

Hej Ella:)

Jeg søkte fra webben. Jeg er norsk statsborger. Er det problem å være norsk statsborger?

• Anonym (beso)
    Junkyard skrev 2015-06-10 15:29:20 följande:

Jag får läkarutlåtandet under denna vecka så skall skicka in det så fort jag har det sedan så får vi vänta och se vad handläggaren säger. 

Har haft samma psykiatriker nu i drygt 2 år så förhoppningsvis kan hon definiera hur min diagnos påverkar just mig i denna situation. Men vi får vänta och se, det är precis som med allt annat man måste vänta.

Mvh

JunkYard

Hej! Jag hade bl.a det som en av orsakerna till att vi sökte förtur..men fick avslag efter bara 11/2h..! :/ Håll hoppet levande men lite mentalt förberedd på att svaret kanske blir d samma som vi fick. Nämligen att bara gravida, livshotandesjukdom o barn som skulle börja skolan inför en termin får förtur. Även om ens liv bara går utför o barn e inblandade bryr d sig inte om det! Iaf inte I vårt fall! Önskar lycka till o att dom bedömer rätt i ert fall iaf!
  • Junkyard
    Anonym (beso) skrev 2015-06-10 17:04:47 följande:
    Hej! Jag hade bl.a det som en av orsakerna till att vi sökte förtur..men fick avslag efter bara 11/2h..! :/ Håll hoppet levande men lite mentalt förberedd på att svaret kanske blir d samma som vi fick. Nämligen att bara gravida, livshotandesjukdom o barn som skulle börja skolan inför en termin får förtur. Även om ens liv bara går utför o barn e inblandade bryr d sig inte om det! Iaf inte I vårt fall! Önskar lycka till o att dom bedömer rätt i ert fall iaf!
    Hej.

Tack för att du delade med dig av denna information. Tror väldigt mycket hänger på hur läkaren gör bedömningen och utlåtandet. Framgår inte riktigt om du hade exakt ADHD som anledning eller något liknande. 
    Livshotandesjukdom, vem gör bedömningen där? Läkaren eller MigV? 
    När jag tidigare har mått som sämst så skulle nog alla läkare/psykologer bedöma det som livshotande ;) Har varit inlagd under de perioder som varit som mest destruktiva tidigare.... Vet inte varför jag skrev allt detta, fick någon känsla av att jag behövde förklara mig... 

Får vänta och se vad läkaren skriver och sedan skicka in det intyget så får vi se vart det leder. I värsta fall bör det väl gå att överklaga ett avslag på förtur?

Mvh

JunkYard
  • Ellaa
    ebuer skrev 2015-06-10 16:40:11 följande:

Hej Ella:)

Jeg søkte fra webben. Jeg er norsk statsborger. Er det problem å være norsk statsborger?

Hej Ebuer! Näeh inte alls, tänkte mera på att det finns en annan person på tråden som jag också tror är norsk. :)
  • Smilla75

Verket avgör 40 000 förtursbegäran årligen. Ni kan föreställa er hur många anknytningsärenden som kunnat hanteras under den tiden det tar att besvara dessa.
    Ohälsa hos vuxna ska vara livshotande, det är meningslöst att ge in ett intyg på att man har besvär av ADHD, är deprimerad, har ryggproblem osv. Inte ens gemensamma barn som lever skilda från en förälder är en grund. Vad gäller graviditet är det en grund om förlossningen är nära förestående, dvs verket kommer att försöka tillse att partnern kan närvara vid förlossningen men man får inte ett beslut i vecka 20.
    Man kan inte överklaga att man inte beviljats förtur, det är inte ett beslut i förvaltningsrättens mening.

• Miss Honey

Så här ser vår Ansökan ut: Webbansökan registrerades 23/10-2014. Intervjumail 15/4-2015. Intervjutid 8/6-2015 i Tehran, Iran. Vi är gifta ,dom förhörde min man i 2 timmar och frågade allt möjligt han tyckte det var för mycket. Har hört nyligen från folk att dem har börjat intervjua referens personen stämmer detta? Gäller det alla lr bara vissa? Vi har ingen tidigare asylansökan och inga barn lr har varit gifta med andra tidigare.

Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid