• Anonym (Jobbigväntan)

    Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

    Hej!
    Min man har ansökt om uppehållstillstånd från sitt hemland (Nigeria) i November-2013. Han har varit på sin intervju nu och jag undrar om någon vet vad som händer nu. Hur lång tid tar det tills jag blir kallad på intervju? Väntetiden enligt hemsidan är 10 månader vid webansökan, alltså kommer det ta 8 månader till, är det rimligt? Känns jobbigt att vara ifrån varandra och det är inte direkt ekonomiskt möjligt för mig att åka till Nigeria fler gånger inom närmsta tiden. Jag har också en son på 8 år sedan innan som vägras pass av sin pappa och det känns inte rätt att lämna honom till släktingar igen för att resa dit. Sedan är jag väldigt rädd för avslag på ansökan om uppehållstillstånd då jag förr i tiden haft negativa upplevelser av just migrationsverket, men det var på grund av att min sambo jag hade för åtta år sedan ljugit om sin identitet och att han redan var här i Sverige när han ansökte. Då fick jag många goda råd från någon här på FL som jobbade på migrationsverket, tyvärr kan jag inte komma ihåg hennes namn här då det gått 8 år men hade varit trevligt om hon fortfarande finns här på FL

    Ja detta blev långt och ganska svamligt men jag hoppas ni förstår!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-09 10:06
    Verkligen ingen som vet något?

  • Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
  • Göteholm2015
    sjömannen skrev 2015-06-07 16:17:04 följande:

    Jasså, du tillhör en kommercialliseringsgerilla som tycker att miljön blir bra bara man lägger på hög miljöskatt på drivmedel, trafikträngsel upphör om man höjer trängsel-avgiften (-straffet), och kön för uppehållstillstånd försvinner bara man höjer ansökningsavgiften med uppemot 1000%. Kan tala om för dig att det finns folk som inte har lika gentila ekonomiska resurser som du tycks ha, men trots detta har funnit en hjärtevän från något område utanför EU.

    Det enda jag kan hålla med dig om, så är det migrationsverkets krav om omedelbar betalning utan ansvar att leverera inom bestämd tid.


    Skriver inte under på en enda av dina "anklagelser", missförstå mig rätt istället. Jag har betalat över 15000 kronor under den här perioden bara för flygbiljetter för att kunna vara tillsammans med min hjärtevän utanför EU. Jag hade hellre lagt dessa 15000 på att hon fick sitt UT och vi kunde vara här istället för att mötas utanför Schengen. Eftersom jag ändå spenderar pengarna så lägger jag hellre dessa på att MigV ska kunna vara effektiva än på flygbiljetter och hotell etc. F.ö är jag ingen stort fan av höga skatter överlag. Nog om detta.

    Ellaa - ja jag håller med dig till 100%. När jag ansökte hette det att 90% av alla ansökningar elektroniskt skulle vara klara inom 11 månader. Senare kom det här upp med att lagen sa max 9 månader, och MigV uppdaterade sina väntetider. Jag fick följdfrågor skickade till mig i april som jag besvarade direkt. Min frustration gentemot MigV är att det efter det gått över 1,5 månad sen dess och jag har inte fått någon återkoppling. Detta är för mig obegripligt och jag kan inte förstå hur man arbetar eller prioriterar sina ärenden då. Deras sätt att ge ut information och göra livet lite enklare för oss som väntar på våra kära lämnar en hel del övrigt att önska. Men eftersom det inte finns något vi som väntar kan göra känns det ännu värre.

    Till er båda: räkna in mig om ni planerar en manifestation/myndighetsbesök i Sthlm. Jag är göteborgare som lever i exil i Sthlm, sitter just nu på Göteborgs värsta plats - centralen och väntar på tåget till Sthlm... :)
  • Elaaunna

    Jag har aldrig, i hela mitt liv känt mig så liten, obetydlig och mindre värd än på migrationsverket i Växjö (bor själv i Växjö). Otrevligare personal får man leta efter. När jag ringde min handläggares S.Karlssons chef för att berätta hur jag blev bemöt av honom, fick jag till svar att hans arbetskolegor klagar på samma sak! VAD HAR DETTA MED REGERINGEN ATT GÖRA!??

  • jessib
    Göteholm2015 skrev 2015-06-07 17:42:37 följande:
    Skriver inte under på en enda av dina "anklagelser", missförstå mig rätt istället. Jag har betalat över 15000 kronor under den här perioden bara för flygbiljetter för att kunna vara tillsammans med min hjärtevän utanför EU. Jag hade hellre lagt dessa 15000 på att hon fick sitt UT och vi kunde vara här istället för att mötas utanför Schengen. Eftersom jag ändå spenderar pengarna så lägger jag hellre dessa på att MigV ska kunna vara effektiva än på flygbiljetter och hotell etc. F.ö är jag ingen stort fan av höga skatter överlag. Nog om detta.

    Ellaa - ja jag håller med dig till 100%. När jag ansökte hette det att 90% av alla ansökningar elektroniskt skulle vara klara inom 11 månader. Senare kom det här upp med att lagen sa max 9 månader, och MigV uppdaterade sina väntetider. Jag fick följdfrågor skickade till mig i april som jag besvarade direkt. Min frustration gentemot MigV är att det efter det gått över 1,5 månad sen dess och jag har inte fått någon återkoppling. Detta är för mig obegripligt och jag kan inte förstå hur man arbetar eller prioriterar sina ärenden då. Deras sätt att ge ut information och göra livet lite enklare för oss som väntar på våra kära lämnar en hel del övrigt att önska. Men eftersom det inte finns något vi som väntar kan göra känns det ännu värre.

    Till er båda: räkna in mig om ni planerar en manifestation/myndighetsbesök i Sthlm. Jag är göteborgare som lever i exil i Sthlm, sitter just nu på Göteborgs värsta plats - centralen och väntar på tåget till Sthlm... :)
    Vad säger Umeå när du ringer dit?
    Jag får bara svaret att jag borde få handläggare "snart". Skönt iallafall att inte vara ensam att ha ärende i Umeå och sökt i början av september och inte hört något alls. Vi får hoppas att det blir denna vecka!
  • Ellaa
    Elaaunna skrev 2015-06-07 19:59:38 följande:

    Jag har aldrig, i hela mitt liv känt mig så liten, obetydlig och mindre värd än på migrationsverket i Växjö (bor själv i Växjö). Otrevligare personal får man leta efter. När jag ringde min handläggares S.Karlssons chef för att berätta hur jag blev bemöt av honom, fick jag till svar att hans arbetskolegor klagar på samma sak! VAD HAR DETTA MED REGERINGEN ATT GÖRA!??


    Det har absolut ingentinging med Regeringen att göra, samma sak som att din upplevelse med Växjö inte heller har något att göra med det vi diskuterar. Vi diskuterar väntetiderna och resursfördelningen. Jag har bara haft tfn kontakt med Växjös växel och aldrig blivit bemött negativt men usch vilket oprofessionellt svar, vad sa du när han sa så? Jag tror JamJam också hade en sån där dålig upplevelse med någon handläggare och sedan så kontaktade någon från Migrationsverket henne angående bemötandet, det är helt oaceptabelt. Jag vet att ditt ärende är mer frustrerande än många andras så jag förstår ditt missnöje med hur de har hanterat ditt fall överlag och att de kan hända oss andra. Det finns ingen ursäkt för dåligt bemötande och för vad de får er att stå ut med. Hoppas det löser sig!
  • Deitch

    Har varit borta över helgen och (nästan) kunnat glömma denna hemska väntan i 2 dagar.

    Står precis nu i kö till vårat älskade verk för att se om vi fått en handläggare. Jag har inte hört talas om ett enda beslut sedan 27e maj. Hoppas för alla vårs skull att det händer mer denna veckan än den senaste.


    Statistik över våra UT-ansökningar: www.dropbox.com/s/sak16j81mv9v9v0/UT-ansokan.xlsx Uppdateras dagligen.
  • Joana
    Deitch skrev 2015-06-08 08:19:23 följande:

    Har varit borta över helgen och (nästan) kunnat glömma denna hemska väntan i 2 dagar.

    Står precis nu i kö till vårat älskade verk för att se om vi fått en handläggare. Jag har inte hört talas om ett enda beslut sedan 27e maj. Hoppas för alla vårs skull att det händer mer denna veckan än den senaste.


    Fick du reda på något bra då? Synd att jag har tider på jobbet som inte låter mig ringa varje dag för jag hade gjort det.. o man vill nog inte spendera sitt rast på att prata med dem...

    jag hoppas verkligen att det blir några goda nyheter denna veckan..
  • Deitch
    Joana skrev 2015-06-08 12:10:11 följande:
    Fick du reda på något bra då? Synd att jag har tider på jobbet som inte låter mig ringa varje dag för jag hade gjort det.. o man vill nog inte spendera sitt rast på att prata med dem...

    jag hoppas verkligen att det blir några goda nyheter denna veckan..
    Ingen så speciellt, men fick talat med en trevlig person iaf, som hoppades på att vi skulle få svar så snart som möjligt. Det enda som kan vara värt att nämnas är att de inte talar om när du får en handläggare (visste sen innan) utan enda sättet är att ringa och fråga (antog det, men nu vet man). Personen sa också att om en handläggare plockar upp ärendet kan du ha svar inom 1 vecka eller så. Sa också någonting a la "det är nog möjligt att få min flickvän att vänta här om vi rapporterar det till dem, men rekommenderar inte det då de när som helst kan plocka upp ärendet, och då de inte informerar oss om när detta händer, så du måste ringa dem och kolla hela tiden, och om de faktiskt börjar att ta beslut och hon fortfarande är här kan det då försena ärendet".

    Ringer nog igen i slutet av veckan. Verkar klart lättast att ringa kl 8 när de öppnar, och då verkar personalen gladast/mest informativa eftersom de inte blivit tjatade på och utskällda i timmar i sträck.
    Statistik över våra UT-ansökningar: www.dropbox.com/s/sak16j81mv9v9v0/UT-ansokan.xlsx Uppdateras dagligen.
  • Göteholm2015
    jessib skrev 2015-06-07 21:07:32 följande:

    Vad säger Umeå när du ringer dit?

    Jag får bara svaret att jag borde få handläggare "snart". Skönt iallafall att inte vara ensam att ha ärende i Umeå och sökt i början av september och inte hört något alls. Vi får hoppas att det blir denna vecka!


    Jag kom inte fram idag, var lite sen imorse och ringde inte förrän 9, försökt ringa sådär 10 ggr sedan dess men "alla linjer är upptagna". För någon månad sen fick jag ett nummer direkt till Umeå, men korkad som jag var sparade jag inte detta nummer. Så nu måste jag ringa till kundtjänst och hoppas att det finns en ledig linje där för att prata med Umeå... Googlat hela internet känns det som utan att hitta numret till Umeå, det enda nummer som kommer upp är 0771-235235 och som vi vet är det näst intill omöjligt att komma fram där om man inte ringer kl 8 på morgonen. Återkommer så fort jag vet mer.
  • jessib
    Göteholm2015 skrev 2015-06-08 14:15:28 följande:

    Jag kom inte fram idag, var lite sen imorse och ringde inte förrän 9, försökt ringa sådär 10 ggr sedan dess men "alla linjer är upptagna". För någon månad sen fick jag ett nummer direkt till Umeå, men korkad som jag var sparade jag inte detta nummer. Så nu måste jag ringa till kundtjänst och hoppas att det finns en ledig linje där för att prata med Umeå... Googlat hela internet känns det som utan att hitta numret till Umeå, det enda nummer som kommer upp är 0771-235235 och som vi vet är det näst intill omöjligt att komma fram där om man inte ringer kl 8 på morgonen. Återkommer så fort jag vet mer.


    Jag har det! Till Umeå:

    010 485 24 60

    Där behöver jag aldrig stå i kö!
  • Elaaunna
    Ellaa skrev 2015-06-08 00:27:29 följande:
    Det har absolut ingentinging med Regeringen att göra, samma sak som att din upplevelse med Växjö inte heller har något att göra med det vi diskuterar. Vi diskuterar väntetiderna och resursfördelningen. Jag har bara haft tfn kontakt med Växjös växel och aldrig blivit bemött negativt men usch vilket oprofessionellt svar, vad sa du när han sa så? Jag tror JamJam också hade en sån där dålig upplevelse med någon handläggare och sedan så kontaktade någon från Migrationsverket henne angående bemötandet, det är helt oaceptabelt. Jag vet att ditt ärende är mer frustrerande än många andras så jag förstår ditt missnöje med hur de har hanterat ditt fall överlag och att de kan hända oss andra. Det finns ingen ursäkt för dåligt bemötande och för vad de får er att stå ut med. Hoppas det löser sig!
    Jag ber om ursäkt.
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid