• Anonym (Jobbigväntan)

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej!
    Min man har ansökt om uppehållstillstånd från sitt hemland (Nigeria) i November-2013. Han har varit på sin intervju nu och jag undrar om någon vet vad som händer nu. Hur lång tid tar det tills jag blir kallad på intervju? Väntetiden enligt hemsidan är 10 månader vid webansökan, alltså kommer det ta 8 månader till, är det rimligt? Känns jobbigt att vara ifrån varandra och det är inte direkt ekonomiskt möjligt för mig att åka till Nigeria fler gånger inom närmsta tiden. Jag har också en son på 8 år sedan innan som vägras pass av sin pappa och det känns inte rätt att lämna honom till släktingar igen för att resa dit. Sedan är jag väldigt rädd för avslag på ansökan om uppehållstillstånd då jag förr i tiden haft negativa upplevelser av just migrationsverket, men det var på grund av att min sambo jag hade för åtta år sedan ljugit om sin identitet och att han redan var här i Sverige när han ansökte. Då fick jag många goda råd från någon här på FL som jobbade på migrationsverket, tyvärr kan jag inte komma ihåg hennes namn här då det gått 8 år men hade varit trevligt om hon fortfarande finns här på FL

Ja detta blev långt och ganska svamligt men jag hoppas ni förstår!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-09 10:06
    Verkligen ingen som vet något?

• Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
  • Anonym (beso)
    sjömannen skrev 2015-06-05 22:43:35 följande:

2014????? Det är ju ett och ett halvt år sedan!!! Skojjar du eller?? 

Haha ja! Snurr! 2015 såklart! ;) pinsamt ;)
  • Doffer
    "Detta är vad jag tänker göra den dagen vårt ärende passerar 9 månader och då är det bäst att de har svar på varför de dröjt på en ansökan som är komplett och borde vara lätt att sätta beslut på.( samt etablerat förhållande som gifta)"

Preics, jag stör mig också på att fall där det finns gott om bevis och information att tillgå ändå drar ut så mycket på tiden... Jag kan inte riktigt förstå hur det kan vara så svårt att bekräfta att vi exempelvis har gift oss i Japan, alla dokument har dom ju fått en kopia på. Jag hoppas inte jag låter för naiv för jag kan förstå att vissa länder säkert är oerhört sega med att skicka ut information eller så finns den inte alls. Men länder som USA, England och Japan? Jag svamlar mest nu men finns det någon som kan förstå varför så berätta gärna :)

Deitch, jag förstår fullt ut din situation. Min fru är i samma situation nämligen (dock har hon suttit i den sitsen längre på grund av olyckliga omständigheter). Jag undrar om man skulle kunna få gehör från någon hos migrationsverket om man ringde dit och berätta lite varför vi inte bara kan acceptera att det tar 18 månader... antagligen inte :)
  • jaaag

Hej! Vi ansökte om uppehållstillstånd förra året och jag tänkte bara fråga om man måste meddela mig.verket ifall man flyttar från Sverige och skriver ut sig? Ska man be dem ge avslag på ansökan eller görs det direkt när de får reda på att man har flyttat?

• sjömannen
    Ellaa skrev 2015-06-06 01:07:35 följande:
    Tack så mycket! Exakt vad jag kommer göra efter månad 9. Jo anmälan + skadestånd + skicka samtliga anmälningar + brev via mail om situationen. Något lär ge ett utfall. Hoppas alla kontaktar EU kommissionen också. Hur många gånger vi än får höra det är onödigt så gör vi det iaf. Funderar nästan på att samla ett möte mellan samtliga i Sthlm (för de som vill) besöka Migrationsverket eller Justitieministern + skriva ut samtliga sidor på denna sida och faktiskt kräva svar och resurser, transparent ska en myndighet att arbeta och det gör de inte nu.
    Det går ju enligt lag också att kräva ersättning för fördyrande omkostnader. Det gäller bara att ha allt väl dokumenterat.
    Beträffande varierande besked och väntetider på migrationsverkets beslut så kolla på dessa ärenden:  9032587, 10101010 och 9900018.
    Om ditt förslag över besök hos migrationsverket eller justitieministern, så tror jag att det finns många i vårt avlånga land som skulle vilja medverka, även boende utanför Stockholm. Bor själv på Sveriges framsida men kan tänka mig att ta mig de 50 mil det är, för jag vet ju att det trevligaste med Stockholm är ju tåget hem till Göteborg igen. (Nåja. lite humor får vi ha också). Men som du skrivit - ett besök, eller kanske en ockupation vore något. Säg att det kanske kan bli några hundratal. Det går ju att undersöka med en intresselista.
    En sak som stör mig är att vi har migrationsministern med namn Morgan Johansson, och justitieministern är samme Morgan Johansson. Hur kan detta vara lagligt eller ens tillämpligt att migrationsministerns stab skall effektuera ansökandes klagomål till justitieministerns stab. Detta måste ju vara jäv, och borde kunna anmälas. Jag har dock inte hittat rätt forum. Någon som vet?
  • elin79
    Ellaa skrev 2015-06-04 14:55:51 följande:

fick ni ert beslut nu Elin79? :)

Jag ringde ju i fredags som jag skulle...då var både mannen o kvinnan som hat hand om oss sjuka...suck..men ingen sjukskrivning eller så utan var typ förkylning. Ska ringa på måndag. Hon sade tydligt på intervjun att dom har en deadline och det är 16 juli...så beslutet kommer nog snart:):)
  • Smilla75

Jag ser att de långa väntetiderna kritiseras och att det diskuteras kring JO-anmälningar mm. Det tycker jag att man ska göra men det är inte Migrationsverket fel att det tar lång tid för er att få era partners till Sverige. Det är regeringen som bestämmer vilket anslag Migrationsverket får varje år och hur det ska användas. De har bestämt att asylinvandringen samt arbetsinvandringen ska prioriteras och anhöriginvandringen samt medborgarskap ska inte prioriteras.

Utifrån dessa anslag så har verket att anställa X antal medarbetare i enlighet med riktlinjerna. Vi prioriterar sökanden som har flytt från förföljelse och fått asyl i Sverige. De ska få hit sin kärnfamilj före er som har inlett en ny relation.

Vad ni inte ser här är förlängsansökningar. Det finns så många personer som fått ett tidsbegränsat tillstånd på anknytning och om nu befinner sig i Sverige. Eftersom de är mycket lågt prioriterade är de nu fast i Sverige och kan inte resa på semester osv trots att de varit i Sverige i flera år.

Det är inte Migrationsverket som prioriterar ned er återförening med er partner utan regeringen. Förmodligen är anledningen att det uppstår ett mycket långt bidragsberoende, oftast livslångt. Så länge som det inte finns ett försörningskrav så kommer handläggningstiderna bara att öka.

• Naabz
    Smilla75 skrev 2015-06-06 23:08:17 följande:

Jag ser att de långa väntetiderna kritiseras och att det diskuteras kring JO-anmälningar mm. Det tycker jag att man ska göra men det är inte Migrationsverket fel att det tar lång tid för er att få era partners till Sverige. Det är regeringen som bestämmer vilket anslag Migrationsverket får varje år och hur det ska användas. De har bestämt att asylinvandringen samt arbetsinvandringen ska prioriteras och anhöriginvandringen samt medborgarskap ska inte prioriteras.

Utifrån dessa anslag så har verket att anställa X antal medarbetare i enlighet med riktlinjerna. Vi prioriterar sökanden som har flytt från förföljelse och fått asyl i Sverige. De ska få hit sin kärnfamilj före er som har inlett en ny relation.

Vad ni inte ser här är förlängsansökningar. Det finns så många personer som fått ett tidsbegränsat tillstånd på anknytning och om nu befinner sig i Sverige. Eftersom de är mycket lågt prioriterade är de nu fast i Sverige och kan inte resa på semester osv trots att de varit i Sverige i flera år.

Det är inte Migrationsverket som prioriterar ned er återförening med er partner utan regeringen. Förmodligen är anledningen att det uppstår ett mycket långt bidragsberoende, oftast livslångt. Så länge som det inte finns ett försörningskrav så kommer handläggningstiderna bara att öka.

Hej Smilla.
    Ursäkta mig men jag stör mig mer och mer på dina inlägg här. Visst...du ger besked då och då men på sistonde så känns det som att du tar migrationsverket under dina vingar mer och mer. Jag tycker att du som är insatt i hela denna smet att du borde informera dina arbetsgivare om denna sida. Jag är så jävla trött på att bli behandlad som en andra klassens medborgare av migrationsverket för det är ju ändå till er jag ringer och inte till regeringen!!! Jag har varit ifrån MIN kärnfamilj (Fru) mer än det borde vara tillåtet! Har företag med anställda här att ta hand om så det är inte bara för mig att bara åka och hälsa på. Funderar på hårt på att aveckla hela jävla skiten här och börja om på nytt nån annanstans mer och mer!

ps...jag hänger inte här för avkoppling
  • Göteholm2015

Jag/vi har passerat 9 månader och kommer därmed att göra alla möjliga anmälningar nu under veckan. JO och EU kommissionen. Något jag missat?

Med tanke på att MigV tar betalt för tjänsten och sedan inte levererar enligt deras EGEN information om väntetid så känns det ju som att detta också på sätt och vis är ett konsumentärende. Är jag helt fel ute då?

Som Smilla säger så är det i slutändan regeringens fel. Det pratas om resurser hit och dit. Så jävla typiskt Sverige dock... Tänk om man istället sagt att ansökan kostar 10-15000kr, detta motsvarar 10-15 timmars arbete vilket borde vara tillräckligt för att fatta beslut i ALLA ärenden som är kompletta. Då skulle avdelningen för anknytningsärenden varit självförsörjande och inte beroende av "humana katastrofer" och ensamkommande barn med mera. Kanske låter som mkt pengar, men jämfört med 9-18 månader med partner utan inkomst, resor för att träffas, ev. dubbelt boende, telefonsamtal med mera så är ju denna summa försumlig. Känns som att jag slösar 9-18 månader av mitt liv för att regeringen, MigV, och JO inte gör sitt jobb och deras "monopolställning" gör att man inte kan vända sig någon annanstans.

• sjömannen
    Göteholm2015 skrev 2015-06-07 15:29:04 följande:

Jag/vi har passerat 9 månader och kommer därmed att göra alla möjliga anmälningar nu under veckan. JO och EU kommissionen. Något jag missat?

Med tanke på att MigV tar betalt för tjänsten och sedan inte levererar enligt deras EGEN information om väntetid så känns det ju som att detta också på sätt och vis är ett konsumentärende. Är jag helt fel ute då?

Som Smilla säger så är det i slutändan regeringens fel. Det pratas om resurser hit och dit. Så jävla typiskt Sverige dock... Tänk om man istället sagt att ansökan kostar 10-15000kr, detta motsvarar 10-15 timmars arbete vilket borde vara tillräckligt för att fatta beslut i ALLA ärenden som är kompletta. Då skulle avdelningen för anknytningsärenden varit självförsörjande och inte beroende av "humana katastrofer" och ensamkommande barn med mera. Kanske låter som mkt pengar, men jämfört med 9-18 månader med partner utan inkomst, resor för att träffas, ev. dubbelt boende, telefonsamtal med mera så är ju denna summa försumlig. Känns som att jag slösar 9-18 månader av mitt liv för att regeringen, MigV, och JO inte gör sitt jobb och deras "monopolställning" gör att man inte kan vända sig någon annanstans.

Jasså, du tillhör en kommercialliseringsgerilla som tycker att miljön blir bra bara man lägger på hög miljöskatt på drivmedel, trafikträngsel upphör om man höjer trängsel-avgiften (-straffet), och kön för uppehållstillstånd försvinner bara man höjer ansökningsavgiften med uppemot 1000%. Kan tala om för dig att det finns folk som inte har lika gentila ekonomiska resurser som du tycks ha, men trots detta har funnit en hjärtevän från något område utanför EU.
    Det enda jag kan hålla med dig om, så är det migrationsverkets krav om omedelbar betalning utan ansvar att leverera inom bestämd tid.
  • Ellaa

Förstår vad du säger Göteholm2015 i slutändan har man slösat nästan mer pengar pga denna situation - samtidigt så jobbar enheterna under samma resursfördelning. Det förslaget drog jag också i att sära på anknytningsärenden och flyktingärenden för de är så olika att handlägga ändå - detta leder också till att den ena inte blir påverkad pga överbelastning hos den andre. Dock tror jag inte det handlar om resurser överlag utan VI ansökte under sämsta möjliga tid. Överlag så har väntetiderna inte legat på såhär lång tid

Detta är ett REGERINGSPROBLEM, utan att gå in på politik. Vi som sökte sommar-hösten 2014 sökte under sämsta möjliga tid! Självklart är det inte vårt fel heller, minns när jag ansökte och det stod webbansökan tror det var 14-16 månader. Det vet de flesta av oss! Vi ansökte också nästan under ett Regeringsbyte där det sker mycket förändringar och myndigheter genomgår en period av ineffektivitet under denna tid + ett krig som lett till att folk flyr. Även om vi skulle betala den summan så skulle det aldrig gå för att man inte heller kan anställa folk hit och dit sen avskeda de då ansökningssiffrorna för både flykting och anhörig ökar och sen om siffrorna sjunker så kan man inte heller ba avskeda folk pga jobb brist. Tänk också att de måste genomgå utbildning. Har sett att de söker folk nu på begränsad visstidsanställning 8 mån, för att det ändras hela tiden. De har haft ett underskott på handläggare efter förra sommaren då situationen urartade. Med det sagt så tycker jag deras beräkningar har varit ÅT SKOGEN. Det gäller att alltid ha en plan B under sådana här situationer då Sverige antagit sig att ta emot flyktingar och krig sker ibland utan förvarning då måste de ha en resursplan ifall det händer igen.

Och som Smilla75 säger om ni tror att ansvariga för denna situation är Migrationsverket och dess handläggares fel. Allt de gör på jobbet 90% är att följa direktiv. Du skriver i stort sett på ett jobbkontrakt där du följer direktiv och vägledning. Jag är lika frustrerad på denna väntan men insett att de inte kan göra något... Jag är snarare nyfiken och skulle vilja sitta på enhetsmöte för att se hur de har fördelat denna, hur många som jobbar med vära ärenden, tänk om de bara har 5 pers i varje enhet. För jag försöker hitta logik i denna extrema ineffektivitet. Men jag är inte på Verket och därav kan inte döma, själv jobbat på förvaltningsmyndighet och inte förrän man är där så förstår man hur bunden man är till högre instanser. Att bli arg på hen är onödigt, hen skriver från ett perspektiv som ingen av oss kan skriva (hen jobbar där). Jag skulle reagera om hen skrev något om hur det känns för oss som väntar då hen inte är i vår situation... Men i och med att hen jobbar där så skriver hen nog sanningen om att det inte är deras fel. Och även om det är M-verket man ringer till så spelar det ingen roll - det är en förvaltningsmyndighet som styrs från ovan dvs politiker. Deras jobb är att implementera direktiven.

Men detta är en hemsk väntetid. Håller med att man blir psykiskt trött... Undrar verkligen vad som pågår bakom stängda dörrar och hur man jobbar. Vill bara att väntan tar slut. Är snarare arg på Regeringen än Migrationsverket - enda ilskan jag har mot M-verket är dålig informationsdelning. Ge oss iaf tid och mer information.

Naabz: någon skrev till mig på FB de ansökte 6 oktober - de fick veta i fre att deras ärende ligger i Växjö och att de nu fått ett handläggare + namn.

Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid