• Anonym (Jobbigväntan)

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej!
    Min man har ansökt om uppehållstillstånd från sitt hemland (Nigeria) i November-2013. Han har varit på sin intervju nu och jag undrar om någon vet vad som händer nu. Hur lång tid tar det tills jag blir kallad på intervju? Väntetiden enligt hemsidan är 10 månader vid webansökan, alltså kommer det ta 8 månader till, är det rimligt? Känns jobbigt att vara ifrån varandra och det är inte direkt ekonomiskt möjligt för mig att åka till Nigeria fler gånger inom närmsta tiden. Jag har också en son på 8 år sedan innan som vägras pass av sin pappa och det känns inte rätt att lämna honom till släktingar igen för att resa dit. Sedan är jag väldigt rädd för avslag på ansökan om uppehållstillstånd då jag förr i tiden haft negativa upplevelser av just migrationsverket, men det var på grund av att min sambo jag hade för åtta år sedan ljugit om sin identitet och att han redan var här i Sverige när han ansökte. Då fick jag många goda råd från någon här på FL som jobbade på migrationsverket, tyvärr kan jag inte komma ihåg hennes namn här då det gått 8 år men hade varit trevligt om hon fortfarande finns här på FL

Ja detta blev långt och ganska svamligt men jag hoppas ni förstår!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-09 10:06
    Verkligen ingen som vet något?

• Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
  • Mimmipigg
    toufik17 skrev 2015-06-09 15:49:24 följande:

Hej

Pratade precis men tillståndenheten i västerås där min frus ansökan ligger... Han jag pratade med sa att väntetiden är 18 månader... Just nu jobbar de med fall från oktober/november 2013.... Har ni också fått samma info ni som har ärende hos andra kontor???

//T

Herreguud är dom bara i okt/nov 2013? Jag visste att de var i slutet på 2013 men inte så sent :/ Detta innebär i så fall att jag och min man kommer o få vänta till april nästa år dvs 21 månader med att få beslut om de är så här sega i Västerås. Kan inte mer än gråta floder nu :'(
  • Junkyard
    Ellaa skrev 2015-06-09 15:07:35 följande:
    Hej! Ja det var verkligen grundläggande och positiv information du fått. Tog du namnet på er handläggare då? Ta alltid namn och nummer då vissa säger olika ibland. På vilka grunder söker ni förtur? Det kanske är så att ni fick så utförlig information pga ni ska eller har sökt förtur och då är det lättare att ge tydliga direktiv. Vet du enhet?

Lycka till :)
    Självklart är namn och nummer väl dokumenterade.
    Har tidigare haft mail kontakt med MigV för att säkerställa att jag inte behövde komplettera med äktenskapsregistreringen som jag gjorde i Sverige efter ansökan. Fick då reda på att vårat ärende låg i Norrköping. 
    Vi har inte ansökt om förtur än utan detta var något jag kom på att man kanske skulle kunna göra och kontaktade därför dem igen via telefon för att fråga på vilka grunder man kan få förtur, därefter fick jag infon om vem som handlägger, vad dem behöver för underlag för att fatta beslut om förtur eller ej.

Har tidigare bara hittat informationen om att förtur beviljas vid graviditet och "allvarlig sjukdom".
    Vi har tidigare förlängt ett besöksvisum i Sverige till ett besöks UT och där gäller att du ska ha starka personliga skäl för att få göra det i Sverige annars skulle du sökt för hela perioden från början. Detta var inga problem att göra med en väldigt vag och flummig anledning därav att jag nu började fundera på vad "allvarlig sjukdom" kan vara för något.

Jag har ADHD och det är ett helt annat kapitel så behöver inte gå in allt för mycket på det, inte för att jag inte vill utanför att det blir för mycket off-topic. Har kontakt med psykiatrin och haft det i 3 år.
    Ibland klassas ADHD som något allvarligt ibland inte, därav min nyfikenhet.
    Efter att ha beskrivit mina besvär lite, halvtidssjukskriven nu igen osv så blev svaret att MigV vill ha ett läkarutlåtande som motiverar varför man bör bevilja förtur, läkarutlåtande skulle vara utformat på ett speciellt sätt. De vill att läkaren bedömer utefter diagnos hur den långa processen kan försämra patienten, bedömning av nuvarande hälsa och risker vid en utdragen process. Läkaren skall även beskriva diagnos och vad som allmänt påverkar personen negativt.

Blev lite halvsvårt att förklara exakt hur läkarutlåtandet skulle vara men det ska vara utformat för specifikt denna situation. Det krav MigV har för "medicinsk förtur" är att man har någon diagnos. Utefter diagnos och läkarutlåtande gör sedan MigV bedömning om man ska bevilja förtur eller inte.

Är fullt medveten om att detta säkert sticker i ögonen och kan reta upp en hel del som har väntat på tok för länge redan. Men det kanske även kan hjälpa någon.
  • Shasi

Hej,

Hur kommer det sig att de olika enheterna ligger på olika månader när det gillar ansökan om alla handläggare tar från samma elektroniska kö, som de påstår. Känns mer som att varje enhet har sin egna kö.. För de flesta ligger ju kvar på samma enhet som de hamnat på från början..

• abbe73
    toufik17 skrev 2015-06-09 11:00:15 följande:

hej är det någon som har sökt i oktober månad och ansökan ligger hos Västerås enheten??

ni som är berörda, har ni fått handläggare???

//T

Hej.

Min fru gjorde en intervju i augusti förra året, jag är från Västerås så mitt ärende ligger i Västerås, har inte fått handläggare än. Varje gång ringer jag så sägs det att de handlägger ärendet från 2013 fortfarande, så tyvärr det bara och vänta :(
  • ebuer

Hej

Vi har sökt i oktober och änsöken ligger hos västerås enheten. Min man fikk intervju Mail i 15 april og vært i intervjuet 30 april.

Etter mannen min har vært i interjuet vi at ringt västerås, hver gang vi ringer de sier at dere skal vente, vi tar kontakt når det skjer noe. Men jeg har ringt etter en stund igjen og de sa att de skal invitere meg også til intervjuet. Men jeg har ikke fått Mail enda. Det har gått ca.3 vekker. Er det noen som vet når man får dette mailen? Hvor lang tid tar det. Det er forskjellige händleggare som svarer når vi ringer og alle sier forskjellige ventetider. Det er så irriterende å vente og man ikke får ett onkli svar.

• toufik17

men är det så i dem andra enheterna???
    Västerås verkar vara 1 år sena med sina beslut.
    hur är det med Umeå Växjö Göteborg osv???
    ligger de också 1 år sena med sina beslut???
    med tanke på att det är sommarsemester snart så verkar det inte att vi får några beslut mellan juli och augusti.
    men kan de vara tydliga med väntetiderna??? allt verkar vara rörigt

//T 

• sjömannen
    toufik17 skrev 2015-06-09 21:52:39 följande:

med tanke på att det är sommarsemester snart så verkar det inte att vi får några beslut mellan juli och augusti.

//T 

Dessvärre!!! Allt ÄR rörigt.....
  • Göteholm2015

@Jessib

Tackar så mycket för numret! Fick tag på Umeå idag, men det gav väl egentligen inte så himla mycket. Fick reda på att väntetiden är över 9 månader (jotack, jag vet..) och att jag inte fått handläggare. Så när jag påpekade att den infon inte gav mig någonting eftersom vi redan väntat över 9 månader nämnde hon "12-13 månader" som riktlinje. Säkert ett ärligt svar, hon var trevlig.

Hon nämnde även att det email som skickats ut med "kompletterande frågor" eventuellt kunde påverka min väntetid. Frågor som jag alltså redan besvarat i min ansökan och egentligen bara refererade tillbaks till. Så om detta påverkar väntetiden är det ju minst sagt surt.

Jag har pratat med min tjej och vi är mentalt inställda på att vänta ett par månader till. Under tiden blir det återigen aktuellt att lägga 10-20 000 på flygbiljetter och hotell för att träffas. Lägger man därtill utebliven inkomst för tjejen och bortslösad tid så kan man fråga sig om "priset" för att flytta hem till "detta bromsspår i kalsongerna kallat Sverige" är värt det i slutändan.

• Mimmipigg
    toufik17 skrev 2015-06-09 21:52:39 följande:

//T 

Jag vet att i Örebro är de handläggare som arbetar med de ärenden som behöver mer utredning samt pappersansökningar just nu i februari 2014.Så de är minst 3 månader före Västerås.  Känns ju skittrist att vår ansökan blev förflyttad därifrån bara för att Västerås är geografiskt 3 mil närmare vår bostadsadress än Örebro.
  • Göteholm2015
    Deitch skrev 2015-06-09 15:48:03 följande:

Tack för svaret!

1. Jo, jag skall maila dem angående detta. Jag har ringt och pratat också angående vissa av dessa sakerna (och spelar in alla telefonsamtal).

Jag uttryckte mig klantigt, jag kallade det turistvisum men det jag menade var att hon har 90 dagar viseringsfritt, med andra ord har hon inga problem att komma till Sverige så att passkontrollerna inte godkänner ambassadens intyg eller inte spelar ingen större roll, hon har 90 dagars rätt att vistas i Schengen ändå. (vi brukar kalla det turistvisum när mellan oss)

2-4. Såsom jag resonerar så är detta "intyget" helt orelevant, hon har 90 dagar och kan komma in utan problem. Vad ambassaden har sagt är dock att hon inte "får/bör" använda detta, utan "skall åka via ett icke-schengen land" och göra den en passkontroll i Sverige (den görs ju i det första Schengenlandet du åker in i, och inte mellan Schengenländer - normalt sett iaf)

Ambassaden vill på så sätt att hon typ går runt att starta dessa 90 dagarna då detta enligt dem är "problematiskt". Jag antar att det "problematiska" är att hon kom in på de 90 dagarna och sedan gick över till ett fast UT.

Sedan sa ambassaden ju något om att "andra länder ser detta som problematiskt även om Sverige inte gör det". Någon som har hört om att andra Schengenländer kan neka inträde för någon som gick in i Schengen på 90 dagar och sedan övergick till fast UT i ett av Schengenländerna? Jag har aldrig hört talas om det, kan det vara ett problem att de ser att man "kommit in" och börjat 90 dagar, men sedan "inte åkt ut" då man fick fast UT?

Med intyget så menar kanske ambassaden att vid den svenska passkontrollen kan man visa upp intyget och på så sätt förhindra stämpeln med 90 dagar. Men då gäller det ju dock att personen i passkontrollen går med på detta, och det kan man ju inte garantera...

I och med att vi alla sitter i samma situation (våra partners är utanför EU/Schengen) så borde detta vara något som drabbar alla/alla är medvetna om? Jag har dock aldrig hört talas om någon som pratat om det.

5. Jo jag har försökt få henne att inse att i slutändan är det Migrationsverket som bestämmer, om ambassaden säger något annat så spelar det ju ingen roll, makten ligger hos verket. Om ambassaden säger åt henne att göra något konstigt kan det bli problem om verket inte gillar det. Medan om hon gör som verket säger istället för ambassaden så... vem bryr sig? Ambassaden kan inte neka henne eller nått.

- Sant, det är väl bara beslutet som kommer till mig. Och som sagt så är hon viseringsfri så det är inte ett problem, ursäkta att jag var oklar.

Min tjej påstod samma sak efter intervjun. Så vår taktik blev att "spara" 14 dagar av hennes viseringsfria dagar så att det fanns tid för henne komma hit och göra fingeravtryck och få kortet. Vi har under våren rest in och ut samt inom Schengen utan problem så jag ser inga problem för din tjej att komma hit och göra sina fingeravtryck. Förutsatt att beslutet redan är taget. Ett mer "smakfullt" alternativ för att hålla sig utanför Schengen men inom Europa är kanske Storbritannien? Istället för Östeuropa eller Turkiet.

Berätta gärna vad MigV skriver när de svarar dig på dina frågor! Lycka till!
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid