Ellaa skrev 2015-06-09 15:21:14 följande:
Hej!
1) Så vitt jag vet och svar via mail från Migrationsverket så funkar denna metod endast med viseringsfria personer dvs att de kan göra sitt UT/TUT-kort i Sverige då dessa personer kan resa in som turister utan att behöva ansöka om turistvisum eller dylik. - Förslag: maila Migrationsverket med denna fråga (ta det via mail som bevis) ifall de säger att det ska gå och förklarar hur så har du bevis att de själva har gett Er info.
Kommer det här intyget att stämplas på passet?
2-3) Det där intyget som hon "kommer få" från ambassaden om att hon har fått bifall och UT - du menar att den bara funkar för att komma in i Sverige direkt? Så om hon skulle tex. mellanlanda i Madrid Spanien så får hon inte göra mellanlandning där eller? Om jag förstår dig rätt så är det enda jag skulle vara lite "rädd" för är att när hon mellanlandar (och går genom passkontroll osv) att de kommer kanske bära information om UT, kommer de då förstå "intyget" som ambassaden ska tillverka? Kommer de köpa det? Kan ni inte mellanlanda i Polen, Kroatien isåf?
4) Det blir svårt för någon att ge er svar, allt lär nog bero på mellanlandnings(landet) ifall de släpper förbi henne till Sverige utan problem och om de godkänner intyget.
5) Tror Migrationsverket är rätta parten att fråga om detta även om Ambassaden verkar vara den som utför de mesta turistvisum så är detta också personer som ansöker på UT/TUT i Sverige så skulle kunna vara så att de måste gå igenom Migrationsverket iaf när man utför turistvisum (tror jag).
- Så vitt jag vet (om du har fullmakt dvs svenska partnern) så kommer inte UT/TUT hem till dig utan beslutet kommer hem till dig! Men om personen är viseringsfri inom Schengen och svenska partner har fullmakt så behöver de inte lämna fingeravtryck på ambassaden/intervju utan de reser in till Sverige med deras viseringsfria pass och måste boka tid hos Migrationsverket och där göra UT/TUT kortet på plats.
Vad som gäller för icke-viseringsfria partners så vet jag inte om intyget från ambassaden räcker för att resa in till Sverige, tror mycket beror på tullpersonal i de länderna där hon måste genomgå passkontroll. Och därför blir det svårt för migrationsverket att besvara denna fråga för de har inte kontroll över passkontroll och tror säkert de skulle avråda denna metod. Men modigt av henne att skippa fingeravtrycksprocessen på intervjun - tänk om intygsmetoden INTE funkar, hur gör ni då?
Lycka till!
Tack för svaret!
1. Jo, jag skall maila dem angående detta. Jag har ringt och pratat också angående vissa av dessa sakerna (och spelar in alla telefonsamtal).
Jag uttryckte mig klantigt, jag kallade det turistvisum men det jag menade var att hon har 90 dagar viseringsfritt, med andra ord har hon inga problem att komma till Sverige så att passkontrollerna inte godkänner ambassadens intyg eller inte spelar ingen större roll, hon har 90 dagars rätt att vistas i Schengen ändå. (vi brukar kalla det turistvisum när mellan oss)
2-4. Såsom jag resonerar så är detta "intyget" helt orelevant, hon har 90 dagar och kan komma in utan problem. Vad ambassaden har sagt är dock att hon inte "får/bör" använda detta, utan "skall åka via ett icke-schengen land" och göra den en passkontroll i Sverige (den görs ju i det första Schengenlandet du åker in i, och inte mellan Schengenländer - normalt sett iaf)
Ambassaden vill på så sätt att hon typ går runt att starta dessa 90 dagarna då detta enligt dem är "problematiskt". Jag antar att det "problematiska" är att hon kom in på de 90 dagarna och sedan gick över till ett fast UT.
Sedan sa ambassaden ju något om att "andra länder ser detta som problematiskt även om Sverige inte gör det". Någon som har hört om att andra Schengenländer kan neka inträde för någon som gick in i Schengen på 90 dagar och sedan övergick till fast UT i ett av Schengenländerna? Jag har aldrig hört talas om det, kan det vara ett problem att de ser att man "kommit in" och börjat 90 dagar, men sedan "inte åkt ut" då man fick fast UT?
Med intyget så menar kanske ambassaden att vid den svenska passkontrollen kan man visa upp intyget och på så sätt förhindra stämpeln med 90 dagar. Men då gäller det ju dock att personen i passkontrollen går med på detta, och det kan man ju inte garantera...
I och med att vi alla sitter i samma situation (våra partners är utanför EU/Schengen) så borde detta vara något som drabbar alla/alla är medvetna om? Jag har dock aldrig hört talas om någon som pratat om det.
5. Jo jag har försökt få henne att inse att i slutändan är det Migrationsverket som bestämmer, om ambassaden säger något annat så spelar det ju ingen roll, makten ligger hos verket. Om ambassaden säger åt henne att göra något konstigt kan det bli problem om verket inte gillar det. Medan om hon gör som verket säger istället för ambassaden så... vem bryr sig? Ambassaden kan inte neka henne eller nått.
- Sant, det är väl bara beslutet som kommer till mig. Och som sagt så är hon viseringsfri så det är inte ett problem, ursäkta att jag var oklar.