• Anonym (Jobbigväntan)

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej!
    Min man har ansökt om uppehållstillstånd från sitt hemland (Nigeria) i November-2013. Han har varit på sin intervju nu och jag undrar om någon vet vad som händer nu. Hur lång tid tar det tills jag blir kallad på intervju? Väntetiden enligt hemsidan är 10 månader vid webansökan, alltså kommer det ta 8 månader till, är det rimligt? Känns jobbigt att vara ifrån varandra och det är inte direkt ekonomiskt möjligt för mig att åka till Nigeria fler gånger inom närmsta tiden. Jag har också en son på 8 år sedan innan som vägras pass av sin pappa och det känns inte rätt att lämna honom till släktingar igen för att resa dit. Sedan är jag väldigt rädd för avslag på ansökan om uppehållstillstånd då jag förr i tiden haft negativa upplevelser av just migrationsverket, men det var på grund av att min sambo jag hade för åtta år sedan ljugit om sin identitet och att han redan var här i Sverige när han ansökte. Då fick jag många goda råd från någon här på FL som jobbade på migrationsverket, tyvärr kan jag inte komma ihåg hennes namn här då det gått 8 år men hade varit trevligt om hon fortfarande finns här på FL

Ja detta blev långt och ganska svamligt men jag hoppas ni förstår!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-09 10:06
    Verkligen ingen som vet något?

• Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
  • Naabz

Hej allihopa.
    pratade med växjö för en liten stund. Ringde sist i fredags påpekade hon och att inget är förändrat sen dess...svarade henne att vad gör man inte för sin älskade.
    Hur som helst så sa hon att just nu arbetar med ansökningarna som skickades in i slutet av juli och jag inte ska hoppas på nåt inom närmsta månaden...passerade nio månaders väntetid den 30 maj.

• Kaffekopp

Hallå

Jag har följt denna tråden länge nu och även läst det mesta annat rörande ämnet. Jag och min utomeuropeiska fru fick i dagarna besked om att vi skulle boka intervjutid. Sagt och gjort. Vi efterfrågar tid på en ambassad inom schengenområdet och fick till svar att vi måste bevisa hennes lagliga rätt att uppehålla sig inom schengen. Som svar skickar vi en kopia på vårt svenska vigselbevis och hänvisar till EU-direktiv 2004/38/EC, något som ger min fru rätt att i sällskap av mig erhålla visum vid ankomsten till ett schengenland(förutom hemlandet Sverige). Responsen kom snabbt - detta duger inte! Istället krävs det att hon kan uppvisa ett residence permit. Nu undrar jag såklart om detta kan stämma.

Har jag tolkat lagarna så felaktigt eller ska vi stå på oss och kräva ett möte med hänvisning till nämda paragraf?

Är det någon som skriver här som har satt sig in i betydelsen av Europeiska konventionen om skydd för de mänskliga rättigheterna och de grundläggande friheterna artikel 13:

Rätt att ingå äktenskap

(Giftasvuxna män och kvinnor har rätt att ingå äktenskap och bilda familj i enlighet med de nationella lagar som reglerar utövandet av denna rättighet.)

Jag misstänker att de absurda handläggningstiderna bryter mot denna grundläggande rättighet då det som i vårt fall tvingar ett nygift par med familjedrömmar att leva åtskilda under obestämd tid.

• sjömannen
    Kaffekopp skrev 2015-06-08 18:18:46 följande:

Hallå

Jag har följt denna tråden länge nu och även läst det mesta annat rörande ämnet. Jag och min utomeuropeiska fru fick i dagarna besked om att vi skulle boka intervjutid. Sagt och gjort. Vi efterfrågar tid på en ambassad inom schengenområdet och fick till svar att vi måste bevisa hennes lagliga rätt att uppehålla sig inom schengen. Som svar skickar vi en kopia på vårt svenska vigselbevis och hänvisar till EU-direktiv 2004/38/EC, något som ger min fru rätt att i sällskap av mig erhålla visum vid ankomsten till ett schengenland(förutom hemlandet Sverige). Responsen kom snabbt - detta duger inte! Istället krävs det att hon kan uppvisa ett residence permit. Nu undrar jag såklart om detta kan stämma.

Har jag tolkat lagarna så felaktigt eller ska vi stå på oss och kräva ett möte med hänvisning till nämda paragraf?

Är det någon som skriver här som har satt sig in i betydelsen av Europeiska konventionen om skydd för de mänskliga rättigheterna och de grundläggande friheterna artikel 13:

Rätt att ingå äktenskap

(Giftasvuxna män och kvinnor har rätt att ingå äktenskap och bilda familj i enlighet med de nationella lagar som reglerar utövandet av denna rättighet.)

Jag misstänker att de absurda handläggningstiderna bryter mot denna grundläggande rättighet då det som i vårt fall tvingar ett nygift par med familjedrömmar att leva åtskilda under obestämd tid.

Recidence permit betyder ju uppehållstillstånd. Man kan ju inte avkrävs att ha uppehållstillstånd för att söka upphållstillstånd. Kan de inte mena att uppehållstillståndet skall sökas på svensk beskickning i hennes hemland, alltså från land utanför EU. Men visst skriver lagen att EU-medborgare och dennes familjemedlem kan utöva rätten att röra sig fritt och uppehålla sig i medlemsstaterna.
    EU-medborgares familjemedlemmar som saknar medborgarskap i en medlemsstat måste ansöka om en ?uppehållstillståndshandling för unionsmedborgares familjemedlemmar?. Denna handling gäller i fem år från det att den utfärdas.
  • sjömannen

Hallå

Rätt att ingå äktenskap

Kan det vara så att du in klart och tydligt har tryckt på att det gäller just " uppehållstillståndshandling för unionsmedborgares familjemedlemmar " och det borde väl svensk beskickning inom EU eller kanske rent av migrationsverket i Sverige.
    Lycka till!
  • Ellaa
    Naabz skrev 2015-06-08 16:58:37 följande:

Hej allihopa.

pratade med växjö för en liten stund. Ringde sist i fredags påpekade hon och att inget är förändrat sen dess...svarade henne att vad gör man inte för sin älskade.

Hur som helst så sa hon att just nu arbetar med ansökningarna som skickades in i slutet av juli och jag inte ska hoppas på nåt inom närmsta månaden...passerade nio månaders väntetid den 30 maj.

Juli månad? Fan vilket skämt! anonym (va??) sökte ju 1 augusti 2014 och fick beslut i slutet av april/tidigt maj. Det är det mest störande enligt mig - när de påstår att de handlägger en viss månad men så vet man andra som ansökt efter den månaden och fått beslut. Synd att man inte har deras ärende nummer så man kan slänga ärende# i ansiktet på de (bildligt talat) få se hur de försvarar det! Men om de håller på med slutet av juli vilket betyder snart augusti så kanske du får höra något om 1 1/2 månad... Så det är nog 10-11 månaders väntetid nu. :( Det betyder beslut i september för oss som ansökte i oktober 2014. En person på Flashback som nämnt tidigare, som ansökte 6 oktober 2014 har fått veta att de fått handläggare + handläggarens nummer ( i Växjö enheten) men hen har inte ringt. Tipsade att hen ska ringa och prata med handläggaren för att "checka läget" och vidarebefordra infot till mig. Också för att det finns andra som fått sagt att de har handläggare och sen så stämmer det inte ens och märkligt om de nu har fått handläggare och ansökt mer än 1 månad efter Dig. Även om det inte betyder direkt att de kommer få beslut förrän Er.

Usch!

LYCKA TILL
  • Ellaa

Hallå

Rätt att ingå äktenskap

Hej! Intressant. Läste lite snabbt direktivet dock står följande:

"Samma rättigheter gäller för EU-medborgarnas medföljande familjemedlemmar som inte själva är medborgare i en medlemsstat. Familjemedlemmar kan åläggas skyldighet att inneha visering i enlighet med rådets förordning (EG) nr 539/2001. Giltigt uppehållstillstånd gäller som visering."

"Familjemedlemmar kan åläggas skyldighet att inneha visering..." Så tror att haken ligger där att visa familjemedlemmar måste IAF inneha visering dvs. visum eller uppehållstillstånd. Detta kanske skulle funka för de som har viseringsfria partners. Enligt Migrationsverker så måste din partner kontakta närmaste ambassad/konsulat i hemlandet. Så i stort sett är detta direktiv vilseledande och diffus då haken är att vissa kan vara tvungna att ha visum innan besök i Schengen land iaf. Överlag så är ambassader/konsulat väldigt "snåla" med att ta emot människor som inte kommer ifrån självaste landet där ambassaden ligger i. Får man fråga vilket land din fru är ifrån?
  • Anonym (väntar)

vi sökte i slutet på oktober och vi har nyligen fått handläggare. Skall ringa imorgon och se vad dom säger

• Ellaa
    Anonym (väntar) skrev 2015-06-09 04:32:15 följande:

vi sökte i slutet på oktober och vi har nyligen fått handläggare. Skall ringa imorgon och se vad dom säger

Hej! Jättebra nyhet att ni nu har fått handläggare, visst är din man amerkkan och ni har ert ärende i Örebro? Uppdatera oss efter du ringt! Önskar dig all lycka till under samtalet!
  • toufik17

hej är det någon som har sökt i oktober månad och ansökan ligger hos Västerås enheten??
    ni som är berörda, har ni fått handläggare???

//T

• Baban

Hej alla
    Mitt ärende status
    Ansökan 17 januari 2015
    Intervjumail 01 juni 2015
    Ska intervju 21 juli 2015
    Hoppas allt går bra och snabb med allt.

Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid